Podávat výpověď v dnešní době? Čiré šílenství
Hurá akce podobného rázu obvykle končí neslavně. Pětice reportérů Novy podala výpověď, aniž by měla domyšleno, co potom bude dělat. Doby, kdy byly ostatní české televize otevřeny známým tvářím z Novy jenom proto, že si od jejich popularity slibovaly nárůst vlastní sledovanosti, jsou už ty tam. Každá česká televize si pracně vytváří svůj vlastní tým elitních zpravodajců, které nechce ředit tvářemi odjinud. Ale hlavně: pokračuje krize i tuhý boj tří největších televizí o přední příčky sledovanosti a především inzerenty.
Spoléhat v dnešní době, kdy všechny mediální domy buď propouští, nebo alespoň snižují náklady a nikoho nového nepřijímají, že některá z televizí sáhne po každém z pěti rebelů Novy, bylo bláhové. Česká televize je už dnes plná bývalých zaměstnanců Novy, jen na méně viditelných postech. Generální ředitel Petr Dvořák by byl sám proti sobě, kdyby si do Událostí přivedl nejznámější reportéry Televizních novin. Diváci, politici a konec konců i Rada ČT, by mu je omlátila o hlavu. A Prima? Ta nemá důvod přetahovat další lidi z Novy, když její vlastní zpravodajství poslední roky stoupá, zatímco Televizní noviny klesají.
Možná ona pětice reportérů spoléhala na to, že strhne další nespokojené zaměstnance zpravodajství Novy. Přeci jenom, Vladimír Mužík nahradil letitého šéfa zpravodajství Martina Ondráčka a hned začal zavádět nové pořádky, posilovat společenskou rubriku Televizních novin a prodlužovat stopáž stěžejních příspěvků zpráv za hranici, která není podle nespokojenců pro diváky únosná a ukoukatelná. To všechno se dá jistě chápat. Co pochopit nelze, je rychlost a amatéřina, s jakou ta rebelie proběhla. Mužík se stal ředitelem zpravodajství minulý pátek, reportéři podali výpovědi tuto středu. Co tak závažného se muselo za těch šest dní stát?
„Nechceme dělat bulvár“ – Prosím???
O důvodech můžeme jen spekulovat, ale z kusých vyjádření nespokojených reportérů vyplývá, že Vladimír Mužík začal hned od začátku „tlačit na pilu“. Zpravodajství Novy má prý ještě víc zbulvárnět, na čemž se ona pětice rozhodně nechce podílet (skoro se chce zeptat, na čem se tedy podíleli dodnes). Rozčarování z výměny dlouholetého šéfa je pochopitelné, nesouhlas s plány jeho nástupce možná také. Ale podávat hromadnou výpověď po šesti dnech, aniž by měli rozjednané angažmá v jiné televizi? Tomu se opravdu říká amatéřina.
Rozhodně nemám důvod fandit Televizním novinám ani novému šéfovi zpravodajství Novy. Jen mi to hlasité bouchnutí dveřmi od několika známých tváří připadá jako rozpustilá akce několika děcek, kterým sebrali jejich hračku. Nova je komerční televize a Televizní noviny jsou (zatím) nejsledovanější zpravodajskou relací u nás. Za poslední rok dva jim ale povážlivě klesá sledovanost a čelí promyšlené konkurenci České televize i Primy family. V takové situaci nelze dělat zprávy dál stejným způsobem, bez jakýchkoli změn. Doby, kdy Nova žila jenom ze svojí značky a setrvačností si držela miliony diváků, jsou dávno pryč.
Nové Události + VIP zprávy = problém pro Televizní noviny
Změny v Událostech ČT, které výrazně odlehčily, a rozdělení zpravodajské hodiny na Primě family do oddělených tematických bloků musely Novu dříve či později přinutit k radikální změně vlastních zpráv. Jestliže Události svým způsobem bulvarizují (oproti tomu, jak vypadaly za dřívějšího vedení ČT), musí Televizní noviny ještě přitvrdit. Ale taky sáhnout ke zprávám ze společnosti, protože Prima family svými VIP zprávami Nově hodně konkuruje. Podíváme-li se na to střízlivýma očima, Události budou od dubna trvat 50 minut a končit v 19:49. Někdy v tom čase začínají VIP zprávy na Primě. Kolik diváků z těch, kteří chtějí vidět Události a pak se pobavit u lehčích zpráv, bude nadále přepínat na Novu? A kolik jich využije onoho překvapivého načasování konce Událostí a začátku VIP zpráv?
Kdepak, Nova je v pěkné šlamastyce, a její vedení si to moc dobře uvědomuje. Proto sahá po bývalých šéfredaktorech největších celostátních bulvárních deníků a jednomu z nich teď svěřila svoje zpravodajství. Televizní noviny už nemusí být neporazitelné, navíc hlavní televizní zprávy obecně přicházejí o diváky, protože aktuální informace si zájemci najdou dřív a v komplexnějším zpracování na internetu. Nastala opravdová krize televizních zpráv, z níž musí každá televize, a zvlášť lídr trhu, nějak vybruslit. Udržováním starých pořádků se jí to nepodaří. Tvrdý bulvár by jí mohl definitivně potopit. Existuje nějaká zlatá střední cesta? Pokud ano, je pro Novu jediným možným východiskem.