Od té doby, co tuhle hova*inu někdo schválil, tak je prohlížení webu ukrutná otrava. Především na mobilním zařízení, kde člověk musí na malém displayi odklikat většinou hned několik otravných a pomalých lišt, které upozorňují na kde co, než se ke stránce vůbec dostane. Já chci skript, který bude blokovat ty lišty!
Tak tohle je cesta k tomu, jak donutit všechny lidi souhlasit se vším!
Buď budeš souhlasit, nebo si na internetu nic nepřečteš a nic tam nenajdeš.
Zároveň se za neustálé dotazy o svolení začnou schovávat i další souhlasy s právy použití soukromých dat a aktivace virů. Tím nás vlastně donutí vzdát se soukromých dat.
Tak díky úřadům co chrání naše soukromí budeme bez soukromí a v područí hackerů.
Není zakázáno používat cookies, jen je třeba souhlas s použitím cookies třetích stran. Tedy stránka může mít cookies, které potřebuje pro vlastní potřebu... pro ty nemusíte mít souhlas (např. onen nákupní košík v e-shopu, nebo pro uložení, že člověk nesouhlasil s marketingovými cookies :)) Obecně to, že uživatel nesouhlasil s marketingovými cookies by si naopak měla nějakou dobu pamatovat (alespoň měsíc až rok), ale GDPR neřeší příliš jak dlouho onen souhlas nebo nesouhlas platí, takže teoreticky není špatně, pokud se na to ptá každé otevření v prohlížeči.
Je ale omezené používání cookies třetích stran, které pomáhají sbírat informace o vás pro někoho dalšího.
Celé toto není domyšlené, protože ten sběr informací může probíhat i bez použití cookies, a tak ono zakázání cookies třetích stran nemusí pomoct. Na druhou stranu pokud se budeme řídit správně GDPR, protože ePrivacy není... tak to postihuje jakékoliv způsoby sběru dat a není tedy třeba řešit jen cookies.
Reálně to vše vždy probíhá za pomoci nějakého JS, na který se stránka odkazuje nebo, který obsahuje. Pokud tento JS nespustíte (protože s tím uživatel stránky nesouhlasil), omezíte i použití cookies třetích stran, popř. sběr jiným způsobem.
Určitý problém je v tom, že ne vždy víte, že něco takového ten skript sbírá, a že ta strana která, provádí ten sběr údajů už nemá od subjektu který sběr provádí souhlas a tak se na něj ptáte...
Chápu, vy jste troll, takže vás se pravidla pro diskutující netýkají…
Cookies lišty se masivně začaly na webu objevovat na podzim roku 2015. A co se v roce 2015 změnilo?
Směrnice 2002/58/EC, která řešila zacházení s osobními údaji před GDPR, platila od roku 2002, naposledy byla novelizována v roce 2009. Takže ta rozhodně změnu v roce 2015 nezpůsobila.
Pak tu máme GDPR. To bylo schváleno na jaře 2016 a v účinnost vstoupilo v květnu 2018. Takže to masivní nárůst počtu cookies lišt na podzim 2015 také nezpůsobilo.
Za to od 1. 10. 2015 platí nové obchodní podmínky společnosti Google, které vyžadují: „vynaložit obchodně přiměřené úsilí k zajištění toho, aby byl koncový uživatel jasně a úplně informován o a souhlasil s ukládáním a používáním souborů cookie“. To je ten pachatel, tohle je důvod, proč se začaly objevovat cookie lišty.
Pokud by vám to stále nebylo jasné, zde je několik dobových článků:Takže tím svým „neblábolit“ se začněte řídit především vy.
Tomuhle se zas a jen mohu smát. Stát není schopen většinu svých nařízení a regulací kontrolovat natož nějak vymáhat. Nestane se nic jako doteď.
Už se fakt těšim až alzu donutí lidi otravovat s nějakým cookie butonama, ale to spíš zamrzne peklo než aby se to stalo.
29. 9. 2021, 15:08 editováno autorem komentáře
By defult by mělo být vše nastavené tak, že nesouhlasíte (pokud je to správně, viz článek) tzv. privacy-by-default. Nemělo by být třeba nic číst, a přenastavovat, jen to odkliknout a pokračovat. Jedině v případě, že si to chcete zapnout může být potřeba něco zaškrtat nebo poklikat (a číst to).
V současnosti to tak bohužel není vždy, ale to je z důvodů: marketingových, špatného pochopení nebo špatného výkladu GDPR.
30. 9. 2021, 08:11 editováno autorem komentáře
Reálně cookies lištu prosadil Google, když si její používání dal do podmínek svých produktů (aniž by upravil API produktů tak, aby mohla cookie lišta reálně fungovat). Do té doby to byla šedá zóna (běžně se to vykládalo tak, že uživatel poskytuje souhlas nastavením prohlížeče) a cookie lišty skoro nikde nebyly.
Tímhle (předáváním si ID "kolem dokola") se obchází "stateless" vlastnost HTTP protokolu. Je to trochu náročné na implementaci, ale v databázi můžete mít podstatně více údajů, než v cookies. Problémem je, že pokud se uživatel sám nepřihlásí, nevíte, kdo je.
Ale prodávat "zadem" údaje "třetí straně" pak jde celkem bez dozoru...
Ale dá se to rozdělit cestou GET vs. POST, případně stránky natolik personifikovat, že problém "různá url pro jeden obsah" reálně nenastane. (Do pouhých 4 znaků přidaných k URL lze vměstnat 2.5 milionu "dočasných ID", aniž by se výrazně zhoršila čitelnost.)
Nicméně souhlasím, že to je poněkud náročnější na implementaci a - řekněme - poněkud nepohodlné.
Hmmm, ale legislativa tu je, neplatí pouze pro služby Google a vymáhá ji úřad, ne Google.
A to ještě s tím, což mi připadně jako drzost nejvyššího kalibru, že jako "až si to někdo odstkáče tak uvidíme, co platí a co ne" (Nasaďte lišty a počkejte na praxi úřadu, radí právnička
).
A co hůř, tak aby se v tom čuně vyznalo. Po hodině čtení a hledání netuším, zda musím mít souhlas s cookies když pouze vložím google mapu frame do webové stránky, web sám o sobě nevyužívá cookies vůbec, vlastně jenom vygenerované html/css - tak abych si kvůli tomu snad bral právníka. Geniální. Exit. Exit. Exit.
3. 10. 2021, 14:54 editováno autorem komentáře
> Co vadí uživateli na tom, že má v URL,
> nebo dokonce v hlavičce POST identifikátor sezení
Z meho pohledu nejvetsi prohresek proti WWW - a jeho smyslu. Z me zkusenosti u takovych prisernosti prestane fungovat pulka veci v horni liste (prohlizece): Back (a multi-back), Forward (a multi-forward), Historie, Bookmarks/Favorites, znovu-otevreni panelu pri spusteni prohlizece, vetsinou i otevreni odkazů do novych panelů (či oken) a možná ještě něco dalšího.
7. 10. 2021, 01:58 editováno autorem komentáře