Jiste. Tehdy to byl i umysl. Vyrobit auto ktere umi opravit kazdy vesnicky kovar s pulkou mozku bez trech prstu.
Protoze uz z vyroby bylo nutno auto opravit - tzv. DoDo a nasledne pravidelne opravovat banalni zavady kvuli kterym bylo auto nepojizdne. Jedna z "banalnich zavad" byla treba padajici kola za jizdy :-)
Ten karburator byl tak nepresne vyroben ze existovaly treba verze 105/120 ktere proste chcipaly, verze ktere chcipaly malo a verze ktere nechcipaly.
Dnes vam taky auto v pohode vydrzi vice nez nez 250 000km.
V te dobe kdy se stovkove skodovky vyrabely uz to byl beznadejne zastaraly koncept. Od urcite urovne kdy chcete nizkou spotrebu a snizit emise nestaci standartni design a potrebujete inteligentni rizeni vstrikovani a rizeni smesi paliva a vzduchu. A samozrejme resit zavislost na atmosferickych podminkach jako teplota a hustota vzduchu.
Treba u nas v horach bylo nutno ja trotl cvicit za jizdy se syticem kdyz clovek naklesal nebo nastoupal kazdy den. A samozrejme absence automaticke prevodovky a treba i synchronu - tudiz treba uzit meziplynu jak na srazu veteranu. Takhle si teda pokrok nepredstavuji.
možná stačí počkat, VW udělal nový tým, který má za úkol tlačítka dostat do aut zpátky. Když člověk jede novou škodokvou, tak i zapnutí klimy v autě znamená skoro zastavit, protože pořád potřebuji koukat na matlací display, je opravdu skvělé, že si tu klimu mohu zapnout i přes mobilní aplikace, ale asi nikoho nenapadlo, že bych jí možná chtěl zapnout i při jízdě...
Pozoruhodné je, jak přicházíme o soukromí. Notebook je schopen sledovat uživatele, telefon je schopen sledovat uživatele, chytré hodinky jsou schopny sledovat uživatele, televize je schopna sledovat uživatele, chytrá domácnost je schopna sledovat uživatele... Myslíte si, že tomu ujedete autem? Omyl! Jedině starším autem.
Třeba bude super, když bude auto vyhodnocovat kvalitu řidiče a podle jeho schopností mu bude vyměřeno pojistné, nebo bude dostávat pokuty. Teda ono to bude super, dokud se to týká jen těch ostatních. Jakmile někdo bude hodnotit nás samotné, už to taková sranda nebude :-)
A taky je skvělé, když ty vymoženosti fungují. Jakmile to začne blbnout, je to peklo. Třeba nepovedená aktualizace a odtahovka může vyrazit. Dojet na dovolenou autem pak rovnou zapomeňte. Ale to se stává maximálně jednou za deset let a určitě na to je pojištění :-)
Naštěstí moje 10 let stará kára funguje docela dobře. A po novější nějak netoužím, protože nejde koupit bez pěti kýblů elektrošrotu, co kvalitu auta jenom zhorší.
https://www.dps-az.cz/clanky/id:91836/fyzicka-tlacitka-predci-dotykove-obrazovky-v-novych-autech
Však oni by rádi (VW, Kia, Honda, MB atd.) dělali OTA i pro ostatní věci, však by jim to ušetřilo spousty nákladů, ale balík dat, který se takhle musí stáhnout je násobně větší než paměť, kterou na to mají, nemluvě o stovkách samostatnách komponent, které se musí aktualizovat po jedné, takže aby nedošla baterka, musí být povinně napojen na síť nebo nastartovaný motor, lol.
Čínské automobilky nebo třeba Tesla umí plně OTA pro všechny části a do servisu jen když se něco nepovede. U Tesly to funguje na poměry velice spolehlivě, u těch čínských mají jen zprostředkované informace, ale také to vypadá spolehlivě.
SW architektura současných západních aut je na zvracení, doslova, postupným přidáváním a přidávání bez velkého refaktoru se dostali do naprostého balastu. Zvyšuje se nespolehlivost, výrazně rostou náklady na vývoj a testování a přidávat nové funkce je naprosto, ale naprosto nerentabilní.
Nějak z toho nadšení nad možností zahrát si s infotainmentem vypadlo to podstatné - jak moc stresující je v dnešní době doprava z bodu A do bodu B a jak moc to ty smart fukce usnadňují. Například já dnes z práce dosáhl půměrné rychlosti 22km/h, takže mi jsou všechny tyhle fičury (které naštěstí moje vozítko ani nemá) houby platné.
Raději budu jezdit 20 let starou šunkou, než něčím, v čem mi do řízení bude neustále kecat nevypnutelná elektronická tchýně. a navíc na mne bude neustále práskat kam a jak rychle jedu. Ideální auto pro mne je to, co se vyrábělo do r. 2015 včetně, t. j. bez vestavěné navigace, (vestavěnou lze ztotožnit s vozidlem i řidičem a tím kontrolovat pohyb obou, u externí to takto nefunguje), GPS modulu, s max. CD, nebo flash přehrávačem a jednoduchou klimatizací, ale sedadly, na kterých strávím celý den, ujedu nonstop 900 km a vystoupím neunavený a nerozbolavělý.