Pokus o „placený Twitter bez reklam“ App.net se zbavuje lidí a otvírá kód

13. 5. 2014
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Smělá alternativa Twitteru a dalších sociálních sítí App.net je podle některých na pokraji zániku, podle zakladatele a CEO je ale vše v pořádku a čekají ji světlé zítřky.

Pokud se začtete do App.net State of the Union, vypadá to, že je vše na dobré cestě. Dalton Caldwell, zakladatel a CEO, hovoří o tom, že předplatitelé se vrátili a předplácejí a App.net je ziskový a soběstačný. Doplňuje i to, že App.net bude pokračovat nadále bez omezení a má pokryté náklady na hosting a činnost.

O odstavec dále ale už to až tak dobře nevypadá. Příjmy nejsou dostatečné, aby umožnily zaměstnat lidi na plný úvazek a App.net tak s interními zaměstnanci končí a platit nebude ani zakladatelům. Další existence App.net bude založená na službách externích dodavatelů. Služba se navíc chystá omezit odměny pro vývojáře a svůj zdrojový kód chce poskytnout jako Open Source, aby jí s vývojem mohla pomoci jeho komunita. 

Pokud zcela nechápete, jak může být firma zisková a soběstačná, ale zároveň nemít na to, aby mohla platit zaměstnance, tak nejspíš nejste sami. Pro uživatele a členy komunity okolo App.net je podobná nejistota dostatečným důvodem k tomu, aby začali přemýšlet nad stěhováním na jinou sociální službu.

Pohled do historie App.net

Na App.net je zajímavé, že myšlenka nezávislé sociální sítě/služby vznikla v červenci 2012 a na jejím počátku stojí jednak blognutí Daltona Caldwella (What Twitter could have been), ale hlavně tehdejší změny na Twitteru – ty tehdy vypadaly jako konec otevřeného Twitteru a snaha eliminovat aplikace nezávislých vývojářů navázané na jeho API.

Což, jak už s odstupem času víme, částečně proběhlo – řada klientů pro Twitter byla přinucena skončit a tehdejší vzkvétající „ekosystém“ okolo Twitteru je dnes minulostí. Neznamenalo to ale prakticky žádné omezení pro uživatele. Samotný Twitter se poučil, řada věcí vymyšlených mimo něj se stala jeho součástí. Zajímavé je, že dnes Twitter opět čelí stejným pochybám – zda se blíží jeho konec nebo ne.

Původní Caldwellův příspěvek vyvolal velkou odezvu. Následoval další text (Announcing an audacious proposal), ve kterém volal po vytvoření „finančně udržitelného real-time API a služby“. Takové, která by dokázala poskytnout to, co Twitter, ale nebyla by závislá na plánech jedné firmy, tlaku investorů a inzerentů či snaze vytěžit co nejvíce z dat o uživatelích.

Výsledkem je nakonec něco, co dnes známe jako App.net. Provozovatelé služby záhy spustili crowdfundingovou kampaň, která jim měla zajistit 500 tisíc dolarů. Tato částka (a báze asi 10 tisíc podporovatelů platících 50 dolarů ročně) jim měla zajistit potřebné finance na vybudování a udržení služby.

Málokdo tehdy věřil, že App.net peníze získá – opak byl ale pravdou a během 30 dnů nakonec projekt získal plných 750 tisíc dolarů od 11 tisíc podporovatelů.

Samotný App.net, ale i Alpha v podobě sítě postavené proti Twitteru, vznikla už v průběhu kampaně, a je nutné dodat, že vše dává smysl. Včetně vývoje API, vytvoření klientských aplikací (iOS, Mac, Android, atd). Projekt ale selhal v naplnění svého zásadního plánu – od začátku totiž mělo jít o decentralizovanou platformu, na které neměla běžet jen Alpha, ale řada dalších aplikací.

App.net selhalo na základním principu

App.net měl pomocí API sloužit desítkám či stovkám sociálních sítí, médií či aplikací. Uživatel by mezi nimi mohl volně přecházet, vkládat svá data kamkoliv a kdekoliv, volně s nimi nakládat a určovat, jak se mají prezentovat. App.net mohl pohánět něco jako původní Twitter, tedy takřka čistě textovou službu, nebo se stát základem něčeho, jako je dnešní Instagram založený čistě na fotografiích (mimochodem: byl to právě Caldwell, kdo vytvořil PicPlz, časnou konkurenci Instagramu, který boj prohrála).

Jenže právě tenhle základní princip platformy se nepodařilo naplnit. Přispěl k tomu i vývoj v sociálních sítích – (nejen) sociální svět ovládl Facebook a Twitter v něm stále hraje jenom druhé či dokonce třetí housle. A myšlenku decentralizované sociální platformy se téměř vůbec nepodařilo „prodat“ vývojářům (natož uživatelům).

Ve výsledku nakonec vše zůstalo u toho, že jediné, co „nad“ App.net existuje, je právě Alpha. A u pár tisíc uživatelů, kteří App.net/Alphu používají, vlastně není moc jasné, proč to dělají a k čemu jim je to vlastně dobré.

Sociální síť, za kterou si musíte platit

Dalším problémem je ekonomický model. App.net měl být nezávislý na reklamě, což byl ostatně také jeden ze zásadních důvodů jeho vzniku. Což ale přináší nutnost, aby uživatelé App.net (Alphy, atd.) za užívání sociální sítě platili. V době zdarma dostupných Facebooků, Twitterů či Instagramů je něco takového hodně revoluční myšlenka a najít uživatele ochotné platit za něco, co je jinde dostupné zdarma, je prakticky nemožné.

V době spuštění služba skutečně nenabídla jinou možnost, než si za ni zaplatit. Na výběr bylo 50 nebo 100 dolarů a žádná možnost využití zdarma. S ohledem na potřebu získat finance na rozjezd i provoz šlo o logický krok, ale s ohledem na potřebu získat kritické množství uživatelů, rozvoj služby výrazně omezil. A bez uživatelů je nakonec každá sociální síť mrtvá, zejména pokud nedokáže nalákat dostatek těch, kteří ji budou plnit obsahem.

App.net sice později umožnil uživatelům vstup bez placení, ale podmínkou byla pozvánka (teď už není nutné ani to) a neplatící uživatel měl řadu omezení (maximálně čtyřicet sledovaných či 500 MB prostoru), kterých se dalo zbavit jenom zaplacením (pozdější cena byla 36 USD ročně a 100 USD pro vývojáře). Zatímco omezení diskového prostoru je snadno pochopitelné, omezit počet sledovaných pouze na 40 bylo jedním z dalších chybných rozhodnutí.

Co bude dál s App.net

Těžko říci, jaká budoucnost App.net čeká. Vše (zatím) stále funguje a nejspíš fungovat bude. Na App.net API stojí přeci jenom několik dalších aplikací (viz například velmi kontroverzní Whisper). Mezi účty stále najdete i některé z novin a časopisů, stejně jako některé aktivní uživatele. V drtivé většině případů ale na App.net (správně bych měl psát Alphu) pouze vkládají to, co vkládají na jiné sociální sítě.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Vedle Alphy mimochodem najdete na App.net ještě Omegu, což je systém pro posílání přímých zpráv (v tomto ohledu Twitter už roky zcela selhává). A adresář aplikací pro App.net není zdaleka malý. Ať už jde o zmíněný Whisper či méně známé Riposte, podporu v Hootsuite, IFTTT a Pocket, a řadu dalších. 

Pro řadu těch, kdo před lety App.net podpořili, je to nakonec asi tak, jak to píše Christina Warren Requiem for a Social Platform: App.net's Unrealized Potential: těch 100 dolarů rádi zaplatí a budou to brát jako dar webu, který skoro byl. 

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).