Pokusů o zavedení nejrůznějších internetových peněženek pamatuje český Internet celou řadu. Svého času se velké obliby dočkal mikroplatební systém ILikeQ, spuštěný v prosinci 2000. Tomu se tehdy dostalo podpory od řady technických magazínů – mikroplateb ILikeQ kdysi využívala i Lupa (bez většího úspěchu) a Root. Rychle poté se objevily další dva obdobné mikroplatební systémy – DirectPay a zejména Monetka. Rozvoj těchto služeb však byl poměrně rychle zastaven z několika důvodů – kvůli nízké ziskovosti, nedostatku zájmu a především kvůli novému Zákonu o převodech peněžních prostředků, elektronických platebních prostředcích a platebních systémech, který vešel v platnost 1. ledna 2003.
Přestože se všechny systémy snažily jistým způsobem pokračovat, nakonec skončily. Až na Monetku, která koncem roku 2004 získala výjimku ČNB a v omezené míře mohla pokračovat – dnes se však zdá, že i nadále spí. Vzhledem k tomu, že neuspěl ani další pokus o zavedení mikroplateb – i-plus – prosadily se místo nich platby přes Premium SMS. Ty však mají řadu nevýhod, zejména vysoké poplatky, které si za ně mobilní operátoři účtují (viz článek Mikroplatby zamrzly. Nahradí je SMS? – první a druhá část). Kromě toho ještě existuje Seznam Peněženka, jež je však omezena výhradně na služby Seznamu.
V oblasti mikroplateb tedy situace skutečně není ideální. Ani makroplatby však nejsou bez problémů – stále převažuje nepříliš vhodný model platby na dobírku, v zahraničí obvyklý model placení kartou se v ČR téměř vůbec nerozšířil.
Historie PayPalu
Taková je tedy situace, za které PayPal vstupuje na český trh. Povězme si tedy nyní něco o historii této služby. PayPal vznikl v prosinci roku 1998 – uprostřed internetové horečky – a velice rychle přilákal řadu uživatelů. K tomu přispěla i agresivní kampaň, kdy každý nový uživatel dostával na svůj účet deset, později pět dolarů. Toho využil organizovaný zločin masivním zakládáním účtů na ukradené identity. Spolu s dalšími faktory to pro PayPal znamenalo vysoké ztráty každý měsíc.
Služba se však stala velmi populární, zvláště v souvislosti s růstem eBay. Právě pro internetové aukce se ukázal rychlý a pohodlný způsob přesunu peněz nezbytný. eBay se nejprve pokoušela bránit a koupila konkurenční projekt Billpoint, který však nikdy zdaleka nedosáhl popularity PayPalu. Proto se eBay nakonec rozhodla v roce 2000 PayPal koupit za 1,5 miliardy dolarů a vytvořit z něj svůj primární platební systém. Dnes se jeho hodnota odhaduje na přibližně sedm miliard dolarů a je zcela dominantní internetovou peněženkou – za rok 2005 tímto systémem podle Wikipedie proteklo 27,5 miliardy dolarů. Navíc většina jeho konkurence trh postupně opustila (alternativy ovšem samozřejmě i nadále existují, například moneybookers.com či PayPay).
Možnosti PayPalu pro zákazníky
Nedávno jsme na Lupě psali o novém platebním systému Google Checkout. Přestože je považován za možnou největší hrozbu PayPalu, jeho princip je poněkud odlišný. Google Checkout funguje jako jakýsi anonymizér placení kartou – své citlivé údaje svěřujete pouze Googlu a nikoliv každému obchodu zvlášť, výhodou je i nutnost zadávání pouze jednoho loginu a hesla na celé síti obchodů využívajících Google Checkout. Z toho vyplývá, že na svém Google účtu žádné peníze přímo neuchováváte.
Naproti tomu PayPal je skutečnou virtuální peněženkou. Při registraci si můžete vybrat ze tří typů účtu – Personal Account, Premier Account a Business Account. Se všemi účty můžete přijímat a odesílat peníze, nicméně pouze Premier Account a Business Account obsahují nástroje pro online obchodování. Výhodou Personal Accountu je to, že s ním nejsou spojeny žádné poplatky, a to ani za příjem peněz.
O tom, jak PayPal použít k placení, psal podrobněji Martin Lér v článku PayPal konečně i pro ČR – i když jen napůl. V zásadě existují dvě možnosti. Buď si „nabijete“ PayPal ze svého bankovního účtu, nebo se vám z něj peníze odečítají až pokaždé při samotném placení. Již nyní je navíc neoficiálně funkční získávání peněz od jiných uživatelů PayPalu – tedy to, co má být oficiálně představeno 14. září.
PayPal z pohledu prodejce
Z prohlášení PayPalu jasně nevyplývá, zda zářijové změny přinášejí pouze možnost přesunu peněz z jiného účtu na účet českých uživatelů, nebo budou-li také českým uživatelům zpřístupněny prodejní nástroje PayPalu. Lidem s Premier či Business Accountem totiž PayPal nabízí mnohem více a může být využit jako úplné platební řešení.
Provozujete-li nějaký internetový obchod, umožní vám PayPal jednoduše přijímat platby od zákazníků, a to i pokud oni sami vůbec žádný PayPal účet nemají. V průběhu dokončování objednávky je nakupující přesměrován na stránku PayPal, kde si vybere způsob platby. Tato stránka je částečně upravitelná do designu obchodu, takže zákazník nemusí ani poznat, že odešel jinam. V případě, že nemá na PayPalu účet, vyplní zde nutné zúčtovací údaje o své kartě – PayPal tak zafunguje podobně jako Google Checkout, pro zákazníky znamená větší bezpečnost jeho údajů, obchodům odpadá nutnost tyto údaje spravovat a v neposlední řadě se také jedná o levnější řešení. Pokud již zákazník účet u PayPalu má, je vše ještě snadnější. Vyplní pouze přihlašovací jméno a heslo a zaplatí buď z přebytku na svém PayPal účtu, nebo opět kartou.
Za to vše si PayPal účtuje transakční poplatky ve výši 1,9–2,9 procenta (podle obratu) + 30 centů za každou platbu. Google Checkout, který byl zatím spuštěn pouze pro Spojené státy, si účtuje dvě procenta a 20 centů bez ohledu na obrat, výrazné slevy (až na nulu) je možné dosáhnout proinzerováním peněz v Google AdWords.
Další poplatky jsou spojeny s vyplacením peněz na bankovní účet. Jejich výše se liší zemi od země, ve Spojených státech či Německu se neplatí nic, ve Velké Británii v případě převodu pod 50 liber 25 pencí, nad 50 liber je výběr zdarma, v Rakousku se do 100 eur platí 1 euro. Ceník pro Českou republiku zatím nebyl zveřejněn.
Ceník | Standardní | Pro větší obchody s potvrzením od PayPalu | |||
---|---|---|---|---|---|
Měsíční obrat | 0–2 500,00 eur | 2 500,01–10 000,00 eur | 10 000,01–50 000,00 eur | 50 000.01–100 000,00 eur | > 100 000,00 eur |
Poplatky | 3,4 % + 0,35 eur | 2,9 % + 0,35 eur | 2,7 % + 0,35 eur | 2,4 % + 0,35 eur | 1,9 % + 0,35 dolaru0,35 eur |
PayPal má mezi některými lidmi špatnou pověst, mnoha lidem se prý například stalo, že jejich účty byly zcela bezdůvodně zablokovány. V podmínkách české internetové komerce by však právě PayPal mohl být tím správným impulsem, který by pomohl rozjet platbu kartami, pozvednout internetové aukce, jež se zatím s žádným mimořádným úspěchem nesetkaly, a možná i zafungovat jako vhodný kanál pro mikroplatby (nejen pro žebrání).
Aktualizace 14:37 (David Antoš): Omlouvám se za nepřesnou tabulku poplatků PayPalu. Uvedené sazby se týkaly Spojených států, pro evropské obchodníky je jejich výše jiná (vyšší). Opraveno.