Poslední „flattr“ se na mém webu Pooh.cz objevil v říjnu 2014, od té doby žádný. Stejně tak v říjnu skončily „flattry“ na Instagramu. Tedy ne, že by Flattr někdy v Česku nějak významně zapůsobil, ale za dobu mého testování se přeci jenom zhruba stovka flattrů objevila a v roce 2012 byl v našich končinách podle CIF 2012: Flattr používá v Česku 150 webů přeci jenom alespoň trochu rozšířený.
POZNÁMKA: Pokud netušíte, co služba s názvem Flattr je, tak jde o jednoduché mikroplatby, nebo možná spíše, chcete-li, mikrodotace za obsah. Pomocí tlačítka podobného Líbí od Facebooku může kdokoliv (s účtem na Flattru) přispět na obsah, který se mu líbí (na webu, který Flattr implementoval). To je v zásadě vše.
I předloňský devítiměsíční pokus Lupy dopadl tak nějak rozpačitě, David Slížek to ostatně popisuje v Devět měsíců s Flattrem: jak se osvědčily dobrovolné platby za články? Největší počet flattrů na článek byl v případě Lupy osm, celkem „oflattrovaných“ bylo 402 textů. Když se dívám na čísla na Pooh.cz (podstatně menší web než Lupa.cz), tak to myslím tak nějak odpovídá. Tady je za dobu zkoušení Flattru celkem 76 udělených „flattrů“ od 30 lidí, ale nutno poznamenat, že se do toho míchají „flattry“ z osobního Instagramu a není jak zjistit, kolik jich bylo. A už vůbec ne, o co vlastně šlo.
Na začátku dubna 2015 je www.flattr.com už jenom ozvěnou časů minulých. Chrome protestuje proti starému certifikátu. Firemní blog má poslední ublognutí z 14. ledna 2015 a předtím z 10. října 2014. Právě říjen 2014, tedy hranice, kdy skončilo flattrování na Pooh.cz, je na blogu také předělem, kdy se výrazně snížila frekvence příspěvků. Žije sice @Flattr, ale pár příspěvků měsíčně o službě nic neříká, jde buď o retweety nebo o věci, které se službou samotnou nesouvisí. Facebooková stránka kopíruje prakticky jenom blog – takže leden 2015, říjen 2014.
Snižující se „flattrování“ v poměrně čerstvém březnovém článku zmiňují i PirateTimes.net. Podíváte-li se na tamní počty mikrodotací, tak jsou podobně nízké, jako ty výše uvedené z Lupy. Na konci textu je i graf, který dost jasně ukazuje stále klesající čísla, jak v penězích, tak v počtech přispěvatelů.
V médiích se toho o Flattru už moc nedočtete. Poslední menší vlnka je z července 2013, kdy Flattr přidal podporu pro bitcoiny. V dubnu téhož roku se Flattr dostal do médií díky krátké přestřelce s Twitterem. A poslední zmínky? V červnu 2014 se o Flattru dočtete už jen v souvislosti s tím, že byl zatčen jeho zakladatel Peter Sunde, který je ovšem mnohem známější jako zakladatel The Pirate Bay.
Sejde z očí, sejde z mysli
Nakonec i pohled do Google Trends, tedy tak trochu příznak zájmu o Flattr, dost jasně ukazuje, že pokud něco sejde z očí, tak to také patřičně sejde z mysli.
Pro Pooh.cz to vše znamená, že „flattrování“ jde na začátku dubna 2015 pryč, čímž se ulehčí stránce o jeden časově náročný skript a jinak se nestane nic. Podle dotazů z Facebooku a na internetu nebude mít ani moc smysl se snažit získané peníze převést, před několika týdny Flattr podle všeho zrušil možnost získat je přes Paypal.
S podporou Flattru nepočítá už ani nový Respekt.cz, z Lupy zmizel s ukončením experimentu už poměrně dávno a pokud si projdete přehled webů a blogů používajících Flattr z www.flattr.cz, tak nečekejte, že byste na všech jeho tlačítka skutečně našli. Z prvních sedmnácti ho používá už jenom sedm. A otázkou zůstává, kolik z nich nechává na stránkách ikonku Flattru stejně tak ze setrvačnosti jako Pooh.cz.
Proč ten neúspěch?
Flattr se s myšlenkou mikroplateb za obsah (ale teoreticky i za cokoliv jiného, ať už jde o software či věci z reálného světa) vydal správným směrem, ale někde cestou se bohužel ztratil a upadl do zapomnění. Svět se za poslední dva roky výrazně změnil směrem k mobilním telefonům a více a více směřuje k placení mobilem. Není nic snazšího, než namířit mobil na QR kód a zaplatit, nemluvě o tom, že obsah je dnes na mobilních zařízeních daleko více konzumován.
Druhým problémem Flattru, hlavně samotného jeho mechanismu, jsou samozřejmě sociální sítě. Obsah sledujeme stále častěji právě na nich, takže právě zde by také mělo být možné na něj přispívat. Vyjdou-li Facebooku šílené plány na přesun obsahu ze stránek médií přímo do jeho aplikací, tak se tento problém ještě více prohloubí. Pro Flattr to znamená, že pokud v sociálních sítích není, má prostě smůlu.
Zmínka o „sejde z očí, sejde z mysli“ je v případě Flattru také dost zásadní – jak může prosperovat služba bez jakéhokoli marketingu, aktivit, neustálého rozšiřování a vyvolávání zájmu? Není divu, že Flattr postupně přestává fungovat a lidé přestávají platit.
Takže: pokud jste to ještě neudělali, je vlastně nejvyšší čas ty zdržující ikonky z vašich webů odstranit. Je to sice škoda, ale co naděláte.