- 28.5. 18:20 - doplněn screenshot ze samoobsluhy T-Mobilu
- 27.5. 11:00 – na konci textu doplněno doporučení ČTÚ, aby zákazníci postup T-Mobilu reklamovali
Z hlediska zákazníků T-Mobilu je to jasné: od minulého týdne se části z nich změnilo to, jak funguje jejich tarif. A to jednoznačně k horšímu: dříve se jim po vyčerpání FUP připojení k internetu zpomalilo na šnečích, leč stále k základnímu brouzdání použitelných 64/32 kb/s. Nově se jim ale data zastaví úplně a musí si přikoupit další datový balíček.
Změna se týká jen nejlevnějších tarifů S námi v síti a S námi v sítích a předplacených balíčků Internet v mobilu na den a Internet v mobilu na týden (u těch se dříve rychlost snižovala na 16/16 kb/s). Podle vyjádření T-Mobilu se nedotkla více než 4 % zákazníků se zapnutými datovými službami.
„Uplatňujeme postup, který je v souladu s podmínkami služeb,“ odpovídá mluvčí operátora Patricie Šedivá na dotaz, jak firma klienty o změně informovala. Nekonkrétní formulaci si lze přeložit tak, že zákazníci o novince předem vůbec netušili. A příspěvky překvapených a rozzlobených lidí na sociálních sítích a v diskusních fórech tomu odpovídají.
Lidé ze zákaznické podpory navíc na Facebooku nutnost změny zdůvodňují vskutku svérázně – zpomalený datový provoz po vyčerpání FUP prý natolik zatěžoval síť, že blokoval připojení platícím zákazníkům.
No… pokud výrazně zpomalené připojování 4 % zákazníků blokuje síť T-Mobilu natolik, že to zpomalí data dalším 96 % klientů, je s ní asi v nepořádku něco mnohem podstatnějšího. Spíš je pravděpodobnější, že firma už těm 4 % klientů nechce dávat žádná data zadarmo.
Změna u levných tarifů by tam mohla být také lakmusovým papírkem, který má připravit půdu pro to, že T-Mobile nakonec zpomalování dat po vyčerpání FUP zruší i u ostatních tarifů. „V tuto chvíli je velmi předčasné předjímat jakékoli další změny,“ odpovídá ale na přímý dotaz mluvčí.
Na papíře žádná změna
Zajímavá je však ještě jedna okolnost. Ačkoli jde v praxi o jasnou změnu k horšímu, T-Mobile ji nepovažuje za důvod k tomu, že by zákazníci mohli předčasně a bez sankcí ukončit své smlouvy. Zpomalení rychlosti dat po vyčerpání FUP totiž není součástí ceníku ani podmínek dotčených tarifů, argumentuje Šedivá:
Skutečně nejde o změnu podmínek. V podmínkách služby/tarifu z roku 2014 i v Ceníku služeb je uvedeno, že „po vyčerpání přiděleného objemu dat má zákazník možnost dokoupit si další objem dat za cenu dle Ceníku služeb“. Pokud tedy objem dat přidělený k zákazníkovu stávajícímu tarifu nestačí, může si dokoupit další data v podobě dodatečných mobilních datových balíčků. Postup, který uplatňujeme poté, co vyčerpá datový limit je tedy v souladu s podmínkami i ceníkem, které jsou nedílnou součástí účastnické smlouvy.
Jinými slovy: na to, co není přímo zmíněno ve smluvních podmínkách nebo v ceníku, nemají zákazníci nárok, i když jim to operátor dlouhou dobu v praxi poskytoval. A byť jim operátor v praxi jednostranně změnil službu k horšímu, papírově nárok na zrušení smlouvy nemají.
Bude zajímavé sledovat, jak se k této kličce postaví Český telekomunikační úřad (dotazy jsme na ČTÚ poslali). Naděje ale nejsou velké – jak ukázal nedávný výsledek posuzování „věrnostních“ slev UPC, právníci operátorů jsou pořád o několik kroků napřed.
Aktualizace 27.5. 11:00 – Doplňujeme vyjádření Nikoly Šedové z oddělení komunikace ČTÚ. Úřad podle ní celou záležitost prověřuje:
Prověřujeme, zda skutečně dochází k přerušení služby a rovněž, zda T-Mobile aktuálně změnil smluvní podmínky, či zda se jedná o změnu výkladu stávajícího znění smluvních podmínek (pokud nebyly měněny). Podmínky tarifů, u kterých by mělo k přerušení poskytování služby docházet, totiž platí v nezměněném znění od listopadu loňského roku. Prověřujeme rovněž to, zdali není dán nějaký rozpor v jednotlivých smluvních dokumentech (případně rozpor smluvních podmínek s webovou prezentací nabídky služeb).
Těm účastníkům, kterým by služba byla po vyčerpání FUP skutečně přerušena, bychom v tuto chvíli každopádně doporučili z důvodu zachování práv a lhůt pro případné vedení sporného řízení (o námitce proti vyřízení reklamace) daný postup u společnosti T-Mobile reklamovat.
Aktualizace 28.5. 18:20 – Jedna ze čtenářek nám poslala screenshot ze samoobsluhy T-Mobilu, který je poněkud schizofrenní povahy – operátor na stránce slibuje po vyčerpání FUP zpomalení dat, o něco níže je pak vylučuje: