Datart dnes v Praze oznámil, že zavádí platební bránu PayPal. Datart tak údajně činí především ve snaze vyhovět zákazníkům. Účet u PayPalu má totiž asi 250 000 Čechů a zhruba 125 000 Slováků, jak sdělili zástupci PayPalu pro středovýchodní Evropu.
Pro PayPal je Česko vůbec zajímavé, protože se tu rozmáhají mobilní platby, a v těch vidí PayPal budoucnost. Nová řešení prý společnost nejprve vyvíjí pro mobily, a teprve potom pro počítače stolní.
Mobilně se v Česku v roce 2012 zaplatily 2,7 miliardy korun, tvrdí PayPal (na základě výzkumu, který pro něj provedl Ipsos), a odhaduje, že v roce 2015 to bude už skoro osm miliard. Smartphony má nyní údajně 47 % českých spotřebitelů a 15 % má tablety. Čeští majitelé smartphonů přitom platí podle výzkumu osm procent svých online nákupů mobilně; u tabletů je to dokonce 19 %.
Středovýchodní Evropa jinak za západem ještě poněkud zaostává v celkovém objemu maloobchodu přes internet, ale rychle roste, a PayPal chce být u toho. Má tu zatím jen tři miliony uživatelů, ale z toho milion přibyl jen za uplynulé čtvrtletí. (Celosvětově získal za to období pět milionů nových uživatelů.)
Pokud jde o trh český, láká ho 37 000 místních e‑shopů, třebaže převážně malých, a celkový obrat českého e‑obchodu 45,6 miliardy za rok 2012.
V Česku má zatím účet u PayPalu něco přes osm tisíc obchodníků, uvádí Matt Komorowski, v PayPalu vedoucí prodeje pro CEE. (V regionu CEE má účty padesát tisíc prodejců.) Strategickým cílem PayPalu v České republice jsou však především velká jména, velké prodejní značky — jako je dnes ohlášený Datart. Kromě něj zatím uvádí mezi místními získanými partnery například Parfemy.cz, Lime&Tonic, Bohemia Interactive nebo Lekarna.cz.
Dále by PayPal rád nabídl českým prodejcům jak malým, tak velkým to, že skrze něj mohou snadno prodávat do zahraničí. Světově uvádí PayPal 132 miliony uživatelů ve 193 zemích. Podporuje 25 měn.
Tvrdí, že jako platební zprostředkovatel má 15% podíl na světovém e‑obchodě a že je v tomto smyslu největší. Za rok 2012 převedl celkem 14 miliard dolarů, třikrát více než za rok předchozí. Očekává, že letos provede platby v celkové výši 20 miliard dolarů.
Mobilní platby světově činí zatím jen 13 % objemu všech převodů PayPalem, ale meziročně vzrostly čtyřikrát.
V online nakupování „technického zboží“ jsou Češi jedničky
Datart předvedl graf, který mezi jedenácti evropskými zeměmi porovnává podíl online prodeje na celkovém prodeji, a to pro odvětví, ve kterém působí Datart — mohli bychom ho nazvat technické spotřební zboží; do grafu jsou zahrnuty jak pračky a televize, tak například foťáky a počítače.
Celkově se přitom online prodej podílí na veškerém českém maloobchodě jen asi šesti procenty. Pro světově i evropsky nejpokročilejší online trh — Velkou Británii — to bylo devět procent z celkového objemu maloobchodu (v roce 2011).
Podle Jiřího Navrátila, ředitele online divize Datartu, může za výrazné zastoupení online prodeje v technickém zboží jednak výborná dostupná logistika (včetně fungující pošty, což prý například ve Španělsku nebo Portugalsku není taková samozřejmost), jednak silní místní hráči, jako Alza, CZC, Mall.cz a jiní. To vše tlačí na pokročilé služby zákazníkům. V Paříži vám prý nepřivezou přes internet zakoupený domácí spotřebič ještě téhož dne, zatímco v Praze vám jej Datart přiveze.
Datart má 32 prodejen a ceny stejné jako na internetu. Jak se mu na konkurenčním českém trhu daří? Loni v zisku nebyl, připustil Jiří Navrátil. Ale o to prý nyní nejde. Velcí hráči bojují o rozdělení trhu. Datart se přitom údajně nesnaží o co největší tržní podíl, zaměřuje se na získání dobré pověsti ve službě, jakou zákazníkům poskytuje. Prý dost dobře nejde snažit se o obojí najednou, říká Jiří Navrátil.
Ke snaze vyhovět zákazníkovi patří i široká nabídka způsobů platby. I v tom je Česko zvláštní.
Kamenné prodejny něco stojí, ale klíčové pro jejich přežití je to, že se na nich prodává jiná skladba výrobků. Marže na notebooku je minimální. Na doprovodném příslušenství může být mnohem větší. Že je Datart i online, nemá problém s tím, že prodejny někomu poslouží jen jako předváděcí místo, kam se dojde poradit. Jinému zákazníkovi zas poslouží jako výdejní místo pro to, co si objednal přes internet. Dnes se tomu říká vícekanálový prodej, a s tím, jak původně čistě internetoví nebo skoro čistě internetoví prodejci rovněž otevírají předváděcí místa nebo výdejny, rozvíjejí vícekanálový prodej všichni, jen každý ze svého východiska.