Zajímalo by mě, jestli toto bude druhý dot.com. Protože zatímco ten první byl celkem průhledný - nabízelo se něco za peníze, co ale ve skutečnosti nikdo nechtěl, tento je od začátku za oponou, kdy se nabízí "zdarma" něco, co vlastně taky nikdo příliš nechtěl. Jenže to je zadara, tak to berem, ne? Za cca 25 let se okolo těchto internetových společností utvořila pěkná bublina. Pracovat v Seznamu, Googlu apod. bylo před 20 lety něco, dotyčný měl tak nějak automaticky prestižní status, že dělá práci "záslužnou", moderní - a hlavně - dobře placenou. Pamatuji si, jak všude byly prezentovány velkorysé "odpočinkové" zóny Googlu apod. Excelentní marketing. A zatímco tehdy tomu nikdo z běžných lidí nerozuměl a tyto společnosti přišli na to, jak většinu lidí očůrat a mastit si na nich kapsy, po dekádě, dvou už to lidi začali chápat. A najednou mají ty firmy trochu problém, protože couvat není způsob, to by musely zavřít krám. Google z toho vybruslí snadno, jeho byznys je jednak diverzifikovaný, ale hlavně obsadil, co mohl a udělal si majoritu. Ale takový Seznam může jen brečet v koutě a tak se nás tento pán (a nejen on samozřejmě) snaží opět přelhat, že to dělá pro naše dobro. Ta manipulace v jeho odpovědích je učebnicová. Rád bych řekl, že nikdo s IQ nad 100 mu na to nemůže skočit, jenže bohužel. Nebo možná se snaží přehlat sami sebe, aby si ten status (a hlavně prachy) udrželi?
rozsah rozdílu je zhruba 30 až 40 procent
Jasně, než se uživatel s (cílenou) reklamou proscrolluje k obsahu, chvíli to trvá.
Ve skutečnosti to znamená počet partnerů, kterým je možné data o souhlasech potenciálně za určitých okolností předat.
ale je na seznamu pořád napsaný
To znamená, aby chápali, s čím souhlasí a co to znamená?
A to je ten problém. Potenciálně/je na seznamu pořád napsaný. Za určitých okolností (jakých, kdo je určí, dozvím se o tom - asi těžko). A lidi si to uvědomují. Tvrdit, že lidi dávají nesouhlasy, protože tomu nerozumí, to je vrchol. Kdo tomu nerozumí, souhlasí a nezabývá se tím. To vám potvrdí každý obeznámený uživatel o lidech ze svého okolí. Neznám nikoho, kdo dává nesouhlas, protože tomu nerozumí! Právě naopak, má reálnou představu, jak se to dá zneužít. Nejznámější příklad za všechny je Cambride Analytica. Takže ano, chápou, s čím souhlasí a proto nesouhlasí.
Nemusí to být data ve smyslu, že jde o konkrétního Davida, který nejraději čte recepty, poslouchá podcasty na Novinkách a chodí na naše stránky.
Kdybyste alespoň tak strašně moc okatě nelhal. Z těch dat se dá vyčíst mnohem více a že přesně takto nevypadají, je úplně buřt. Sám to říkáte hned v následující větě čistě o informace pro analytiku nebo cokoliv jiného, co inzerent potřebuje
. A co by ten inzerent asi tak mohl potřebovat, aby cílil reklamu, že?
Ale my žádným telemarketingovým či jiným společnostem nepředáváme žádná telefonní čísla ani e-mailové adresy.
Jasně, protože čísla a maily se dají blokovat, to by totiž nikoho tak netrápilo a žádný vývar už z něčeho takového dekády není. Číslo i mail mám na webu na mnoha místech dobrovolně. Je to totiž svým způsobem veřejný údaj. Že ty data jsou anonymizovaná a nikoho nezajímá, že jsem Franta Lopata a mám číslo 1234? To ale neznamená, že to nelze zneužít. Zneužít metadata a (pseudo)anonymizovaná data jde často lépe než samotná data.
když jste třeba na letišti a zapomněli jste na cestovní pojištění, můžete si je skrze reklamu, která se vám zobrazí, ještě v tu chvíli zřídit
V tomto momentu jste mi potvrdil přesvědčení, že lidi v marketingový branži obelhávají sami sebe. Neznám nikoho, kdo by si cestovní pojištění zřizoval skrze lokálně cílenou reklamu na základě polohy na letišti/nádraží/kdekoli. Toto byly vize marketingových technooptimistů před 20-25 lety, kdy se snažili urvat hloupé investory a rozjížděli tento druhý dot.com. Skrze sponzorovanou reklamu ve vyhledávači ano, protože spousta lidí nemá páru, že první odkazy jsou reklama. Normální člověk jde totiž do vyhledávače a napíše "cestovní pojištění", ti "pokročilejší" rovnou do nějakého srovnávače.
Před lety se uvažovalo o tom, že se to bude řídit nastavením přímo v prohlížeči.
Chceme, aby ideálně každý uživatel s námi měl přímý vztah.
Tady se učitelé marketingu a manipulace musí tetelit blahem. Boží věta. Že pak vůbec neodpoví na otázku, to už je jen tečka za celou manipulací.
Tohle jsou tzv. technické cookies.
Záleží na tom, jaký typ prohlížeče a s jakým nastavením používáte.
Ale no tak, Ondro...jednou tvrdíš, že na vše jsou standardy a kdo je nepoužívá, tak jde z kola ven a zrovna tady žádné nejsou? To jako fakt?! ...ultimátní řešení to není
No tak vidíš, že to šlo. Prostě to dělat nechcete, protože byste z toho neměli takový prachy. TEČKA.
Ještě jsem to znovu testoval. Formulář lze uložit buď, když zvolím placenou variantu nebo variantu sběru všech dat. Volby, které se tváří jako volitelné (např. Czech Ad ID nejdou vypnout). Domnívám se, že je to úmysl. Dřív jsem bral Seznam jako alternativu k všemocnému Googlu, ale od té doby, co se chovají ještě hůř (tlačítko Odhlásit nechá uživatele přihlášeného) mám k Seznamu velkou nedůvěru.
A jsme u podstaty problému: vy z podstaty věci preferujete model, kdy jsou uživatelé permanentně přihlášení do "Seznam účtu", abyste je měli hezky pod kontrolou. A mnozí uživatelé přesně tohle - a víceméně i z přesně stejného důvodu - rozhodně nechtějí. Takže se je k tomu různými ústrky a omezeními (které ovšem prezentujete jako výhody pro přihlášené) snažíte donutit.
To vám potvrdí každý obeznámený uživatel o lidech ze svého okolí. Neznám nikoho, kdo dává nesouhlas, protože tomu nerozumí! Právě naopak, má reálnou představu, jak se to dá zneužít.
Myslím, že to je apel spíš na nás obeznámené uživatele, kteří to řeší, ale nejsou dostatečně "edukovaní", aby pochopili, že je to pro jejich dobro. :)
Jinak mě fascinuje ta argumentace, že udělení souhlasu se sdílením dat se 120 subjekty je vlastně v pohodě, protože to přece neznamená, že sdílí vše a se všemi 120 subjekty. Není to první člověk ze Seznamu, od kterého to slyším. Je to jako by mi dali k podpisu smlouvu, kde je sankce úplně za cokoliv, ale chlácholili mě tím, že je to v pohodě, protože nebudou každou sankci vymáhat. Kdo by to podepsal?
No, chcete příklad z praxe? minulý týden si kamarádka něco koupila v e-shopu, byla nadšená a když jí přišel mail snabídkou hodnocení, chtěla obchodu i produktu napsat kladnou recenzi. Jenže odkaz vedl na Zboží.cz a první, co na ni vyskočilo, byla žádost o osobní údaje nebo 79 Kč. Takže okno zavřela a napsala prodejci mail, že je sice s jejich přístupem i zbožím spokojená, ale že se omlouvá, ale za těchto podmínek nebude svou spokojenost sdílet online.
To musela u vás být hodně velká pijatika,. že portál, placený obchodníky za propagaci jejich zboží, chce navíc platbu i po zákaznících. Obávám se, že střízlivýho by to nenapadlo.
Já úplně servery pod křídly Seznamu opustil. A to když nyní začali otravovat s tím oknem pro odsouhlasení cílení reklamy, které se mi zobrazuje vždy, protože neuchovávám nastavení webů, cookie a historii. Člověk by nevěřil, kolik různých webových služeb spadá pod Seznam. ;-) A jejich e-mail už nemám ani na ten SPAM, už je úplně k ničemu. Ale chápu, že BFU vidí Seznam.cz = Internet.
tohle je geniální rozhovor, prozradil vše. Cookies lišta a souhlasy jsou špatně, protože jim uživatelé souhlas nedávají, ikdyž se je k tomu snaží různými triky vmanipulovat.
Uživatel se v určitém smyslu stává rukojmím regulace. Ne, uživatel se stává rukojmím firem, které se snaží o něm sbírat všechny informace a ty zpeněžovat.
Už skoro naprosto vymizela možnost si obsah kategorizovat, koukat jen na určité oblasti bez toho, abych musel zapnout celkové sledování. Stejně tak nejsem schopný jakkoliv upravit nastavení pokud jim ten souhlas nedám.
Ještě by to chtělo 3. část článku, a to jak se agresivnímu přístupu Seznamu ve stylu ransomwaru bránit: nějaké automatické potvrzování toho souhlasu někde v pískovišti, ideálně zároveň s filtrováním reklamy, aby to člověk nemusel pokaždé odklikávat a myslet na to.
Varianta, že na každé webové stránce potvrdím sdílení informací se stovkami subjektů je blízká 0.
Nerozumím tomu, o čem se zde všichni hádáte. Existuje přece ultimátní a elegantní řešení. Prostě na to dezinformační medium Seznam, to novodobé Rudé Právo, které se snaží čtenáře převychovávat, vůbec nechodit. P.S. Na druhou stranu si velmi cením map od Seznamu. ty jsou excelentní a nemají konkurenci. a nedám na ně dopustit. Na nich ale samozřejmě pracuje jiný typ lidí (nejspíš technicky vzdělaných), než jsou redaktoři od Seznamu.
pane mcfly, tady máte ty domény:
{"www.staging.garaz.cz":!0,"www.staging.prozeny.cz":!0,"www.staging.novinky.cz":!0,"www.staging.sport.cz":!0,"www.staging.super.cz":!0,"www.staging.seznamzpravy.cz":!0,"staging.pocasi.seznam.cz":!0,"staging.medium.seznam.cz":!0,"staging.clanky.seznam.cz":!0,"ladime.seznam.cz":!0,"www.staging.stream.cz":!0,"www.staging.televizeseznam.cz":!0,"beta.tv.seznam.cz":!0,"www.staging.zbozi.cz":!0,"ladime.podcasty.seznam.cz":!0,"www.prozeny.cz":!0,"www.garaz.cz":!0,"www.super.cz":!0,"www.sport.cz":!0,"www.seznamzpravy.cz":!0,"www.novinky.cz":!0,"www.seznam.cz":!0,"pocasi.seznam.cz":!1,"medium.seznam.cz":!0,"clanky.seznam.cz":!0,"www.stream.cz":!0,"www.televizeseznam.cz":!0,"tv.seznam.cz":!0,"www.zbozi.cz":!0,"podcasty.seznam.cz":!0,"www.horoskopy.cz":!0,"www.sauto.cz":!0,"www.volnamista.cz":!0,"www.sreality.cz":!0,"sdovolena.seznam.cz":!0,"www.firmy.cz":!0,"en.firmy.cz":!0,"www.sbazar.cz":!0},reportUrl:"https://share.seznam.cz/report/cwl/widget",liveProbeUrl:"https://bcr.iva.seznam.cz/is_ready",cmpUrl:"https://cmp.seznam.cz"
že jich je?
Zkusil jsi zakázat+odstranit cookies na jednotlivých webech(a že jich je)? Dál zablokovat consent.seznam.cz,cmp.seznam.cz, iva.seznam.cz a cwl.js,q.js a mediankitszn.js, sync-cookies a /qusny-browser-obfuscated.min.js, check-consent?
Sice takhle totálně to pohříbí úplně použitelnost seznamu (například je lahúdka si otevřít něco v novém okně a pak zjistíš, že jsi na nějaké zašifrované , leč blokované doméně bcr.iva.seznam.cz/dnbblaldsldasBLABAL ale nejde to dekódovat), ale kdo chce soukromí, si ho u seznamu musí vytrpět - seznam - na uživatele kažlám
Možná se bude hodit nějaký scritplet do uBlocku (maximálně rok stará novinka), který automaticky za každou url dává ?noredirect=1
A co teprv, když blokujete do reklamu, začne na vás chrlit mraky obfuskovaných skriptů a rámců, hlavně &aui,,
Takhle se chovají okradačské gangy, ne seriozní firma
Pokud z toho nejste nadšeni, proč to děláte tedy? Jednoznačně to kazí funkčnost, obtěžuje to a muselo to dát spoustu práce a ve výsledku z toho nidko není nadšený. Uživatel žádný vztah nechtějí, natož být profilování.
Celá šaráda na rozdělení technických ,analytických, marketingových a dalšíchcookies je jen jakýsi slib, kterým se nezarmoutí. Nemusí to znamenat nic. Stejně jako celé GDPR.
Oni nejsou schopni pochopit nebo unést, že část uživatelů nechce být rukojmími a chtějí být InterneSvobodny: žádný účet, žádné cookies, žádné otravné znefunkčněující přesměrování.
Proto všechny ty zmiňované standardní CMP formulářích (CMP je zkratka anglického Consent Management Platform, platforma pro získávání souhlasu – pozn. redakce) patří do /etc/hosts blacklistu
consent.google.com
konsent.cz
consent.seznam.cz
consensu.org
scmp.js
gatekeeperconsent.com/
cmp.seznam.cz
uniconsent.com
check-consent
sync-cookies
Jsou to centralizované šmíráci uživatelských dat
(TCF), což je systém, který si osvojili v podstatě všichni hráči v EU a pomocí kterého si potenciálně předávají data
tcf_stub.js
wrapperMessagingWithoutDetection.js
sourcepoint(cmp).*.*
Oproti tomu otravné cookies lišty jsou oproti tomu jen břídilství:
cookie-consent.js
cwl.js
q.js a mediankitszn.js, a /
qusny-browser-obfuscated.min.js,
A cookies elementy v HTML už jen otravný kosmetický smetí, co se dá zamést pár CSS selectory:
#gdpr-cookie-consent-bar
.fusion-privacy-bar
.cc-banner
Pokud na nějaké lišty, klikají, znamená to už že jsou slaboši a svůj boj vzdali a nebo vůbec netuší, co se děje pod kapotou
A i SSP je nutné zatnou tipec:
ssp.seznam.cz/cmp (vtipně-zvrácené je, že se zde snoubí SSP a CMP)
ezossp
ssp.js
ssp.imedia.cz
sssp.js
sssr.js
CCCP.JC
Je dobře, jak je celý systém zde popsán, kdo od koho saje údaje, kdo komu podsouvá data a odkud vítr vane
A to se ještě ani nedostalo na reklamy!!!!
Chápu, že tvůrci obsahu by rádi dostali za svůj obsah odměnu, ale tohle kupčení ja na úrovni, že si host sedne v kavárně, píchnou mu jehlu do zadku a prodávají jeho krev neznámo komu a neznámo za kolik, aby měl kafe zdarma. A když je jim to zatrhnuto ze zákona, tak se ještě čertí, že pouštění žilou bývala osvědčená léčebná metoda a člověk by je za to měl oslavovat, že dělají něco pro jeho zdraví.
Je potřeba spolupracovat. Autor webu chce peníze na provoz, uživatel chce obsah a pokud se rozhodne platit sledováním reklamy, měl by být poskytovatel reklamy férovým partnerem pro oba. Ne novinářovi odlákat čtenáře na svůj zpravodajský portál a ještě za zády kupčit s osobními údaji čtenáře.
Dál bych se ohradil proti jednomu ID na osobu. Teoretik Kršica zřejmě nechápe, že když s děckem hledám věci do školy, neměly by vyskakovat reklamy na vánoční dárky pro ně, co jsem hledal týden před tím. Stejně tak ten jejich debilní nápad smrdí průšvihem, když potřebuju řešit něco s manželkou a vyskakují reklamy na prádýlko, co jsme den před tím řešili se stínovou manželkou. A šéf nebo kolegové v práci taky nemusí vidět všechno, co řeším v soukromí, když se v polední pauze přihlásím do mailu, nebo chci kouknout na zprávy. Takže každýmu, kdo razí heslo "na všech zařízeních jeden profil" upřímně přeju, aby se dostal do stejné finanční situace, jako Soukup. A už jenom integrace všeho pod jeden profil je automaticky důvod zakázat všechno.
Vtip je v tom, že v zaměstnání máme Seznam blokovaný, protože:
a) Seznam (jako takový) pro svou práci nepotřebujeme a soukromé věci na počítači dělat nesmíme,
b) blokují se veškeré fingerprintové scripty, aby nebylo možné odpozorovat strukturu sítě a chování uživatelů (qůli bezpečnosti).
Ono nikoho nezajímá, že ten Seznam využívá protistrana.
Chyba je tedy primárně v tom, že ty služby/weby bez těch seznamáckých ši googlích věcí prostě nefungují (či nefungují správně). Jenže bojovat s tímhle morem tím, že to přestanu blokovat, je zcela proti tomu, proč takové blokování vůbec existuje.
Správně by to mělo být tak, že pokud služby Seznamu výslovně nepožaduji, neměl bych vůbec mít potřebu je jakkoliv nastavovat - a stejně tak by Seznam neměl požadovat, abych s čímkoliv souhlasil, pokud (já, přímo) ne jejich službu nepřistupuji. Všechny sty stránky třetích stran by se měly obejít nejen bez mého (ne)souhlasu s podmínkami Seznamu, ale také by měly fungovat i v případě, že ty seznamácké služby nejsou dostupné (třeba z důvodu blokace na straně klienta).
Ostatně soudím, že každý web by si měl vystačit pouze se zdroji ze své domény (a subdomén).
Mr.McFly:
Já také. Na internetu jedu pod Ubuntu, prohlížeč Firefox,, vyhledávač - ne Google, ochrana soukromí na Přísná, zákaz sledování, mazání historie po ukončení běhu prohlížeče, anonymní režim, stále aktivní blokování reklam, zákaz cookies třetích stran... Čili ochrana soukromí na maximu, (v Nastavení FF na části Ochrana soukromí zakázáno vše, co zakázat jde) a na weby, které pod tímto nastavením odmítají fungovat prostě nechodím. Nevím, co je to reklama, nevím, co je to spam, nevím, co jsou nevyžádané nabídky po telefonu a vím, že mne nikdo nemůže šmírovat, nebo mi bez mého vědomí kontrolovat, co v počítadle mám.
Ono jde často o stránky, kam prostě musím - Seznam prorostl do spousty služeb, takže člověk ani netuší, že se tam s ním potká.
Například: před hodinou jsem byl šéfem požádán, ať si najdu na stránkách spolupracující firmy kontakt na obchodní oddělení a laskavě tam zavolám... - a oni mají na webu embeddované nějaké archivní články z Novinek, které se týkají jejich firmy, takže jsem musel zase odklikat souhlas. (Zcela zbytečně, protože vzápětí jsem ten prohlížeč zase vypnul, takže se to celé zapomenulo.)
Kdyby se to týkalo jen čistě stránek Seznamu, pak budiž, tam nejspíš dobrovolně stejně nezabloudím. Ale postihuje to stránky třetích stran - a těžko budete vysvětlovat, že business děláme jen s tím, kdo nemá na webu nic seznamáckého.
Na chvilku teď odbočím od Seznamu - protože ten přístup služby vám nikdo nevnucuje
neplatí jen pro Seznam: právě mi byla odeslána zásilka z e-shopu, o čemž jsem byl informován e-mailem, s odkazem na sledování zásilky. Žel, ten odkaz je mi k ničemu, protože nejprve musím překonat CAPTCHA, a poté bych musel povolit několik domén Google, abych se dozvěděl, zda ten balík už alespoň mají v ruce.
Se službami Seznamu je to podobné. Já je používat nechci, ale používá je někdo jiný: doručovací služby pro zobrazení výdejny, obchodníci pro hodnocení zboží, případně je na webu vložený archivní oslavný článek na Novinkách, nebo při nákupu na e-shopu je možnost přihlásit přes Seznam/Facebook/Google
zařízená tak nešťastně, že bez povolení seznamáckých a googlích scriptů se nedostanete ani k tlačítku pro nákup bez registrace. O všech těch e-mailech na seznam/post/email ani nemluvě.
Já bych mnohem radši použil výběr místa doručení z obyčejného seznamu adres, nakoupil zcela bez registrace nebo s přihlášením přímo u obchodníka, článek z Novinek mi na těch stránkách jen překáží ve vyhledání telefonního čísla.
To, co skutečně chci menusí vůbec Seznam potřebovat.
Samozřejmě, že můžu Seznam zcela bojkotovat, a pokud to někde je, tak tam nenakoupit, nevstupovat... Jenže to by mne taky mohlo stát zaměstnání, protože občasné zjištění informací ze Seznamem zamořených stránek patří k mým povinnostem. (Ale jak odkliknout ten souhlas bez scriptů, to jsem se nedozvěděl.) Mého šéfa nezajímá, že se něco změnilo na nějakém Seznamu - vždyť já přeci komunikuji s úplně jinou firmou! Prostě si to zařiď, ale naši admini ti výjimku nedovolí, vždyť ji nepotřebuješ, na Seznam stejně v pracovní době nesmíš
.
To je realita. A že drtivá většina uživatelů prostě resignuje a opakovaně jim dává souhlas, protože na ty stránky chce? To je jejich rozhodnutí, jejich svobodná vůle.
I já bych se rád svobodně rozhodl - ale volba nepoužívat Seznam
je z takového rozhodování zřejmě vyloučena.
Takovýho člověka máme v rodině jenom jednoho. Tchýně si jednou objednala zázračný šutry z klenot.tv. Druhou koupi už jí švagrová zatrhla.
Jinak za sebe, dneska jsem měl reklamu na dovolenou letecky u moře (nesnáším lítání), reklamu na vložky (nemenstrruuju, su chlap), reklamu na šminky (viz předchozí), reklamu na kancelářský nábytek (pracovnu mám zařízenou) a 5x reklamu na auta (kupoval jsem před 13 měsíci a ještě neí splacený, přitom musí vydržet minimálně dvojnásobek doby splácení). A mimo to reklamní kecy sekty Jablíčkářů a před deseti inutama nějakej bazmek na prodlužování penisu (proč, když si žádná nestěžovala?)... I kdybych se ožral jak manažeři v Seznamu a chtěl jim udělat radost, tak z toho bych si fakt nevybral.
Všechno toto snažení EU a dalších státu na tzv ochranu soukromí a uživatelů pomocí cookie lišt, zákazů cookies třetích stran atd.. bude mít jediny efekt.
Ztrátu soukromí uživatelů, to zas něco politici nedomysleli. Jediný funkční web bude za pár let jen ten placený, neplacený se prozovatelům nevyplatí udržovat protože z reklam ho neuživí. Placený web znamená platit za jeho služby, tj idenitifkovat se přes bankovní účet, platební kartu, paypal účet apod. Takový uživatel má násobně méně soukromí než kdyby přijal stovku cookies (jedine snad, že by nějaké cookies udělil eshop po odeslání objednávky a to dále šířil po netu).
Takže bravo EU, to se zas něco povedlo.
Jo a to, že to zničí malé a střední webové stránky, to už je takový bonus.
přitom logické a uživatelsky správné je využití opt-in, ten kdo má zájem o personalizovaný obsah a sledování, sám si to zapne a pak je na něm, jestli cookies maže/nemaže. Sám Seznam "tvrdí", že vlastně po tom je poptávka.
Naopak neustále dotazy, jestli opravdu nechci personalizovaný odkaz a neustálý aktivní nesoulad je nepříjemný. Stát jim zakázal si ukládat informace, takže oni se jak na potvoru schválně znovu a znovu ptají jen aby demonstrovali, jak je stát špatný, že jim to tak nařídil. Ne, stát jim rozhodně nenařídil, aby služby měli opt-out a aktivně se museli odmítnout, jim nařídil pravý opak. To jen tyhle společnoti z nás dělají rukojmí kvůli svému byznysu.
Ono to je analogicky stejné ve fyzickém světě, když někde jsme, koukáme okolo, vidíme reklamy, stánky, upoutávky a sami volíme co chceme a za to utrácíme. Naopak neustálé dotazy pouličních prodejců, kteří se vnucují se svojí nabídkou bereme jako obtěžujjící.
Předně: nepřeji si se kamkoliv na Seznam přihlašovat!
Dále: vzhledem k nastavené politice cookies se mažou
(což nemám jak ovlivnit, nejsu adminem) je v principu jedno, zda zaplatím či nikoliv, zda mám reklamu personifikovanou či nikoliv, ale musím se při každém vstupu na stránku proklikat dotazníkem se souhlasem a/nebo se přihlašovat.
A konečně: a tohle mne otravuje i na stránkách, kam tak úplně dobrovolně nelezu - mapy a e-mail tam aktuálně nepadají, ale například některé dotazníky (zboží...) stále ano.
Předně: nebrečím po internetech a rozhodně nehledám tisíc a jednu výmluvu!
Blokováním těch IP adres bych pravděpodobně vylil s vaničkou i dítě
, protože pak by asi nešlo ani posílat e-maily na všechny ty seznam/email/post/... adresy, a přestalo by fungovat čertvíco dalšího, ale seznamácké služby, embeddované do webů třetí strany by to nepostihlo, nebo by to naopak rozbilo vše a přestaly by fungovat služby, o kterých ani nelze tušit, že mají se Seznamen cokoliv společného.
To není řešení, ale cesta do pekel, zvlášť, když to musíte nastavit pro víc, než jen svůj vlastní počítač.
přitom ten největší problém dělají samotné společnosti a jejich snaha obcházet regulaci a nikoliv samotné regulace. Chovají se prostě jak predátoři.
Jsou tady společnosti, které cíleně vytváří obsah a očekávají peníze, dosud ti peníze získávaly potají prodejem a zhodnocením uživatelský dat, které začaly masivně sbírat. Najednou musí říct, co sbírají a komu to dávají a ještě k tomu musí mít souhlas. Najednou vidíme, jak si stěžují, dělat to tajně je prostě snažší než být transparentní.
Kolečko, kdy moje osobní údaje slouží ke vzniku obsahu mně postavenému na míru, tak abych jim věnoval další osobní údaje a čas nepovažuji za férový. Holt by si někteří měli přehodnotit obchodní model a ne si ubřečeně stěžovat, že jim někdo rozbíjí jejich hračku. Lidé by si měli uvědomit, že jsou pokusnými králiky, které se někdo snaží různými technikami cíleně ovlivňovat a získávat jejich čas a pozornost. Nejsme stroje, necháme se snadno zmanipulovat a celý ten článek je vlastně o tom. Pokud lidem nabídnou co podvědomě je zajímá, zůstávají na webu, když to ale přímo nenabídnou a lidé si to musí sami najít, nehledají to, odejdou.
Nemáte správnou informaci. Předchozí souhlas lze bezplatně odvolat. Jděte do Seznam Účtu - https://ucet.seznam.cz/personal, kliněte na Změnit u Personalizovaný obsah a reklama. Zascrollujte nakonec dialogu a klikněte na "Odvolat souhlas".
nj. to se ti řekne, ale spousta webů používá reklamy od seznamu, při návštěvě tě přesměrují na seznam a tam si vynucují tvůj souhlas, jeho zamítnutí je spousta klikání, naopak přijetí pouze jediné.
Nestačí nepoužívat weby seznamu, musíš nepoužívat všechny weby, které využívají seznam např. pro reklamy.
Jenže já žádný souhlas dávat nechci a nebudu a už vůbec ne si zařizovat účet. Některé nové pořádky se mi nelíbí.
Vy tvrdíte svoji pravdu, uživatelé to vidí jinak.
Já se v GDPR nevyznám, ale zde na lupě už půl roku a i v této diskuzi zaznívá, že stejně jako Meta i tohle porušuje GDPR(které je stejně nesmyslné, ale bohužel platí). Opravdu mě zajímá, jak tohle obstojí, ale posoudit to bude muset někdo, kdo rozumí jak právu, GDPR, českému soudnictví, fungování webu a konkrétnímu pozorovanému a popisovanému chování za poslední tři měsíce
5. 6. 2024, 18:04 editováno autorem komentáře
Nesouhlasím. Pro tyhle weby je prakticky bezcenná informace, že je používá Franta Omáčka s emailem franta@omacka.cz. Pro ně je podstatně užitečnější mít uživatele pod anonymním identifikátorem, ale vědět o každém jeho pohybu na Internetu. Při takovém množství dat je stejně deanonymizace jen otázkou peněz.
Já budu raději, když mě provozovatel bude znát jménem, ale nebude o mně nic vědět, než když mě znát nebude, ale bude o mně vědět skoro všechno. To druhé je podstatně zneužitelnější než to první.
Tipuji, že většina odklikla cílení reklamy a jede se dál...
Ono jim často moc jiného nezbývá..
Když to bylo i na Mapy.cz, chtěla to potvrzení i stránka s výběrem místa doručení balíku nebo stránky s kontakty na firmu (kde byla mapa...), teď zbyly ještě různé dotazníky (Zboží...), případně tam, kde mají integrované články z Novinek, apod.
Opruz je, že ten souhlas musíte odklikávat mnohokrát denně (když máte mazané cookies...)
Když už všechno chtějí nastavovat v uživatelském profilu, měl by ten formulář fungovat. Zkoušel jsem to cca 2 týdny zpátky v mém restriktivním Firefoxu i v Chrome s výchozím nastavením a veškerá personalizace byla zapnutá a při změně nešel formulář uložit.
Kontaktoval jsem i technickou podporu (palec nahoru za to, že se tam dá dovolat), ale nic nevyřešili.
Ty regulace ho mimo jiné nutí do toho, aby byl transparentní v tom, jestli a co o mně sbírá. A když to bude překračovat únosnou mez, tak prostě přestanu platit. V tomhle modelu jsem já zákazníkem, ne inzerent. Samozřejmě budou existovat takoví vykukované jako teď Seznam, kteří si budou nechávat od lidí platit a ještě je budou jako produkty prodávat inzerentům, ale věřím tomu, že trh nabídne dostatečnou šířku možností a člověk si prostě vybere to, kde budou jeho soukromí respektovat více.
Opruz je, že ten souhlas musíte odklikávat mnohokrát denně (když máte mazané cookies...)
Mám tak trochu podezření, jestli to tak trochu není účel, že se těm drzým nekonformním uživatelům, kteří si nechávají mazat cookies, znepříjemní život. Přinejmenším jsem si celkem jistý, že to Seznam (a další) vůbec nevnímají jak problém nebo nevýhodu, ale spíš jako příjemný bonus (tedy pro ně).
RRŠ:
Existuje jednoduchý test na šmírování. Nastavte si v prohlížeči ochranu soukromí na přísnou, zakažte sledování, přepněte na anonymní režim, eventuelně nainstalujte blokátor reklam, pokud ho ještě nemáte a vyražte na net. Všechny weby, kde se k obsahu nedostanete, kradou vaše data ať už za účelem jejich přeprodávání, nebo kvůli cílení reklamy. Takže v zájmu zachování duševního zdraví doporučuji se těmto webům trvale vyhýbat..
Ne, za reklamou placený obsah platím sledováním reklamy. Ale jenom do chvíle, než udělají nějaký přestupek proti dobrým mravům. Pak permanentně blokuju zdroj, ze kterýho ta reklama přišla. Je to jejich svobodný rozhodnutí, že nemají zájem, abych sledoval zrovna jejich reklamy.
Přestupky proti dobrý mravům jsou:
- Překrytí textu pop-up oknem
- Šibování textem ve chvíli, kdy si ho čtu
- Dynamický podstrkování odkazu pod kurzor
- Vyskakování reklam po jejich zavření
- Spuštění zvuku při načtení
- Evidentně klamavá reklama (např. nákup pojištění ve slevě od prezidenta republiky, ...)
Kdyby to měl být opt-in
, pak by se to celé velmi zjednodušilo: úplně by stačilo sledovat pouze ty přihlášené, protože buď s tím souhlasili, nebo mají zaplaceno. Pak by stačila obyčejná technická sušenka
a odpadly by složité a kvalitativně pochybné fingerptinfingové scriipty.
Jenže to by jim tak nějak klesl podíl těch lidí zhruba na pětinu...
Dobrý den, společnost Seznam.cz nabízí své služby nadále zdarma všem uživatelům, kteří jí udělí souhlas se zpracováním osobních údajů za účelem cílení reklamy. Pokud si nepřejete zobrazování cílené reklamy či personalizovaného obsahu, je to možné za měsíční poplatek ve výši 79 korun. Vámi popsaná situace tedy není chybou, ale novým standardem využívání našich služeb. Připomínám, že přístup k e-mailu máte stále zdarma, stačí využít přímý link email.seznam.cz. Bez nutnosti platby zatím zůstává také přístup na Mapy.cz. Více informací najdete zde: https://o-seznam.cz/pravni-informace/ochrana-udaju/souhlas/. Za Seznam.cz Aneta
Já vidím hlavní problém v tom,že se tu jedním vrzem řeší dvě zcela rozdílné věci: přihlášení
na Seznam a povolení profilování
.
Z logiky věci (z pohledu uživatele/návštěvníka) jednoznačně platí: Když se nechci přihlašovat, nechci být profilován/sledován
- a to v drtivé převaze. Jenže to je jen jedna za čtyř reálných možností (další jsou nepřihlásit & profilovat
, přihlásit & neprofilovat
a přihlásit & profilovat
).
Jenže Seznam dává na výběr jen tři z nich: přihlásit & nesledovat
(placené), přihlásit & sledovat
a nepřihlásit & sledovat
. A aby to bylo ještě lepší, tak ta jediní možnost bez přihlášení je silně závislá na cookies a scriptech, takže reálně nelze sledování znemožnit vypnutím scriptů (nedostanete se přes dotazník), ani blokováním cookies (nepamatuje si to zvolenou variantu, přinejlepším to musíte zadávat při každé návštěvě stránky).
Pokud by to platilo jen pro stránky, kam uživatel leze dobrovolně, pak by mi to tolik nevadilo. Žel, zdá se, že to postupně jako rakovina sežere i stránky, kde je jen nějaký seznamácký prvek (jako se stalo s - již napraveným - webem mapy.cz
, který byl využíván i třetí stranou pro výběr místa doručení zásilky nebo na stránce s adresou firmy, která se tak efektivně znepřístupnila.
Tož z jejich pohledu to určitě výhoda je.
Jenže pokud se někde má uchovávat ten souhlas, jsou jen dvě možnosti: cookies
a profil přihlášeného uživatele, cookies s přihlášením
.
Což znamená, že i když si člověk zaplatí, tak stejně musí pořád dokola jak magor
vyplňovat přihlašovací údaje.
Zvlášť, když firemní politika je striktní: cookies se mažou a hesla se neukládají. Jenže na Seznam narazíte i na stránkách, kde by to člověk vůbec nečekal, a kam neleze soukromě, ale služebně...
No, já mám ochranu na přísno, cookies se mažou a navíc mám vyfiltrované scripty, takže reklamu v podstatě nemám šanci vidět. A na stránky, které bez (šmírovacích) scriptů nefungují, se nedostanu, takže tohle ani nemusím řešit.
Hloupé je, když se nedostanu ani na stránky, které donedávna fungovaly, ale najednou je tam přesměrování kvůli seznamáckému prvku (reklama? novinky? co já vím...), která bez těch scriptů ani není jak potvrdit.
A to nejsou nějaké "noviny", ale třeba stránky firem, e-shopy, apod. - a ten prvek není ani přímo na jejich stránkách, ale na webu někoho dalšího...
Ideální by bylo, kdyby tohle vůbec potřeba nebylo. ;o)
Vůbec, ono to samotné třídění uživatelů, zařazování do kohort, a podobná cvičení, je samo osobně velmi nepřesné, a obávám se, že v reálu to páchá spoustu škod. (Ostatně, když mne Google ani nerozezná od robota, jak mne chce někam zařazovat - nebo mají speciální kategorii na roboty?)
IMHO by úplně stačilo, kdyby se ta reklama nepersonifikovala podle uživatele, ale nastavovala se podle stránky, na které se zobrazuje, v podstatě podle kontextu. Pak by nehrozilo, že se mi personifikovaně zobrazuje reklama na dámské vložky a holítka, protože si na mém počítači žena hledala nějakou drogerii, když jsem na stránkách o fotbale nebo motoristickém sportu (například) - a já bych nemusel vysvětlovat, že jsem opravdu nechtěl koukat na ty mladý holky v plavkách, ale jen jsem ťuknul na reklamu na okraji stránky, když jsem se snažil myší trefit posuvník. ;oD
Bezejména:
Všechno zlé je k něčemu dobré. Až vámi popsaný čas nastane, přečtu si večer jen mailovou poštu, (Nějakého poskytovatele freemailu najdu vždy, i kdyby to mělo být třeba v Rusku) a místo zírání na ubohé zbytky toho, co bylo kdysi zajímavý internet, si půjdu sednout ven na lavičku a poslouchat, jak v parku před domem zpívají slavíci. (Už třetí rok nám tu hnízdí několik párů).
"Cíl je zvednout čísla a ne uspokojit návštěvníka."
Což já beru, protože návštěvník není zákazník, ale zboží o které se obchoduje. Zákazníkem je ten, kdo celý ten cirkus platí, takže zadavatel reklamy. A o jeho spokojenost jde, protože ta generuje peníze na další provoz. Poplatek návštěvníka za necílení reklamy ještě nepovažuji za něco, co by udělalo z návštěvníka zákazníka. Chápu to spíše jako překážku, která má návštěvníka navést tam, kde ho Seznam potřebuje mít.
Jestli ono to nebude tím, že registraci na xichtoknihu jsem před lety ukončil předčasně při čtení smluvních podmínek a bez ní nemají jak spárovat věk, pohlaví, rodinný stav, počet a věk dětí, ... Sociální kontakty řeším z 60% osobně a z 20% na webech, který provozují soukromý osoby bez reklam a bez inzerce.
V práci neřeším osobní věci, doma neřeším práci. Pracovní účty se liší od skoukromých. Takže to nespárují, kdyby na nose skákali a ušima se odráželi.
Většinou co potřebuju, zvládnu koupit osobně cestou z práce. Materiál na bastlení atd. si můžu po dohodě vzít od zaměstnavatele za nákupku (tam se ta cena dost liší), takže soukromý shánění materiálu odpadá. Proto ani netuší, jaký mám koníčky...
Auto řeším skrz mechanika, takže vlastnictví auta, značku, jeho stáří a podobně nemají, proto furt vypadávají reklamy na dvě škodovky za cenu tří - asi myslí, že auto vůbec nemám.
Krmení pro zvířata a věci na zahradu kupuju v obchodě, kde ani karty neberou a web nemají. Takže další díra do profilu...
E-shop jsem naposledy využil loni v srpnu kvůli nějaké knížce, co na pultě neměli. Paradox je, že reklamy na knížky jsem ještě neviděl - a to je jediný, co doopravdy ví.
Hlavně, že si budou před inzerentama hrát na supermany, co ví o lidech úplně všechno, že...
No a hlavně, kolik toho nastavit. Ten seznam je dost dlouhý a hlavně různé typy a nastavuje se to na různých místech:
domény :lokální DNS /router
konrétní URL skriptů, cesty: adblock
zákaz cookies: browser
CSS prvky: blockátor
pokročilé blokovování skriptů: jen schopné blokátory jako uBlock (blokace setInterval, no-eval, zrušení listenerů,, ukončení konrétní skriptu manipulujícího s konekrétní proměnnou)
To fakt dá méně než promile
U Mety tu jiz pomerne dlouho hovorime o soudnim rozhodnuti, ktere predchazelo zpoplatneni jejich sluzeb, kde je vcelku jasne receno, ze odmitnuti muze byt za primerenou odmenu. Je fakt, ze cast lidi se soudem nesouhlasi nebo ho ignoruji a v "diskusich zazniva, ze ...", ale jestli mam dat na zaznivani v diskusich nebo na nazor soudu, tak spise beru jako relevatni ten soud.
Podobny system jako ma Seznam je populatni treba v Nemecku, kde velka cast zpravodajskych webu nabizi souhlas nebo zaplat a u tamnich regulatoru to prochazi. Probehly nejake pokuty za detaily implementace, ale koncept placeni za nesouhlas jako takovy je dle tamnich regulatoru v poradku.
Osobne nejsem schopen posoudit, zda je odmena, kterou si za neposkytnuti souhlasu uctuje Seznam primerena ani jestli je implementace 100% vporadku, ale dle meho nazoru dnes vse nasvedcuje tomu, ze je mozne chtit poplatek za odmitnuti souhlasu.
Reálně dává možnosti jenom dvě - "platit a sledovat", "neplatit a sledovat". Pokud jsem dobře pochopil jejich podmínky, tak po zaplacení se data sbírají dál, jenom nejsou využita při cílení reklamy.
A na oprávněný zájem si taky odmítám hrát. Všechno je to o třech stranách - poskytovatel obsahu (autor), konzument obsahu (zákazník) a zprostředkovatel reklamy.
Autora zajímá, že zobrazí tolik a tolik reklamy a dostane za to tolik a tolik peněz, a je mu jedno, od koho ta reklama pochází. Smlouvu má s jedním dodavatelem.
Zákazníka zajímá, že mu vyskočí reklama a díky tomu nemusí platit. Když vyskočí cookies lišta s tím, že technický cookies jsou potřeba vždycky a je potřeba souhlas s tím, že bude zobrazovat reklamy od jednoho konkrétního dodavatele a souhlas bude pro něj, je to dohoda mezi zákazníkem a provozovatelem reklamního systému. Nikdo další v tom nemá co figurovat!
A technicky, nevím proč se musí předávat "chci reklamu pro zákazníka 464658763c/57" místo "měl bych tady místo na reklamu pro motorkáře"
Navíc už někdy těsně po roce, když jsem si zakládal první mail, jsem byl dotázán ohledně mých zájmů s tím, že z těchhle témat budou zobrazovat reklamy a jednou týdně dostanu reklamní newsletter na tyhle témata do mailu, aby službu zaplatili. A nebyl problém, stačilo udělat tři fajfky u věcí, o který se zajímám..
Ona ta politika v podstatě není až tak přísná či nesmyslná.
Základem je prevence proti úniku dat - nejen jmen/hesel uživatelů, ale třeba taku informací o navštěvovaných stránkách či ochrana proti profilování zařízení (fingerprintingu), což znamená například blokování spousty scriptů. Firma prostě nechce, aby si kdekdo na internetu spočítal, kolik máme počítačů, kdy se kam připojují, jakou mají zhruba konfiguraci, jaký OS, jaké jsou IP v interní síti, kdy kdo pracuje z domova...
Takže neukládat hesla a mazat cookies, to je naprosté minimum - navíc snadno vynutitelné politikou.
Průšvih je, že tím diktátorem, který rozhoduje, jaké informace se k člověku dostanou, se stává Google, Seznam... Někdy přímo (co dá na první místo vyhledávání, na čelo zpráv...), někdy spíš nechtěně (když začnete bojkotovat Seznam, vyloučíte i důvěryhodné zdroje a rychle skončíte na pochybných webech konspirátorů).
Nacisté neměli informace o vyznání, ale o původu - a židovství
odvozovali od toho, podle svých pravidel.
Mimochodem: používali k tomu holerithovy děrnoštítkové stroje, a dodnes nám zůstal pro seřazení (podle abecedy...) nesprávný výraz třídění
, protože se prostě udělaly hromádky štítků "A", "B" na první pozici, pak na druhé... - čili se opravdu třídily. ;o)
Akorát tenkrát by mne možná tím tříděním zařadili mezi Židy, dneska mne řadí mezi roboty. ;oD
bože.., viz i rozhovor v článku, ono to tak dobře nefunguje a ty společnosti to více méně sofistikovanými triky obchází.
Více profilů je super, ale třeba reklamní ID mají všechny stejné. Problém pak jsou placené služby, protože mají pouze jeden kontext a platit si vícekrát stejnou službu jen abych měl více contextů se mi také nechce.
Mně nevadí ani tak to samotné cílení reklamy, jako spíš fakt, že se děje hloupě, na základě falešných předpokladů a ne zcela podložených teorií.
Zjednodušeně: na základě sesbíraných dat systém odhadne, co by mne mělo zajímat, a následně pracuje s tím, že mne to skutečně zajímá. A pokud není úspěšný, nepředpokládá se, že je chybný, ale snaží se jen upřesnit nastavení na základě více vstupních údajů. Nikdo neuvažuje o tom, že ty údaje mohou být a priori zcela špatné (z mnoha důvodů).
Garbage in - garbage out.
personalizace v českém podání (vč. Seznamu) je jedna velká faleš, za hranicemi nejspíš taky, ale osobní zkušenost mám jen od nás.
Cíl je zvednout čísla a ne uspokojit návštěvníka. Říkat, že když se čísla zvedly, tak musí být návštěvníci uspokojeni, protože na to klikli je k pláči, stejné argumenty zaznívají i v tomhle rozhovoru.
Nepochopení čísel a dat je hlavní problém. Pak vznikají milné předpoklady, že potřebují více dat, aby mohli být přesnější, vynakládají se obrovské peníze do více dat a místo, aby vše fungovalo tedy lépe, čísla se zvedají vmanipulováním uživatelů do pastí.
No to je na složitější vysvětlování, vy byste to asi pochopil . Na normálních webech jdou skutečně věci zablokovat na pár kliknutí, případně ani to není potřeba ani (kvůli filtračním pravidlům nevázaných na domény, to se týká jak CSS selektorů #cookie-lis, ins.googlead, ale i url jako fp2.js) a za třetí centralizace škodlivých domén jako imasdk.googleapis.com , r2d2.cz, jhmt.cz). Ačkoliv se snaží tlačit maskování domén přes CNAME, tak i s tímhle si uBlock poradí.
Ale to problematické je ,že i když prostě jsem měl kdysi dávno na pár kliků a na pár pravidel a na pár zablokovaných domén (na dané stránce řekněmě třeba 10, ne celkově, to jsou tisíce), najednou (1rok až pět) jisté zmíněné weby včetně seznamu v porcelánu začly nějak detekovat blokátor a snažily se udělat z těhle filtračních pravidel hromádku tříšek, blokování podle url přestávalo dávat smysl (až na pár reliktů, které zároveň sloužily jako RED FLAG: dopc.cz,jhmt.cz). Včetně cookies k tomu byly zneužité.
Muselo se na to jinak - buď vykostit na stránce ty nebezpečné skripty a nebo vyfabulovat stránce takové environment, že blokátor nedetekuje. A to je na tom to složité, protože krokování javascriput a zkoušení různých abort-on-stack-trace nebo set-constant.js je dost složitější než kliknout na obdélníček s reklamou nebo podezřelý iframe s výpisu požadavků.
Bohužel DNS (hosts) neřeší reklamy všude a za všech okolností a ne kompletně (ale z velké většiny obecně ano),
Na youtube ne.
Na seznam.cz a dalších asi tří skupin webů v ČR to funguje částečně a podle situace, podle nálady. Protože se může stát, že reklamy pak proudí přes tu hlavní doménu prohlížeče.
Vám stačí k blokaci reklam na seznamu jenom hosts?
Já jsem se s tím paradoxem taky setkal a nedokážu to pochopit, na čistém Chrome mobilním prohlížeči s nulovou schopností blokovat reklamy , obojí jede přes stejné reklamy nemám na seznamu a na počítači je to opruz složitým laděním pravidel uBlocku. Napadlo mě jediná věc, prostá detekce mobilního browseru, ale tím to není. . Tedy do začátku roku to tak fungovalo , potažmo do března, kdy bylo browsení na těchto webech zmrveno tím přesměrováním na souhlas a kdy jediná možnost je blokace cookies.
Glasny:
Soud nebude rozhodovat podle práva, nebo zdravého selského rozumu, ale tak, aby úhonu neutrpěl BYZNYS! A byznysu jsou nějaká lidská práva, nebo etika, morálka a spol dokonale u zadku, viz kauza Markíza. PPF dalo jasně najevo, že redaktoři jsou jen slouhové, kteří smějí publikovat jen to, co jejich Veličenstvům nevadí.
Za socíku to bylo stejné, jediný rozdíl byl v tom, že cenzuru dělal stát a platila pro všechny stejně, (ale mohlo se nadávat a vyprávět politické vtipy v hospodě u piva). Dnes páchá cenzuru v médiích nejen stát prostřednictvím různých Rad a podobných zbytečných institucí, ale i jejich vlastníci, cenzura řádí i na internetu a sezení v hospodě je a/ luxus, vzhledem k cenám, b/ na venkově je to do ještě fungující hospody většinou daleko.
Glasny:
Co je na ,,ladění" uBlocku složitého? Jednak uBlock není jediný blokátor, jednak není problém prostě vše zakázat a na nějakém webu, kde bych náhodou někdy něco potřeboval nastavit výjimku. Asi tě to překvapí, ale nakupovat na e-shopech se dá i s totálním blokováním všeho a v anonymním režimu.
"Průšvih je, že tím diktátorem, který rozhoduje, jaké informace se k člověku dostanou, se stává Google, Seznam..."
Dnes je to cílení reklamy, což je první stupínek k ovlivňování rozhodnutí. Co bude dál? Prodají ta data? Prodají službu "ovlivnění názoru"? Někdo ta data vynese nebo ukradne?
"když začnete bojkotovat Seznam, vyloučíte i důvěryhodné zdroje"
Které?
bože.. cookies jsou např. v Google Chrome vázany na daný "profil".. vytvořte si v Google Chrome dva, tři. .více různých profilů a dle potřeby v nich brouzdejte na síti..
Google bude sbírat pokaždé data pouze z toho, ve kterém jste.
další možnost, jak zamezit Google sbírat vaše data pro cílení reklamy, je v každém prohlížeči vyvolat v menu možnost "anonymní - soukromé okno". v tom se také nesbírají cookies
"Seznam zcela bojkotovat, a pokud to někde je, tak tam nenakoupit, nevstupovat... Jenže to by mne taky mohlo stát zaměstnání, protože občasné zjištění informací ze Seznamem zamořených stránek patří k mým povinnostem."
Pracovní využití Seznamu by mělo probíhat odděleně od soukromého života. V té chvíli byste měl pro Seznam existovat jen jako zaměstnanec firmy a ne jako soukromá osoba. Pokud ho musíte používat pracovně, tak by vám to admini neměli blokovat, jinak by vám bránili ve vykonávání vašich pracovních povinností.
"Ideální by bylo, kdyby tohle vůbec potřeba nebylo. ;o)"
Souhlasím, ale když už je Internet takový...
"Vůbec, ono to samotné třídění uživatelů, zařazování do kohort, a podobná cvičení, je samo osobně velmi nepřesné, a obávám se, že v reálu to páchá spoustu škod."
Já vidím nebezpečí v tom, že ty kohorty a modely chování uživatelů se dají prodat nebo ukrást. Pak se k nim dostane někdo, kdo je použije proti nám. Jak? Že s nimi bude umět ovlivňovat "svobodné" rozhodování lidí. Bude vědět, jaké informace má každému jednotlivci dát, aby se nějak rozhodl. Trochu se to blíží Matrixu, akorát lidé nemusí ležet v těch "bateriích". Sen každého diktátora.
Tomu se nedá utéct, protože i kdyby Vaše rozhodnutí neovlivnil, stačí, že ovládá lidi kolem Vás. Proti tomu je aféra s holítky ještě pohoda.
Nacisté takové informace neměli, stačilo když se dostali k seznamu lidí s vyznáním a už věděli, kdo je žid a co s ním...
na reklamy používám jeden strašný starý mechanismus, rss čtečka a dnes už v novější verzi, kdy to rss dávám i stránky, které rss nemají nativně. Většinu obsahu takhle čtu.
Pokud jde o těch pár webů kam aktivně chodím, buď to neřeším, protože používám mobil a tam nejsou tak agresivní nebo mám http proxy, která mi to prostě celé filtruje, mění a předělává, je s tím ale práce. Běžně to používám pro penetrační testy, paradoxně dnes už musím i pro běžné chození po webu.
Jenomže i kdybych tohle zaplatil, tak tohle je částka za komplet všechno, co má Seznam pod palcem. Asi dobrý, kdybych prokrastinoval 2h denně na Novinkách. Ale když normálně služby Seznamu nepoužívám a dostanu 3x ročně odkaz na nějaký video na Streamu, tak to znamená, že se kvůli tomu musím registrovat a za každý video zaplatím 79 Kč. Když to srovnám s předplatným streamovacích služeb, snadno zjistím, že bez kouknutí na to video se dá naprosto spokojeně žít...
Zkoušet to může, ale je rozdíl, jestli jim k tomu pixelu ještě vyplním dotazník s věkem, adresou, pohlavím, komplet rodinou a seznamem kamarádů.
Druhá věc je, že po přečtení podmínek jsem se rozhodl s nima nemít nic společnýho a jejich domény zabil rovnou na routeru, takže jejich pixel má v mé síti trochu těžší život ;)
" v rozhovoru to obhajuje jako něco, co vlastně návštěvníci chtějí,"
Na mne ten rozhovor působil tak, že návštěvník je jen to zboží, které oni musí hezky zabalit a prodat svým zákazníkům. Těm také prezentují metody, jak návštěvníka déle udržet na stránkách, zjistit o něm co nejvíce a podstrčit mu co nejefektivněji reklamu. To inzerenty zajímá, protože nechtějí peníze za reklamu vyhazovat oknem a je to logické.
Celý ten rozhovor mi jen potvrdil, že tenhle cirkus budou muset hrát beze mne :-)
Myslím, že je dost lidí, kteří reklamu v televizi vidí, aspoň první jednu-dvě a pak třeba poslední před pokračováním vysílání. Já na komerční televize nemám čas, ale vím o lidech, kteří mají televizi puštěnou pořád, sledují ji napůl, občas přepnou kanál - když se jim chce hledat ovladač - ale to pro reklamu stačí. Takovým divákům také odpovídá úroveň té reklamy.
"Ukažte mi člověka, co si na základě reklamy na netu něco koupil."
Myslím, že to někdy udělal každý z nás. Třeba u jídla, kdy reklama vzbudila zájem a zvědavost. Může se stát, že na něco byla reklama a my bychom si to koupili i bez reklamy, pak je těžké říct, jestli nás reklama mohla ovlivnit nebo vůbec ne.
Ale myslím si, že cílená reklama určitě není zárukou dobré koupě. Reklama nám totiž podstrčí to, co potřebuje prodat prodejce a ne to, co je pro nás nejvýhodnější. Proto je pro mě cílení obtěžující. Sice mě může inspirovat, ale přesto si věci chci vybírat sám.
No, nám nákup potravin a drobných domácích potřeb pro celou rodinu vychází na cca 6500 Kč/měsíc, projedeme 10 km autem a pár km MHD (zbytek pěšky). Vitineráři je jeden obchoďák, jeden řetězec (zelenina), mstní sámoška a spousta malých obchodů (masna, pekárna, zelenina, sýrárna...).
Tož nevím, zda by se mi vyplatilo jezdit někam do Polska (100 km) nebo Německa (250 km)...
Výhodou je, že mám vše čerstvé, protože to většinou po troškách kupuji ob-den.
Zelenina, kterou obvykle kupujeme, sice není BIO, ale roste na polích a ve sklenících v okolí - tady je to zeleninářská a ovocnářská oblast.
Mouku kupuji (shodou okolností) taky z nedalekého mlýna, a mám potvrzeno, že melou z obilí, které vyhovuje evropským normám. (On ten problém s pesticidy byl dost zvláštní, protože už před válkou Česká republika nakupovala obilí na západě Ukrajiny, ale to bylo jen z polí, které vyhovovaly EU normám. Na rozdíl od Poláků/Slováků/Němců teď nemáme problém s kvalitou, protože se sem vozí stále stejné obilí, ze stejných polí; problém je ve státech, které s nákupem na Ukrajině začaly. Čili: spíš budete mít mouku z nekvalitního obilí mletou v Polsku či Německu, než u nás. ;oD )
Maso kupuji v masně, která je firemní, zásobovaná z jatek, kde berou maso z farem do 50 km, dlouhodobě nasmlouvané. (Část je v Polsku, ale protože jde o přímý nákup, nemám o kvalitu obavy.)
A můj pes jí nejen stejné maso, jako já, ale dokonce mi užírá i ten salát - takže zřejmě to bude v pořádku. ;oD
On ten problém s kvalitou je hlavně v obchoďácích a řetězcích, ale to není míso, kde nakupuji...
no. musím v první řadě říci, že máte svůj příspěvek velmi dobře strukturovaně napsaná, ale v některý věcech se zcela mýlíte:
a) to o tom Davidovi, že mu je 50+ let, má rád rybaření atd.. - sběračům cookies je fakt jedno, jak se jmenuje - zajímá je jen věk, hobby, apod. věci.
b) k tomuto: " íslo i mail mám na webu na mnoha místech dobrovolně. Je to totiž svým způsobem veřejný údaj. "
- tady se NAPROSTO MYLITE.. bylo již nesčetněkrát uvedeno a také EU soudem potvrzeno, že e-mailové adresa patří mezi "osobní údaje".. je tam sice trochu opruz v tom, jak takový identifikátor ve tvaru "novotna4@seznam.cz" může zcela přímočaře identifikovat přesnou osobu. ale tak to je .. email adresa patří dle GDPR mezi osobní údaje
- Enhanced Conversions (rozšířené konverze), ke kterým vyzývá nejenom Meta ale i Google .. no to je právě to, že když někdo nakoupí něco v e-shopu, tak z naprosté většiny se posílá pouze info o objednávce, prohlížeči, mobil vs. desktop, dejme tomu ještě oblast (město, země atd. .. ale to moc lidí netankuje).. jenže s EC konverzemi zcela úmyslně posíláte dále informaci o tel číslo, emal adrese, případně adrese bydliště daného člověka, aby si to ten algoritmus na druhé straně mohl správně spárovat a věděl, že "jan.novotny@idnes.cz" s tel číslem "777 542 542", co si dal adresu doručení "novákova 52, 152 00 Praha 5" .. je stejný člověk - co si včera objednal lístky na koncert na jiném webu na stejný email.
takže asi tak.. máte v tom hodně nepřesností
Jen drobnost: za osobní údaje se (bez dalšího kontextu) nepovažuje ani e-mail, ani telefonní číslo - pokud neobsahují další identifikaci: například e-mail neobsahuje jméno, telefonní číslo není registrovaným kontaktem, apod.
A naopak, za osobní údaje se považuje kombinace těchto údajů a to dokonce i v případě, že byly smyšlené (takže když si na zvolenou adresu pod anonymním e-mailem a zcela smyšleným telefonním číslem necháte poslat zásilku, musíte souhlasit s uchováním osobních údajů, protože vás na základě nich lze jednoznačně identifikovat: jste ten, co si zásilku vyzvedne. ;o)
pravdu máte oba, telefon a email může být osobním údajem nebo také nemusí, komplikace je, že se to z pohledu GDPR posuzuje až zpětně a hodnotí se, jestli mohly údaje vést k jednoznačné identifikaci.
Obezřetnost radí, prostě to rovnou považovat za osobní údaje. Nikdy nevíte, když si nějaký jouda udělá email info123@seznam.cz a tenhle email se někde jinde objeví s jeho ostatními údaji, bude se jednat o jednoznačný identifikátor a tedy osobní údaj.
Někteří klienti si dělají slovníky běžných firemních kontaktních emailů (obchod@ atd.), aby se k nim mohli v rámci svých vnitřních pravidel chovat jinak a třeba je normálně sdílet mezi obchodníky, zaměstnance bez evidence sdílení.
Tak ale na to funguje pozitivní motivace - přihlášeným nabídnout něco navíc. Třeba na Lupu se přihlašuju, jenom když chci něco komentovat.
Pokud by někdo udělal akci typu "Když u nás budeš tenhle měsíc u nás surfovat přihlášený minimálně 5h, dostaneš od sponzora XY poštovný zdarma na příští nákup", tak je jistota, že ten člověk nejenom bude online, ale ještě koukne na nabídku XY, jestli to stojí za to. A spokojení by byli všichni - čtenář, že bude mít výhodu, provozovatel webu, že má věrnýho přihlášenýho čtenáře a firma, které zaručeně přijde na stránky potenciální zákazník. A zaplatit sponzorský dar jednomu webu + pár lidem poštovný ve finále může vyjít líp, než rozhazovat za reklamu, kterou v tom balastu nikdo ani nepostřehne.
Představ si, že by nabízeli za přihlášení body, který po rozkliknutí povedou na seznam firem, u kterých za ty body dostanou lidi nějakou slevu. Firmám, co se přidají, to přivede zájemce hledající uplatnění pro svoje slevový body a lepší kontrolu nákladů na propagaci, než plošný rozhození reklamy (vidí, že z tohohle seznamu přišlo X lidí, z toho Y nakoupilo). Zákazník se dobrovolně rozhodne, že chce mít slevu za něco, co mu konkrétně nevadí. A Seznam by to skoro nic nestálo, jenom počítadlo bodů za prokliky a správu toho seznamu...
Rozhodně by to bylo férovější. Ale to by se museli soudruzi napřed přestat škrtit svým vlastním rektálním svěračem.
No, já být inzerent, tak bych s tímhle modelem moc spokojený nebyl. To je jako fakt někdo nadšený z toho, že platí za věštby ze sušenek nadrobených do (JAVAscript) kafé, aby tam i ten osvědčený lógr byl?
Když už jsme u toho šmírování, bylo by fajn vysvětlit, jak vlastně funguje kategorie "měření dosahu reklamy". Protože já jsem to pochopil tak, že:
- Hledám nějaký produkt, řekněme růžoví lítací auto na mentionový pohon. Rozkliknu to v nějkaým e-shopu.
- E-shop má jejich tracking systém, který provozovateli řekne, že jsem prohlížel lítací auta. Ale ten to zároveň napráší i provozovateli toho systému.
- Provozovatel trackeru vidí, že někdo hledá lítací auto a začne mu cpát konkurenční e-shopy, co nabízí lítací auta a když se najde někdo, kdo přebije nabídku toho původního, ztratí jejich zákazník svýho zákazníka.
A za tohle fakt chtějí od firem platit?
8. 6. 2024, 06:13 editováno autorem komentáře
Lukas 1500:
Myslet znamená houby vědět. Jsem chudý důchodce, takže si nemohu dovolit kupovat v Česku předražené šmejdy, když kousek za Libercem to mám v mnohem lepší kvalitě za polovinu až třetinu, takže jakákoli reklama na ček šmejd cokoli je pro mne naprosto irelevantní. Jezdím sice z Prahy, ale mám to nastavené tak, že v Zittau v Kauflandu nakoupím hotovky, (dvě porce za 30 - 50 Kč, chuťově výborné a s minimálními přidanými náklady, pak zajedu, s téměř prázdnou nádrží, do Bogatynie, kde natankuji minimálně 40 l do nádrže a 20 do kanystru, (úspora 3 Kč na litr a tady nezaplatím ani Ň na daních!), prosmýčím Lídl, (Kočkolit, krmení pro Čičíka, orechy brazilijske, nebo Macadamia), pak DINO, kde mají vynikající a velmi levné maso, které má výbornou chuť a vůni, aniž bych do něj musel sypat metráky různých koření, výborné snídaňové máslo, (Tam za 35 Kč, u nás za 70 - 80), med, kilo za 40 Kč, vynikající smetanové zmrzliny a další. A končím v Biedronce, kde dokoupím rýži, cukr sůl, kuchyňské utěrky, toaletní papír, výborné uzeniny, sýr a další různé. Takže celkem utratím, (zásoby na celý měsíc) max, i s benzinem, 8 - 9 tisíc Kč a mám vystaráno. Včera jsem měl na návštěvě syna, otevřel ledničku a špajzku a prohlásil: Ty čekáš nějakou živelnou katastrofu? Máš tady toho jak rákosník u nás ve večerce! No a celkem ujedu 289 km.
RRŠ:
Rákosníci mají v Chuchli foliovníky, kde tu zeleninu pěstují a dovnitř chodí jen v protiplynových maskách. A o mouku, semletou z jedovatého ukrajinského obilí, (námel, pesticidy, herbicidy), také není co stát. A pokud byste chtěl srovnávat moje a vaše ceny při stejné kvalitě, tak ne SAPA, ale Globus. A zeleninu jedině filtrovanou přes prase, jsem, stejně, jako můj kocour, výhradní masožravec. A když chci vědět, zda je něco kvalitní, dám mu to očuchat. VŽDY! to dopadne tak, že Německé, nebo Polské aspoň ochutná. K českému čuchne, řekne: Pfff a znechuceně odkráčí.
"jakákoli reklama na ček šmejd cokoli"
Reklamy jsou i na nadnárodní značky ale i na jiné produkty, třeba filmy, výstavy nebo politické strany. Nevěřím, že by Vás aspoň jednou v životě nějaká reklama nějak neovlivnila.
"8 - 9 tisíc Kč a mám vystaráno."
To v Praze nekupujete ani čerstvé pečivo nebo ovoce? Máte to hezky zařízené :-)
pro Seznam jsou ale všichni návštěvníci, zákazníci to jsou až u té třetí strany.
Myšlenka byla jiná, i v rozhovoru to obhajuje jako něco, co vlastně návštěvníci chtějí, protože na stránce zůstávají delší dobu, ale to může (a zpravidla je) milná implikace rostoucích čísel.
Když v obchodě strávím delší dobu, tak to může znamenat, že tam mám z čeho vybírat a líbí se mi tam nebo že prostě nemohu trefit ven.
Když s někým mluvím dlouho, tak to také může znamenat, že si s ním mám o čem povídat a chci si povídat nebo že ten druhý mluví tak protáhle, že mu trvá příliš dlouho se vyjádřit.
Když na novinkách budou psát nejednoznačnné nebo skandální (ad absurdum přetažené) titulky, tak si to třeba budu více proklikávat, ale to neznamená, že mě zajímá současný obsah, pouze jsem v naději, že mě zajímat bude. Když se tohle začne aplikovat masivně, lidé budou proklikávat článek jen aby se dozvěděli, jestli je zajímají, pak z toho jsou ale stejně znudění a bez pozornosti (to jde trochu proti účinnosti reklam, že).
To je podobý případ se sledování reklamy v televizích. Teď spoustu online televizí zavedlo reklamy a milně se domnívají (vč. našeho Seznamu a jeho pilotního projektu/neprojektu TV, ale pššt, interní informace), že když reklama běží, někdo se na ní dívá. Diváci ale využívají reklamu jako pauzu si někam odskočit, něco si říct (ne, monitorování ztlumení vzuku se ukazuje jako také chybná cesta).
No a pak člověk příjde na prezentaci a vidí krásné rostoucí grafy, protože se nasadila nová verze personalizačního modelu. Uhf. Mám "výhodu", že se specializuji na rozsáhlé databáze a analytiku nad tím, což jsou právě věci, které tyhle společnosti poptávají a potřebují a tak jsou někteří moji zákazníci (ať už dodávky nebo školení zaměstnanců).
Přesně tak. Nevím, proč na zpravodajským serveru nemůže být formulář, kde po přihlášení zakliknu základní údaje (věk s přesností na 10 let, pohlaví, minimálně pět oblastí o který se zajímám z 50) a nemusí nic hádat.
Právník s bytem 3+1 nedostane nabídku na portálový jeřáb v akci, pokud si nevybere kategorii "těžké strojírenství".
Inzerent by měl jistotu, že pleťovou masku pro ženy nad 40 nenabízí 16letýmu klukovi.
A všichni by byli spokojení...
Petr M:
Prohlížeč, Firefox, ochrana soukromí na Přísná, anonymní prohlížení, zákaz cookies třetích stran, zákaz sledování, zákaz sdílení všeho, nainstalován AdGuard, po ukončení běhu prohlížeče se kompletní historie automaticky maže a navíc jedu pod Linuxem. Pokud mi nějaký web pro tímto nastavením odmítne fungovat, prostě na něj přestanu chodit. Mobil mám na anonymní předplacenku a u operátora jsem si nastavil zákaz telemarketingu. V autě mám deaktivované rádio, (jede pouze CD přehrávač) nemám v něm ani GPS šmírovací modul ani vestavěnou, (čili s autem spárovatelnou), navigaci Mobil má tlačítkové Véčko bez O. S. a kdykoli opouštím byt, vypínám ho, už jen proto, že pokud řídím, nesmím telefonovat. Za poslední tři roky jsem na internetu neviděl ani jednu reklamu, na telefon nepřišlo ani jedno obtěžující volání, či SMS, (aktivováno Nevolejte) a nápis REKLAMY NE na schránce u vchodu už je jen třešnička na dortu.