Včera dopoledne uspořádal největší český internetový portál Seznam.cz setkání s vybranými novináři. Zvolil přitom netradiční způsob, který zatím nemá v tuzemsku příliš obdoby. Novináři mohli formou chatu, který probíhal ve speciální místnosti na komunitním serveru Lidé.cz, pokládat otázky Pavlovi Zimovi, generálnímu řediteli Seznamu.
Několik otázek se týkalo, ať již přímo či nepřímo, současné ekonomické krize. Novináře například zajímalo, zdali Seznam zaznamenává v posledních měsících úbytek zájmu ze strany inzerentů. Diskutovalo se také o implementaci nového vyhledávání od Microsoftu, nasazení IMAPu, sociálních sítích nebo o poklesu návštěvnosti u některých serverů, které Seznam provozuje. Shrnutí toho nejzajímavějšího přinášíme v následujícím článku.
Reklama zatím roste, ale úbytek je patrný
Seznam podle Pavla Zimy, stejně tak jako další velcí hráči na českém Internetu, krizi pociťuje, a to zejména od dubna, kdy došlo k výraznému zpomalení trhu. Internetová reklama na Seznamu sice stále roste, nicméně v květnu už to bylo méně než 10 procent. Navíc se mění struktura inzerentů. Úbytek objednávek na display reklamu je patrný například u bank a automobilového průmyslu.
Lépe je na tom kontextová reklama, u které Seznam zaznamenává vyšší přírůstky. Přitom firemní zápisy včetně inzerce na oborových službách, PPC a display reklama, generují Seznamu přibližně stejné příjmy. Seznam si dlouhodobě dává pozor, aby nebyl závislý na jednom příjmovém kanálu,
říká Pavel Zima. Nové reklamní formáty v Seznamu nechystají, letos se hodlají soustředit na rozvoj mobilní reklamy.
Pokles návštěvnosti Spráce a Proženy.cz
Nedávno zveřejněná data o návštěvnosti českých internetových serverů za březen a duben sice ukázala, že pozice Seznamu je stále neotřesitelná, i letos na něj zavítá přes 70 % uživatelů, kteří se pohybují po českém Internetu, a toto číslo nemá tendenci se nijak měnit, nicméně při bližším porovnání čísel zjistíme, že některé služby z dílny Seznamu si příliš dobře nevedou. Jedná se o server Proženy.cz a pracovní portál Spráce. Zejména u Spráce je propad návštěvnosti markantní (pokles mezi lednem a dubnem o 45 %) a na první pohled i nelogický. V době kdy se začínají naplno projevovat důsledky krize, firmy propouští a lidé si musí hledat novou práci, by měly pracovní portály zažívat žně. Tedy za předpokladu, že existuje na trhu dostatečná nabídka volných míst. Těžko tedy říci, kde je chyba.
RU měsíční leden | RU měsíční únor | RU měsíční březen | RU měsíční duben | |
---|---|---|---|---|
Sprace | 456068 | 378275 | 340501 | 250686 |
Prozeny.cz | 522508 | 451665 | 478836 | 398098 |
Zdroj dat: Netmonitor.
U Sprace nemůžeme porovnávat s lednem, kde bylo velké promo. Návštěvnost Sprace je stabilní. Naopak nám výrazně roste konverze odpovědi z historických 2 % na současných až 5,5 %, současně roste strávený čas na serveru,
vysvětluje pokles návštěvnosti Pavel Zima. Co se týče serveru pro ženy, tak v Seznamu, zdá se, zatím sledují jiné cíle. Jde nám primárně o sociodemografickou strukturu 70:30 ve prospěch žen a to se nám daří, i proto jsme velmi opatrní v propagaci. Podívejte se na sociodemografickou strukturu u podobnych konkurenčních webů, mužů tam bývá většina,
říká Pavel Zima
IMAP bude letos na podzim
Seznam a IMAP to je dlouhý příběh. Už před několika lety byla na přihlašovací stránce k webmailu informace, že se IMAP připravuje. Před čtyřmi lety však sám Ivo Lukačovič na setkání s novináři oznámil, že se IMAP zamítá, jelikož je jeho implementace problematická. Vývoj vlastního řešení či koupě licence pro cizí řešení mělo být nákladné a odhadovaný počet potenciálních uživatelů rozšiřující služby zase malý.
Před rokem se ale v médiích objevily informace o tom, že Seznam hodlá v tomto směru dohnat freemailové služby ostatních českých portálů. V rozhovoru pro sesterský server Root.cz tehdy Michal Feix, vedoucí provozního oddělení naznačil, že se na IMAPu pracuje. Pavel Zima nyní potvrdil, že Seznam hodlá IMAP nasadit letos na podzim.
Spolužáci budou úspěšnější než Facebook, na tom se nic nemění
Na únorovém setkání NetClubu si Pavel Zima pochvaloval, jak se sociálním sítím z dílny Seznamu daří. Prorokoval také, že Spolužáci budou na českém Internetu úspěšnější než celosvětově největší sociální síť Facebook. Na svém výroku nehodlá nic měnit ani po mediální masáži, která Facebook zviditelnila v souvislosti s organizováním vajíčkových útoků na předsedu sociálních demokratů Jiřího Paroubka v průběhu předvolební kampaně k volbám do Evropského parlamentu.
Pavel Zima na únorovém setkání NetClubu.
Odliv uživatelů směrem k Facebooku prý v Seznamu neregistrují. Odliv uživatelů necítíme. Lide.cz například rostou k naší velké spokojenosti,
potvrzuje Petr Zima. Lidé i Spolužáci by se měli dočkat v nejbližší době výraznějšího faceliftu, konkrétně Spolužáky čekají větší změny příští rok.
Vyhledávání obrázků nasazení vyhledávače Bing neovlivní
Nedávno spuštěný nový vyhledávač od Microsoftu bude od srpna pro uživatele Seznamu vyhledávat informace na zahraničních stránkách. Ke změně nástroje pro vyhledávání ve světě jsme se rozhodli po důkladném srovnání vyhledávací technologie Microsoftu s tou, kterou jsme dosud využívali,
uvedl pro média na konci května Petr Zima. Seznam celkem logicky hodlá pomocí upoutávek uživatelům nabízet Bing na dotazy, které sovou povahou míří do světa. Na otázku jednoho z novinářů, zdali Seznam neuvažuje nasadit Bing i pro vyhledávání obrázků namísto Picsearch, následuje zamítavá odpověď.
Nové služby
Jaké novinky pro uživatele Seznam chystá? Pracujeme na mobilních aplikacích, inovace přijdou na mapy.cz, na e-mailu, homepage Seznamu, úplně nové zboží.cz a na mnoha dalších službách. V testovacím provozu je kontextová síť skliku,
prozrazuje Pavel Zima. Seznam připravuje i verze některých svých služeb pro Symbian a iPhone. Mimo to letos probíhá vnitřní konsolidace, jejímž cílem je převést jednotlivé služby Seznamu na jednu platformu.
Aktualizace, 12.6.2009, 13:30
Vyjádření Jana Matějky, marketing managera Spráce, k poklesu návštěvnosti stejnojmenného pracovního portálu:
Myslím si, že je důležité se na celou situaci dívat poněkud komplexněji, než jen srovnat čísla za leden a duben. První tři měsíce letošního roku byly pro portál Spráce.cz naprosto výjimečné a to ze dvou důvodů:
1) Především v lednu a únoru jsme měli skutečně velmi silné promo ze strany Seznamu, především na Novinkách.cz a v rámci zkušebního tipboxu na HP Seznamu. V březnu už bylo promo slabší, nicméně ještě doznívaly účinky předchozích dvou měsíců.
2) V lednu se naplno projevila panika jak ze stran společností, tak z řad uchazečů, z důvodu nástupu hospodářské recese. U zájemců o práci se to projevilo především velkým zájmem o pracovní nabídky. Tato vlna se nyní zklidňuje a s tím dochází i ke korekci počtu návštěvníků portálu Spráce.cz
říjen | listopad | prosinec | leden | únor | březen | duben |
---|---|---|---|---|---|---|
314 184 | 268 722 | 249 280 | 456 068 | 378 275 | 340 501 | 250 686 |
říjen | listopad | prosinec | leden | únor | březen | duben |
---|---|---|---|---|---|---|
828 849 | 786 528 | 651 884 | 1 152 612 | 1 024 848 | 1 134 486 | 850 457 |
Z poslední tabulky vyplývá, že duben se v podstatě ze statistik nevymyká, vymykají se spíš první tři měsíce letošního roku.