Pohřebiště: iPort -- portské v zemi pivařů

9. 10. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Nízká návštěvnost, nevyváženost obsahu a nezkušenost vydavatele stála za krachem jednoho z dobrých nápadů na českém webu -- v dnešním Pohřebišti vzpomeneme na komentářový server iPort, který se honosil přídomkem Portské českého Internetu.

V souvislosti s avizovaným oživením serveru Uzdroje.cz jsem si vzpomněl na server iPort, který také – stejně jako Uzdroje.cz – původně byl společně provozován společnostmi Computer Press a Mobil Media. Zatímco Uzdroje.cz zůstalo Computer Pressu, iPort nakonec připadl Mobil Mediím.

495

Pro ty z vás, kteří jste se k Internetu připojili až po loňském srpnu, připomenu, že iPort byl na webu obdobou časopisu Týden; jeho těžiště spočívalo ve kvalitních komentářích a analýzách, ty psaly známé osobnosti jako Jan Rejžek, Jiří Dědeček, Jiří Ransdorf, Jan Potůček, Ivan Straka… Celkově měl iPort velmi vyrovnanou úroveň článků, které mnohdy i dnes slouží jako dobrý zdroj reflexí ke studiu.

Cena za 1.000 impresí bannerové reklamy na serveru iPort dosahovala 520 Kč.(ClickWor­ks)

iPort si právem zasloužil podtitul Portské českého Internetu, tedy vyjma rozkolísané kvality v posledních týdnech před koncem. Tiskovou zprávu o ukončení provozu serveru rozeslal Patrick Zandl 1. srpna 2000 po dvou letech existence. Důvodem k ukončení provozu serveru tehdy byla dle tiskové zprávy setrvale nízká návštěvnost, a také neschopnost Mobil Medií zajišťovat provoz serveru, který se tolik liší od jejich portfolia (když už nehovoříme o konkurenci s pozdějším strategickým partnerem iDnes).

Ze strany Mobil serveru se tehdy jednalo o evidentní neúspěch, protože ani přes veškerou marketingovou podporu nedokázala návštěvnost iPortu v posledním auditovaném měsíci překročit 1.000 unikátních IP/den.(Lupa)

Byla opravdu návštěvnost tak nízká? V červenci 2000, kdy server Mobil dosahoval 7.547 UIP/den, představovala návštěvnost 1.000 UIP/den více, než kolik měli Privat Investors (zkrachovali) či polovina množství Press.cz (nyní součást VOL). Zatímco provoz serveru Mobil je velmi levný, protože informace poskytují sami operátoři a výrobci a napsání článku nevyžaduje takřka žádné zvláštní předpoklady, u iPortu tomu bylo jinak. Kromě toho, že vysokou finanční částku jistě představovalo přejímání zpráv od Private Investors a zpravodajský servis ČTK a Nerisu a úplně zadarmo jistě nepsali ani profesionální publicisté.

Lidí, kteří jsou ochotni na webu číst zasvěcené komentáře a analýzy z domácí i zahraniční (v tomto případě především velmi dobře zpracované ruské) politiky a ekonomie, není mnoho a Mobil Mediím se nedařilo prodat dostatečné množství drahé reklamy pro takto profilovaný server (mikroplatby tehdy neexistovaly). iPort byl v podobné situaci, jako již zmiňovaný časopis Týden v tištěných médiích. Týdne se prodá jen 38.000 výtisků z každého vydání, kdežto třeba Šťastného Jima 138.000 výtisků.

Přesto nelze říct, že by iPort nebyl úspěšný, protože mezi jeho čtenáře patřili zástupci významných státních i soukormých institucí. iPortu je rozhodně škoda.(Svět namodro)

Problém s malou návštěvností a (z pohledu mediálních zastoupení) nevhodným profilem čtenářů se Mobil Media snažila vyřešit rozšířením záběru serveru, a tak se z portského postupně stávalo stolní krabicové víno. Trefně problém obsahu pojmenoval ve SkrzNaSkrz tehdy ještě na Světě namodro Petr Podhajský ze serveru Grafika online:

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Myslím ale, že by neškodilo iPort trochu dále profilovat. Samotná struktura menu – Komentáře, Články, MP3, Kultura, Počítače / Internet, Televize, Kurzy měn svědčí spíše o tom, že autoři server postupně budují podle toho, jak získávají přispívající autory.

Z profilovaného serveru se tak časem stával pelmel, který nemohl zcela uspokojit ani zájemce o jednotlivé obory, ani nemohl fungovat jako všeobecný zpravodajský magazín. Daniel Kafka z První Multimediální k tomu v téže rubrice poznamenal:

rozhodně mě server nezaujal natolik, abych se na něj nějak pravidelně vracel nebo si ho alespoň zabookmarkoval.

Podobný pocit patrně mělo více čtenářů, a tak dnes český Internet již své portské nemá. Server iPort doplatil trochu na nevyzrálost tehdejšího internetového publika, trochu na nezkušenost Mobil Medií s tímto typem serveru. Nabízí se otázka, zda v českém jazyce na webu existuje za jádro iPortu – tedy za kvalitní politicko-hospodářské analýzy a komentáře – dostatečná náhrada. A pokud ne, zda by dnes Mobil Media s vydavatelstvím MAFRA nemohla dokázat, oč se před třemi lety neúspěšně pokoušela s Computer Pressem. Já bych si takový server do záložek dal.

Navštívili jste v minulosti server iPort?

Autor článku

Autor se zabývá výkonovým marketingem na internetu. Pracoval pro Advertures, Dobrý web a Outrider. Martin byl dříve redaktorem Lupy a dalších periodik o IT.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).