Takze bych resil hlavne bod 3. To je to, co chybelo Napsteru (btw Napster take NENI plne P2P). Nejdriv ho napsali studenti, aby si mohli vymenovat pisnicky. Pak v tom uvideli moznost vydelku, ale asi zadna takova moznost neni(???). Jenze co pak maji z toho, ze provozuji vykonne hledaci servery?
Plne P2P aplikace jsou treba Gnutella, FreeNet. Jenze jak na nich vydelavat?
Asi nijak. Tezko se roubuje anarchisticky model na vydelavani penez :)))
Chci-li mít "odolný systém" s možností profitu, musím si nechat klíčovou znalost (bod 3), kterou je dnes výhradní vlastnictví zdrojového kódu, obecně spíš možnost měnit pravidla. Je pak ale jen otázkou času, kdy přestanu stíhat nebo neodhadnu směr a stanu se pro systém brzdou.
Nejraději bych viděl společné budování "vzájemně výhodného systému" (asi obdoba Linuxu, nevím přesně, nejsem z oboru), kdy neprofituju přímo z umožnění jeho používání, ale nepřímo - z rozvíjení funkcí dalšími členy komunity. Možná je to úplně mimo, ale zdá se mi důležité, aby motivace přispět k rozvíjení systému v "místě zrodu" byla silnější, než motivace systém "ukrást", něco si přidat a sám z toho profitovat. Pak bod 3 odpadá a růst nebude bržděn. (A celý svět bude náhle lepším.)
Rozdil mezi Vasi a Davidovou identitou je pouze jeden - a to nikterak vyrazny. D. totiz predpoklada, ze identitu dostanete 'shora' od nejake autority.
Nicmene nemusime se tim omezovat, nebot uz dnes existuji virtualni identity na prodej. Typicky u on-line her. Mate nejakou 'namakanou' postavu, kterou prenechate (respektive prenechate k ni heslo) za patricny poplatek.
Ono na Internetu neni nic spatne (ani mikroplatby a dalsi buzzwords omilane p. Zajickem), jen je potreba najit pro danou vec takovy model fungovani, ktery splni predstavy vsech o spokojenosti. Vezmeme si napriklad MUDy. Ty jsou delany metodou 'narod sobe' ...
Omezeni vsech eWorkshopu spociva v tom, ze automaticky predpokladaji, ze v projektu je nekdo (investor), ktery za splneni predstav povazuje prijem penez :-)