Mr. McFly:
Ať si nenažraný pan Lukačovič trhne protézou. (tou prostřední). Ode mne nedostane ani pětník a před cílenou reklamou a kradením a zneužíváním osobních dat je snadné se ochránit; stačí zapnout v prohlížeči anonymní režim. Sice vám pak některé weby nepůjdou, ale náhrada, která nebude prudit, se dá najít vždycky.
K naplnění už pravděpodobně dochází. Když se podíváte na tržby Seznamu za poslední 3 roky, tak zjistíte, že stagnují, což v době vysoké inflace znamená, že reálně klesají. Klesá i relativní ziskovost. Seznam je pořád slušně zisková firma, ale rozhodně to není moc optimistická trajektorie, což si v Seznamu očividně uvědomují, proto dělají kroky, jaké dělají. Jestli se zrovna tímhle podaří firmu znovu nakopnout, je otázka.
Nějaká data bych i měl. Podle průzkumů dnes používá adblock přes 40 % uživatelů. Je to hodnota, která se za posledních 10 let zdesetinásobila. Z těchto uživatelů nemají prakticky nic. Dále desítky procent (v průměru zhruba třetina) uživatelů používají nástroje na blokování cookies třetích stran a odmítají souhlas se sledováním. Opět skupina, která roste. Před 10 lety prohlížeče blokující cookies třetích strany prakticky neexistovaly a nástroje na automatické odmítání cookies taky ne. Z této skupiny podle prohlášení lidí ze Seznamu mají sotva polovinu tržeb na jednotku zobrazení reklamy.
Člověk nemusí být Einstein, aby mu z toho bylo zřejmé, že to musí mít citelný vliv na příjmy firmy, která závisí převážně na prodeji online reklamy.
10. 6. 2024, 16:01 editováno autorem komentáře
Jedna věc je nerůst za každou cenu a druhá, když vám tržby v reálných cenách padají. To pro firmu není nikdy dobré.
Netvrdím, že je to odlivem uživatelů, ale třeba to, že si nemalá část uživatelů začala chránit soukromí neudělováním souhlasů a blokováním reklam, se určitě na tržbách Seznamu podepsalo významně. Jinak by ostatně nepodstupovali tento PR očistec.
Danny:
Nějaká čísla mi mohou být dokonale u zadku. Internet mne neživí, takže když komukoli začne vadit, že mne nemůže otravovat cílenou reklamou a šmelit s mými osobními daty, pošlu ho prostě do kopru a požadovanou službu si najdu jinde. A čím víc nás bude, tím lépe. Šmejdi pak odpadnou a zbude jen to slušné.
Danny:
Blokování na mobilních zařízeních znamená zbavit se Chrome, (vypnout nestačí) a to není nijak jednoduché. Pak je nutné přejít na jiný prohlížeč a nastavit v něm ochranu soukromí. Potíž je v tom, že chytré mobily používají i naprostí počítačoví negramoti, kteří většinou ani netuší, jak to udělat, aby se šmírování a reklamního hnoje zbavili, navíc většinou ani ve snu netuší, co se s jejich osobními údaji děje a jak snadno mohou být jejich osobní data zneužita. A když pak jednoho dne zjistí, že mají konto v minusu, koukají na to jako pulec na první jarní bouřku.
Původně jsem chtěl napsat, že se Ivo Lukačovič bude jednou obracet v hrobě na plné obrátky, ale pak jsem našel tohle https://cc.cz/internet-zdarma-jak-jsme-jej-znali-konci-ivo-lukacovic-vysvetluje-proc-seznam-zavadi-predplatne/ a vše bylo jinak...
Aneb zatimco na pocitaci je ten podil pomerne silny, u mobilu tomu tak uz neni.
Vaše dojmy nebo tvrdá data? Já jen že tu po ostatních chcete mít tvrzení podložená daty, zatímco si tu vesele předkládáte tvrzení jako dojmy. ;-)
Zrovna na mobilu to lidi řeší hodně, protože adblockery také citelně snižují spotřebu dat, což zrovna na počítači zpravidla řešit nemusí. uBlock je zdaleka nejpoužívanější rozšíření pro mobilní Firefox třeba.
Jinak mi vkládate do úst něco, co jsem neřekl. Já nebagatelizuju ostatní vlivy. Jen jsem se ohradil proti té bagatelizaci chování uživatelů na výsledky Seznamu. Pokud vám téměř z nuly vyroste počet těch, kteří reklamu silně omezují nebo přímo blokují, skoro na polovinu, tak to prostě má citelný vliv na příjmy firmy, která žije převážně z reklamy. Kdyby za tím bylo momentální ochlazení trhu, tak to firma, která má pořád cca 30% ziskovost, přečká a nezavádí nepopulární změny podmínek a nemluví o tom, že současný stav je dlouhodobě neudržitelný.
No jo, ale my v tomto úplně nejsme USA, že ano. :)
Tam nějaké šetření mobilních dat jaksi není téma, zatímco na našem "specifickém" trhu pořád ano. Když si najdete průzkumy o úrovni blokování reklamy v jednotlivých zemích, zjistíte, že zdaleka největší míra blokování je v zemích jako Indie, Indonésie, Vietnam. A vzhledem k tomu, že tam konzumují obsah převážně na mobilech, hromada lidí tam PC ani nikdy neměla, tak tam musí být míra blokování na mobilech oproti USA obrovská. Asi roste s klesajícím poměrem kupní síla/cena dat. Počítám, že my budeme někde mezi.
"Myslite ze kvuli vam zchudne?"
Nezchudne a ani to nechci. Jsem rád, že v našem českém rybníčku měl někdo odvahu vyvíjet a provozovat takové služby. Mně by se líbilo mít od začátku dvě možnosti: platit a být zákazníkem se všemi právy nebo být zboží a strpět reklamu. Obávám se, že aktuálně je tu možnost být platící zboží.
Možná se dostáváme do okamžiku, kdy "online území" je rozparcelované a přišel čas vybírat si rentu za jeho užívání. Uvidíme, co dalšího to přinese.
Eischmann:
Když vezmeme jen desktopy, tak je to skoro 90% Většina šmatlafounistů ani netuší, že by to svinstvo šlo blokovat. Pokud jde o mne, tak nevím, že na netu nějaká reklama vůbec existuje, za posledních několik let jsem nemusel posílat kamsi žádného otrapu s telemarketingem a včera jsem vyrazil dveře s jakýmsi individuem, které přišlo s tím, že vytváří jakousi anketu.
Takže: když se chce a umí, tak to jde, bez ohledu na vlhké sny reklamářů a dalších otrapů. Je jen potřeba nebát se říkat NE! a JDĚTE DO P.....
11. 6. 2024, 10:28 editováno autorem komentáře
Uz v 70.letech minuleho tisicileti se diskutovalo o tom, ze rust za kazdou cenu nemusi byt nutne spravna vec. Neboli ze na te "stagnaci" vyjadrene trzbami vlastne nic spatneho byt nemusi. A ono priciny toho nerustu muzou byt klidne taky jinde - treba proste jen v saturaci trhu. Coz pokud sve sluzby orientujete vicemene jen na jednu pidizemicku taky drive ci pozdeji logicky take nastane. A samozrejme, kdyz cela ekonomika taky moc neroste tak i do tech reklam, co to drive tahly taky pujde min. Snahy o snizovani nakladu tu u firem pozorovatelne take jsou a reklama je vec, kde vydaje omezite snadno. Tvrdit, ze za onou "stagnaci" trzeb jsou nejake pozorovatelne vetsi odlivy uzivatelu je dosti odvazne :-) Vzdyt i tady kdekdo breci, jak se "bez toho seznamu" vlastne v necem neobejde.
Ale je to zase úkrok z jádra té diskuse. I kdyby to u nás bylo jako v USA: tedy 40 % na desktopem a 15 % na mobilech, tak vzhledem k tomu, že u nás je to pořád 50:50, tak to pořád dává průměr 28 %, což je sakra velké číslo na to, aby to na příjmech z reklamy šlo vidět. A to v tom pořád nemáme efekt blokování cookies třetích stran a odmítání souhlasu se sledováním.
A tak vy tu argumentujete nejakou globalni statistikou a sermujete 40%, ktera ale nic nerika o tom jak to mame tady v Cesku - coz je ve vztahu k Seznamu relevantni "trh". Ale kdyz vam v ramci te statistiky vypadne cislo, co se vam nehodi do kramu, tak "nejsme USA" :-) Ano, ten prumer dost zvysuje ta Asie, to tam mate napsane taky. A sam tedy cislo za Cesko viditelne nemate - ale zavery delate.
Ale pokud prijmy jsou predevsim reklama, je potreba vnimat i jine aspekty - co stoji mimo samotnou firmu. Vydaje na marketing jsou neco, co pri hledani uspor ve firmach jsou obetovane mezi prvnimi. A firmy obecne se potykaji se zdrazovanim vseho kolem sebe...
Zatimco vy si to proste porad zjednodusujete jen do chovani tech uzivatelu - ale na zaklade kterych dat? Ale tady se spis bavime o ukricene mensine, podle ktere se vy snazite dovodit vetsinove chovani. Data nemate. Pouze sve zbozne prani.
Ale tam je treba zajimave i srovnani toho, kolik lidi blokuje na PC a kolik na prenosnych zarizenich. Aneb zatimco na pocitaci je ten podil pomerne silny, u mobilu tomu tak uz neni. Pritom do toho cumi kazdej druhej....
No, Einstein fakt nebudete, kdyz si vytahnete jen jedno cislo, co se vam zrovna hodi do kramu a veci okolo boharovne prehlizite.
Na specifickem trhu mozna jsme, ale priznam se, ze ve sve bubline jsem mobilni adbloky vubec nepostrehl. Fakt by to asi chtelo nejaka lepsi data nez pocit, ze si to lide instaluji jako sporice dat. Jestli klobouk neco znamena, tak se minimalne pracovne pohybujete ve velmi specificke a pomerne malinke bubline, cimz nechci rict, ze ta moje ma vetsi vypovidaci hodnotu.