PayPal se konečně otevírá českým obchodníkům

29. 8. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 29
Internetový platební systém PayPal oznámil, že jeho prostřednictvím budou čeští uživatelé moci od 14. září nejen platit, ale platby také přijímat. Může tato novinka vyřešit problém českých obchodů s nedostatečnými platebními kanály? Je PayPal použitelný i pro mikroplatby? Co tato služba vlastně nabízí a jak se používá?

Pokusů o zavedení nejrůznějších internetových peněženek pamatuje český Internet celou řadu. Svého času se velké obliby dočkal mikroplatební systém ILikeQ, spuštěný v prosinci 2000. Tomu se tehdy dostalo podpory od řady technických magazínů – mikroplateb ILikeQ kdysi využívala i Lupa (bez většího úspěchu) a Root. Rychle poté se objevily další dva obdobné mikroplatební systémy – DirectPay a zejména Monetka. Rozvoj těchto služeb však byl poměrně rychle zastaven z několika důvodů – kvůli nízké ziskovosti, nedostatku zájmu a především kvůli novému Zákonu o převodech peněžních prostředků, elektronických platebních prostředcích a platebních systémech, který vešel v platnost 1. ledna 2003.

Přestože se všechny systémy snažily jistým způsobem pokračovat, nakonec skončily. Až na Monetku, která koncem roku 2004 získala výjimku ČNB a v omezené míře mohla pokračovat – dnes se však zdá, že i nadále spí. Vzhledem k tomu, že neuspěl ani další pokus o zavedení mikroplateb – i-plus – prosadily se místo nich platby přes Premium SMS. Ty však mají řadu nevýhod, zejména vysoké poplatky, které si za ně mobilní operátoři účtují (viz článek Mikroplatby zamrzly. Nahradí je SMS? – první a druhá část). Kromě toho ještě existuje Seznam Peněženka, jež je však omezena výhradně na služby Seznamu.

V oblasti mikroplateb tedy situace skutečně není ideální. Ani makroplatby však nejsou bez problémů – stále převažuje nepříliš vhodný model platby na dobírku, v zahraničí obvyklý model placení kartou se v ČR téměř vůbec nerozšířil.

Historie PayPalu

Taková je tedy situace, za které PayPal vstupuje na český trh. Povězme si tedy nyní něco o historii této služby. PayPal vznikl v prosinci roku 1998 – uprostřed internetové horečky – a velice rychle přilákal řadu uživatelů. K tomu přispěla i agresivní kampaň, kdy každý nový uživatel dostával na svůj účet deset, později pět dolarů. Toho využil organizovaný zločin masivním zakládáním účtů na ukradené identity. Spolu s dalšími faktory to pro PayPal znamenalo vysoké ztráty každý měsíc.

Služba se však stala velmi populární, zvláště v souvislosti s růstem eBay. Právě pro internetové aukce se ukázal rychlý a pohodlný způsob přesunu peněz nezbytný. eBay se nejprve pokoušela bránit a koupila konkurenční projekt Billpoint, který však nikdy zdaleka nedosáhl popularity PayPalu. Proto se eBay nakonec rozhodla v roce 2000 PayPal koupit za 1,5 miliardy dolarů a vytvořit z něj svůj primární platební systém. Dnes se jeho hodnota odhaduje na přibližně sedm miliard dolarů a je zcela dominantní internetovou peněženkou – za rok 2005 tímto systémem podle Wikipedie proteklo 27,5 miliardy dolarů. Navíc většina jeho konkurence trh postupně opustila (alternativy ovšem samozřejmě i nadále existují, například moneybookers.com či PayPay).

Možnosti PayPalu pro zákazníky

Nedávno jsme na Lupě psali o novém platebním systému Google Checkout. Přestože je považován za možnou největší hrozbu PayPalu, jeho princip je poněkud odlišný. Google Checkout funguje jako jakýsi anonymizér placení kartou – své citlivé údaje svěřujete pouze Googlu a nikoliv každému obchodu zvlášť, výhodou je i nutnost zadávání pouze jednoho loginu a hesla na celé síti obchodů využívajících Google Checkout. Z toho vyplývá, že na svém Google účtu žádné peníze přímo neuchováváte.

Naproti tomu PayPal je skutečnou virtuální peněženkou. Při registraci si můžete vybrat ze tří typů účtu – Personal Account, Premier Account a Business Account. Se všemi účty můžete přijímat a odesílat peníze, nicméně pouze Premier Account a Business Account obsahují nástroje pro online obchodování. Výhodou Personal Accountu je to, že s ním nejsou spojeny žádné poplatky, a to ani za příjem peněz.

O tom, jak PayPal použít k placení, psal podrobněji Martin Lér v článku PayPal konečně i pro ČR – i když jen napůl. V zásadě existují dvě možnosti. Buď si „nabijete“ PayPal ze svého bankovního účtu, nebo se vám z něj peníze odečítají až pokaždé při samotném placení. Již nyní je navíc neoficiálně funkční získávání peněz od jiných uživatelů PayPalu – tedy to, co má být oficiálně představeno 14. září.

PayPal z pohledu prodejce

Z prohlášení PayPalu jasně nevyplývá, zda zářijové změny přinášejí pouze možnost přesunu peněz z jiného účtu na účet českých uživatelů, nebo budou-li také českým uživatelům zpřístupněny prodejní nástroje PayPalu. Lidem s Premier či Business Accountem totiž PayPal nabízí mnohem více a může být využit jako úplné platební řešení.

Provozujete-li nějaký internetový obchod, umožní vám PayPal jednoduše přijímat platby od zákazníků, a to i pokud oni sami vůbec žádný PayPal účet nemají. V průběhu dokončování objednávky je nakupující přesměrován na stránku PayPal, kde si vybere způsob platby. Tato stránka je částečně upravitelná do designu obchodu, takže zákazník nemusí ani poznat, že odešel jinam. V případě, že nemá na PayPalu účet, vyplní zde nutné zúčtovací údaje o své kartě – PayPal tak zafunguje podobně jako Google Checkout, pro zákazníky znamená větší bezpečnost jeho údajů, obchodům odpadá nutnost tyto údaje spravovat a v neposlední řadě se také jedná o levnější řešení. Pokud již zákazník účet u PayPalu má, je vše ještě snadnější. Vyplní pouze přihlašovací jméno a heslo a zaplatí buď z přebytku na svém PayPal účtu, nebo opět kartou.

Podívejte se na prezentaci použití PayPalu na vašich stránkách.

Za to vše si PayPal účtuje transakční poplatky ve výši 1,9–2,9 procenta (podle obratu) + 30 centů za každou platbu. Google Checkout, který byl zatím spuštěn pouze pro Spojené státy, si účtuje dvě procenta a 20 centů bez ohledu na obrat, výrazné slevy (až na nulu) je možné dosáhnout proinzerováním peněz v Google AdWords.

Další poplatky jsou spojeny s vyplacením peněz na bankovní účet. Jejich výše se liší zemi od země, ve Spojených státech či Německu se neplatí nic, ve Velké Británii v případě převodu pod 50 liber 25 pencí, nad 50 liber je výběr zdarma, v Rakousku se do 100 eur platí 1 euro. Ceník pro Českou republiku zatím nebyl zveřejněn.

Ceník Standardní Pro větší obchody s potvrzením od PayPalu
Měsíční obrat 0–2 500,00 eur 2 500,01–10 000,00 eur 10 000,01–50 000,00 eur 50 000.01–100 000,00 eur > 100 000,00 eur
Poplatky 3,4 % + 0,35 eur 2,9 % + 0,35 eur 2,7 % + 0,35 eur 2,4 % + 0,35 eur 1,9 % + 0,35 dolaru0,35 eur

PayPal má mezi některými lidmi špatnou pověst, mnoha lidem se prý například stalo, že jejich účty byly zcela bezdůvodně zablokovány. V podmínkách české internetové komerce by však právě PayPal mohl být tím správným impulsem, který by pomohl rozjet platbu kartami, pozvednout internetové aukce, jež se zatím s žádným mimořádným úspěchem nesetkaly, a možná i zafungovat jako vhodný kanál pro mikroplatby (nejen pro žebrání).


Aktualizace 14:37 (David Antoš): Omlouvám se za nepřesnou tabulku poplatků PayPalu. Uvedené sazby se týkaly Spojených států, pro evropské obchodníky je jejich výše jiná (vyšší). Opraveno.

Plánujete PayPal používat?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).