Potíže poskytovatele 365internet pokračují, jsou tu další dluhy a další přesun přípojek

21. 4. 2023
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Depositphotos
Internetový provider, kterého loni v říjnu zachránila spolupráce s WIA, se po půlroce opět topí ve finančních problémech. Jeho zákazníkům chodí e-maily, aby změnili operátora. 365internet chce převést zákaznickou bázi pod Nordic Telecom.

Internetový poskytovatel 365internet, jehož zákazníky po hrozbě odstřižení od sítě loni v říjnu převzala společnost WIA, je znovu v podobných problémech jako před půl rokem. Tak jako předtím CETINu ani firmě WIA 365internet dlouhodobě neplatí. „Dluhy jsou už v řádu nižších milionů korun,“ potvrdil Lupě šéf operátora WIA Filip Malina.

Velkoobchodní smlouva na tuto situaci pamatovala a obsahovala některé zajišťovací prvky. Mimo jiné i plnou moc, která dávala možnost v případě nehrazení faktur zákazníky 365internetu převést přímo pod WIA. Přibližně u jednoho tisíce přípojek poskytovatel této možnosti v lednu využil. „Následně ale 365internet plnou moc odvolal a závazky nadále nehradil,“ vysvětluje Filip Malina důvody, proč WIA smlouvu vypověděla.

Nyní běží výpovědní doba, po kterou je připojení pro zákazníky 365internet zajištěno. „Teď poskytujeme internet zdarma s možností uzavřít novou smlouvu napřímo, zcela bez výpadků služby a za stejných podmínek, jako mají u 365internet,“ potvrzuje Malina. Na rozhodnutí mají čas do 2. května. Po tomto datu WIA tvrdí, že internet lidem odpojí.

S odlišnou verzí příběhu přišel jednatel 365internet Jan Ivanko. Na web umístil sdělení, ve kterém mluví o „neoprávněném pokusu společnosti WIA o získání zákazníků“.

Ivanko potvrzuje lednové převzetí části zákaznické databáze ze strany WIA. Uvádí ale, že WIA za tento převod přípojek nezaplatila. O jaké částky se jedná, se nezmiňuje. Sdělení mlčí i o závazcích, které vůči tomuto dodavateli 365internet má.

Další stěhování na obzoru?

Prohlášení naznačuje navázání spolupráce s operátorem Nordic Telecom. „Všechny přípojky budeme zajišťovat prostřednictvím jejich velkoobchodní smlouvy se společností CETIN,“ uvádí.

Nordic Telecom na dotaz Lupy spolupráci s 365internet potvrdil. „Jsme dohodnuti tak, abychom zajistili poskytování DSL a optických služeb zákazníkům 365internet. V této chvíli jsme již testovali migraci několika přípojek na naši síť,“ uvedl Daniel Mádr z Nordic Telecom. Celkově by mělo být k tomuto operátorovi přeneseno zhruba 700 zákazníků.

Nordic Telecom je prý připravený i na variantu, že se historie bude opakovat potřetí a společnost 365internet se znovu dostane do situace, kdy nebude svým závazkům schopna dostát. „Případné problémy, které by při transakci mohly nastat, vnímáme a jejich scénáře máme definované předem. Se společností 365internet jsme dohodnuti na jejich řešení,“ naznačuje Mádr.

Spor o DPH

„Smlouva s WIA obsahuje závazek mlčenlivosti, takže o podrobnostech se bavit nemohu,“ reagoval na otázky Lupy jednatel 365internet Jan Ivanko. Potvrdil ale svá slova ve sdělení zveřejněném na webu, že rozesílání informací zákazníkům ze strany WIA s tvrzením, že 365internet nebude schopen jim zajistit připojení, považuje za neoprávněný pokus o převzetí zákaznické databáze a uživatelům radí tuto nabídku neakceptovat.

Pro nalezení jádra současného sporu mezi 365internet a WIA je třeba se vrátit do loňského října. Tehdy se 365internet ocitl v situaci, kdy mu po dlouhém váhání CETIN pro dlouhodobé neplnění závazků vypověděl smlouvu. Kumulované pohledávky tehdy dosáhly řádu milionů korun a některé byly i více než rok po splatnosti. Ivanko to tehdy označil za podnikatelské nezvládnutí řízení nákladů a pomalý růst. „Přes rok už hradíme faktury jen částečně, jak jsme byli schopni zvládat je platit,“ dodal.

CETIN tehdy informoval zákazníky o svém rozhodnutí vypovědět smlouvu 365internetu tím způsobem, že v rozporu s principy síťové neutrality přesměroval provoz na svou stránku s oznámením. Firma to zdůvodnila tím, že nemá na klienty přímý kontakt, a tím ani jinou možnost je o problému informovat. Z té doby pochází výrok mluvčího CETINu Adama Zbiejeczuka, který připodobnil postup operátora k principu známému v energetice jako dodavatel poslední instance.

Během dalšího týdne byl 365internet schopen dohodnout podmínky zachování podnikání a migrace pod WIA. Patrně však ale tato dohoda v časové tísni nebyla pro firmu v potížích tak docela výhodná. Obsahuje ustanovení, že pokud se 365internet dostane do problémů s placením, WIA může jeho zákazníky převést do svého portfolia. Tím ale mají být vzájemné závazky vyrovnány. Má tak dojít ke vzájemnému započtení hodnoty nezaplacených faktur a hodnoty převedené zákaznické databáze.

Podle zdroje obeznámeného s průběhem jednání však v tomto případě je problém v přenesené daňové povinnosti, která se u takovýchto zápočtů aplikuje. S tím smlouva nepočítala a reverse charge jako náklad navíc nechce nést žádná ze smluvních stran.

Jednatel Ivanko potvrdil, že se WIA snažila dosáhnout změny smlouvy. „Po mně chtěli snížit hodnotu zákaznické báze,“ uvedl s tím, že takový návrh odmítl. Budoucnost 365internetu teď vidí u nového velkoobchodního partnera, s nímž prý má nastaveny přijatelnější podmínky. Konkrétnější o dohodě s Nordic Telecom být nechtěl.

Další smutná kapitola podnikatelského příběhu operátora 365internet se v tuto chvíli týká zhruba sedmi stovek zákazníků, kteří v portfoliu firmy zůstávají. Jedná se o klienty se službami předplacenými dopředu. Pokud se v příštích dnech sami nerozhodnou pro změnu, pak je zanedlouho čeká v posledním půlroce už druhá migrace internetových služeb pod nového providera. Ivanko přiznává, že to s důvěrou zákazníků v jeho projekt mohlo otřást. „Není to OK,“ odpověděl na dotaz, zda tento způsob podnikání v telekomunikačním byznysu zahrnující četné změny velkoobchodních partnerů považuje za dlouhodobě udržitelný.

Do případu se na základě stížností klientů už vložil i Český telekomunikační úřad. Ten zahájil kontrolu zákonnosti postupu zúčastněných stran, tedy zda byla dodržena informační povinnost i jak byla v minulosti a současnosti prováděna migrace přípojek pod jiné poskytovatele. Správní řízení je však neveřejné a úřad o něm v této fázi neposkytuje žádné podrobnosti.

Autor článku

Redaktor serveru Lupa.cz se zaměřením na telekomunikace, média, IT a právo. Dříve šéfredaktor Právního rádce a mluvčí Českého telekomunikačního úřadu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).