Požere internet televizi? Aneb několik postřehů z Video Internet Fora 2011

22. 5. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Jan Potůček Autor: 115393
Jan Potůček
Televizní digitalizace finišuje, a tak jsme se v DigiZone.cz rozhodli posunout trošku dál a navázat na tradici kulatých stolů novou konferencí o souboji tradičního šíření televizního vysílání a videoslužeb na internetu. Video Internet Forum, jak se nová akce jmenuje, si odbylo první ročník toto úterý v pražském kině Atlas na Florenci. Na 130 účastníků vydrželo sledovat šest tematických bloků, které se prolínaly celým dnem od deváté dopoledne do páté podvečer. Tady je několik postřehů od jednoho z moderátorů této akce.

Regulace, regulace, regulace…

Konferenci jsme zahájili stylově blokem o regulaci videoslužeb na internetu, kterou nám Evropská unie zavedla loni v červnu, kdy Poslanecká sněmovna „implementovala“ příslušnou směrnici do nového zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání. Znamená to, že každý provozovatel videoserveru, jehož obsah se člení na katalog (to je rozdělení videí podle žánrů nebo pořadů) a na provozu takového webu vydělává (reklamou nebo zpoplatněním služeb), musí se evidovat u Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), a ta dohlíží na to, zda dodržuje zákon. Takový web třeba nesmí zveřejňovat erotický obsah, aniž by před ním chránil děti a mladistvé, ale vztahuje se na něj i regulace reklamy.

Zajímavé je, že podle předsedkyně RRTV Kateřiny Kalistové se česká vysílací rada za ten necelý rok regulace videowebů vůbec nesoustředila na ty potenciálně nejrizikovější servery: pornostránky. Kalistová na konferenci řekla, že monitorovací oddělení Rady se na kontrolu těchto webů teprve chystá. Dobrou zprávou je, že u všech ostatních, celkem 84 evidovaných webů, které podléhají podle nového zákona regulaci RRTV, zatím nebylo zahájeno ani jedno správní řízení a nebyla uložena žádná sankce. A sama šéfka vysílací rady vyslovila přání, aby tomu tak nebylo ani následující rok – což se ale zřejmě nestane, pokud si radní opravdu posvítí na pornostránky.

Regulaci internetových videostránek na VIF 2011 ostře kritizoval ředitel internetu televize Nova Pavel Krbec, podle něhož by bylo nejlepší, kdyby Evropská unie spíše zrušila regulaci klasického televizního vysílání, než se snažila dohnat technologický vývoj tím, že začne stejným způsobem regulovat video na internetu. Jenže dnes už je pozdě plakat nad rozlitým mlékem a ani Krbec nebyl schopen na opakovanou otázku, co udělal majitel Novy, nadnárodní společnost CME pro to, aby příslušná směrnice o regulaci internetu v Bruselu neprošla. Dnes už ji musí členské státy Evropské unie dodržovat a jediné, o čem lze diskutovat, je výklad zákona a jeho aplikace v praxi.

Google a YouTube uvažují o měření návštěvnosti

Zajímavou informací, která zazněla od Boženy Řežábové z české pobočky společnosti Google, byl zájem Googlu vstoupit do oficiálního měření návštěvnosti českého internetu. Řežábová to prohlásila v bloku věnovaném účinnosti videoreklamy a otázce, zda ji lze vlastně nějak měřit. Vyjadřovala se tedy především ke globálnímu videoserveru YouTube, který Googlu patří a jehož návštěvnost v České republice je velkou neznámou. Řežábová ale prohlásila, že Google nikdy nepůjde do měření internetové návštěvnosti, u kterého by musel do skriptu svých stránek ukládat měřící kódy, jak se tomu děje dnes u českého NetMonitoru. Uvidíme, jak si s tímto požadavkem poradí nový realizátor měření návštěvnosti českého internetu, americká společnost ComScore, která nedávno vyhrála tendr na audit návštěvnosti od roku 2012. Kromě Googlu a YouTube bychom se tak mohli dostat i k datům návštěvnosti Facebooku v České republice.

Pavel Krbec z Novy si v dalších blocích konference postěžoval, že videoportály Novy musí neustále soupeřit s videoservery, které zveřejňují kradený obsah. Narážel tak nejen na různé úschovny filmů a seriálů, ale také na YouTube, kam uživatelé pravidelně vkládají obsah od televizí, včetně Novy, aniž by k tomu měli oprávnění. Luděk Motyčka z Googlu pak vysvětlil, že v takovém případě má držitel vysílacích práv k takovým videím několik možností, jak s neoprávněně zveřejněným obsahem na YouTube naložit. Může ho nechat odstranit, zablokovat účet uživatele, který ho tam vložil, nebo takové video autorizovat a YouTube v takovém případě držiteli práv vyplatí veškerý zisk z reklamy, která se přehraje a zobrazí u tohoto videa všem jeho návštěvníkům.

VIF 2011 - Pavel Krbec, TV Nova

Ředitel internetu televize Nova Pavel Krbec je rozčarován z regulace videoslužeb na internetu i z kradeného obsahu, který se objevuje na YouTube nebo na Stream.cz (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Widgety ČT na televizorech Samsung? Nevíme

Ani tentokrát jsme se na VIF 2011 nedozvěděli od ředitele divize Nových médií České televize Milana Fridricha, kdy se v televizorech Samsung objeví widget pro sledování archivu pořadů ČT, který firma představila loni v září na berlínském veletrhu IFA 2010. Podle Fridricha je míč na straně Samsungu a ČT sama netuší, v čem je problém. Nova, která podobným způsobem zpřístupnila svůj archiv pořadů na televizorech Panasonic s funkcí VieraCast, nyní jedná o podobné službě s výrobcem televizorů LG a i dalšími společnostmi. Problém není podle šéfa internetu Novy v technickém řešení, ale obchodním modelu. Nova nechce na rozdíl od ČT nabízet přístup do svého archivu výrobcům televizorů zadarmo.

Majitelé chytrých televizorů by se navíc mohli podle Krbce dočkat přímo na televizní obrazovce i zpoplatněné části videoarchivu Novy, tedy služby Voyo+, s nabídkou videotéky filmů. Za její použití by platili formou sms. Milan Fridrich zopakoval, že ČT považuje cestu unikátních widgetů pro jednotlivé výrobce televizorů za uzavřenou a snaží se všechny přesvědčit, aby používali jedno společné technické řešení, nejlépe standard HbbTV pro hybridní televizi, který prožívá rozmach zejména v sousedním Německu. ČT tento standard právě začíná testovat se slovenskou společností Antik Technology.

VIF 2011 - Milan Fridrich, Petr Dvořák

Podle Milana Fridricha z České televize (vlevo) videa na vyžádání časem předčí klasické televizní vysílání. Bývalý generální ředitel Novy Petr Dvořák (vpravo) si to nemyslí. (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Petr Link se společnosti Lica, která pro české operátory upravuje kabelové a IPTV set-top-boxy a modemy, představil tzv. OTT set-top-box, který by umožnil na televizní obrazovce sledovat prakticky veškerý videoobsah bez nutnosti mít pro konkrétní weby speciální widget nebo aplikaci pro HbbTV. Takové řešení by bylo uživatelsky jednodušší, není ale vyřešena otázka autorských práv a zejména případné regulace ze strany vysílací rady. Navíc kabelové společnosti jako UPC chtějí mít nad přijímacími zařízeními naprostou kontrolu a podobné set-top-boxy odmítají. Na konferenci to potvrdil šéf broadbandu české UPC Martin Krautwurst.

UPC se chystá na video on demand

UPC se momentálně připravuje na spuštění služby video on demand, podle Krautwursta si to ale vyžádá úpravu sítí a nové hybridní set-top-boxy, které budou pracovat na bázi digitální kabelové televize DVB-C a IPTV. Tento hybridní způsob kabelového a IP vysílání u nás zatím nikdo oficiálně neprovozuje. UPC však tuto službu už nabízí v Holandsku, kde má svoji evropskou centrálu, a postupně ji rozšiřuje i na další trhy, kde působí. Podle Milana Fridricha časem HbbTV a možnost složit si svůj vlastní program předčí klasické lineární televizní vysílání, ale bude to trvat ještě mnoho let. Takový názor ovšem nesdílí bývalý generální ředitel Novy Petr Dvořák, ani šéf internetu Novy Pavel Krbec. Ti vnímají videoarchivy pořadů pouze jako doplněk ke klasickému vysílání.

Výrazným pozdvižením na závěr konference bylo vystoupení Michala Kavalčíka alias Rudy z Ostravy s producenty Jankem Rubešem a Jaromírem Sedlákem, kteří loni společnými silami vytvořili virální videoklip Ostrava!!!, parodující hit New York od amerického rappera Jay-Z a Alicie Keys. S více než třemi miliony přehrání jde o dosud nejúspěšnější původní video na českém internetu. Tým okolo Rudy z Ostravy na konferenci promítl krátký dokument z natáčení a odpovídal i na nepříjemné otázky k autorským právům, kvůli nimž musel videoklip Ostrava!!! zmizet jak z internetové televize Stream.cz, pro kterou vznikl, tak z českých rádií a globálního videoportálu YouTube.

VIF 2011 - Ruda z Ostravy

Ruda z Ostravy (zcela vpravo) s produkčním týmem videoklipu Ostrava!!! Zcela vlevo zástupci portálu Seznam.cz a internetové televize Stream.cz. (Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz)

Ačkoli bylo VIF 2011 v pořadí již několikátou konferencí na téma prolínání internetu a televize za poslední týdny, asi jako jediné dokázalo problematiku rozebrat ze všech stran: legislativy, techniky, autorských práv, přístupnosti divákům, náročnosti na produkci či vzájemné symbiózy internetových videoportálů a klasických televizí. To je dobrý základ pro příští ročníky, kdy se ponoříme hloub do jednotlivých témat a podobně jako u kulatých stolů o digitalizaci je rozebereme „až na kost“.

Přišli byste na druhý ročník Video Internet Fora?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).