Peter Polák: Ohrozí Apple Pay naše banky?

17. 9. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: Apple
Apple není první, kdo vytvořil inovativní koncept elektronických plateb. Je ale prvním, kdo zřejmě uspěje. Má k tomu všechny předpoklady.

Největší problém elektronického bankovnictví na českém a slovenském trhu je, že neexistuje pohodlný způsob, jak platit na webu přes mobil. Při koupi zboží v e-shopu sice můžeme využít platební bránu, ta nás ale většinou přesměruje na internet banking.

V obou zemích je bohužel pravidlem, že webový internet banking je na mobilu prakticky nepoužitelný, protože byl optimalizovaný na velkou horizontální obrazovku ne malý vertikální displej. Banky tuto skutečnost vyvažují nabídkou bankovních aplikací pro chytré telefony – s těmi ale zase neumí pracovat e-shopy.

Takže si můžeme vybrat: buď zkusíme zaplatit nepoužitelným webovým bankingem, nebo si zapíšeme číslo účtu, sumu a variabilní symbol a provedeme platbu v aplikaci. Ani jedna z těchto možností se ale nedá považovat za vyhovující řešení. 

Čerstvě představený systém Apple Pay takovým řešením je. Umožní platit jakoukoliv kartou, bez ohledu na to, která banka ji vydala, nebo zda je bezkontaktní. Ať už v mobilních aplikacích, nebo na webu přes mobil. S vysokou úrovní zabezpečení, kterou zaručí Touch ID (při každé platbě se snímá a vyhodnocuje otisk palce uživatele). Bez ohledu na to, jakého máte operátora. 

Apple není první, kdo vytvořil inovativní koncept elektronických plateb. Je ale prvním, kdo zřejmě uspěje. Má k tomu všechny předpoklady. Má dostatek zákazníků a již dnes vlastní databázi zhruba 800 milionů platebních karet. Má silnou vyjednávací pozici vůči obchodníkům – kdo si dnes dovolí nepodporovat iPhone? A má rovněž přízeň velkých kartových společností – naše lokální pobočky Visa nebo MasterCard se doslova předhánějí ve vyjádřeních, kdo bude s Applem spolupracovat více. 

Pokud bude mít Apple Pay úspěch, výrazně to ovlivní elektronické bankovnictví. Apple se de facto stane zprostředkovatelem platby mezi kartovou společností a obchodníkem, což je role, která u nás náleží zatím výlučně pouze bankám. S trochou spekulace se dá hovořit o vstupu Apple do bankovního sektoru. 

Pro samotné banky to představuje ohrožení – mobilní byznys je extrémně dynamický a má velký potenciál rušit zavedené pořádky a nastolovat nové. Pěkným příkladem je síť kaváren Starbucks a její vlastní úspěšný model mobilních plateb. Odhady postavené na reportech z minulých let hovoří o tom, že předplacenými kartami Starbucks proteklo loni přes dva a půl miliardy dolarů. To jsou peníze, které by jinak byly uloženy na účtech bank. 

A to mluvíme jen o kávě – Apple Pay má řádově vyšší potenciál. Stačí si představit, že Apple začne rovněž vydávat předplacené karty, kterými budou moci lidé platit za… vlastně prakticky cokoliv. A mnohem pohodlněji než prostřednictvím internet bankingu. 

Počet českých zákazníků, kteří nakupují přes mobil, roste. Podle lednového průzkumu portálu Tapomat.cz tvořily minulý rok mobilní nákupy v českých e-shopech 8 % všech tržeb, což představuje dvojnásobný nárůst oproti předcházejícímu období. Tato čísla budou samozřejmě dále stoupat a platby mobilem na webu budou nabírat na důležitosti. 

MM 25 baliček

Pokud si tedy chce bankovní sektor udržet své postavení, měl by velmi rychle začít splácet svůj technologický dluh. Banky si musí uvědomit tři důležité věci: 

  1. že primární funkcí bankovního účtu je realizace platby, 
  2. že v době internetu je to platba za zboží v e-shopu a 
  3. že v době chytrých telefonů se tento nákup uskutečňuje mobilem. 

Internet banking jako mobilní aplikace není funkčním řešením. Tím je naopak responzivní webový internet banking pohodlně použitelný na mobilu. To je první a nevyhnutelný krok, na který by se české a slovenské banky měly soustředit víc, než na bezdotykové platby.

Autor článku

Dlouholetý systémový architekt a vývojář. Momentálně funguje jako Senior Software Architect ve slovenské konzultační a softwarové společnosti Softec Group.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).