Ilustrace: Nenad Vitas
Microsoft, největší výrobce operačních systémů a kancelářských aplikací, má také celou řadu více či méně úspěšných projektů z jiných oblastí informačního života. Laik možná ani netuší, že právě on se skrývá za populární herní konzolou Xbox, za, u nás bohužel nefungujícím, obchodem a přehrávačem Zune, nebo za internetovým vyhledávačem Bing, který by hrozně rád šlapal na paty velikému Google, ale různých důvodů zatím nešlape.
Microsoft je ale také investorem Facebooku (investovat do něj začal již v roce 2007). A Facebook je v současnosti suverénně nejzajímavější obsahovou službou na webu. Pravda, má vlastní vyhledávání, které již dokonce překračuje hranice vymezené obsahem sociální sítě, ale vyhledávání uvnitř, přesněji řečeno zevnitř, není vše. Zvlášť když uvážíte, kolik návštěvníků stránek či skupin na FB sem přijde z výsledků vyhledávání Google. Tady bude kámen úrazu.
A tak se Facebook, spolu se svým investorem Microsoftem, rozhodli propojit sítě. Nejenom že Bing nyní vyhledává i v sociální síti, ale také by měl integrovat její sociální funkce. Co to znamená v praxi? Výsledky vyhledávání se budou třídit dle „lajků“ (FB dělá něco podobného s výsledky mimo vlastní síť), budou doplněny o možnost je „lajkovat“, „sdílet“. A abychom nezapomněli, jak Facebook, tak Microsoft dostanou do rukou skvělou datovou základnu pro ještě více personalizovanou reklamu, neb velká část vyhledávajících uživatelů bude tvořena uživateli přihlášenými.
Integrace Facebooku a Bingu by mohla přinést nové uživatele oběma serverům. Bingu by dala konkurenční výhodu, která by znamenala příliv alespoň (malé) části uživatelů Google, konečně by totiž měl něco, co se dá označit za přidanou hodnotu oproti veliké jedničce. Podpořila by také, kdyby se dobře udělala, ochotu správců webových stránek dávat do nich likeboxy, užitečné to metastázy Facebooku do světa normálního webu…
Teoreticky se tomu říká synergický efekt. Prakticky je otázka, zda jej Microsoft dokáže využít. Jeho cesta světem vyhledávání je bohužel dlážděna neúspěchy padajícími tu méně, tu (takřka vždy) více na hlavu vlastních špatných rozhodnutí. Dokonce ani rebrand MSN Search, který z tohoto serveru udělal Bing, se neobešel bez lapsů. Microsoft opakovaně promarnil příležitosti, případně přecenil možnosti a nyní se blíží další kolo. Nebo ne?
Těžko uvěřit tomu, že integrace Facebook/Bing by mohla dát Bingu tolik potřebný impulz směrem k daleko vepředu mizícímu Google. Jsem ale přesvědčen, že možné to je. Facebook představuje extrémně vysokou přidanou hodnotu a navíc má nástroje pro její využití, které do stávající podoby vyhledávání Bingu integrovat jdou. Pokud se to podaří, může být pád do náruče Microsoftu malým krůčkem pro Facebook, ale velkým pro Bing. V opačném případě se opět nic nestane…