Pavel Mucha: v Centru začínám s čistým stolem

6. 4. 2007
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

Autor: 29
Nový výkonný ředitel portálu Centrum.cz hodlá vytěžit trh brandingové reklamy a zaměřit se více na internetové komunity. Kapitolu s Internet Tradingem považuje za uzavřenou a příchod Googlu vnímá jako pozitivní impuls pro celý trh. Ve videu spatřuje velký potenciál, ale jeho masovější nástup si ještě vyžádá svůj čas. Nové mapy jsou pro Centrum povinností, říká Pavel Mucha.

Začněme osvědčenou otázkou: jak jste se do Centra dostal?

Velice jednoduše, ještě ze školy se dobře znám s Ondrou Tomkem a Oldou Bajerem, takže mi nabídli funkci ředitele. Vracel jsem se ze Států a rozmýšlel se, jestli ještě chci cestovat a vzhledem k tomu, že tento obor je mi blízký, tak jsem tu nabídku přijal.

Pavel Mucha
Pavel Mucha
  • Výkonný ředitel společnosti NetCentrum.
  • V letech 2001 – 2007 působil jako Associate Principal pro McKinsey & Company v USA, ve střední a západní Evropě.
  • V letech 2000 – 2001 byl Head of IP Product Management ve společnosti Aliatel.
  • Během let 1999 – 2000 pracoval v Contactelu jako Project manager pro Internet.
  • V roce 1997 spoluzakládal Českou informační agenturu, kde působil do roku 1999.
  • Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze.
  • Je ženatý a má tři děti.

Tím oborem myslíte Internet, nebo IT obecně?

Technologie a Internet.

Kterou část z nich jste měl na starosti ve svém předchozím působišti, u McKinsey & Company?

Právě Internet a telekomunikace, zejména projekty zaměřené na vytváření strategií. To byl také důvod, proč jsem takovou dobu strávil v zahraničí.

S jakými úkoly jste byl pro Centrum vybrán?

V podstatě je to hlavně růst. Když se podíváte, kde dnes český Internet je, tak v porovnání s ostatními médii je to takový mladší bráška, který už hodně vyrostl. Myslím, že v roce 2010 bude objem internetové reklamy šest, sedm miliard, takže prostor pro růst je obrovský. Centrum je na trhu velký hráč a chce si z něj samozřejmě vzít co nejvíc.

Jako nový generální ředitel máte nahradit Renátu Bilikovou, která odchází na mateřskou. Jsou tu ještě nějaké další důvody pro váš příchod kromě tohoto?

Myslím, že hlavní důvod bude právě tenhle.

Na webu Centra, na stránce s vedením společnosti, po vašem příchodu zmizela zkratka CEO u jména Ondřeje Tomka. Je to náhoda?

To je pravda. Krok, který se teď děje, je logický posun situace, kdy se zakladatelé u již rozběhnuté a velké firmy posunou spíše do role vizionářů a směřovatelů než výkonného managementu. Když se podíváte na zahraniční příklady firem, které ze start-upu vyrostly do velkých rozměrů, tak se tam tento krok děje mnohem dřív, v prvním kole financování rizikovým kapitálem.

Takže Oldřich Bajer a Ondřej Tomek nyní dělají v Centru vizionáře?

Směřují firmu strategicky a výkonově se hlavní odpovědnost přesouvá na mne. Prakticky ale Ondru i Oldu stále ve firmě najdete, stále musí být s jejími lidmi v kontaktu.

Příležitost je v brandingu a komunitách

Jaká je tedy jejich – a tím i vaše – strategie?

Vyjdeme-li z předpokladu, že je pro nás důležitý růst, pak je hlavní otázka, kde jsou pro něj největší příležitosti. Mluvíme o reklamním trhu. Myslím, že otázku o placení uživatelů místo inzerentů můžeme v tuto chvíli nechat jako bezpředmětnou. Když si představíte celý reklamní trh (kreslí na papír graf), rozdělený do segmentů podle procenta výdajů firem na Internet, tak můžete vidět čtyři základní skupiny. Ty jsou dány jak velikostí firmy, tak účelem vynakládaných peněz do reklamy (na budování značky či na výkonnostní marketing). V segmentu poměrně vysokých výdajů na Internet najdete velké množství středně velkých firem, které ale investují hlavně do výkonnostního marketingu. Také pro malé firmy je PPC nejzajímavější, ale velké i střední firmy při budování značky investují hlavně do bannerů. A zde je podle mě největší potenciál rozvíjet se do nových oblastí, jako je obsah a komunitní služby.

To je jeden z důvodů, proč se Centrum začalo orientovat na mladé uživatele?

To je jeden z atributů. Značky jsou důležité i pro další segmenty uživatelů a my jako velký hráč můžeme cílit na více z nich. Tím, že však značky najdete rozložené nerovnoměrně, je zajímavé s určitými segmenty začít.

Nepřicházíte zároveň s výraznou orientací na mladé uživatele o ostatní segmenty, které očekávají jiný přístup?

Myslím, že ne. Předpokládám, že vycházíte z komunikace loni na podzim – ta byla spojená s kampaní, která byla cílená na mladé lidi. To však neznamená, že i další segmenty nechceme oslovovat. Vy jste sice také mladý, ale přeci jen jinak než tito uživatelé, a vás chceme také oslovit.

Kdy mne tedy oslovíte? Protože já stále čekám…

Budeme na tom pracovat. Je to věc, která je před námi jako jeden z úkolů.

Chcete se zaměřit na komunity, máte jim však co nabídnout?

Máme několik věcí, na kterých můžeme začít stavět. Xchat je historicky jedna ze základen a tuto službu budeme samozřejmě dále inovovat.

Neujel právě u Xchatu Centru vlak? Vždyť už se dlouho neinovoval a dávno ho předehnaly služby jako Libimseti.

Já myslím, že to je zdravá výzva, ne? Pokud máme takový základ a trh ukazuje, že zjevně pro takové služby chuť má, tak bychom se do toho měli víc opřít. Nedávno jsme spouštěli službu Fotoalba a tam vidíme, jak potvrzuje tento trend. Libimseti.cz je hodně seznamková služba, ale komunitní služby nemusí být jenom o seznamkách, sdílení digitálních vzpomínek je další zajímavý směr. Na Aktuálně jsme nakonec spustili unikátní blogovací názorovou platformu osobností, kde chceme začít budovat komunitu uživatelského obsahu, který vytváří lidé se silnými názory.

Také Aktuálně může podporovat komunity

Na Aktuálně byly už dříve sloupky známých osobností – jak se od nich budou lišit blogy?

Ve sloupku autor reaguje na námět, který přichází ze strany redakce. Blog je pouze jeho prostor, kde může kontinuálně prezentovat své názory. Začínáme se skupinou známých osobností, ale je otevřená dalším uživatelům, kteří mohou na Aktuálně blogovat. Věřím, že právě pro mladé lidi, kteří mají mnohdy na dění v této zemi silné názory, je to výzva, jak se s těmito osobnostmi utkat v souboji o směru celospolečenských té­mat.

Budou mít vrcholní politikové zájem vést blog v tom smyslu, jak je blog definován – neformální, osobní komunikací? Nakonec kdyby je taková komunikace s lidmi zajímala, mohli si přece založit blog dávno.

Zdá se, že zájem o to mají.

Co video na Aktuálně? Bude nějak výrazněji větší součástí serveru?

Pro nás je zajímavé, že bez nějaké naší větší investice dosahuje video velkého zájmu v řádech statisíců shlédnutých videí za měsíc. Zajímavé je také to, že z hlediska statistiky je podíl známých služeb jako YouTube na americkém trhu v podstatě srovnatelný jako podíl, který dosahuje Aktuálně na celý český Internet.

Takže podíl videí na Aktuálně je stejně velký, jako je podíl YouTube na americkém Internetu?

Takhle přesně bych to neformuloval. V podstatě jde o to, že český uživatel není v ničem pozadu za americkým uživatelem. Diskuse o tom, že tu nemáme takovou penetraci Internetu a služby tu byly později apod., jsou podle mne neopodstatněné. Když se podíváte na časový sled vývoje Internetu, tak se ty věci dějí ve velice krátkém odstupu.

Takže podle vás není žádný rozdíl v technologiích a mentalitě uživatelů? Stejná služba se může prosadit v USA i u nás?

To není až tak černobílé. Technologické rozdíly tu jsou, stejně jako v ekonomice rozsahu. Provozovat český YouTube nemá ekonomický smysl. Je to tak nákladná věc při tak malém počtu uživatelů, že nakonec je stejně pro našince jednodušší si video vystavit na tom YouTube. Tyto globální služby nemají lokální specifika. Co je však zajímavá věc pro lokální hráče, je otázka, jak vlastně vzít video a udělat z něj něco lokálního – něco, co tu YouTube realizovat nemůže.

A přišli jste na to?

Zatím ne, ale budeme to zkoušet.

Třeba i na Aktuálně?

Tohle hodně záleží na zaměření té které služby. Internetové služby mi dnes připadají velice podobné rychloobrátkovému zboží – co účel, to značka. Skoro byste mohl říct – co účel, to doména. Vyspělejší uživatelé na druhou stranu jdou přímo za konkrétní službou. Jestli to tedy bude na Aktuálně, záleží na účelu, kterému taková služba bude odpovídat.

Čas videa určitě ještě přijde

Je podle vás video komerčně využitelné tak, aby se vyplatila jeho produkce?

Velice bych si to přál a věřím, že k tomu brzy dojde. Internetový trh je však velice inovativní a i zde se pohybujete ve veliké nejistotě. Myslím, že to, co je u videa zajímavé, je srovnání času, který lidé ve věku 13 – 25 let tráví u jednotlivých médií. Nejčerstvější statistiky říkají, že tento segment stráví za Internetem zhruba 17 hodin a u televize 15, u rádia ještě méně. Nemluvě o tom, že si televizi nechávají běžet na pozadí, když sedí u počítače. A brandové metriky, měřící účinnost kampaní, vychází u videobanneru lépe než u statického banneru, ale už i lépe než v televizi. A teď si představte, že – tím, že televize běží často na pozadí – byste začal jednotlivá média propojovat. I kdyby však kampaně neběžely současně, je online video tak účinné, že je podle mne důvod mu dlouhodobě věřit.

Který videoformát je podle vás z tohoto hlediska nejúspěšnější?

Myslím, že půjde o krátké vkládané spoty – ať už na začátku, či na konci videa. Další zajímavý rozměr je však product placement. Je to sice stále v plenkách, ale má to podle mne velký potenciál. V oblasti, kde jsem měl možnost působit, existuje komunita vývojářů, která si hraje s tím, jestli by se dalo video vzít a překlopit do objektů. V ten okamžik by šly do videa vkládat reklamní objekty podobně, jako se to již dělá u počítačových her.

Chystáte nějakou samostatnou videoslužbu?

To bych zatím nechtěl komentovat.

Došlo v souvislosti se změnou Aktuálně.cz k nějakým změnám také v redakci?

Redakce se průběžně posiluje, žádné reorganizační zásahy prováděny nebyly. Na růstovém trhu by ostatně takové změny byly zcela nesmyslné.
Chápu, že podobné otázky jsou zajímavé v kontextu s fungováním Aktuálně jako čistě internetového deníku bez zázemí tištěné redakce. Ve světě však tento koncept není zase tak ojedinělý a z rozhovorů, které jsem měl možnost nedávno absolvovat, jde o pojetí, o kterém velmi uvažují velcí světoví hráči.

Má Aktuálně šanci rozrazit dvojblok Novinky.cz a iDnes.cz?

Novinky jsou podle mě trochu ‚jiné zvíře‘, protože zdroj jejich provozu je tažen silou návštěvnosti Seznamu. Kdybychom nevěřili ve svůj úspěch, tak to nebudeme zkoušet. Samozřejmě to nebude jednoduché, ale vůči iDnes je to myslím celkem reálný záměr. iDnes je však podle mě portál typu vše v jednom, takže je důležité vědět, co s čím porovnáváme.

Jaký je podíl návštěvníků Aktuálně, kteří nepřicházejí z Centra?

Na Aktuálně.cz přichází řádově statisíce návštěvníků bez přispění Centra.

Internet Trading? To už je za námi…

Uvažovali jste o využití reklamních textových odkazů TakeIT?

Reklama existuje v různých formách, uživatelsky více či méně citlivých. Ve chvíli, kdy budeme mít reklamní produkt, který bude k uživateli šetrný a přitom efektivní, tak bych se mu nebránil. Čtenáři však nejdou na Aktuálně, aby si četli reklamy.

Formát, který používá TakeIt na iDnes či Lidovkách, se vám tedy nelíbí?

TakeIt je produkt, který nám v té stávající podobě nedává smysl na Aktuálně nasadit. Myslíme si, že bychom tím v tuto chvíli ublížili uživatelské zkušenosti. Nevylučuji však, že se tímto nápadem nebudeme v budoucnu zabývat, bude-li šetrněji zpracován.

Jaká je v současné době vaše úroveň spolupráce se společností Internet Trading?

Jde o klasický obchodní vztah, kdy oni jsou náš obchodní partner či zástupce zejména pro segment malých a středních firem. Vedle nich mohou existovat další partneři stejně jako naše vlastní obchodní síť. Jako velká společnost budeme operovat s mixem prodejních kanálů. Internet Trading pro nás zůstává významný obchodní partner.

Ale kdysi byl nejvýznamnější… Nevadí vám, že dnes Internet Trading kromě vás spolupracuje i s vaší konkurencí a provozuje vlastní konkurenční aktivity?

My se na to díváme pragmaticky. Je to jejich volba, pro nás jsou stále partnery, pouze to pro nás znamená, že už není jediný, protože my už pro ně také nejsme jediní. Tu volbu ale udělali oni.

Muselo se vás to ale příjmově dotknout.

Musím to zaklepat, ale nedotklo.

Doména centrumfirem.cz, kde byl dříve obsah Centra, nyní patří Internet Tradingu, který zde provozuje svůj portál TakeIT…

Co se týká této záležitosti, jsme nyní v procesu převodu domény do našeho vlastnictví.

Neukázalo se jako chyba spojovat se s jediným partnerem, který fungoval téměř na interní bázi a který se posléze rozhodl odejít?

To bych přenechal historikům, protože ať už to bylo tak či onak, je to v tuto chvíli již minulostí. Z hlediska toho, jak se vztahy vyvíjely, si myslím, že s Internet Tradingem stále můžeme být velmi dobří partneři. Momentálně s nimi máme smlouvu na rok.

Co říkáte na přítomnost Googlu v Česku?

To je velmi zajímavá hra. V určitých částech trhu se samozřejmě potkáme, ale oni mají do značné míry jiný byznys model, pro nás představují značnou část byznysu reklamní příjmy. Google pro nás v této oblasti představuje otevření dalšího reklamního potenciálu, protože trh s pay-per-click reklamou roste jako celek. Do budoucna se chceme o svůj podíl prát a snažit se ho zvýšit.

Plánujete vylepšení svých map?

Myslím, že tohle je naše povinnost – nahradit stávající mapy nějakou AJAX aplikací, která bude umožňovat lokální prohledávání v komfortní verzi. Dejte nám nějaký čas, nebude příliš dlouhý, ale určitě to uděláme, mapy jsou pro nás důležitá komponenta obchodního modelu.

Budete měnit něco na spolupráci se Skype?

Partnerství bude pokračovat, mít nějakou vazbu na poskytovatele standardních messaging služeb je zajímavé, i když Skype je už trochu dál než jen prostý messaging. V hlavách uživatelů jde o software první volby. V tuhle chvíli nám partnerství přináší jakousi pojistku pro budoucí příležitost.

Co když se Skype rozhodne odejít, zůstanou mu uživatelé, které jste mu pomohli získat, a vám nezůstane nic?

To je stejné, s čím by si mohl lámat hlavu Atlas s ICQ.

Atlasu alespoň mohou zůstat návštěvníci, kteří díky ICQ Atlas objevili.

Myslím, že u Skypu se dá spolupráce ještě prohloubit. Osobně jsem ale pro vytváření vlastních služeb a partnerství mít k tomu jako doplňková. Důležité je uvědomit si, kde se uživatel cítí fakticky být – když je na ICQ, cítí se být na ICQ, obdobně se Skypem. Ve chvíli, kdy takové partnerství skončí, tak uživatel odchází s partnerem, ať chcete či ne. Z vlastní služby vám může uživatel odejít, jenom pokud jste ji dostatečně neinovoval.

Děkujeme za rozhovor.

Používáte služby Centra?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).