Minulý týden server DigiZone.cz informoval o tom, že jste zaznamenali mezinárodní úspěch na veletrhu IBC v Amsterdamu, kde jste postoupili do finále mezi tři nejlepší subjekty v kategorii Delivery. Některým čtenářům ale nebylo jasné, za co jste vlastně cenu získali. Mohl byste to tedy vysvětlit?
Delivery znamená doručení. Abych to řekl ve stručnosti… V podstatě řetězec distribuce začíná ve studiu, kdy je televizní pořad vyroben a následně se musí předat do nějaké transportní sítě, a to ať už je to DVB-T, DVB-S, IPTV nebo DVB-C. Každá tato síť má své vstupní zařízení a následné transportní zařízení až po koncovou jednotku u zákazníka. V případě IPTV je to ve studiu enkodér, který má na sobě rozhraní IP neboli Internet Protocol, a následně existuje nějaká distribuční trasa. Většinou jde o optiku, popř. nějaký vlnový multiplex na této optice, centrální, většinou multicastový IP routing…
Teď bych vám do toho s dovolením skočil, protože tady už se musí obyčejný čtenář určitě ztratit. Šlo by to tedy vysvětlit nějak jednodušeji pro laika?
Jde o to, že IPTV je jeden z nejmladších oborů distribuce televizního signálu k zákazníkovi a na vstupu ve studiu jsou zařízení, které stream vyrábí, pak jsou ta, která ho transportují až k zákazníkovi, a poslední část ho zobrazuje na televizním přijímači. Každé většinou pochází od jiného výrobce a naším úkolem bylo doladit vzájemnou kompatibilitu těchto zařízení tak, aby se obraz korektně zobrazoval u koncového zákazníka – televizního diváka.
Pokud se zájemce podívá na webové stránky IBC, tak jste se dostali mezi trojici nejlepších. Proč si myslíte, že jste se dostali tak daleko?
Kritériem pro úspěšnost byla úroveň inovace v dané kategorii, kde my jsme implementovali ve spolupráci s výrobcem hlavně toho zařízení, které bylo ve studiu, kodek H264/MPEG-4. Ten při velmi vysoké úrovni kvality obrazu měl poměrně nízký datový tok. Vždycky jsem říkal, že aby HD bylo alespoň trochu viditelné, musí mít více než 10 Mbps. Nám sice rychlost datového streamu na optické síti může být vcelku jedno, ale tady se nám podařilo implementovat novou technologii, kde při 10 Mbps streamu se obraz vyrovnal běžnému streamu o rychlosti 15 Mbps. V tom byla ta inovace, kdy se následně dá získávat a transportovat po celé síti více a více HDTV kanálů. Jednou skutečně nastane problém, až těch HDTV kanálů bude hodně, dnes jich máme jen dvanáct (v síti 802.cz, pozn. red.), ale až jich bude dejme tomu sto a každý by měl mít 15 Mbps, tak je to hodnota, která se musí v optické síti transportovat nějakými vyššími datovými toky než je dnes běžný Gb nebo 10 Gb. Při vzrůstajícím počtu HDTV kanálů je to číslo kritické. Nám se podařilo do 10 Mb streamu dostat vysoce kvalitní obraz. De facto jsme provedli redukci o padesát procent.
Kulatý stůl DigiZone.cz o HDTV již ve čtvrtek 24. září 2009!
Zajímá vás digitální televize ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV)? Chcete se dozvědět nejnovější plány českých televizních stanic s HD vysíláním a novinky, které ohledně HDTV chystají operátoři vysílacích sítí? Co se objeví v pozemních multiplexech, na kabelu a satelitu? A která vysílací platforma je pro HDTV nejvhodnější? Registrujte se jako účastníci na VII. kulatý stůl DigiZone.cz s podtitulem „HDTV – něco navíc, nebo budoucí standard televizního vysílání?“, který proběhne už ve čtvrtek 24. září 2009 v pražském hotelu Jalta na Václavském náměstí!Ale nevyhráli jste…
Nevyhráli, ale myslím si, že když jsme se dostali mezi společnosti, které byly na prvních třech místech, je to velice slušné a vzhledem k tomu, že jsme firma z České republiky, navíc nejsme z Prahy, o to více si toho ceníme.
Kdo vůbec získal tu první cenu?
Získala ji společnost Arab States Broadcasting Union (ASBU), což bych mohl přirovnat např. k nějaké české nebo slovenské satelitní platformě. Rozhodně bych však nechtěl jejich úspěch nijak shazovat nebo se nad ně povyšovat.
Pokud se člověk podívá do monitoringu tisku, tak se o tomto úspěchu nikde nedočetl. Čím si to vysvětlujete?
Předpokládám, že marketingové oddělení Rio Media (Mattes AD je od letošního jara součástí této společnosti, pozn. red.) připravuje tiskovou konferenci. Uměl bych si představit, že by byla velice pěkná, a to ve spolupráci s TV Barrandov, ale to si musí zařídit marketingové oddělení obou těchto dvou subjektů. Myslím si, že stojí za to informovat českou veřejnost o takovémto technologickém úspěchu.
Webové stránky služby 802.tv se o tomto úspěchu sice zmiňují, ale na pouhých dvou řádcích. Taková událost, jak jste sám naznačil, si určitě zasloužila větší prostor…
Myslet si mohu co chci, ale já už nejsem jejím zaměstnancem ani nějakým pracovníkem. Je to sice mé dítko, ale má už ho v rukou nový majitel a je plně na jeho úvahách, jak s daným faktem dál naloží. Věřím však, že chce připravit kvalitní podklady pro tiskovou zprávu (po týdnu nebyl úspěch Mattesu komunikován prostřednictvím skupiny Rio Media ani PR oddělením TV Barrandov, rozhovor byl realizován ve středu, pozn. red.).
Vy už nejste zaměstnancem společnosti Mattes?
Donutila mě jednoduchá záležitost, a to finanční částka, kterou jsem dostal za vypořádání obchodního podílu v této společnosti, která byla velmi příznivá.
Když se podívá člověk do obchodního rejstříku, tak vaše jméno už v této společnosti vůbec nefiguruje, a to ani v pozici jednatele…
Ano, to je v pořádku.
Takže už skutečně nemáte s touto firmou nic společného?
802, resp. Mattes sídlí stále na stejné adrese, a ta nemovitost patří nadále nám, takže jsme v pozici pronajímatele této nemovitosti. Máme tedy s nimi něco společného, ale už ne po pracovní stránce.
Jak jste se rozešel se společností Mattes?
Rozešli jsme se samozřejmě v dobrém, ve vzájemné shodě, a 802.cz je dnes v rukou nového majitele a myslím si, že koupil dobře.
Čtenáři DigiZone.cz mají právě vaší společnost spojenou v souvislosti se zaváděním HDTV a nových technologií. Co vy osobně teď děláte? Neříkejte mi, že z tohoto oboru úplně odejdete…
Určitě si zasloužím nějaký malý odpočinek, protože od roku 1996, kdy jsme začali podnikat v oblasti telekomunikačních služeb, tzn. internetu, jsem byl tzv. online, a to i na veškerých dovolených. Pokud mě Rio Media občas požádá o nějakou konzultaci, tak jim velice pozitivně vyhovím, pokud si bude některý z mých kolegů potřebovat něco vyjasnit, tak mu rád pomůžu a i nadále se na mě obracejí především menší subjekty, kdy potřebují řešit problematiku IPTV. Pokud to není v rozporu s tzv. konkurenční doložkou vůči novému vlastníkovi, rád jim poskytnu příslušnou konzultaci a rád jim dám doporučení.
Co s vámi tito malí operátoři nejčastěji řeší?
Řešil jsem např. legislativní incident, který si jeden IPTV poskytovatel vytvořil vůči české legislativě. Ve většině případů však jde o snahu získat nějaké technologické know-how, aby bylo možné v dané lokalitě nasadit IPTV.
Byl např. jeden ze subjektů, s nimiž jste konzultoval, provozovatel kabelové televize Nej TV?
Nej TV, Nej TV… Na mě osobně se nikdo takový neobrátil.
Dobře, nevadí. Ptal jsem se záměrně proto, že právě tato společnost si nedávno prostřednictvím Úřadu průmyslového vlastnictví registrovala nové logo a také expandovala do regionu středních Čech. Co si myslíte o rozšiřování menších operátorů do dalších oblastí České republiky?
Co si představujete pod pojmem menší operátor, který expanduje do ostatních regionů?
Velcí operátoři jsou například UPC, Telefónica a Rio Media, menší pak jsou ti ostatní.
Asi bych si na jejich místě dobře zmapoval lokalitu, do které chci expandovat, protože v lokalitě, kde jsem doma, funguje vše úplně jiným způsobem, než v lokalitě, kde doma nejsem.
Můžete být konkrétnější?
Minimálně funguje jinak vztah s místní správou, protože v lokalitě, kde je lokální provozovatel velice úspěšný, má navázané vztahy s vlastníky nemovitostí, se samosprávou, je de facto známý. Spousta zaměstnanců jsou jeho zákazníci a v době, kdy začne vstupovat do jiné lokality na trh, kde není známý, je jasné, že vše bude fungovat trochu hůř a musí počítat s tím, že v dané lokalitě je jiný operátor, který tam je více známý než subjekt, který tam zkouší expandovat.
A nedělají to tito operátoři náhodou proto, aby konkurovali těm větším?
Pokud chce malý operátor konkurovat většímu operátorovi, tak může konkurovat cenou. Ve chvíli, kdy chci konkurovat v oblasti IPTV, optických sítích, je to někde úplně jinde, než když bych byl student a řešil bych něco s „wi-finou“. Konkurovat v malých sítích je pro malého provozovatele podstatně náročnější a určitě už tento operátor nebude schopen nabídnout takovou cenovou výhodnost proti velkému operátorovi, jako když on ve své lokalitě někde začal.
Myslíte si, že malí operátoři donutí ty větší, aby předělávali své sítě na optiku?
Vyloučit se to nedá, ale pokud si představím jednoho velkého dominantního kabelového operátora, tak nějakým způsobem vydrží, ale např. prodloužit pro tohoto operátora optiku až do domu by pro něho bylo méně investičně náročné, než pro malého lokálního operátora začínajícího na zelené louce.
V současné době zažívá Česká republika bezesporu boom v oblasti HDTV. Jak to vidíte vy?
Jednou z nejvýznamnějších platforem pro HDTV je DVB-S, satelitní platforma, ale uvědomme si, že nejsme schopni panelové domy a městské aglomerace omotat talíři parabol. Je tedy nutné, aby nastoupily kabelové sítě, které je velice rentabilní v těchto oblastech budovat. Ve městech jednoznačně optika, která poskytne vysoké datové toky pro každou domácnost a dostatečný prostor pro HDTV kanály. Satelitní platformu považuji vhodnou spíše pro individuální příjem.
Takže satelit pro menší lokality? Osobně jsem nedávno navštívil šumavskou Kvildu a tam jsem pozoroval, že co dům, to samostatná parabola.
Pokud se vlastníci dokážou dohodnout a udělají společnou televizní anténu, která bude mít jako primární zdroj televizního signálu satelit. Rozvody v těchto domech ale většinou nejsou schopné přenášet vyšší kmitočty, které satelit potřebuje.
Ale Kvilda je vesnice…
Pokud má Kvilda kvalitní koaxovou kabeláž až do zásuvky v bytě, tak proč ne?
Jaká si tedy myslíte, že je perspektiva jednotlivých platforem pro HDTV?
Už jsem to v podstatě řekl. Když si představím sídliště, kde jsem se měl možnost pohybovat, naprosto mizivé procento lidí bylo ochotno rekonstruovat svoji koaxovou síť v domě. Řešení, že si každý na balkoně pověsí parabolickou anténu, mi přijde naprosto příšerná. Musí se najít investor, který dokáže zakabelovat, a pokud tedy kabel, tak rovnou optiku až do bytu.
Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz