Kdybych holdoval hazardu, minulou neděli bych si na vítězství filmu Bathory (ČT 1, 20:00) nad oběma talentovými show na Primě a Nově vsadil. Předpokládal jsem ho, stejně jako to, že bude těsné. Jenže zatímco výroba celé jedné podzimní talentové show vyjde bratru na 140 milionů korun, film Bathory, který má dvě a půl hodiny a televizním časem tedy odpovídá jedinému dílu Talentmanie nebo Talentu, stál 350 milionů korun. To je potom opravdu hořké vítězství.
Nova i Prima investovaly desítky milionů korun do nových původních seriálů, a teď si je navzájem likvidují antiprogramováním. Prima se chtěla zlikvidovat sama tím, že novou rodinnou ságu Cesty domů, která má navázat na úspěch Rodinných pout a Velmi křehkých vztahů, hodlala nasadit proti Ordinaci v růžové zahradě – bezesporu nejsledovanějšímu televiznímu pořadu u nás po nováckých Televizních novinách. Naštěstí si to na poslední chvíli rozmyslela a místo úterků a čtvrtků Cesty domů nasadila na pondělní a středeční večery.
Jenže v pondělí večer od 20 hodin se střetávají Cesty domů (Prima) s Okresním přeborem (Nova) a Kriminálkou Staré město (ČT 1), zatímco ve středu od 20 hodin jdou proti sobě Cesty domů (Prima), Dokonalý svět (Nova) a Pošta pro tebe (ČT 1). Efekt nových seriálů se zcela vytrácí, všechny tři největší české televize by dosahovaly stejné sledovanosti, kdyby se vůbec nesnažily nasazovat novinky a ve stejné časy reprízovaly něco staršího nebo nasadily akvizici.
Jak dlouho může takové vzájemné „vyvražďování“ pokračovat? Zájem o televizní reklamu zatím nestoupá. V těchto dnech se začínají vyjednávat smlouvy s velkými inzerenty na příští rok. Firmy jsou opatrné, ekonomická krize ještě neskončila. To se jen televize snaží vyvolat pocit, že krize končí, a tak je třeba masivně investovat do programu. Když ty masivní investice nesmyslnou vybíjenou mezi programovými schématy znehodnotí, inzerentům to jenom zkazí chuť pustit žilou víc do televizní reklamy.
Ale hlavně: takové tempo ve vlastní tvorbě nemůže žádná česká televize dlouhodobě ustát. Je to jako předsmrtná křeč, televize se vlastně chovají podobně jako tisk, který si svoji křeč prožívá už delší dobu. Výhled přitom nemá vůbec růžový. A televize také ne.