Před pěti lety se takovému softwaru říkalo keyloggery a obecně malware... Ačkoli lidem ze Smartlooku přeji, ať dělají, co je baví, a daří se jim v tom, jejich produkt je dle mého názoru VYSOCE přes čáru. Invaze do soukromí v tom největším extrému. Chybí snad už jen záznam zvuku z mikrofonu a obrazu z kamery, aby věděli, co u toho ten uživatel říká a jak se u toho tváří (a to vlastně ani nikdo neřekl, že tam takové funkce nejsou...).
Je to totéž, jako kdyby si člověk koupil auto, které pak sbírá a posílá výrobci informace o tom, kam řidič jezdí, kdy, jakým stylem jízdy, co poslouchá za hudbu, co konkrétně vozí v kufru a v jakém množství, koho na cesty přibírá a kam ho veze... Vždyť Smartlook a obdobné projekty je snadné vyhodnotit nejen jako nemorální, ale jako naprosto nepřípustné. A to ještě veřejně přiznali, že toto nahrané soukromí ani nešifrují end-to-end.
Všechny scripty Smartupp i Smartlook mám již dávno na blacklistu, tohle šmírování je přes čáru, jakmile vidím jejich script na nějakém webu, tak na něj chodím jen když opravdu musím, i přes to, že scripty blokuji, protože člověk, co si něco takového nasadí na vlastní web dobrovolně, je pro mě krysa. Ještě všechno řeší cloud na AWS, výborný nápad posílat data z eshopů na servery konkurence...
Děkuji za Váš příspěvek, určitě si cením toho, že přímo účastník rozhovoru se účastní i těchto diskuzí. Bohužel, diskuze o soukromí by byla vlastně jen polemika s názory, která by jen stěží mohla dojít k nějakému konci, tak snad mi prominete, když jen poznamenám, že data o tom, jak web nebo mobilní aplikaci používám, co na nich dělám apod., musím sdílet aktivně a dobrovolně.
Je obecně považováno za neslušné dívat se někomu přes rameno, ať už dělá cokoliv, i kdyby to byl zcela cizí a neznámý člověk (tudíž z pohledu zvědavce zcela anonymní). Váš produkt dělá přesně toto - dívá se lidem přes rameno, a pokud vím, ani se jich neptá na souhlas.
Rozumím motivaci, která za Vaším produktem stojí, a rozumím i tomu, že tržní prostředí si takový produkt v kvalitě, jakou nabízíte, žádá, ale promiňte mi, když vyjádřím svůj názor, že toto je produkt přímo a výrazně přispívající k nevhodnému směrování v chování na internetu. I ve veřejném prostoru by člověk měl mít právo číst si, aniž by za ním stál někdo, kdo bez jeho svolení, či snad dokonce proti jeho vůli, četl jeho knihu/noviny/web/cokoli s ním.
Smartlook je postaven tak, aby chránil soukromí uživatelů a byl GDPR ready. Proto ukládáme všechna data anonymizovaně. Není možnost identifikovat uživatele, dokud s tím sám nesouhlasil. Data z klávesnice se nesbírají, jsou automaticky skrytá a na server se neposílají. Služba jako taková slouží k vylepšení user experience a odladění nefunkčních částí webu a mobilních aplikací. Soukromí uživatelů je pro nás důležité.
Petr Janošík - Smartlook CEO
To že je něco GDPR ready ještě neznamená, že to není nemorální. Rozumím i tomu, že děláte spoustu věcí, aby jste zabránili případnému zneužití dat, ovšem pravidelní čtenáři tohoto portálu ví, že relativně často dochází k všelijakým únikům dat, od různých společností i v případě, že se také snažili tomu předcházet. Co se týče user experience, tak z hlediska usera, až se mi nebude něco líbit nebo nebudu moci najít tlačítko "dokončit nákup" v košíku, tak sám podám nějaký feedback, nepotřebuji k tomu script, který mě šmíruje.
Sám figuruji jako Project Manager tří řekněme "středně velkých" eshopů a pro použití až tak hodně šmírovacích nástrojů se nikdy nesnížíme. Nejsme a nechceme být jako Čína, Trump nebo Andrej.