„V tuto chvíli spouštíme prodej ve Slovenské republice, v srpnu v Polsku a na začátku října v České republice. Následovat bude Rusko a Maďarsko,“ uvádí ředitel OxataSMB. A potvrzuje, že zůstane také v čele Ataxa, které už prý nepotřebuje jeho plnou pozornost.
Nebudou si ale obě firmy konkurovat? „Klienti Ataxa mají možnost přejít na novou platformu a využívat inovativní technologie ReachLocal, nebo zůstat u dosavadních služeb a být dále spravováni Ataxem,“ říká k tomu lakonicky Wiedemann.
Kdy, kde a kým byla firma OxataSMB BV založena? Kdo za firmou stojí? Máte v ní vy osobně nějaký majetkový podíl?
OxataSMB je zcela nová firma založená 4. června 2012 jako holding se sídlem v Nizozemí. Má uzavřenou franšízovou smlouvu s ReachLocal. Na místních trzích fungují její pobočky zcela vlastněné společností OxataSMB a označené značkou ReachLocal (například ReachLocal Slovakia Franchise s.r.o.). Holding Ataxo N.V. nemá v tomto novém podniku žádný majetkový podíl, ale OxataSMB i Ataxo N.V. jsou z velké části vlastněny stejnou investiční firmou Oxata B.V. Do společnosti OxataSMB jsem investoval sám sebe.
Na jak dlouho má OxataSMB BV podepsanou s ReachLocal smlouvu? A počítá s tím, že ReachLocal nakonec společnost OxataSMB zcela ovládne?
Máme uzavřeno více dohod. Základní franšízovou smlouvu jsme podepsali na 24 měsíců s možností jejího prodloužení. ReachLocal firmě poskytl úvěr v podobě konvertibilních dluhopisů a má také předkupní právo.
Na první pohled je jasné, že Oxata je pozpátku Ataxo. Jaký je tedy vztah mezi firmou OxataSMB BV a Ataxem? Budou v ní působit lidé z vedení Ataxa? Kteří?
Mezi Ataxem a OxataSMB není žádný formální vztah. Obě firmy ale mají stejného vlastníka – investiční holding Oxata B.V., který patří firmě Garvest B.V. Někteří zaměstnanci Ataxa mohou dostat nabídku, aby pracovali v některé z místních poboček franšízy – podle toho, jaké kvalifikace budeme potřebovat.
Společnost ReachLocal vznikla v roce 2004 v USA a nabízí malým a středním podnikům sadu nástrojů pro online marketing: od systému pro prodej PPC i displayové reklamy až k nástrojům pro monitorování pověsti firem v sociálních sítích. Svou technologickou platformu posiluje i akvizicemi. V únoru 2011 koupila za 10 milionů dolarů americký slevový server DealOn, aby ho o tři měsíce později překvapivě zavřela.„Nešlo nám o vybudování dalšího slevového serveru a konkurování Grouponu nebo Living Social,“ komentoval to pro Forbes ředitel komunikace David Glaubke. „Měli jsme od začátku v plánu využít technologickou platformu DealOnu, na jejímž základě chceme poskytnout služby našim zákazníkům.“
Budete šéfem obou firem? Nebo Ataxo povede někdo jiný?
Některých povinností v Ataxu se zřeknu, abych se mohl soustředit na nový podnik. Ataxo je stabilní firma, která už nepotřebuje 100 % mé pozornosti.
Zůstane Ataxo samostatnou značkou? Neplánuje ReachLocal v budoucnu převzetí Ataxa, podobně jako po expanzi do Austrálie nakonec odkoupilo celý podíl v australské pobočce?
To ukáže až čas. Teď musíme uspět s novou značkou a vytvořit tak pro ReachLocal zajímavé možnosti na trzích střední a východní Evropy.
Získala firma ReachLocal majetkový podíl v holdingu Ataxo N.V.? Jak velký a za jakou částku?
ReachLocal nemá v holdingu Ataxo N.V. ani ve firmě Garvest nebo holdingu Oxata žádné podíly. Franšízu podporuje svou technologií, knowhow, marketingově a úvěrem, aby mohla růst na nových trzích.
OxataSMB má mít pobočky na Slovensku, v ČR, Polsku, Maďarsku a Rusku. Půjde o úplně nové firmy, nebo o stávající pobočky Ataxa (přinejmenším v ČR, na Slovensku a v Polsku)?
Na všech trzích založíme úplně nové firmy.
Jaké nové služby OxataSMB ve spolupráci s ReachLocal na český trh přinese?
Hlavně oceňovanou technologickou platformu ReachLocal, která nabízí zadavatelům reklamy monitorování a optimalizaci kampaní zaměřenou na návratnost investic do reklamy.
Jakým způsobem budete v Česku nabízet služby? V balíčcích za měsíční paušál tak, jak to dělá ReachLocal ve Spojených státech?
Nabídka se nebude příliš lišit od té americké, ale samozřejmě provedeme úpravy tak, abychom vyhověli potřebám místních zákazníků.
Koho považujete za svou největší konkurenci na českém trhu?
V této chvíli nevíme o žádné firmě, která by nabízela podobný druh produktů a služeb jako platforma ReachLocal.
Budete v Česku nabírat nové zaměstnance?
Ano, samozřejmě budeme doplňovat náš tým. Chceme mít nejlepší prodejce na trhu a vždy budeme otevření přijímání nových spolupracovníků.
Který z trhů střední a východní Evropy je podle vás z pohledu firmy věnující se online marketingu nejperspektivnější? Kde to naopak budete mít nejtěžší?
Největší perspektivu má samozřejmě ruský trh, ale zároveň bude také nejsložitější jej pokrýt.