Chceme-li získat obrázek o hospodaření televize Public, máme se dívat na společnost Totalpress, která drží licenci, nebo PublicCom, která je servisní organizací? Účetní uzávěrka Totalpressu ukazuje loňskou ztrátu 19,7 milionu korun, oproti ztrátě 22,4 milionu rok předtím, a tržby 12 milionů oproti předloňským 5,4 milionu. PublicCom měl loni ztrátu 41,4 milionu, o 29 milionů vyšší než rok předtím.
Renata Pešková: Licencovanou společností je Totalpress, s tím, že servisní organizací je PublicCom. Smlouvy, které souvisejí s licencí, jsou uzavírány s Totalpressem, co se týče výroby pořadů, tak s PublicComem. Nechci příliš komentovat účetní uzávěrky, nicméně v obecné rovině: je vcelku přirozené, že začínající televize stěží může být v černých číslech. Na nulu bychom se chtěli dostat v roce 2012, spíš předpokládám na jeho konci, než na začátku.
Stav, který naznačují účetní uzávěrky, nevnímám z hlediska aktuálního hospodaření televize dostatečně validní. PublicCom má svou historii, s níž já jako manažerka nemám nic společného, začátky nebyly úplně nejšťastnější. Dodnes se s některými věcmi vypořádáváme, a to i formou soudních sporů. Vlečeme s sebou čísla, která s aktuálním hospodařením televize jako takové nesouvisejí.
Hospodaření od doby mého nástupu je přiměřené. Televize je samozřejmě dotována a uvažuje, že bude mít šanci, a to zejména návazně na digitální šíření. Nemyslím si, že bychom nebyli zdravě vybalancováni, ale jsme zkrátka deptáni úhradami za digitální terestriku. A nevydechneme si, než naše pokrytí bude stoprocentní, celé republiky. Nově, od 1. října, vysíláme na Ostravsku, v lokálním multiplexu v Klimkovicích, a historicky také lokálně v síti Gimi na jihu Čech.
Jak jste na tom s hlavní smlouvou o digitálním šíření?
Renata Pešková: Máme smlouvu s Czech Digital Group (CDG), jednali jsme o ní velmi dlouho. Byli jsme nuceni přebudovat svůj plán, myslet ekonomicky jinak, než jsme plánovali v létě loňského roku, kdy ceny byly anoncovány na diametrálně odlišné úrovni. Totéž jste měl jistě možnost slyšet od Óčka a Z1. Když jsme byli informováni shodně o nové cenové politice, o níž CDG uvažovala, dostali jsme se na dvojnásobné ceny.
Od kdy?
Renata Pešková: Situace se začala významně měnit na konci loňského roku, kdy v CDG došlo i k personálním změnám, a v lednu 2009 jsme dostali návrh smlouvy už úplně jiný, než nám avizovali předtím.
Máte tří-, pěti- nebo desetiletou smlouvu s CDG na vysílání v multiplexu 3?
Renata Pešková: Tříletou.
Proč nejste ještě zařazeni v kabelových sítích UPC? To je přece pro každou začínající televizi v České republice klíčové.
Renata Pešková: Naší snahou je být v rámci sítí UPC šířeni co nejrychleji, pokud možno obratem, ale je to, zdá se, běh na dlouhou trať. Není to kvůli našemu nezájmu, kvůli tomu, že bychom si neuvědomovali význam takové spolupráce, ale narážíme na naprostou neochotu a nevůli ze strany UPC.
Proč?
Renata Pešková: Ze strany UPC se jedná o naprosto iracionální přístup. Neexistuje žádné logické vysvětlení této situace, o pravých důvodech lze pouze spekulovat, ale bohužel tam tuším osobní nevraživost, a to mě velice mrzí.
Žijete hlavně z reklamy. Jaké se vám dosud daří lákat klienty a jakou formou?
Petr Pohl: Většinu peněz, které vyděláme, získáváme z reklamy, kromě toho je zhruba čtyřicet pořadů sponzorovaných. A u některých máme injektáž, v rohu obrazovky logo sponzora, například v Tajemství šéfkuchaře jsou to kuchyně Oresi. To jsou tři formy komerčních sdělení, které klientům nabízíme.
Renata Pešková: Doplnila bych, že jednak máme mediální zastoupení, reklamní čas nám prodává společnost At Media…
Mívali jste přece smlouvu i s agenturou Big Partnership Media (BPM).
Renata Pešková: To nebylo dobré. S At Media je to diametrálně odlišné. Jdeme ale také cestou přímého obchodu. Samozřejmě doba není lehká, s klienty se proto snažíme navazovat i jiné formy spolupráce, než standardní odvysílání spotu, sponzorský vzkaz či injektáž. Dlouhodobě spolupracujeme na tvorbě specificky zaměřených pořadů.
Můžete dát příklad?
Renata Pešková: Oblíbeným pořadem jsou Cyklotoulky s Michalem Jančaříkem, ten je dlouhodobě zafinancován městy a obcemi. Nebo pořad Rychlý makléř, ten vyrábíme ve spolupráci s Mexx Reality. Na pořad Myslivecký rok zase máme čtyřletou smlouvu s mysliveckým svazem. Devizou menší televize je, že je schopná operativněji jednat o výrobě programů, než velká televize, která má dlouhodobý plán.
Kolik máte diváků?
Renata Pešková: Právě díky spolupráci s At Media jsme dnes už součástí řádného výzkumu, elektronického měření sledovanosti (spolu s dalšími dvanácti malými televize od 1. října 2009 – pozn. red.). Asi bych se ještě netroufala bít se v prsa, co se týče dosavadních výsledků.
Zájem o Public je zatím mizivý, soudě podle čísel z prvního dne. Prvního října jste zaznamenali podíl na sledovanosti 0,18 procenta v cílové skupině diváků starších patnácti let.
Petr Pohl: To není příliš vypovídající. Jsme televize, která je orientovaná k údajům za delší časový úsek. Vysíláme totiž v cyklech, pořady nasazujeme na týden, v různých časech. A tam myslím čísla nejsou špatná, konkrétně denní reach, tedy počet lidí, kteří si nás zapnou denně aspoň na tři minuty, je podle měření ATO-Mediaresearch zhruba tři sta tisíc.
Renata Pešková: Skutečně výsledek denního podílu na sledovanosti není relevantní. Tím že máme čtvrt- či nejvíc půlhodinové pořady, výsledek je významně odlišný od televizí, které večer pustí film. Smysl pro nás mají dlouhodobější měření, teprve ta mohou poskytnout relevantní výsledky. V žádném případě však nevnímám zájem o Public jako mizivý – aktuální výsledky týdenní sledovanosti televize se pohybují na počtu kolem 1,6 milionu diváků!
Jaké další poznatky máte z peoplemetrů k dispozici?
Renata Pešková: Ukazuje se náš prime time, ten je nepochybně mezi 22. a 23. hodinou. Tam křivka sledovanosti markantně narůstá, je několikanásobně vyšší, než přes den. To dáváme dokumenty či tematicky zaměřené hodiny, hudba, živé koncerty, pořady orientovaného na mladého diváka jako Re-play.
Petr Pohl: Ukazuje to, že lidé přepínají z velkých televizí pryč po deváté, po půl desáté večer.
Renata Pešková: Výstupy ukazují, že tvoříme alternativu velkým televizím, doplněk spektra. To také využijeme při tvorbě nového programového schématu, které nasadíme od prosince. Chceme fungovat v naprosto odlišném modelu než dosud, tedy na základě fixního schématu, odejdeme od rotujících, pohybujících se cyklů, pořady chceme jednoznačně usazovat a stavět schéma jako velké televize. Určité množství lidí si zvyklo se na nás dívat, i návštěvnost našeho webu a naše komunikace s diváky o tom svědčí. Naše úskalí, odvislé od výše rozpočtu, je nedostatečná marketingová podpora značky. Nejde o to, že by naše pořady nebyly kvalitní, ale lidé mnohdy pořad sledují u nás, a když se jich zeptáte, kde ho viděli, odpovědí „nevím, asi na Barrandově“.
Předpokládám, že to chcete změnit.
Renata Pešková: Určitě, cítíme, že se nám všechny naše výstupy propojují. Máme lepší program, víc diváků a měřitelných, chceme dělat nové schéma, ale aby to vše jako celek fungovalo, musíme se lépe prodávat.
Petr Pohl: Naše zaměření je orientované na jednotlivé pořady, nechceme příliš komunikovat značku, ale právě konkrétní programy ve spojení s těmi médii, jejichž prostřednictvím jsou naše různé cílové skupiny uchopitelné. Připravujeme se na to, na přelomu listopadu a prosince bychom to měli zahájit v masovější míře. Abych dal příklad, třeba populární pořad Zahrádko moje budeme propagovat v zahrádkářském časopisu Knihovnička – zahrada.
Renata Pešková: Chceme, aby si lidé spojili televizi s určitým pořadem. Nemyslíme, že má smysl komunikovat značku Public. Je lepší místo toho říct „dívej se na hobby show inženýra Savince a dozvíš se o zahradách, o vaření, o bydlení“. Co se týče tváří televize, rozšiřujeme spektrum. Objevila se tu Tina Pletánková, Zdeněk Podhůrský, který tu má dva pořady, Michaela Dolinová, ta má od listopadu svůj pořad s názvem Klobouk, a jednáme o spolupráci s Josefem Klímou.
Jak bude vypadat hlavní vysílací čas nového schématu? Budete jej stavět už od osmé, či od sedmé večerní?
Petr Pohl: Dál jako dosud počítáme s premiérovou hodinou od 18.00 a pak od 20.00 a prime time budeme stavět i s vědomím už zmíněného silného zájmu o čas po 22.00. To by měly být tři základní kameny nového vysílání. Přitom velmi silně cítíme, že únava seriály na velkých televizích prostě je, a alternativa tady není, v pracovní den po osmé hodině převažuje u řady stanic právě seriálové pojetí programu. Proto jsme přesvědčeni, že si celá rodina může přepnout k nám, kde každý najde, co ho zaujme.
Měnil se počet lidí ve vašem týmu?
Renata Pešková: Zůstali jsme v podstatě v původní sestavě, což je v základním týmu asi 25 lidí. Dle potřeby zaměstnáváme další externisty.
Po televizi Prima a hudební stanici Óčko jste třetí tuzemskou televizí, která navázala spolupráci s videoserverem Stream.cz, spolupracujete od října. Proč?
Petr Pohl: Chápeme to jako propagaci. Udělali jsme určitý výběr, neposíláme tam všechny naše pořady, ale jen devět z nich, konkrétně Show, Re-play, Meziplyn, Top Art, Zahrádko moje, Cyklotoulky, Limuzína, Missí život a Bezva víkend, to bude nově Bezva týden. Přínos této spolupráce teprve vyhodnotíme.
Nenašel jsem na Streamu ale žádnou subdoménu, na níž by vaše pořady byly.
Renata Pešková: Naše dohoda se Streamem byla, že budeme mít na jejich serveru regulérní záložku jako televize Public, později jsme ale dostali informace, že Primě se to nelíbí, protože ta tam má a nadále plánuje mít exkluzivní místo. Kvůli konkurenci tam proto dosud záložku nemáme.
Pokud Stream nedrží dohodu, proč tam pořady dáváte?
Renata Pešková: Jsem tím znepokojena, ale dávám si nějaký čas na to, zda se vyplatí v tomto režimu plnit původním obsahem byznys někoho jiného.
Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz