Platební brána GP webpay vyřizuje od čtvrtečního večera platby normálně, sdělil dnes Lupě Vít Skřebský ze společnosti Global Payments Europe, která bránu provozuje.
16.45: Ústup potíží s bránou však popírá Tomáš Bátrla za Vykupto.cz. Jeho vyjádření doplňujeme níže.
K přijímání plateb kartami využívá brány „GP webpay“ řada českých internetových obchodníků, často v rámci balíčku služeb poskytnutého bankou, jako ČSOB nebo Komerční bankou.
Dřívější sporadické potíže s touto bránou se vyhrotily ve středu večer a ve čtvrtek přes den. Brána nestíhala, odpovídala pomalu, některé transakce nedokončila vůbec. Řada nakupujících proto nechtěně zaplatila dvakrát a pak platbu musela reklamovat, a to u obchodníka, který v tom byl nevinně, popřípadě u své banky. Přímo na provozovatele brány se nakupující obrátit ani nemůže.
Z názorů pod včerejším článkem přitom můžeme vytušit, že o skutečné příčině potíží nevěděli ani řadoví pracovníci bank, a nemohli proto svým klientům smysluplně vysvětlit, co se s kartami děje, že neprocházejí internetové platby.
Provozovatele brány zaskočil nebývalý nárůst transakcí
„Dočasné snížení prostupnosti systému GP webpay bylo způsobeno souběžnou shodou několika nepředvídatelných okolností, zejména pak neočekávatelně náhlým nárůstem objemu transakcí (o více než 100 % oproti největším špičkám v loňském roce). K nápravě situace byla podniknuta řada řešení, včetně několikanásobného posílení kapacity naší infrastruktury,“ napsal dnes Lupě Vít Skřebský.
„Od včerejšího večera již GP webpay zpracovává platby kartou standardním způsobem. Systém GP webpay nadále intenzivně monitorujeme, a pokud by i přes všechna naše opatření byla platební brána v některém momentu nedostupná, jsme připraveni okamžitě reagovat,“ pokračuje, a dodává: „Za způsobené nepříjemnosti spojené s nedostupností platební brány se omlouváme a děkujeme za pochopení.“
Patrně se spojil vliv oslabení koruny s počátkem vánočních nákupů a s obecným nárůstem plateb kartami
V nedůvěřivém Česku se obliba platebních karet při online nákupech zvedá jen postupně, ale zvedá se. Do toho však přišlo prudké shození koruny Českou národní bankou, které předčasně spustilo vánoční nákupy. „Za uplynulých deset dní došlo k meziročnímu navýšení prodejů o 100 %,“ hlásila například Alza.cz.
Podobně se po nedávném „Dni dopravy zdarma“ vyjádřila mluvčí obchodu Mall.cz, Michala Gregorová. Dnes Lupě potvrdila, že „po intervenci ČNB objednávali zákazníci dvakrát více než ve stejném období loni a v tyto dny efekt stále trvá, objednává se cca o 60 procent více než loni.“
Koruna přitom v posledních dnech nadále oslabuje k euru (ale zhruba drží kurs k dolaru) a bankovní radní se nechávají slyšet, že by měla být ještě slabší.
Co na výpadek obchodníci?
Obchodu Mall.cz „závažnější problémy nenastaly“ — to i proto, že u nich se už rok platí především přes bránu PayU, která umožňuje přímé převody z účtu.
Příkrou reakci poskytl dnes Lupě Tomáš Čupr, zakladatel DámeJídlo: „Online platba kartou je nedílnou součástí DameJidlo.cz, kartou platí 40 % zákazníků. Škodu tak odhadujeme na mnoho desítek tisíc. Implementovali jsme náhradní řešení a nevylučujeme odchod od tohoto nespolehlivého poskytovatele platební brány. Chápeme, že problémy se stávají, ale řešit takto zásadní problém déle než 48 hodin je amatérské a pro mnohé firmy to může být likvidační.“
O potvrzení normálního chodu brány jsme požádali i další včera oslovené obchodníky…
V 16.45 nám došlo vyjádření od Tomáše Bátrly, spoluzakladatele Vykupto.cz. Píše: „Problémy dnes trvaly v podobné míře jako včera. S ohledem na ochranu našich zákazníků jsme proto dočasně přistoupili ke stažení možnosti platby kartou. Těžko teď můžeme počítat ztráty, spíše se snažíme celou věc ve spolupráci s bankou co nejrychleji vyřešit. Až se to podaří, budeme se zabývat možnostmi, jak těmto komplikacím předejít a být vůči problémům třetích stran co nejvíce imunní.“
V 18.00 opět píše Vít Skřebský z GPE a vysvětluje, že „drobné výkyvy v průběhu dnešního dne v řádu jednotek minut byly spojeny s kontrolou a restartem pro opětovnou plnou dostupnost brány.“ Dále Lupu ujišťuje, že „z grafu počtu zpracovaných transakcí je patrné, že platební brána je opět plně funkční“ a že „běží obvyklým způsobem“.
Lupa v tuto chvíli nemá k dispozici prohlášení od někoho jiného, kdo by si stěžoval, že brána stále neslouží, jak má.
A banky?
Komerční banka nám na dotazy zaslané už včera nejprve odepsala jen stručně, že „problém zaregistrovali a intenzivně ho s GPE řeší.“
Později však zaslala odpověď, která v technickém smyslu veřejně prozrazuje nejvíce:
„Důvodem výpadků platební brány byl vysoký skokový nárůst transakcí o více než 100 procent v kombinaci se snížením výkonu na šifrovacím modulu. Se společností GPE jsme se již dohodli na posílení kapacity eCommerce systémů. Došlo k navýšení výkonu procesorů o 300 % a posílení paměti o 400 %. Od 28. 11. 19.00 je systém stabilní a plně funkční.“
ČSOB sdělila, že včera „zajišťovali především informovanost klientů“, a to i o náhradních způsobech placení, protože technické problémy brány byly mimo jejich dosah. Role banky byla v tomto případě pouze „koordinační a eskalační“, slovy tiskové mluvčí Pavly Hávové.
Do budoucna hodlají „ve spolupráci se společností Global Payments Europe zajistit maximální optimalizaci systému, aby k podobným problémům nedocházelo a abychom našim klientům mohli poskytovat maximálně funkční řešení.“
Pokud jde o dopady výpadku na klienty, odpověděla nám, že je „v tuto chvíli stále analyzují a zatím nejsou schopni vyčíslit přesné počty reklamací.“