Názor k článku Polemika: Je nový freemail Seznamu okopírovaný Gmail? od Petr Šnajdr - Odpradávna pramení rozepře z toho, že se každý...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 20. 7. 2005 13:57

    Petr Šnajdr (neregistrovaný)
    Odpradávna pramení rozepře z toho, že se každý dívá na stejnou věc jinak. Úhel pohledu je samozřejmě nejvíce dán zainteresovaností obou stran a tak není divu, že každá z nich brání své zájmy ať již podnikatelské nebo profesní cti.

    Samozřejmě, že po faktické stránce můžu mít názor, že Seznam design GMAILu ukradl a opírat se o snadnou zaměnitelnost. Běžný uživatel, který nepoužívá ani jeden ze zmíněných emailu a nezná tedy detaily podle nichž by je mohl rozeznat, je také od sebe nerozezná..

    Mohu se snažit opřít o obchodní zákoník, zejména § 47, který se věnuje vyvolání nebezpečí záměny (bod. c).

    O tom, že to nebezpečí zřejmě existuje, napovídají fora po Internetu kde se lidé nad tím podívují a viděl jsem pár otázek zdali Google prodal Seznamu licenci, jaký na tom Google má podíl apod.

    Shodu lze najít v barevných schématech, ovladacích prvcích, celkové funkčnosti atd.

    I když zákony jsou závazné, nemyslím si, že jsou jediným pohledem na věc. Tím mnohem důležitějším je pohled morální a etický.

    A tak když se na nový design Seznam Emailu podívám, vidím v tom naprosto zřetelně GMAIL. Ta podobnost je očividná. To, že jeho funkcionalita na některých místech nebyla implementována důsledně a na jiných zase nějak rozšířena - to na tom nic nemění. A když už i sám Lukačovič prohlásí, že "se inspirovali", pak mi přijde, že to opravdu není nic moc víc než replika GMAILu.

    Pak ale nutně přichází na řadu ona morální a etická část, která vidí, že někdo vzal výsledky cizí práce, mírně je pozměnil a vydává je za své a ještě s bohulibým tvrzením, které naznačuje, že to vlastně nešlo jinak udělat, což je zřejmá lež.

    Pak Staniček prostě vyjádřil svůj názor a pojmenoval to tak jak to cítí a já to cítím velice podobně. I s těmi pokusy o obhajobu je to projev neúcty k intelektuální práci a vlastnictví.

    Jak by se vám libilo kdyby někdo vzal váš nápad na němž jste pracovali řadu měsíců a pak ho prostě použil? Jistě, takový je business. Na světě je spousta známých firem jejiž strategie jsou také replikační a pakliže přidávají nějakou svoji hodnotu tak jen formou rozšíření k už vymyšleným věcecm, ale málokterá má to dovede podat "tak krásně".
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).