Mr. McFly:
Ať si nenažraný pan Lukačovič trhne protézou. (tou prostřední). Ode mne nedostane ani pětník a před cílenou reklamou a kradením a zneužíváním osobních dat je snadné se ochránit; stačí zapnout v prohlížeči anonymní režim. Sice vám pak některé weby nepůjdou, ale náhrada, která nebude prudit, se dá najít vždycky.
Asi tak no, si vzpomínám jak Bonusweb kdysi nejlepší a nejnavštěvovanější web o hrách v čr. Až jednoho dne se to rozhodli zpeněžit. Zrušil jsem účet a sposta dalších také dnes už to ani neexistuje ta parodie co z toho zbyla pod idnes se tomu nepřibyližuje ani 1%...
Asi neznaj pohádku o zlaté rybce, všichni dopadnou jak rybářova žena :D
10. 6. 2024, 10:14 editováno autorem komentáře
K naplnění už pravděpodobně dochází. Když se podíváte na tržby Seznamu za poslední 3 roky, tak zjistíte, že stagnují, což v době vysoké inflace znamená, že reálně klesají. Klesá i relativní ziskovost. Seznam je pořád slušně zisková firma, ale rozhodně to není moc optimistická trajektorie, což si v Seznamu očividně uvědomují, proto dělají kroky, jaké dělají. Jestli se zrovna tímhle podaří firmu znovu nakopnout, je otázka.
RedMaX:
Ode mne nedostanou ani pětník. Tourmapy jsou zdarma a jsou přehlednější, protože si můžeš vybrat co konkrétně hledáš a to ostatní se potlačí. Drby najdu zdarma a s anonymním režimem jinde, vybrat to nejvhodnější si může každý podle svého gusta, chce to jen nebýt líný a obětovat pár minut. A pokud jde o mail, v okamžiku, kdy začnou prudit s reklamou, či placeným přístupem, změním okamžitě poskytovatele, je to rovněž otázka několika minut a rozeslání hromadného mailu o změně adresy, navíc se tím zbavím spamujících otrapů, kterým, pochopitelně, změnu adresy nesdělím.
Nějaká data bych i měl. Podle průzkumů dnes používá adblock přes 40 % uživatelů. Je to hodnota, která se za posledních 10 let zdesetinásobila. Z těchto uživatelů nemají prakticky nic. Dále desítky procent (v průměru zhruba třetina) uživatelů používají nástroje na blokování cookies třetích stran a odmítají souhlas se sledováním. Opět skupina, která roste. Před 10 lety prohlížeče blokující cookies třetích strany prakticky neexistovaly a nástroje na automatické odmítání cookies taky ne. Z této skupiny podle prohlášení lidí ze Seznamu mají sotva polovinu tržeb na jednotku zobrazení reklamy.
Člověk nemusí být Einstein, aby mu z toho bylo zřejmé, že to musí mít citelný vliv na příjmy firmy, která závisí převážně na prodeji online reklamy.
10. 6. 2024, 16:01 editováno autorem komentáře
Seznam má placené produkty, například Sreality ovládly realitní trh a dát tam inzerát zrovna levné není. Jiné realitní portály chtějí i o 2/3 méně, ale prostě koupě a nájem bytu se dneska hledá na Srealitách, takže to pro ostatní bude těžké prorazit, ikdyž Seznam není zrovna levný, vydělá na tom určitě majlant a vděčí za to vyhledávači a emailu, protože to jsou služby díky kterým uživatelé začali používat i další od Seznamu.
Další taková služba, kde to Seznam ovládá, jsou Mapy.cz a tam to teda ještě nezpoplatnili a uvidíme, kolik budou chtít, ale také nemají konkurenci. Zkoušel jsem se bez toho obejít a je to teda značný pokles v kvalitě mapových funkcí. Já jsem šetřivý člověk, takže asi platit nebudu, ale myslim si, že dost lidí zaplatí.
No a další taková služba, kde by si myslim dost lidí zaplatilo, je Email, ikdyž teda Seznam říká, že ten jedinej monetizovat nebude. Myslim si, že to je taky jen otázka času. Taky ho používám ale takticky postupně umísťuju důležité věci na Outlook od Microsoftu, protože email bude určitě i do budoucna součást kancelářského balíku, pokud by ho zpoplatnili, takže to dává nějak tak větší smysl.
10. 6. 2024, 08:18 editováno autorem komentáře
No, realitami se živím. Dobré dvě třetiny ohlasu na nemovitosti chodí právě z Srealit. Jsou jednoznačně největší. Vadí mně ale to, že za zveřejnění inzerátu Srealitám zaplatím a tak čekám, že ho Sreality také zveřejní každému, kdo projeví zájem. A hele, ono nic. Chceš vidět inzeráty na nemovitosti? Tak zaplať nebo si nech čmuchat v soukromí. Nechceš? Pak Ti nic neukážeme a nezajímá nás, že jsme za zveřejňování už inkasovali prachy od inzerenta. Ten má smůlu. Asi takhle to mají nastavené v Seznamu.
Sreality? Tech serveru s realitami je xx. Vyhledavac? Vyhledavac od seznamu jsem nepouzil pres 10 let a naprosta vetsina lidi se znalosti anglictiny taky ne. Mapy? Mapy jsou skvele leda tak pro pesi turistiku v CR ale mimo CR je to nezajimavy produkt. Email? Email od seznamu nikdy poradne nefungoval, nekonecne problemy s dorucovanim emailu kazdym smerem, rozhrani z roku 1990, ruzna nesmyslna omezeni kdyz clovek cestuje (a seznam je nebyl schopen a ochoten resit).
Prosím o jméno realitního serveru, kde dokážu oslovit aspoň polovinu lidí co na Srealitách, předem děkuji. Neznám takový.
Prosím o nějakou mapovou aplikaci, kde je udělané StreetView aspoň tak dobře jako na Mapy.cz a hlavně je to aktuální. Teda ne Google, kde je to staré minimálně 10 let a spousta toho je už zbourané.
Email od Seznamu používá naprostá většina lidí v ČR, kteří nejsou zároveň ajťáci. :-)
Že tvorba obsahu a provoz těch služeb něco stojí, to není žádná novinka. Proč to tedy dělají? Já jsem je do toho nenutil.
Podmínka odsouhlasení sbírání informací o uživateli pro účely marketingu je dobrá v tom, že člověk si aspoň uvědomí, že se takové věci dělají a může se informovaně rozhodnout. Na přístupu Seznamu je zajímavé dozvědět se, jakou cenovku nám "lepí na záda".
no také se mně to nelíbí. V obecné rovině to znamená, že pokud budu nějaký erotoman nakupující sexuální pomůcky jako o život, dozví se to o mně každý kdo se mně podívá přes rameno při návštěvě Novinek nebo Srealit ... a až jim jednou uniknou data, dozví se to celá republika :-). A takových nákupů, se kterými se nechcete pochlubit může být hromada (zbraně, pyžamo se Stalinem, modré pilulky ...).
Pak je tu ten klasický český otazník, nekecají? Fakt by jim ty současné zisky nestačily? Zatím to přece fungovalo a točí se tam milióny. Jasně pokud chtějí každý měsíc spustit nový produkt, tak nebude těch miliónů nikdy dost.
Do třetice problém "stokrát nic ..." S tímhle přístupem může přijít úplně každej. Chceme platit "pár korun" za každý webík? Je to jako se službami na streamování filmů, že teď si platím 3 a to ještě nemám Netflix ani Discovery ani Apple. To se z toho mám jako po ...tento?
No uvidím, jak to bude do budoucna, ale pokud nějaký šikula naprogramuje doplněk do IR/Chrome, který ve chvílích volna bude procházet náhodile nákupní galerie s přednastaveným zbožím, budu první kdo si ho nainstaluje ... :-D
Jedna věc je nerůst za každou cenu a druhá, když vám tržby v reálných cenách padají. To pro firmu není nikdy dobré.
Netvrdím, že je to odlivem uživatelů, ale třeba to, že si nemalá část uživatelů začala chránit soukromí neudělováním souhlasů a blokováním reklam, se určitě na tržbách Seznamu podepsalo významně. Jinak by ostatně nepodstupovali tento PR očistec.
V cem jsou mapy skvělé?
Myslím, že jejich síla je v tom, že pokrývají všechny relevantní funkce a mají slušné UX. Když jsem si dělal průzkum mezi OSM alternativami, tak všechny v něčem Mapy.cz převyšovaly, ale všem taky něco úplně chybělo.
Nicméně pro pokročilého uživatele nabízí OSM výrazně více mapových informací a OsmAnd pak zajímavé pokročilé funkce. Když člověku nevadí občas mrknout do Google Maps na recenze podniků (v kterých Mapy.cz nejsou zdaleka tak dobré), tak je to spolu s OsmAnd (nebo třeba Locus Map) kombinace, která dokáže Mapy.cz plně nahradit.
Danny:
Nějaká čísla mi mohou být dokonale u zadku. Internet mne neživí, takže když komukoli začne vadit, že mne nemůže otravovat cílenou reklamou a šmelit s mými osobními daty, pošlu ho prostě do kopru a požadovanou službu si najdu jinde. A čím víc nás bude, tím lépe. Šmejdi pak odpadnou a zbude jen to slušné.
Danny:
Blokování na mobilních zařízeních znamená zbavit se Chrome, (vypnout nestačí) a to není nijak jednoduché. Pak je nutné přejít na jiný prohlížeč a nastavit v něm ochranu soukromí. Potíž je v tom, že chytré mobily používají i naprostí počítačoví negramoti, kteří většinou ani netuší, jak to udělat, aby se šmírování a reklamního hnoje zbavili, navíc většinou ani ve snu netuší, co se s jejich osobními údaji děje a jak snadno mohou být jejich osobní data zneužita. A když pak jednoho dne zjistí, že mají konto v minusu, koukají na to jako pulec na první jarní bouřku.
Původně jsem chtěl napsat, že se Ivo Lukačovič bude jednou obracet v hrobě na plné obrátky, ale pak jsem našel tohle https://cc.cz/internet-zdarma-jak-jsme-jej-znali-konci-ivo-lukacovic-vysvetluje-proc-seznam-zavadi-predplatne/ a vše bylo jinak...
Njn, pokud mate vsechny pratele na seznamu tak neni o cem. Ja seznam nepouzil poslednich x let prave kvuli neschopnosti dorucovat emaily na google/yahoo/icloud (v naproste vetsine pripadu byl odesilajici server seznamu na blacklistu a jejich podpore to trvalo x dni vyresit) a taky kvuli neschopnosti dorucovat email z google/yahoo/... odeslano z gmail a email nikdy nedorazil... krome toho nemit moznost odeslat email z dovolene jenom proto ze seznam si mysli ze italie neni vhodna zeme pro odesilani emailu tomu dava hrebicek do rakve.
Aneb zatimco na pocitaci je ten podil pomerne silny, u mobilu tomu tak uz neni.
Vaše dojmy nebo tvrdá data? Já jen že tu po ostatních chcete mít tvrzení podložená daty, zatímco si tu vesele předkládáte tvrzení jako dojmy. ;-)
Zrovna na mobilu to lidi řeší hodně, protože adblockery také citelně snižují spotřebu dat, což zrovna na počítači zpravidla řešit nemusí. uBlock je zdaleka nejpoužívanější rozšíření pro mobilní Firefox třeba.
Jinak mi vkládate do úst něco, co jsem neřekl. Já nebagatelizuju ostatní vlivy. Jen jsem se ohradil proti té bagatelizaci chování uživatelů na výsledky Seznamu. Pokud vám téměř z nuly vyroste počet těch, kteří reklamu silně omezují nebo přímo blokují, skoro na polovinu, tak to prostě má citelný vliv na příjmy firmy, která žije převážně z reklamy. Kdyby za tím bylo momentální ochlazení trhu, tak to firma, která má pořád cca 30% ziskovost, přečká a nezavádí nepopulární změny podmínek a nemluví o tom, že současný stav je dlouhodobě neudržitelný.
No jo, ale my v tomto úplně nejsme USA, že ano. :)
Tam nějaké šetření mobilních dat jaksi není téma, zatímco na našem "specifickém" trhu pořád ano. Když si najdete průzkumy o úrovni blokování reklamy v jednotlivých zemích, zjistíte, že zdaleka největší míra blokování je v zemích jako Indie, Indonésie, Vietnam. A vzhledem k tomu, že tam konzumují obsah převážně na mobilech, hromada lidí tam PC ani nikdy neměla, tak tam musí být míra blokování na mobilech oproti USA obrovská. Asi roste s klesajícím poměrem kupní síla/cena dat. Počítám, že my budeme někde mezi.
super.. takže mi Lupa zcenzorovala můj kritický příspěvek, jak naprosto neakceptovatelně Seznam sbírá tzv. "souhlasy" skrze svou novou cookie lištu.. Skryli to pod "přidávat příspěvky smějí jen přihlášení uživatelé" -
- a jak bych ten příspěvek asi napsal, když bych nebyl přihlášen?? To okno pro psaní textu se objeví jen přihlášeným uživatelům..
A z ceho jste dovodil udajnou povinnost Lupy vas prispevek sirit? :-)
- no podejme to takto: Lupa se prezentuje jako DEMOKRATICKE médium, kde mohou účastnicí prezentovat své názory - aka tato diskuse. Vztahuje se na ně povinnost monitorování zaslaných příspěvků (např. terorismus, trestné činy atd.), které jsou povinni filtrovat - ale to rozhodně jako seriozní médium nesmí činit s odkazem na vymyšlenou "technickou příčinu".
Ale prosim te, se podivej na statistiky... https://archiv.stavebni-forum.cz/cs/newsroom/cesko-ma-35-realitnich-portalu/ Seznam mel o necele 2% vice nez druhy server... Nevim jak je to ted, ale myslet si ze sreality maji nejak obrovsky podil na trhu je naivni.
Pokud resis streetview pro Horni Dolni tak seznam nema konkurenci. Ale jakmile nekam cestujes tak seznam neni alternativa.
Jo, email od seznamu pouzivaji lidi kteri nerozumi anglictine, ti kteri rozumi pouzivaji cokoliv jineho funkcniho. Stejna skupina lidi si dovolim tvrdit kupuje salam s 5% podilem masa nebo nutelu za vice penez... Specificka chut ceskeho zakaznika se projevuje i u emailu od seznamu ktery stoji fakt za vyliz...
"Myslite ze kvuli vam zchudne?"
Nezchudne a ani to nechci. Jsem rád, že v našem českém rybníčku měl někdo odvahu vyvíjet a provozovat takové služby. Mně by se líbilo mít od začátku dvě možnosti: platit a být zákazníkem se všemi právy nebo být zboží a strpět reklamu. Obávám se, že aktuálně je tu možnost být platící zboží.
Možná se dostáváme do okamžiku, kdy "online území" je rozparcelované a přišel čas vybírat si rentu za jeho užívání. Uvidíme, co dalšího to přinese.
Eischmann:
Když vezmeme jen desktopy, tak je to skoro 90% Většina šmatlafounistů ani netuší, že by to svinstvo šlo blokovat. Pokud jde o mne, tak nevím, že na netu nějaká reklama vůbec existuje, za posledních několik let jsem nemusel posílat kamsi žádného otrapu s telemarketingem a včera jsem vyrazil dveře s jakýmsi individuem, které přišlo s tím, že vytváří jakousi anketu.
Takže: když se chce a umí, tak to jde, bez ohledu na vlhké sny reklamářů a dalších otrapů. Je jen potřeba nebát se říkat NE! a JDĚTE DO P.....
11. 6. 2024, 10:28 editováno autorem komentáře
Uz v 70.letech minuleho tisicileti se diskutovalo o tom, ze rust za kazdou cenu nemusi byt nutne spravna vec. Neboli ze na te "stagnaci" vyjadrene trzbami vlastne nic spatneho byt nemusi. A ono priciny toho nerustu muzou byt klidne taky jinde - treba proste jen v saturaci trhu. Coz pokud sve sluzby orientujete vicemene jen na jednu pidizemicku taky drive ci pozdeji logicky take nastane. A samozrejme, kdyz cela ekonomika taky moc neroste tak i do tech reklam, co to drive tahly taky pujde min. Snahy o snizovani nakladu tu u firem pozorovatelne take jsou a reklama je vec, kde vydaje omezite snadno. Tvrdit, ze za onou "stagnaci" trzeb jsou nejake pozorovatelne vetsi odlivy uzivatelu je dosti odvazne :-) Vzdyt i tady kdekdo breci, jak se "bez toho seznamu" vlastne v necem neobejde.
Ale je to zase úkrok z jádra té diskuse. I kdyby to u nás bylo jako v USA: tedy 40 % na desktopem a 15 % na mobilech, tak vzhledem k tomu, že u nás je to pořád 50:50, tak to pořád dává průměr 28 %, což je sakra velké číslo na to, aby to na příjmech z reklamy šlo vidět. A to v tom pořád nemáme efekt blokování cookies třetích stran a odmítání souhlasu se sledováním.
Možná každý z těch velkých poskytovatelů říká: "nemusíte platit stokrát různým službám, plaťte jednou nám a my už se o všechno postaráme"
"ale pokud nějaký šikula naprogramuje doplněk do IR/Chrome, který ve chvílích volna bude procházet náhodile nákupní galerie s přednastaveným zbožím, budu první kdo si ho nainstaluje ... :-D"
To je jedna z možných odpovědí na jejich poptávku po údajích o uživatelích. Chcete data? Tady je máte :-)
Je tu ovšem riziko, že ten šikula udělá doplněk tak, aby sběratel dat snadno odfiltroval relevantní údaje, zatímco uživatel bude mít falešný "pocit ochrany".
A tak vy tu argumentujete nejakou globalni statistikou a sermujete 40%, ktera ale nic nerika o tom jak to mame tady v Cesku - coz je ve vztahu k Seznamu relevantni "trh". Ale kdyz vam v ramci te statistiky vypadne cislo, co se vam nehodi do kramu, tak "nejsme USA" :-) Ano, ten prumer dost zvysuje ta Asie, to tam mate napsane taky. A sam tedy cislo za Cesko viditelne nemate - ale zavery delate.
Stále mi to pripadá ako strkanie hlavy do piesku a neochota prijať realitu.
Chápem, že čím je firma väčšia, tým chce mať viacej používateľov a viacej ich dát. Ale tieto firmy nechápu, že tí používatelia po tom zrovna netúžia. Nie je to o nepochopení zo strany používateľov.
No aby toto pochopilo vedenie Seznamu, tak by muselo vystúpiť zo svojej menežérskej bubliny.
Ale pokud prijmy jsou predevsim reklama, je potreba vnimat i jine aspekty - co stoji mimo samotnou firmu. Vydaje na marketing jsou neco, co pri hledani uspor ve firmach jsou obetovane mezi prvnimi. A firmy obecne se potykaji se zdrazovanim vseho kolem sebe...
Zatimco vy si to proste porad zjednodusujete jen do chovani tech uzivatelu - ale na zaklade kterych dat? Ale tady se spis bavime o ukricene mensine, podle ktere se vy snazite dovodit vetsinove chovani. Data nemate. Pouze sve zbozne prani.
Ale tam je treba zajimave i srovnani toho, kolik lidi blokuje na PC a kolik na prenosnych zarizenich. Aneb zatimco na pocitaci je ten podil pomerne silny, u mobilu tomu tak uz neni. Pritom do toho cumi kazdej druhej....
No, Einstein fakt nebudete, kdyz si vytahnete jen jedno cislo, co se vam zrovna hodi do kramu a veci okolo boharovne prehlizite.
Na specifickem trhu mozna jsme, ale priznam se, ze ve sve bubline jsem mobilni adbloky vubec nepostrehl. Fakt by to asi chtelo nejaka lepsi data nez pocit, ze si to lide instaluji jako sporice dat. Jestli klobouk neco znamena, tak se minimalne pracovne pohybujete ve velmi specificke a pomerne malinke bubline, cimz nechci rict, ze ta moje ma vetsi vypovidaci hodnotu.
A z ceho dovozujete, ze management si ty rizika (i moznych ztrat) nezhodnotil? :-) Jasne, vzdycky se najde skupina lidi, co si pobreci... ale kdyz se s odstupem casu podivate na cisla, tak se zadne zasadni drama proste nekona.
To si jen prosty lid... respektive par jedincu... maluje ve svych hlavach nejake masivni odchody. Jenze v praxi to je spis jen jejich vlhky sen. A tim to konci.