Mediální skupina Mafra, do které patříte, potvrdila začátkem prosince loňského roku jednání se společností Lagardère Active, provozovatelem Evropy 2 a Frekvence 1, o jejím vstupu do televize Óčko. Jak víme z médií, možností vzájemné spolupráce byla celá řada, až po možnou akvizici. Dnes víme, že žádný prodej Óčka se nekoná. Jaké možnosti spolupráce jste tedy probírali?
V prvních kontaktech se hovořilo o společném produktu, do kterého by se zapojily obě dvě veliké společnosti. Málokdo u nás ví, že Lagardère je gigantická společnost, která se nevěnuje pouze médiím, ale má svůj široký zásah ve Francii a v Evropě a šlo o jejich návrh o tom, aby se s mediálním domem Mafry vytvořil nějaký společný produkt.
Takže to měl být nějaký pořad, nebo formát?
Neměl to být společný formát, ale podnik, respektive společná firma, ve které by se spojili tito dva giganti, tedy Mafra a Lagardère, a vytvořili by nějaký společný produkt. Tím společným produktem měla být televize.
Předpokládám, že víte, co mělo být obsahem té spolupráce.
Měla to být právě ta televize.
Nedohodli jste se, ale přesto se zeptám. Připadá do budoucna ještě spolupráce v úvahu, nebo už to úplně padlo?
V každé spolupráci je možné pokračovat. Jakékoliv spolupráci jsme otevřeni. Byli jsme otevřeni spolupráci s MTV, se kterou jsme jednali téměř tři roky. Uvažovali například o akvizici. My jsme uvažovali o společné výrobě pořadů nebo převzetí některých formátů. Jednání vždy trvají dlouho. Někdy dopadnou dobře, jindy nedopadnou. Spolupracovali jsme například i s televizí Prima. Nevím, jestli si čtenáři vzpomenou, ale hudební ceny Óčka se vysílaly na Primě Cool. Jsem zastáncem toho, že na trhu je možné kooperovat.
Vraťme se zpět ke společné televizi s Lagardère, která by v ideálním případě vznikla. Šlo o nějaký konkrétní produkt, který tato společnost chtěla z Francie přinést?
Myslím si, že ano, ale ta jednání tak daleko nepostoupila. Jednání skončila na tom, že Mafra nechtěla vytvořit nějakou společnou firmu nebo společný produkt.
Když budu citovat vyjádření prezidenta Lagardère Active ČR Michela Fleischmanna ze serveru MediaGuru.cz, řekl, že akvizice musí mít vždy po tuto společnost smysl. Momentálně to vypadá spíš tak, že se nedohodneme. Představy o investiční stránce se na obou stranách liší.
Jaké byly tedy představy, je-li to možné prozradit?
Jednání jsem se bohužel nezúčastnil. Účastnil se jich zástupce našeho majitele. Za Lagardère se toho zase účastnili jejich vrcholní zástupci. Nevím, zdali byl u všeho pan Fleischmann.
Předpokládám ale, že vám dali vědět, jaké jsou záměry.
Kdo?
Vaši nadřízení z Mafry.
Záměry byly takové, že Mafra byla oslovena společností Lagardère, zda by nebylo možné najít nějakou možnost spolupráce, kooperace nebo společného podniku. Jednání se různě vyvíjejí. Nedopadlo to.
Michel Fleischmann pro ekonomický deník E15 uvedl: Naše skupina nikdy nešla na joint venture 50 na 50. Vždy jsme chtěli majoritu.
Máte informaci, jakým podílem chtěla Lagardère v Óčku disponovat?
To bylo předmětem jednání. Já bych určitě nebyl a nejsem zastáncem toho, aby něco bylo 50 na 50. V minulosti s tím měla například problém Prima. Je to nezdravé. Minimální podíl by měl být 60 ku 40 nebo 70 ku 30.
Takže informace, jaký měl být podíl Lagardère, se k vám nedostala?
Ne, ale je jasné, že pokud Michel Fleischmann řekl v žádném případě 50 na 50, tak si myslím, že musí být minimální poměr 60 ku 40, protože je to takový zvykový poměr. Rozhodně se nedělá 55 ku 45 nebo něco podobného. Vždy záleží na tom, jak si společnosti rozdělí sféry působení. Jde o to si říct, kdo bude více rozhodující v investicích a kdo v programu. To jsou směry, které jdou, a pak jsou nižší úrovně, například kdo bude zajišťovat techniku, spojení, honoráře, mzdy, a z toho se možná vytvoří nějaký poměr.
Shodneme se každopádně na tom, že nějaká televize musí po určité době inovovat, ať už jde o techniku nebo samotný program. Deník Blesk přinesl na základě těchto skutečností spekulaci, že jste se nějakým způsobem rozloučili s některými vašimi tvářemi. Jak to tedy bylo?
Bulvár už rovnou přinesl informaci, že Óčko je koupené a sedí tu nové vedení, a že tady řádí Michel Fleischmann.
Jak to tedy je? Jaké lze očekávat změny?
Pokud nějaké změny budou, víte, jaká je situace na mediálním trhu a my nejsme televizní gigant. Pro televizi je důležitý reklamní trh. Česká televize je placená všemi obyvateli této země, reklamu má výrazně omezenou, pouze tak, jak všichni víme. I když pominula hlavní vlna krize, která v roce 2009 zasáhla samozřejmě všechny, tak celkově náklady na reklamu v podstatě klesly. Neklesly v celém objemu, který reklamní trh věnuje do reklamy, ale on ji věnuje do tiskové reklamy, billboardů, rozhlasové reklamy, televizní reklamy, internetové reklamy. Došlo tedy k poklesu investic do reklamního trhu, respektive finančním podílu do televizí. Jestliže jsou tady giganti typu Novy a Primy, a proti nám to jsou giganti, tak celkový pokles příjmu se u nich také projeví.
Dobře, přejděme ale k těm programovým novinkám.
Ty souvisí pochopitelně s financemi.
Dobře, ale i bulvár naznačil, že nějaké novinky chystáte.
Chceme vytvořit nový tip hitparády, protože hitparáda tady byla před několika lety financovaná a vyráběla se ve spolupráci s T-Mobilem. Víme, že došlo k velmi výraznému snížení investic T-Mobilu do jejich hudebního formátu, takže hitparádu přestali sponzorovat. Museli jsme najít jinou formu, ale hledáme ještě jinou. Co se týká dalších změn… Možná to bude znít trošičku tvrdě vůči moderátorům, ale my jsme mladá televize. Pokud pomineme takzvaně nevýzkumný prostor diváků kolem deseti nebo pod deset let, na nás se dívají především mladí lidé. Jestliže tady dobří moderátoři dojdou k určitému věku, tak pak je na zváženou, jestli to ještě televize unese. Nejde o tu televizi, ale o toho diváka, který se na televizi dívá. U nás se může skutečně stát, že třicetiletý člověk, který je v současné době na trhu mladý člověk, pro nás bude starý. Je to individuální, moderátor od moderátora. Jestliže tady máme pana Vágnera, který je známý mladý herec a má pomyslný titulek „záchranář“, je to v podstatě takový chlapák, tak ten může pomyslnou třicetiletou hranici překročit, protože je pro diváka ještě atraktivní. Jestliže nám tady ale stárne moderátorka, i když je to opravdu velmi ošklivé říct, tak začne být pro našeho diváka už příliš stará. Říci o třicetileté dívce, že je stará, je ošklivé, ale na našeho diváka to bohužel tak působí.
Předpokládám, že máte na mysli Evu Decastelo, o které se bulvární tisk v souvislosti s odchodem z Óčka zmiňoval.
Ano, samozřejmě. Je jasné, že tento člověk, který tu vytvořil nebo spoluvytvářel televizi od samého počátku, to těžce nese.
Jak to tedy s těmito moderátory nakonec dopadlo?
Pokračujeme s nimi částečně. Jsou moderátoři, kteří si u nás dali volno, což bylo také začleněno do informací, že někoho vyhazujeme. To je případ Diany Kobzanové. Za Evu Decastelo budeme hledat jinou nebo jiného, nevím, spíš jinou moderátorku, která by moderovala pořad o módě, který chceme také předělat.
Nebude to už tedy Stylissimo, ale něco jiného?
Na tohle v tuto chvíli nejsem schopen odpovědět, ale nějakou dobu by asi zůstalo i z toho důvodu, že máme vyrobenou grafiku a kulisy. Jestliže dojde k výměně moderátorky, tak bychom název teď hned neměnili.
Takže představení novinek v březnu už nestihnete, v dubnu asi také ne. Program tedy nemáte rozmyšlený do té míry, že byste ho pouštěli mezi diváky?
V takové podobě to není. Máme zájemce, kteří do toho pořadu chtějí vstoupit partnersky nebo sponzorsky. Stejný případ je i s hitparádou, kterou jsme chtěli nějakým způsobem předělat.
Zmínil jste hitparádu a Stylissimo. Připadá v úvahu ještě inovace nějakých dalších pořadů?
Samozřejmě o tom uvažujeme. Jsme televize, která dokáže velmi rychle reagovat na přinesený nápad, námět a tak dále. Nemáme tak tvrdě vystavěné schéma jako Nova nebo Prima, kdy vědí, že půl nebo tři čtvrtě roku se do něho nedá téměř zasáhnout. Jsme schopni prostor vytvořit a jestli kdokoliv přijde v této době, kdy je nouze o nápady a náměty, tak my vítáme každého.
Digizone.cz informoval koncem loňského roku, že vaše televize konečně přešla na širokoúhlý formát. Chystají se po technické stránce ještě nějaké další novinky?
Kontinuálně pracujeme na různých úpravách grafiky. Máme připraveny nějaké změny v grafice, které budou souviset s nasazením nového webu.
Kdy by měla přijít na řadu grafika? Zmínil jste se o novém webu…
Web je pro nás opravdu velmi důležitá věc, stejně jako jsou pro nás velmi důležité telefony, iPady, chytré televize a tak dále. Jsme průkopníkem tohoto způsobu možnosti příjmu vysílání. Domnívali jsme se, že stihneme termín 1. dubna, ale ty práce přesto, že probíhají velmi intenzivně ve spolupráci s Mafrou, vypadají tak, že spuštění nového webu posuneme na 1. května.
K čemuž by se orientovala i inovace grafiky.
Přesně tak. Chceme ji zaměřit na všechna tato chytrá média. Chceme, aby diváci viděli, že dotyková metoda funguje. Do budoucna zřejmě všechno u dotykové metody skončí.
Kapitolou samou o sobě je pozemní digitální vysílání. Vzhledem k tomu, že jste se doposud nedohodli se společností Czech Digital Group o návratu Óčka do multiplexu 3, předpokládám, že tahle možnost už asi padla.
Ne, napadla. Je to stejné jako s tím, o čem jsme mluvili předtím, tedy vstupem nového investora do Óčka.
Netrvá to už nějak dlouho?
Trvá to dlouho. Jednání stále probíhají.
Dá se vůbec dobrat ještě nějakého závěru?
V tomto směru jsem optimista. Nějakého závěru se určitě musíme dobrat. Je to velmi obtížně, je to velmi nákladné, ale po velmi široké diskusi s mediálními agenturami, se zadavateli reklam, po vnitřní diskusi, jsme neustále přesvědčeni o tom, že když došlo k takové situaci na televizním trhu, k jaké došlo, že digitální televizní vysílání je dostupné na 100 procentech území, nemůžeme si dovolit v něm nebýt. Musíme najít cestu, jak se dostat do každé domácnosti. Už teď téměř v každé domácnosti jsme.
Diváci, kteří pozorně sledují kroky vaší televize, si mohli všimnout toho, že se snažíte vstupovat do regionálních multiplexů DVB-T. Oslovil vás ještě nějaký další operátor takové regionální sítě, který třeba ještě nevysílá, ale chystá se k tomu? Máte echo o tom, že by vznikaly ještě nějaké další lokální multiplexy? Naše republika přeci jen není tak malá, že by bylo nutné využívat dominantního postavení Českých Radiokomunikací.
Máte naprostou pravdu, ale nevznikají. Nevím, čím to je. Musel byste se zeptat někde na Českém telekomunikačním úřadě (ČTÚ). Přesně to, co říkáte, jsem si představoval. Idea byla taková, že tu budou robustní multiplexy, pak tady bude středně robustní multiplex, a pak tady bude možnost, aby si malé televize vybraly, kde chtějí být.
A vy tedy nemáte vůbec žádnou informaci o tom, že by ještě nějaké regionální multiplexy vznikly?
Bohužel nemám. My jsme byli v Českých Budějovicích, stejný provozovatel zahájil vysílání v Liberci a Jablonci a tam jsme se objevili okamžitě také. Odezva byla od diváků neuvěřitelná. Chodily desítky mailů, že nás mohou konečně přijímat. Kdyby tato možnost byla a byl by pokrytý region Ústí nad Labem, Liberec, Jablonec, České Budějovice, Plzeň, Hradec Králové, Pardubice, Ostrava, Brno, Zlín, Znojmo, půjdeme do toho. Pokud to někdo postaví nebo o to požádá, půjdeme do toho. Nyní jsme v období, kdy se vrátily všechny analogové frekvence a říkalo se, že ČTÚ je přepočte a budou moci vznikat regionální multiplexy, kde budou vysílat regionální televize nebo ti, co tam budou ochotni a schopni vysílat. Nemám žádné echo, že by se tak dělo. Jakmile nějaké podobné echo přišlo, vždy jsme na ně pozitivně reagovali.
Neslyšeli jste náhodou něco o chystaném východočeském programu VTV1, o jehož plánovaném spuštění se objevila informace v souvislosti s Asociací regionálních televizí, jejíž zrod nedávno oznámila TV Metropol?
Ne, o té jsem zatím nic neslyšel. Pokud by tyto multiplexy vznikly, je to pochopitelně také cesta.
Jedna možnost se ale pro vás přece jen otvírá, a tou je multiplex 4, který nedávno změnil majitele.
Přešli na nového provozovatele této sítě s úplně stejnou smlouvou, jakou jsme měli u Telefóniky. Vysílání běží ve stejném rozsahu a dosahu. Bude záležet na tom, jak se začne stavět dál.
A začne se stavět?
Jsem o tom přesvědčen. Proč by docházelo ke změně vlastníka, když by ji nikdo nechtěl rozšiřovat?
Ptám se záměrně proto, že jste v současné době jediným vysílatelem v této síti, který je řádný, to znamená, že by vám mohl provozovatel dát nějakou záruku nebo slib, že bude rozšiřovat pokrytí.
Informaci, že se bude multiplex 4 rozšiřovat, máme, ale ještě to není podložené žádnými mapami. Jsem přesvědčen, že na tom usilovně pracují a seznámí nás s tím.
Pro server iDNES.cz jste uvedl, že by se mělo Óčko brzo vrátit do Plzně. Vašimi slovy – mělo by to být v dohledné době?
Ano, řekli nám to, ale neřekli kdy.
Takže kromě Plzně zatím nic.
Zatím nic nemáme. Jestliže nám někdo předloží rozvoj, kudy se bude multiplex rozvíjet, kde ho bude možné zachytit a tak dále a bude to za nějakých finančně přijatelných podmínek, budeme okamžitě jednat.
A co se týká finančních podmínek?
Nemáme je v návrhu. Máme ale jasnou představu.
A Digital Broadcasting vám nedávala žádnou nabídku, jakým směrem by se měly ubírat?
Čekáme, že dostaneme nějaký návrh. Ideální by bylo, kdyby 1. května bylo dostavěné to, to, to, to a to, zásah bude takový, náš návrh ceny je takový. 1. června bude dostavěno to, to, to a to a cena se bude zvyšovat. Takhle bych si to představoval.
Cena, kterou jste platili Telefónice, zůstala stejná?
Ano, ta zůstala stejná.
Po technické stránce chystáte ještě nějakou změnu v distribuci vašeho signálu?
Prvotně distribuujeme signál na satelit. Asi před měsícem jsme byli osloveni SES (operátor zajišťují distribuci Óčka na družici, pozn. red.), že existuje možnost, aby se signál přenášel přímo z Óčka do Betzdorfu, tedy Lucemburska, kde sídlí SES a měli bychom v nejbližších dnech dostat jejich zázračnou krabičku a testovat.
Zázračnou krabičku? Na jaké bázi by to fungovalo?
Signál by putoval po internetu. Jak jsem to pochopil, šlo by o posílání našeho signálu přes síť. Samozřejmě by nám to velmi pomohlo, pokud to bude technicky kvalitní.
A pravděpodobně by to i ušetřilo finance…
Přesně tak. Nemuseli bychom například platit trasu po optice na Barrandov a platit ji Telefónice. To by všechno odpadlo.
Což by pochopitelně znamenalo, že byste mohli investovat do distribuce signálu jinde.
Určitě.
Kolik tedy vůbec platíte za distribuci signálu v regionálních multiplexech?
Jsou to řády desetitisíců korun. Je to to, co říkám celou dobu, aniž bych si to vymyslel. Jestliže by vzniklo větší množství digitálních regionálních multiplexů, které pokryjí větší města, tak jako je v současné době pokryto Budějovicko, Liberecko a Jablonecko a tak dále, a poskládalo se pokrytí digitálním signálem, pro takové typy televizí jako jsme my, by to bylo dostačující. Tedy pokud bychom to doplnili tím, kde už všude jsme a nemuseli bychom být v nějakém robustním multiplexu, pro nás zatím finančně nedostupném.
Foto pro DigiZone.cz: Čestmír Polák