Hlavní navigace

PhotoWorx zkompletoval fotografie

20. 8. 2007
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Zdroj: sxc.hu Autor: 74287
Zdroj: sxc.hu
Zpráva o další akvizici na poli online fotografických služeb uprostřed poněkud rozbouřeného internetového léta trochu zapadla. Přitom změna majitele serveru AlbumFotek.cz a plány nového vlastníka rozhodně nejsou bez zajímavosti.

Online fotogalerii AlbumFotek.cz vlastnilo a provozovalo až do letošního srpna sdružení podnikatelů ActiveNet. Podle statistik se v době prodeje jednalo o službu s databází téměř 380 tisíc fotografií a zhruba 20 tisíci registrovaných uživatelů. Vedle katalogu a hodnocení fotek nechyběly v nabídce serveru ani doplňkové aktivity jako citáty, online hry, kreslené vtipy nebo tzv. srandovní videa.

Pestrý kotel aktivit

Nový vlastník služby AlbumFotek.cz, pražské „eseróčko“ PhotoWorx, bylo založeno teprve loni na jaře a na první pohled by mohlo působit jako outsider. Při pečlivější lustraci je však jasné, že se o nováčky v pravém slova smyslu nejedná. Jeden z dvojice majitelů, Martin Matějů, figuruje např. jako společník ve firmách Stickfish (provozovatel portálu Abclinuxu.cz, serveru ITbiz.cz nebo dalších služeb jako např. 64bit.cz, Abchost.cz, Unixshop.cz) a Grant Help. Spolu s bývalým šéfem internetového zastupitelství Impression Media Petrem Slavíkem a dnešním head of online sales ve vydavatelství Ringier ČR Janem Makovičkou stál loni také u zrodu hostingové a webdesignové společnosti Zone Interactive, jejímž je dnes výkonným ředitelem.

Fotogalerie: dobrá investice

Fotogalerie a práce s komunitami na nich jsou jedním z velkých taháků letošního roku a pracují s nimi i největší hráči trhu. Počátkem roku oznámil iDnes.cz získání galerie Rajče.net a v období od února do června se mu podařilo zvednout počet reálných uživatelů služby na dvojnásobek (244 tisíc RU). Nová značka Fotoalba na portále Centrum.cz se v červnu okamžitě dostala na 330 tisíc RU (denně přes 40 tisíc RU) a do dění se prostřednictvím chystané služby Picasa chce vložit také Google.

Za hranicemi jsou podobné projekty i akvizice značně robustnějších rozměrů. Nedávno např. Nokia pohltila tři roky fungující službu Twango.com. Ta sice nemá parametry gigantů jako např. Flickr.com nebo Webshots.com, ale právě Nokii může pomoci v komunikaci širšího záběru korporátních aktivit.

Mafra byla rychlejší

AlbumFotek.cz je podle Matina Matějů především ideálním doplněním k dvojici serverů PhotoPost.cz, dFklub.cz určených pro profesionální a poloprofesionální fotografy. Hledali jsme na trhu zajímavou galerii pro masovější uživatele. AlbumFotek přitom znamenalo investici v řádu statisíců korun. To nám přijde velice výhodné zvláště v době, kdy jsou zahraniční investoři ochotni dávat i za české projekty desítky milionů korun, rekapituluje transfer Martin Matějů. Současně přiznává, že prvním ze zvažovaných cílů byl už zmiňovaný server Rajče.net. V iDnes jim ale určitě nabídli lepší podmínky, zejména v možnostech propagace. Myslím, že Mafra udělala výborný obchod do budoucna. Za relativně malé peníze mají dnes v rukou platformu, která jim vynaložené investice mnohonásobně vrátí, ohlíží se za zmarněnou alternativou a v současnosti už konkurenčním projektem. Konkurenční přetlak na trhu v PhotoWorx vnímají, ale věří, že se svou „trojkombinací“ nezůstanou příliš pozadu.

Podle vzoru Flickr

Inspiraci pro AlbumFotek chtějí jeho současní provozovatelé hledat u nikoho menšího než jedné z ikon nové generace služeb Web 2.0, serveru Flickr z portfolia Yahoo. Velikostí a šíří komunitních sítí a aktivit samozřejmě nikdy nebudeme a ani nechceme být konkurencí projektům jako My Space nebo Libimseti.cz. Na nic si nehrajeme a často slýchaným klišé typu „inspiraci samozřejmě máme, ale hlavně se snažíme vymýšlet své vlastní věci“ se musíme smát. Když už něco ve světě funguje, není ostudou pokusit se o napodobení, nebrání se přebírání některých zavedených zahraničních prvků do českého prostředí Martin Matějů.

Co také umí „vzor“ Flickr?
  • Vede účet zdarma a zpoplatněný (cca 25 dolarů).
  • Bezplatně lze přidávat fotky o objemu až 100 MB za měsíc.
  • Umožňuje posílání fotek do galerie přímo z mobilního telefonu.
  • Označení fotografií klíčovými slovy kvůli jejich lepšímu vyhledávání.

Ze zahraničních poznatků ale zároveň plyne varovné ponaučení: na tvorbě obsahu galerií se podílí nepatrné procento návštěvníků. U služby Flickr to je např. až neuvěřitelných 0,2 %.

Co dál?

AlbumFotek pracuje dnes s komunitou 3,5 tisíce denních uživatelů, kteří jsou zároveň téměř výhradním generátorem obsahu. Pokud se veškeré okolnosti vyvinou příznivě, je reálné v horizontu roku zvýšit toto číslo na 10–15 tisíc, věří si Martin Matějů. Novou akvizici nyní čeká redesign a sladění s dalšími dvěma projekty PhotoWorx. Zmizet má např. kompletně grafická horní lišta na homepage, přesunou se také některé reklamní formáty.

Ujet vlak si ve PhotoWorx nechtějí nechat ani v rychle se rozvíjející oblasti online sběren fotografií, kam se v poslední době výrazně vydaly některé zavedené kamenné firmy jako např. Rossmann nebo Droxi. Na jaře spustili po krátkém testovacím provozu na adres lab.photoworx.cz službu Minilab. Nepůjde ale o přímou konkurenci internetových sběren obchodních řetězců. Nechceme se soustředit na masovou maloformátovou produkci, ale spíše na kvalitní fotografie formátů A4 nebo A3. Externí dodavatel služby od nás dostal půlroční období hájení. Po vyhodnocení se rozhodneme, jak budeme pokračovat, představuje svou vizi Martin Matějů. Z úvah o práci s videoobsahem zatím sešlo. Zatím budeme dál dělat jen to, co umíme nejlépe, říká.

WT100

S reklamou opatrně

AlbumFotek má zatím na svých stránkách nasazeny Google AdWords. Měsíčně naše servery navštíví přes 80 tisíc unikátních uživatelů. Inzerentům nyní nabízíme průřez celou fotografickou populací v ČR, agituje pro své zboží Martin Matějů. Zároveň to ale nechce na AlbumFotek.cz s reklamou nijak přehánět. Soustředit se chtějí spíše na sponzoring soutěží. Na trojici fotografických serverů se jako jeden z progresivnějších zdrojů příjmů jeví také zpoplatněný obsah, který využívá více než 25 procent návštěvníků. Spíše než o klasický samotný přístup do galerií jde ale např. o možnost stahovat větší objemy dat, upřesňuje Martin Matějů.

Sny většiny internetových byznysmenů o vybudování služby a jejím lukrativním prodeji mají zatím v realitě PhotoWorx daleko. Máme střednědobou motivaci s tím, že letošek bereme jako rok ostrého startu. Samozřejmě i tady platí „nikdy neříkej nikdy“, ale zatím nás práce hodně baví a myslím, že firma rozhodně nebude na prodej během následujících tří let, menšinovým investorům se nebráníme, zatím však sami stále investujeme, letos už je to druhý zakoupený fotoprojekt, vystavuje případným zájemcům stopku Martin Matějů.

Návštěvnost vybraných on-line fotobank
Název RU [měsíc] RU [týden] RU [den]
Fotoalba.cz (červen) 333.443 148.849 43.499
Rajce.net (únor) 121.566 38.875 7662
Rajce.net (březen) 134.690 42.756 8121
Rajce.net (duben) 148.068 48.633 9343
Rajce.net (květen) 193.717 62.032 12.603
Rajce.net (červen) 244.022 83.181 16.541

zdroj: NetMonitor – SPIR – MediaResearch & Gemius, červen 2007

Máte nějaké fotografie na AlbumFotek.cz?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).