Obchody na Facebooku? Propadák! Tradiční e-shopy vítězí na celé čáře

22. 2. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Jak rychle přišli, tak rychle odcházejí. Velkým americkým retailerům se pokusy prodávat své zboží přímo na Facebooku nevyplatily. Fanoušek není totéž co platící zákazník. Poznání jednoduché, ale hořké pravdy přišlo maloobchodníky pěkně draho.

Na Lupě to už psal například Martin Malý v článku Na Facebooku peníze nejsou! Nyní přicházejí ze světa další zprávy, které to potvrzují: kdo chce prostřednictvím nejsilnější sociální sítě prodávat zboží, měl by se připravit, že to půjde (v nejlepším případě) ztuha.

Agentura Bloomberg přináší shrnutí čtyř „slavných“ proher. Gap, J.C. Penney, Nordstrom i Gamestop patří za oceánem k nejsilnějším maloobchodním značkám. Všechny provozují úspěšné řetězce kamenných obchodů a obchodních domů. A všechny také v uplynulém roce s velkou slávou otevřely na Facebooku vlastní e-shopy – a po několika měsících je za nezájmu zákazníků zase potichu zavřely.

Prodávat trička v hospodě

„Obchodníci doufali, že se Facebook stane novou nákupní destinací, obchodem, dalším místem, kde budou lidé utrácet,“ řekla Bloombergu analytička Forrester Research Sucharita Mulpuru. „Jenomže je to jako kdyby se snažili prodávat zboží lidem, kteří se baví s kamarády v baru.“

Ještě před rokem se přitom internetem šířily nadšené výkřiky propagátorů „F-commerce“ o tom, že nakupování prostřednictvím aplikací v sociální síti přepíše pravidla maloobchodu, že Facebook coby nejnavštěvovanější web na světě může konkurovat gigantům elektronického obchodování, Amazonu, eBayi či PayPalu. Obchodní ředitel Facebooku David Fisch objížděl média a konference a sliboval, že sociální nakupování změní od základu tuto z podstaty věci poněkud osamělou činnost, a učiní z ní div že ne společenskou hru.

Facebook se těšil, jak bude prodávat reklamu přímo na jednotlivé položky v nabídce maloobchodníků. Konzultanti jako například Booz & Co předpovídali, že „social commerce“, tedy prodej skutečných věcí přes virtuální sociální sítě, prudce poroste, z 5 miliard dolarů tržeb v roce 2011 na 30 miliard v roce 2015.

Nic z toho se zatím nestalo a ani to nevypadá, že se optimistické vize v dohledné době uskuteční.

V úvodu zmíněný Gamestop, jeden z největších prodejců počítačových her, sice na Facebooku nasbíral víc ne tři a půl milionu fanoušků, ti ale neměli důvod na sociální síti nakupovat, když mohou totéž pohodlně a zažitým způsobem udělat na webu nebo v síti kamenných prodejen.

„Naše investice do obchodu na Facebooku se prostě nevracela, proto jsme ho velmi rychle zavřeli,“ řekl Bloombergu marketingový šéf Gamestopu Ashley Sheetz. „Pro nás je Facebook místo, kde můžeme zákazníky oslovovat s nabídami. Ne jim něco prodávat.“

Nedostatečná F-commerce

Stejnou zkušenost udělal prodejce oděvů Gap, který má na stránkách svých značek dokonce 5,6 milionu fanoušků. Drtivá většina z nich – chtějí-li už nakupovat online – dává před nákupní aplikací na Facebooku přednost zavedenému e-shopu.

Také síť obchodních domů J.C. Penney s novým prodejním kanálem na Facebooku neuspěla. Otevřela ho už na začátku roku 2010, zavřela loni v prosinci. Podobně konkurenční Nordstrom.

Ani Wade Gerten, který vytvářel internetovou obchodní strategii pro klienty jako Delta Airlines nebo 1–800-FLOWERS, nemá s prodejem na Facebooku žádnou dobrou zkušenost: „Tak zvané F-commerce dávám F (pětku – pozn. red.).“ 

Zdroj: Bloomberg

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).