O Ukrajinu se bojuje i v diskusích, Guardian píše o organizovaných trollech

5. 5. 2014
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

Nemáme žádné konkrétní důkazy, ale všechno naznačuje tomu, že jde o řízenou kampaň, říkají moderátoři internetových diskusí britského Guardianu.

Pod texty na stránkách britského deníku Guardian se denně objeví na 40 tisíc komentářů. Od doby, co zpravodajství vévodí dění na Ukrajině, výrazně stoupla aktivita diskusí trollů, píše redakce listu. A moderátoři podle textu navzdory velkému úsilí nezvládají záplavu příspěvků ukočírovat.

„Pokud si vyberete náhodný článek o Ukrajině, najdete v diskusi moře neuvěřitelně agresivních a útočných uživatelů (ti nejočividnější si své účty založili po únoru 2014, ale jsou mezi nimi i majitelé účtů registrovaných před vyvrcholením ukrajinské krize). Publikují nejzaujatější prokremelskou a antizápadní propagandu, která vypadá jako by vycházela z jednoho vzoru – tak moc se jejich výroky opakují,“ cituje Guardian stížnost jednoho ze čtenářů.

Nemáme přímé důkazy o tom, kdo konkrétně za vlnou trollingu stojí, připouští list. Moderátoři diskusí jsou ale podle něj přesvědčeni, že jde o řízenou kampaň. 

„Stačí se podívat na podezřelé vyjadřování některých uživatelů, kombinované s datem, kdy se registrovali, časem, kdy přispívají, a tématem, o kterém píší. Velmi často se setkáváme se zapálenými pro-separatistickými komentáři lidí, kteří tvrdí, že pocházejí ze západních zemí, a přitom píší špatnou angličtinou, a máme už také seznam obratů, na které si dáváme pozor,“ vysvětluje jeden z moderátorů.

Guardian v této souvislosti připomíná svou dřívější zprávu o placených diskutérech či blogerech, kteří v roce 2012 pracovali na diskreditaci opozičních politiků a vychvalování Vladimira Putina. Deník tehdy vycházel z e-mailů, které zveřejnila skupina anonymních ruských hackerů. Jejich pravost se ale tehdy nedala stoprocentně ověřit.

Zdroj: The Guardian

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).