A mně doktor tvrdil, že s tou mou paranoiou se nic moc dělat nedá...! ;oD
Každý si musí nastavit, kolik ze svého soukromí si ponechá, a kolik pustí výměnou za nějakou tu výhodičku...
Jen to je někdy lítý boj - ne tehdy, pokud nějakou z těch aplikací prostě nepotřebujete, ale tehdy, kdy vás vnější svět k jejich používání nevybíravě tlačí.
Stačí, když se rodič nedozví, že dítko půjde se školou do divadla a má tedy mít s sebou 79 Kč a lítačku na autobus, protože tohle se řešilo na WhatsAppu - a nikdo nebude jednoho rebelského rodiče z celé třídy informovat jiným kanálem. Celoškolní akce jsou pro změnu vyvěšené na Facebookovém profilu školy a informace z kroužků na Twitteru/X-ku. Fotky žáků ze společného focení lze objednat podle Instagramu.
Výuka se přesunula z Google Meet na MS Teams, rodiče jsou žádáni, aby dětem na počítači založili ve Windows samostatný profil se školním účtem Microsoft
(údaje má dítko na papírku, heslo si po přihlášení má změnit), aby se jim synchronisoval profil na Onedrive a mohli využívat Office 365.
Najednou zjistíte, že vybočovat se nevyplácí
a vysloužíte si status nespolupracujícího rodiče
.
Nikdo nepochopí, proč nechcete (školní) Office, když jsou zdarma, proč nemáte Facebook/Twitter (X)/WhatsApp..., když je to zadarmo - a můžete to přeci využít i pro další aktivity!
Proč nechci školní Office? z jednoduchého důvodu: Opustím školu a mám dvě možnosti: Buď začít platit každoměsíční výpalné (za něco, co v podobě Libre office mohu mít zdarma), nebo se smířit s tím, že vše, co jsem během studia vytvořil, je v podstatě k ničemu, Pokud se odliším a na počítač, používaný ve škole si dám Libre Office, nemusím po dokončení studia nic řešit, pojedu bez jakýchkoli problémů dál. (Je otázka, proč školy, kňourající neustále, že nemají na nic peníze, nepřejdou na Open source SW, ale to by se byznysmenům z Mrkvosoftu určitě nelíbilo.)
RRŠ:
Demagogie, jak vyšitá. Když jsem chodil do školy, měli cosi, jako počítač jen v Bletchley parku. A vše fungovalo, většinou mnohem jednodušeji a spolehlivěji, (a tudíž levněji), než dnes. Souh ředitel oznámil školním rozhlasem, že příští týden pojede škola na výchovný koncert, děti si, (kromě dětí zaměstnanců ČSD, které si kupovaly režijní jízdenky samy), přinesou 8 Kčs na vlak, děti si to zapsaly do žákovských knížek, rodiče to doma přečetli, podepsali a všichni věděli, že příští týden ráno bude sraz na nádraží a oblečení dětí by mělo odpovídat charakteru akce. Kdyby se něco podobného mělo dít dnes, byla by výsledkem naprostá katastrofa, protože bez mobilů a internetu už tato společnost není schopna fungovat. (Na trati, po které jsme na ty koncerty jezdili, dodnes, jen z mírnými změnami, spolehlivě funguje zabezpečovací technika, vynalezená v r. 1871 - její kompletní vývoj, od první čáry tužkou na výkrese až po plně funkční prototyp, trval Pánům Frischenovi a Rankovi pouhé dva roky!) A v mnoha stanicích a bez problémů tato zařízení, nesoucí data výroby z konce 19. století fungují stále, přičemž přes ty stanice jezdí Vectrony a Pendolina.
Je ještě větší nesmysl nutit každého, včetně těch, kteří znají počítače a chytré mobily jen z obrázků aby byli ,,povinně digitální" Takovíto jedinci jsou dokonalá živná půda pro darebáky všeho druhu. A jedním ze základních lidských práv je nejen právo na soukromí ale i právo nebýt digitální. A vnucování reklam by mělo být trestné!
Martin B:
Vždy, když jsem, coby dítko školou povinné, chtěl něco, co měli všichni ostatní, rodiče mi říkali: Opičí se pouze opice. Když se půjdou všichni utopit, půjdeš také?
A také se říká: Každý(?) škodou zmoudří, i když někdo potřebuje nakopnout vícekrát a je stále víc těch, kteří nezmoudří nikdy. Bohužel jsme se dostali do stavu, kdy zařízení, které se masově používají, jsou mnohem chytřejší, než jejich uživatelé a jen málokomu dochází, s čím si hraje, když se absolutně nezajímá o to, co se při používání těchto ,,chytrých" aplikací všechno děje. Ale každý je svého štěstí strůjcem, já se snažím si své soukromí chránit, takže: Mobil bez O. S. a ještě ho při opuštění bytu vypínám, auto bez navigace a GPS modulu a internet od ISP, který není poskytovatelem veřejné telekomunikační služby. A záloha dat pouze v externím HDD. V počítadle nic nemám a odpojený USB kabel je naprosto spolehlivá ochrana proti hekrům. Windows sice používám, ale vykuchal jsem z nich vše, co by umožňovalo kontakt s okolím, (prohlížeč, ovladače síťové karty, bluetooth) a na net lezu pod Linuxem.
RRŠ:
Co konkrétně považujete za ,,výhodičku"? To, že si buď necháte otravovat mozek nesmysly, nebo se vzdáte svého soukromí, čili své podstaty, čili toho, co z vás dělá lidskou bytost? Děkuji, ale už jsem zvracel! Nikdy jsem součástí davu nebyl, vždy jsem byl sám sebou a hodlám být sám sebou i nadále, bez ohledu na případné následky! Ostatně, je mi 75 pryč, jsem důchodce ZTP a tudíž už nic nemusím. Příští rok mne čeká výměna občanky, (řidičák jsem absolvoval letos), takže hezky navalte plastovou kartičku, protože šmatlafoun nemám a nikdy mít nebudu a až budu další rok měnit ZTP, bude to o tom samém.
Jste nemístný optimista
. ;oD
Školy obvykle ten Facebook, WhatsApp a pod. používají hlavně ke komunikaci s rodiči, dětem je naopak spíš zakazují.
Team či Google Meet/Classroom využívají k distanční výuce
, ale - opět! - běda, pokud to žáci začnou používat samostatně a nekontrolovaně.
Jestli něco praktického pro život škola děti tímto přístupem naučí, tak je to obcházení firemních pravidel
.
RRŠ:
Tak se divte, na řadě tratí jsou dodnes ještě mechanická návěstidla! (Tábor-Písek, Brno - Kyjov a mnoho dalších). Účet v bance mi zřídili bez toho, že bych vlastnil šmatlafoun, během několika minut a naprosto bez problémů a dokonce bez jakýchkoli poplatků. (Česká spořitelna to nebyla a jinou banku asi neznáte). O úvěr žádat nehodlám, protože: 1/ nakupuji výhradně v zahraničí; dostanu mnohem lepší kvalitu za mnohem nižší cenu a 2/ nehodlám na úrocích, zaplatit za předmět své touhy dvojnásobný peníz. Takže na účet mi přijde důchod, převodem zaplatím koncesionářské poplatky a bydlení a zbytek vytahám, bez poplatků, z bankomatů ať už v Německu, nebo v Polsku, či, (naprosté minimum) u nás. A pokud by se mne někdo pokoušel natlačit do nějaké ,,digitalizace", se zlou se potáže! Mám pořád ještě pádné dělnické pěsti a nevymáchanou hubu a s lidmi, kteří by se mne pokoušeli do něčeho vmanévrovt, se nikdy dlouho nebavím; podomního prodavače čehokoli ,,odbavím" během několika sekund a takovým způsobem, že už to nikdy znovu nezkusí. (může být rád, že utekl bez zranění).
Jestli mobil vypínáte při opuštění bytu (a analogicky zapínáte při příchodu), tak má operátor celkem dobrý přehled, kdy byt opouštíte a kdy se vracíte. Měl byste na tom ještě zapracovat! :-) Třeba teď už aspoň tuší, že v 8:30 odcházíte do Lidlu a o dvě hodiny později se vracíte. To je velké bezpečnostní riziko!
Můj praděda ke spokojenému životu reklamy nepotřeboval a nepotřebuji je ani já. Takže je v počítadle, které ostatně používám jen jako nutné zlo a občas, nechci a absolutně je nehodlám a to za žádnou cenu, tolerovat! A pokud jde o mládež; zkuste se podívat na statistiku psychických potíží, jak nám v čase hezky roste a důvod? Závislost na moderních technologiích. (Když se občas podívám na ty metráky nesmyslů na netu, tak se tomu vůbec nedivím). Pokud někdo čumí na šmatlafoun déle, jak čtvrt hodiny denně, a navíc věří všemu, co tam uvidí, je na tom stejně, jako feťák, který odmítá léčení.
Ono to začíná o krok dříve: jestliže je vaším operačním systémem Linux, máte reálně jen dvě špatné možnosti: on-line nebo Wine. Nic, s čím by si běžný žák základní školy hravě poradil. (Ten můj to nejspíš zvládne, ale ten má průpravu.)
Ty školy nemají kapacitu na to, spravovat a učit nějaké varianty - prostě potřebuji jeden SW, který ty žáky naučí, a zcela logicky volí takový, který má drtivou většinu uživatelů. (Že to dělají blbě a bazírují na znalosti jednoho konkrétního programu, místo aby naučily principy používání, a zajímaly se hlavně o výsledek, je jiná.)
A ještě jeden dodatek: pokud mám služební zařízení (mobil/tablet/notebook...), platí na něm služební pravidla a jsou tam služební aplikace. Klidně ať am má firma Teamsy, WhatsApp nebo třeba TikTok (pokud to potřebuje a projde přes NÚKIB).
Ale to neznamená, že si to musím pořizovat i domů - a ještě za to platit (penězi či sledováním a samoprofilováním reklamy).
Zaměstnavatel si mže v tomhle bodě klást podmínky.. Ale škola, kterou jsem si beztak nemohl vybrat, protože je spádová
? Ta těžko může po rodičích něco takového požadovat.
Elektromechanika (vc. tratove casti, tzn. s hradlovym poloautoblokem) stale preziva na trati z Berouna do Radotina, z Hostivic na Ruzyni, na nekterych tratovych usecich mezi Brnem a Bzencem ci mezi Lomnici nad Luznici a Novou vsi nad Luznici. A ono projevem pritomnosti elektromechaniky v zabezpeceni nemusi byt nutne pritomnost mechanickych navestidlel :-) Takze ano, puvodni pristroj typu RANK (aka typ 5007) najdete na mnoha mistech. A cela "modernizace" spociva maximalne v tom, ze kliku induktoru nahradi tlacitko a navestidla/vyhybky se stavi elektricky, ale jinak se na fungovani nezmenilo nic.
Na spouste trati preziva stale ten nejprimitivnejsi zpusob zabezpeceni - telefonicke dorozumivani mezi vypravcimi (nekdy i stavedly, jsou mista kde nemaji ani AZD/TEST), extremy ala provoz dle predpisu D3 radeji vynechame... tech take nemame v nasi siti zrovna malo a tam cela ta bezpecnost stoji a pada jen se strojvedoucim.
Jenže (obrazně) moje dítko
bude poučené, poradí si s Windows, Linuxm či Macem, bude mu jedno, jestli píše v MS O365 do cloudu na Onedrive nebo lokálním editorem na lokální server, jestli komunikuje v Teamsech nebo něčem jiném, jestli má iPkone nebo Android... Prostě proto, že se to naučí.
To sousedovic dítko
, ve škole pečlivě nastudovavší MS Office do poslední utajené volby v menu, bude umět dělat animované prezentace v Powerpointu, ale nevytvoří si ani fungující šablonu, bude bojovat se služebním Andoidem, protože je zvyklé na iPhone a když mu přijde od zákazníka ".odt", nebude vědět, čím to otevřít.
Taky je nezdravé
věřit tomu, co vám naservíruje televize, stejně, jako tomu, co píší noviny. (Pamatujete heslo: Štěpán lže, jako když Rudé právo tiskne
?)
Samotná doba strávená na počítači/tabletu/mobilu není tak důležitá, jako to, co na tom člověk dělá. Nám slouží počítač (mimo obvyklé funkce) jako noviny
, rozhlas, televize, gramofon
, kuchařská kniha, jízdní řád... - to vše jsou věci, které doma nemáme a počítač je nahradil.
RRŠ:
souhlasím s tím, že školy to dělají špatně (a nejen školy). Na školách by se měl primárně učit a používat open source SW a maximálně upozorňovat na odchylky od placeného SW. Jenže to by ti vyučující museli být opravdový IT odborníci a ne jen nedostatečně proškolení nedoukové. Takže ano: jako O. S: nejmasivněji požívaná verze Linuxu, (nejspíš Ubuntu), včetně open source aplikací. (gimp, audacity, firefox, thunderbird a t. d.) a jako třešnička na dortu Wine s tím, že jde o nouzové ření pro blbce, protože inteligent hravě zvládne požadovaná zadání v open source. Tím by ale, a to je opět to, oč tu běží, vznikl tlak na firmy a další instituce, aby rovněž přešly na open source platformy a to by pro Mrkvosoft byla ekonomická katastrofa. Nicméně, specielně pokud jde o Offisy, tak Libre je kompatibilní s windows, existuje i jako aplikace pro windows takže nevidím jediný objektivní důvod, proč se s každoměsíčním výpalným pro Office 365 zlobit. (a to výpalné nastane okamžikem ukončení školní docházky).
Nesouhlasím, že na školách by se měl primárně učit a používat open source SW
.
To je totiž jen jiná cesta do stejného pekla. IMHO by se děti měly naučit především principy používání, nikoliv konkrétní aplikaci. Je v podstě jedno, zda dokumet napíšete v MS Wordu nebo LO Writeru, zda prezentaci vytvoříte v PowerPointu či Impresu, upravujete fotky ve Photoshopu či GIMPu, kreslíte v Corelu či Inkscape, milujete z Outlooku či Thunderbirdu, internetem brouzdáte Edgem/Chromem/Firefoxem/Safari/Operou... Má být jedno, jaká máte OS - ale měl byste vědět, jak ho používat.
Žel, přesně tohle umí jen málo který učitel, nejsou na to osnovy, a ve výsledku narazíte na to, že uživatelům LibreOffice nedělá problém otevírat dokumenty v MS formátech, ale naopak to je lítý boj, protože MS Office to umí, ale jejich uživatelé nikoliv
.
On je (zejména na školách) problém i s tím inteligent hravě zvládne požadovaná zadání v open source
, protože často bývá zadání specifikováno tak, že ke splnění potřebujete nějakou unikátní funkci placeného software. (Což nebývá úmysl, pouze neznalost toho, kdo zadání spáchal.)
K pravidelnému placení výpalného
za Office365, případně Facebook či Twitter (X) nakonec většina lidí dospěje vlastním rozhodnutím, ve chvíli, kdy je okolí prostě donutí tahle konkrétní řešení používat - a bezplatné varianty se ukáží jako krajně nepraktické a záměrně zcela nepřívětivé až k reálné nepoužitelnosti
.
A takové donucení
může mít třebas podobu nutnosti poslat podklady k pohovoru u potenciálního zaměstnavatele na LinkedIn a uvést svůj Facebookový profil, aby personalisté mohli uchazeče lépe posoudit - úplně povinné to není, ale bez toho prostě nemáte šanci.
hexen:
1/ mám anonymní předplacemku.
2/ mohu také nechat zapnutý mobil ležet doma.
A op těžko pozná, zda jsem si šel jen sednout ven na lavičku, nebo jel na nákup do Polska, což by naopak snadno poznal, kdybych měl mobil zapnutý a ssebou. (V autě GPS modul nemám a vestavěnou navigaci také ne. Koupit dnes nové auto bez těchto šmírovacích zbytečností nelze, i když GPS modul lze, pokud to umíte, snadno zneškodnit. S vestavěnou navigací, která je spárována s vozidlem, takže podle ní lze pohyb vozidla snadno monitorovat, už je to horší.
No, mít dnes děti, škola & spol. by Vás poučily. ;oD
Dneska si bez mobilního čísla a e-mailu ani nezřídíte účet v bance, pokud žádáte o (větší) úvěr, prověřují vás i podle Facebooku - a pokud nemáte, předpokládají, že jim to jen nechcete sdělit a úvěr klidně zamítnou (bez udání důvodu
, neprošel scoring).
A divil bych se, kdyby elektromechanika ještě někde bez modernizace přežívala - to snad není už ani na trati do Čerčan. ;o)
A pak dítko nastoupí do zaměstnání - a co zjistí? že firma jede na MS technologiích, všechno je na cloudu, komunikuje se samořejmě přes Teamsy, neoficiálně i na Whatsappu, k tomu služební Androidy či iPhony, vše je propojeno a pokud ne, tak se na tom pracuje... Takže já moc nechápu celé tohle diskusní vlákno, které jde ve stylu "můj praděda jezdil do práce na koni a psal husím brkem, proč já musím jezdit autem a používat internet", "atd. Smiřte se s tím, píše se rok 2023.
10. 11. 2023, 09:48 editováno autorem komentáře
Na TikToku je i takova Sprava zeleznic a pres NUKIB to viditelne prochazi... :)
No, k divení to není, ale překvapilo mne to - tam, kde jsem je potkávak já, už mechanická návěstidla vymizela. (A to to nejsou hlavní tratě.)
Možná Vás překvapí, že bank znám více, než jen Českou Spořitelnu, byť zdaleka ne všechny. Ale v těch, které znám, trvali na čísle mobilního telefonu (a e-mailu), dokonce i v případě, že mělo jít o účet bez elektronického bankovnictví
. Setkal jsem se i s požadavkem unikátního telefonního čísla a e-mailu pro založení dětského konta
úplnému mrněti.
Je pravda, že leckde zatím nepotřebujete smartphone, ale pak si připlatíte třebas pětikorunu za každou ověřovací/přihlašovací SMS. (Zdaleka ne každá banka umí přihlašování čipovou kartou, tedy zcela bez telefonu/tabletu...)
Uvedené není obcházení pravidel
, ale jednoznačně porušování
.
Ale třebas pravidla pro přístup ne internet se ve školách natolik liší, takže vím o jedné, kde děcka mohou se soukromým mobilem na školní wifinu, ale jen do intranet, takže pro internet používají školní účet, a naopak o škole, kde jsou školní účty ořezané natolik, že děcka používají soukromá přihlášení, aby se dostali na net.
Každopádně: až nastoupí do práce, budou schopni si s nesmyslnými pravidly
poradit.