Po sečtení hlasů následují různé analýzy, jedna z nich ukazuje, že pro Baracka Obamu hlasovalo o asi osm miliónů občanů USA víc než pro jeho protivníka. A když se podíváme na rozdělení hlasů podle věku, zjistíme, že v kategoriích 18 – 29 a 30 – 44 let přesvědčil právě o těch osm miliónů víc voličů. Tahle věková skupina „třicátníků“ v USA se nazývá „Generation We“ a je pro ni naprosto charakteristické využívání Internetu jako hlavního komunikačního prostředku. U této generace neměl John McCain se svým prohlášením, že e-mail začal používat před dvěma měsíci, šanci.
Přitom zdaleka nejde jen o propagaci kandidáta. Jednou z reálií amerického života je to, že vůbec získat oprávnění volit není úplně jednoduché. Ne že by někdo toto právo upíral, ale musíte se k volbám zaregistrovat, zapomeňte na to, že se ve volební místnosti prokážete občankou a je to – občané USA nic takového nemají. Proto musíte voličům nejen sdělit, kdo že je pro ně nejlepší, ale i to, jak se mají k volbám řádně a včas zaregistrovat a kam mají v kýžený den přijít. Volby probíhají v jediný den, ale je možné hlasovat i předčasně a to jsou všechno témata, která musíte do příznivců natlačit. Jak jinak, než s pomocí nástrojů Internetu – ty jsou nejen efektivní, ale i relativně levné proti dalším způsobům.
Ve svém výčtu jsem si nechal zvlášť shromažďování finančních prostředků na kampaň. Doposud byly hlavními přispěvateli korporace a mecenáši z řad bohatých. Obamova kampaň byla velmi podpořena menšími částkami od mnoha drobných dárců. Nejde jen o to, že je dokázal oslovit a přesvědčit, ale Internet a jeho prostředky umožnily i samotnou technickou realizaci těchto převodů, odstranily bariéru v podobě nutnosti někam jít a něco vyplňovat. PayPal to zařídí. Celkem Obama vybral přes 300 miliónů dolarů, jednou tolik, co McCain – ten byl ovšem omezen právě na částku 150 miliónů dolarů, protože využil státního příspěvku, který Obama odmítl.
Přispějte Obamovi … snadno, elegantně, i malé částky. Zdroj: web kampaně.
U nás web v politice roli nehraje?
Ve světle takto využitého Internetu při vedení politické kampaně je naše realita smutná. Podívám-li se na web ODS, tak třeba o chystaném volebním kongresu na něm není ani památky. To web Mirka Topolánka je alespoň trochu k světu (ano, i video se dá dát na Internet), i když se spíše jedná o sbírku odkazů a materiálů odjinud. Pavel Bém, jeho vyzyvatel a kandidát na předsedu ODS má sice hezký web, ale jako poslední příspěvek v blogu je článek z 25. října Proč ODS nezbývá než uspět v senátních volbách a pak 19. listopadu Objetí s Paroubkem = podvod na voličích. Blog je navíc spíše zásluhou Centrum Holdingu, které k němu politika zřejmě přemluvilo a jako jiným i dodalo technické řešení v rámci blogů na Aktuálně.
ČSSD využívá web jako svoji hlásnou troubu a udržuje jej hodně aktuální, je to takové tiskové středisko. Jen nevím, jak mohl redakci uniknout takový paskvil, jako je překlad dopisu P. E. Rasmussena, vyvedený v celé kráse na hlavní stránce. To snad překládal stroj. Ne jen informace, ale i kvalita dělají obsah na webu. Osobní web Jiřího Paroubka nevybočuje z řady – mimo to, že vyniká opravdu nenápaditým zpracováním.
Co mají všechny weby společné, je absence jakékoliv přímé komunikace s uživateli. Jenom proboha nepovolit přímou diskusi, nepustit si uživatele k tělu. A o využití dalších nástrojů, diskuse s využitím třeba Google moderate, zapojení do sociálních sítí, využití videa nebo třeba interaktivní průzkumy a různé kalkulačky, o tom si česká politická reprezentace zatím nenechává ani zdát.
Jak moc dobré by bylo třeba při přesvědčování veřejnosti mít web www.nasereformy.cz a tam přehledným a jasným způsobem reformy vysvětlit, diskutovat nad nimi, zapojit uživatele a nechat se diskusí také ovlivnit? Nebo taková wiki o radaru? Kde by byly rozptýleny obavy veřejnosti?
Možná i efektivita vedení kampaně na Internetu nového amerického prezidenta pomůže našim politikům otevřít oči a začnou Internet a jeho nástroje vnímat jako přínos. Pár vlaštovek jaro nedělá, a i když se i u nás objevily první náznaky, zdaleka se nejedná o cílené a vědomé využití Internetu v rámci vedení politické kampaně. Co chybí českým politikům na Internetu je především otevřenost, vnímání názorů z diskusí a vůbec ochota diskusi s veřejností vést. Přitom Internet pro ně představuje ideální platformu pro komunikaci s voliči a to nejen v horečnatém předvolebním období. Ovšem svou podstatou Internet a jeho nástroje českým politikům prostě nevyhovují, jsou příliš transparentní.
Změna nastane dle mého až s „generační“ výměnou politické reprezentace, stávající není schopna a ochotna s voliči komunikovat jinak než prostřednictvím inzerce v médiích a upl(a)kaných televizních show. Prostě si musíme počkat, až generace „nováků“ odejde do důchodu a nastoupí naše vlastní „spojená generace“.