Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Ondřej Krišica (Seznam.cz): Procento souhlasů s cílením reklamy napříč trhem klesá. Z cookies lišt nejsme nadšení od Miichaell - Zajímalo by mě, jestli toto bude druhý dot.com....

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 5. 6. 2024 9:50

    Miichaell

    Zajímalo by mě, jestli toto bude druhý dot.com. Protože zatímco ten první byl celkem průhledný - nabízelo se něco za peníze, co ale ve skutečnosti nikdo nechtěl, tento je od začátku za oponou, kdy se nabízí "zdarma" něco, co vlastně taky nikdo příliš nechtěl. Jenže to je zadara, tak to berem, ne? Za cca 25 let se okolo těchto internetových společností utvořila pěkná bublina. Pracovat v Seznamu, Googlu apod. bylo před 20 lety něco, dotyčný měl tak nějak automaticky prestižní status, že dělá práci "záslužnou", moderní - a hlavně - dobře placenou. Pamatuji si, jak všude byly prezentovány velkorysé "odpočinkové" zóny Googlu apod. Excelentní marketing. A zatímco tehdy tomu nikdo z běžných lidí nerozuměl a tyto společnosti přišli na to, jak většinu lidí očůrat a mastit si na nich kapsy, po dekádě, dvou už to lidi začali chápat. A najednou mají ty firmy trochu problém, protože couvat není způsob, to by musely zavřít krám. Google z toho vybruslí snadno, jeho byznys je jednak diverzifikovaný, ale hlavně obsadil, co mohl a udělal si majoritu. Ale takový Seznam může jen brečet v koutě a tak se nás tento pán (a nejen on samozřejmě) snaží opět přelhat, že to dělá pro naše dobro. Ta manipulace v jeho odpovědích je učebnicová. Rád bych řekl, že nikdo s IQ nad 100 mu na to nemůže skočit, jenže bohužel. Nebo možná se snaží přehlat sami sebe, aby si ten status (a hlavně prachy) udrželi?

    rozsah rozdílu je zhruba 30 až 40 procent Jasně, než se uživatel s (cílenou) reklamou proscrolluje k obsahu, chvíli to trvá.

    Ve skutečnosti to znamená počet partnerů, kterým je možné data o souhlasech potenciálně za určitých okolností předat.
    ale je na seznamu pořád napsaný
    To znamená, aby chápali, s čím souhlasí a co to znamená?
    A to je ten problém. Potenciálně/je na seznamu pořád napsaný. Za určitých okolností (jakých, kdo je určí, dozvím se o tom - asi těžko). A lidi si to uvědomují. Tvrdit, že lidi dávají nesouhlasy, protože tomu nerozumí, to je vrchol. Kdo tomu nerozumí, souhlasí a nezabývá se tím. To vám potvrdí každý obeznámený uživatel o lidech ze svého okolí. Neznám nikoho, kdo dává nesouhlas, protože tomu nerozumí! Právě naopak, má reálnou představu, jak se to dá zneužít. Nejznámější příklad za všechny je Cambride Analytica. Takže ano, chápou, s čím souhlasí a proto nesouhlasí.

    Nemusí to být data ve smyslu, že jde o konkrétního Davida, který nejraději čte recepty, poslouchá podcasty na Novinkách a chodí na naše stránky.
    Kdybyste alespoň tak strašně moc okatě nelhal. Z těch dat se dá vyčíst mnohem více a že přesně takto nevypadají, je úplně buřt. Sám to říkáte hned v následující větě čistě o informace pro analytiku nebo cokoliv jiného, co inzerent potřebuje. A co by ten inzerent asi tak mohl potřebovat, aby cílil reklamu, že?

    Ale my žádným telemarketingovým či jiným společnostem nepředáváme žádná telefonní čísla ani e-mailové adresy.
    Jasně, protože čísla a maily se dají blokovat, to by totiž nikoho tak netrápilo a žádný vývar už z něčeho takového dekády není. Číslo i mail mám na webu na mnoha místech dobrovolně. Je to totiž svým způsobem veřejný údaj. Že ty data jsou anonymizovaná a nikoho nezajímá, že jsem Franta Lopata a mám číslo 1234? To ale neznamená, že to nelze zneužít. Zneužít metadata a (pseudo)anony­mizovaná data jde často lépe než samotná data.

    když jste třeba na letišti a zapomněli jste na cestovní pojištění, můžete si je skrze reklamu, která se vám zobrazí, ještě v tu chvíli zřídit
    V tomto momentu jste mi potvrdil přesvědčení, že lidi v marketingový branži obelhávají sami sebe. Neznám nikoho, kdo by si cestovní pojištění zřizoval skrze lokálně cílenou reklamu na základě polohy na letišti/nádra­ží/kdekoli. Toto byly vize marketingových technooptimistů před 20-25 lety, kdy se snažili urvat hloupé investory a rozjížděli tento druhý dot.com. Skrze sponzorovanou reklamu ve vyhledávači ano, protože spousta lidí nemá páru, že první odkazy jsou reklama. Normální člověk jde totiž do vyhledávače a napíše "cestovní pojištění", ti "pokročilejší" rovnou do nějakého srovnávače.

    Před lety se uvažovalo o tom, že se to bude řídit nastavením přímo v prohlížeči.
    Chceme, aby ideálně každý uživatel s námi měl přímý vztah.
    Tady se učitelé marketingu a manipulace musí tetelit blahem. Boží věta. Že pak vůbec neodpoví na otázku, to už je jen tečka za celou manipulací.

    Tohle jsou tzv. technické cookies.
    Záleží na tom, jaký typ prohlížeče a s jakým nastavením používáte.

    Ale no tak, Ondro...jednou tvrdíš, že na vše jsou standardy a kdo je nepoužívá, tak jde z kola ven a zrovna tady žádné nejsou? To jako fakt?! ...ultimátní řešení to není No tak vidíš, že to šlo. Prostě to dělat nechcete, protože byste z toho neměli takový prachy. TEČKA.

  • 5. 6. 2024 11:37

    Jiří Eischmann

    To vám potvrdí každý obeznámený uživatel o lidech ze svého okolí. Neznám nikoho, kdo dává nesouhlas, protože tomu nerozumí! Právě naopak, má reálnou představu, jak se to dá zneužít.

    Myslím, že to je apel spíš na nás obeznámené uživatele, kteří to řeší, ale nejsou dostatečně "edukovaní", aby pochopili, že je to pro jejich dobro. :)

    Jinak mě fascinuje ta argumentace, že udělení souhlasu se sdílením dat se 120 subjekty je vlastně v pohodě, protože to přece neznamená, že sdílí vše a se všemi 120 subjekty. Není to první člověk ze Seznamu, od kterého to slyším. Je to jako by mi dali k podpisu smlouvu, kde je sankce úplně za cokoliv, ale chlácholili mě tím, že je to v pohodě, protože nebudou každou sankci vymáhat. Kdo by to podepsal?

  • 5. 6. 2024 12:40

    Black

    Nerozumím tomu, o čem se zde všichni hádáte. Existuje přece ultimátní a elegantní řešení. Prostě na to dezinformační medium Seznam, to novodobé Rudé Právo, které se snaží čtenáře převychovávat, vůbec nechodit. P.S. Na druhou stranu si velmi cením map od Seznamu. ty jsou excelentní a nemají konkurenci. a nedám na ně dopustit. Na nich ale samozřejmě pracuje jiný typ lidí (nejspíš technicky vzdělaných), než jsou redaktoři od Seznamu.

  • 5. 6. 2024 12:46

    Uncaught ReferenceError:

    nj. to se ti řekne, ale spousta webů používá reklamy od seznamu, při návštěvě tě přesměrují na seznam a tam si vynucují tvůj souhlas, jeho zamítnutí je spousta klikání, naopak přijetí pouze jediné.

    Nestačí nepoužívat weby seznamu, musíš nepoužívat všechny weby, které využívají seznam např. pro reklamy.

  • 5. 6. 2024 12:34

    seniorskeptik

    Eischmann:
    Kolik nižších jednotek promile běžných uživatelů různých ,,chytrých" zařízení byť jen tuší, že by se mohli všeho, co je otravuje, včetně toho, o čem vůbec nevědí, nastavením té své chytré krabičky snadno zbavit?

  • 5. 6. 2024 13:37

    Glasny

    No a hlavně, kolik toho nastavit. Ten seznam je dost dlouhý a hlavně různé typy a nastavuje se to na různých místech:
    domény :lokální DNS /router
    konrétní URL skriptů, cesty: adblock
    zákaz cookies: browser
    CSS prvky: blockátor
    pokročilé blokovování skriptů: jen schopné blokátory jako uBlock (blokace setInterval, no-eval, zrušení listenerů,, ukončení konrétní skriptu manipulujícího s konekrétní proměnnou)

    To fakt dá méně než promile

  • 7. 6. 2024 2:41

    horde

    no. musím v první řadě říci, že máte svůj příspěvek velmi dobře strukturovaně napsaná, ale v některý věcech se zcela mýlíte:

    a) to o tom Davidovi, že mu je 50+ let, má rád rybaření atd.. - sběračům cookies je fakt jedno, jak se jmenuje - zajímá je jen věk, hobby, apod. věci.

    b) k tomuto: " íslo i mail mám na webu na mnoha místech dobrovolně. Je to totiž svým způsobem veřejný údaj. "

    - tady se NAPROSTO MYLITE.. bylo již nesčetněkrát uvedeno a také EU soudem potvrzeno, že e-mailové adresa patří mezi "osobní údaje".. je tam sice trochu opruz v tom, jak takový identifikátor ve tvaru "novotna4@sez­nam.cz" může zcela přímočaře identifikovat přesnou osobu. ale tak to je .. email adresa patří dle GDPR mezi osobní údaje

    - Enhanced Conversions (rozšířené konverze), ke kterým vyzývá nejenom Meta ale i Google .. no to je právě to, že když někdo nakoupí něco v e-shopu, tak z naprosté většiny se posílá pouze info o objednávce, prohlížeči, mobil vs. desktop, dejme tomu ještě oblast (město, země atd. .. ale to moc lidí netankuje).. jenže s EC konverzemi zcela úmyslně posíláte dále informaci o tel číslo, emal adrese, případně adrese bydliště daného člověka, aby si to ten algoritmus na druhé straně mohl správně spárovat a věděl, že "jan.novotny@id­nes.cz" s tel číslem "777 542 542", co si dal adresu doručení "novákova 52, 152 00 Praha 5" .. je stejný člověk - co si včera objednal lístky na koncert na jiném webu na stejný email.

    takže asi tak.. máte v tom hodně nepřesností

  • 7. 6. 2024 7:03

    RRŠ

    Jen drobnost: za osobní údaje se (bez dalšího kontextu) nepovažuje ani e-mail, ani telefonní číslo - pokud neobsahují další identifikaci: například e-mail neobsahuje jméno, telefonní číslo není registrovaným kontaktem, apod.
    A naopak, za osobní údaje se považuje kombinace těchto údajů a to dokonce i v případě, že byly smyšlené (takže když si na zvolenou adresu pod anonymním e-mailem a zcela smyšleným telefonním číslem necháte poslat zásilku, musíte souhlasit s uchováním osobních údajů, protože vás na základě nich lze jednoznačně identifikovat: jste ten, co si zásilku vyzvedne. ;o)

  • 7. 6. 2024 9:04

    Uncaught ReferenceError:

    pravdu máte oba, telefon a email může být osobním údajem nebo také nemusí, komplikace je, že se to z pohledu GDPR posuzuje až zpětně a hodnotí se, jestli mohly údaje vést k jednoznačné identifikaci.

    Obezřetnost radí, prostě to rovnou považovat za osobní údaje. Nikdy nevíte, když si nějaký jouda udělá email info123@seznam.cz a tenhle email se někde jinde objeví s jeho ostatními údaji, bude se jednat o jednoznačný identifikátor a tedy osobní údaj.

    Někteří klienti si dělají slovníky běžných firemních kontaktních emailů (obchod@ atd.), aby se k nim mohli v rámci svých vnitřních pravidel chovat jinak a třeba je normálně sdílet mezi obchodníky, zaměstnance bez evidence sdílení.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).