1. Odfiltruje onu většinu hlášení o chybách, která vzniká jen z toho, že uživatel neumí novou aplikaci správně používat (neví kde co najde => myslí si že to tam není => hlásí chybu).
2. Skutečné chyby, na rozdíl od uživatele ("vůbec to nefunguje"), popisuje co nejpřesněji, odborným jazykem a se všemi podstatnými okolnostmi => dají se rychle nasimulovat => najít příčinu => opravit.
3. Z pozorování uživatelů při práci může vzniknout řada návrhů na další vylepšení (výhodnější rozmístění prvků UI, funkce které zrychlí nejčastější úkony atd.).
No nevím, jak to můžete takto ostře posuzovat, když neznáte co všechno za usecasy to má řešit, jak složité ty interní úřední postupy jsou, jaký výstupy a komu poskytovat, jaký interface z/do EU a ostatních systémů ministerstva splňovat, v jakém formátu a stavu byla vlastně stará data k migraci? Jenom hrabat se v původní DB, snažit se porozumět často nedokumentovanáým vazbám a ladit převodní skripty, to může zaměstnat klidně 2 lidi na půl roku ... A co support pro takovou masu úředníků, co to využívá?
Tolik k ceně, nepřipadá mi na první pohled vysoká, pokud by vše bylo kvalitně provedeno a fungovalo to. Jenže ono to nevydrží zátěž (takže nikdo zátěžové testy nespouštěl) a kdoví co se stane, až se pokusí za rok (od 2013 povinnost) provádět synchronizaci s EU.
Pracuji jako senior analytik informačních systémů a podílel jsem se na několika podobných projektech v komerční (nestátní) sféře, tedy cítím potřebu se k tomu vyjádřit a trochu to poměřit.
Nejprve k ceně - věřte, nevěřte, ale cena za projekt takového rozsahu je odpovídající. Čas vývojářů je drahý, jsou to studovaní lidé, potřebují slušné HW a SW vybavení, řízení a administrativní zázemí. Sazba 12.000 za člověkoden je slušným standardem. Takže dvacetičlenný tým by 38 milionů spotřeboval za 160 pracovních dní, tedy 8 měsíců.
Nepočítejme jen programátory. Programování je jen polovina prací projektu! Ostatní jde na analýzy, řízení, testování, nasazení a rizika.
Neznám zadání projektu, ale např. vypracovat plán nasazení pro celou republiku, plány migrací, plány školení, plány zálohování a obnovy, všechno to sepsat, vykomunikovat, zajistit - jen to je pořádný kus práce.
Zadání nikdo z diskutujích asi neviděl, tedy nelze posoudit, kolik funkčnosti systém měl obsahovat, jaké speciální případy měl pořešit, s kolika ostatními systémy měl spolupracovat. Odhaduji, že toho mohlo být hodně. Také serverová architektura by si zasloužila robustnost, distribuci, synchronizaci, zabezpečení, zálohování. Chytré rady, že by to zvládla jedna štyryvosumšeska jsou asi od studentů, kteří si programují archiv na domácí DVD.
Nyní k procesu nasazení. Katastrofa, to je jasné. Uživatelé měli mít minimálně tři měsíce předem testovací verzi, jinak je spuštění šílenství. A pokud celorepublikový systém v pondělí lehne a vykazuje nedostatky a zmatky ve statisících položkách z migrací, není možné ho za 4 dny zprovoznit. To prostě normálně nelze. Zpracování a oprava a vydání opravy střední chyby trvá cca den. A platí zde poučka o kopání studny, a to že jeden kopáč ji vykope za 10 dní, ale 10 kopáčů ji nevykope za den, protože se do studny prostě nevejdou :).
Nedávno jsme řešili triviální migraci pouhých tisíců záznamů a jen dohledávání a nápravy rozdílů zabralo přes týden práce dvou lidí.
Není možné indexovat databázi v den spuštění a dále pracovat na optimalizacích. Optimalizací se většinou zavlečou nové chyby, vše by se mělo přetestovat.
Odnesou to úředníci a občané na přepážkách. Ale ti nahoře tohle nevidí, neslyší, nechtějí. S lidmi dole nemluví, nerozumí tomu, a jen si nechávají nakukat, že je všechno oukej a že se to doladí. A i když s lidmi dole mluví, tak ti jim řeknou, že je to dobrý, aby je nevyhodili za neschopnost, že ano.
Proboha zastavte to, ať se chybná data nemnoží, každou hodinou bude návrat těžší a rozdíly již nepůjdou dohledat!!! To je pak strašný průšvih, rozplétání dat pak trvá několik měsíců. V komerční sféře je to smrtka.
Ještě že jsem si auto převedl 27.6., snad jsem ještě správně zapsán a nepředpokládám, že se bude rollbackovat třeba k 26.6 :)
Vazeny, mimo jine se staram o firemni ERP system firmy s miliardovym obratem, coz, jak jiste uznate, je radove slozitejsi aplikace nez evidence aut, neb obsahuje sklad, ucetnicvi, majetek ... jde o stovky tabulek v DB se vzajemnymi vazbami a samozrejme, s napojenim do dalsich externich systemu. A tahle aplikace rozhodne nestala desitky milionu ani pri porizeni ani rocne na provozu.
Takze mi nevykladejte o tom, co kolik stoji a co na cem muze bezet. Vazne netusim co chce 20 lidi analyzovat a vyvijet na linearni tabulce 3/4 roku.
Jinak uz se tesim, az nekteri zucastneni za 3, 4, 5 ... let dorazi, ze chteji sve auto prodat, a zjisti, ze vlastne ani zadne nemaji ...
Vidíte, také pracuji ve firmě, která vyvíjí a nasazuje ERP a nekřičím zde, jak je to drahé. Když někdo plácne X miliónů, většina populace si akorát představí, kolik piv/aut si za to mohou koupit.
- neznám technické parametry řešení
- neznám obsah smlouvy (co za těch X miliónů dostanu)
- nic nevím o průběhu implementace
Pokud bych měl něco dále psát, uvedl bych, že uživatel vidí koncovou funkčnost, což odpovídá špičce plovoucí kry. Pokud se koncový uživatel pohybuje v prostředí, kde obvykle bývá hodinová sazba 50-100 Kč, je vždy překvapen cenou za "obyčejnou sestavu".
Potiz je v tom, ze kvalita != vs titul, coz je predstava statu, takze na spouste mist (urcite plati obecne, ale to IT zvlast) je otitulovanej idiot.
Znam celou hromadu lidi z IT, kteri na VS nikdy ani nebyli, protoze se tim uz od SS zivi. A samo dalsi spoustu, kteri na VS prisli, a rychle odesli - jak jinak nez za penezi.
Kdyby si stat najal par vyvojaru, kteri by potrebne aplikace delali jako zamestnanci, nedaly by se rozkradat miliardy. A to je ten problem - kradousek a spol by byli bez penez.
select count(*) from tbl
... 9 784 076 - trvani pod desetinu sekundy
select * from tbl where name like '%pep%'
... 20 radku vraceno za 4,3s
name je textove pole, !NENI! indexovano. Tudiz jde o nejblbejsi mozny dotaz.
A ted mi vypravejte neco o vykonu a relevanci. Pokud pole zaindexuju, zrychli se to minimalne o rad.
Potiz je, ze novy system, je na 100x vykonejsim zeleze 10x pomalejsi nez stary, a to naprosto a zcela staci k tomu, aby byl odmitnut jakymkoli uzivatelem.
Zazil sem (opakovane) osobne - dodavatel vychvaluje uzasne moznosti nove technologie a kdesi cosi, aby ve finale uzivatele ziskali tak maximalne omalovanky navrch.
Napriklad pri prechodu z "DOSove" aplikace na windowsi, ktera sice byla "uzasne khull", ale vytvoreni objednavky v ni trvalo (zcela objektivne - neslo o neznalost uzivatele) misto nekolika desitek vterin nekolik minut, protoze to porad na neco cekalo.
Pokud se trebas budem bavit o registru, tak pokud jeho reakce trvaji 3s, pricemz google, prohledavajici o nekolik radu vice dat vraci data v ms, tak dodavatel zaslouzi nakopat.
No, to srovnání s Googlem se moc nepovedlo:
1. Google na to má trochu jiný rozpočet, což dost souvisí např. se znalostmi/schopnostmi lidí, kteří na tom dělají. A s časem, který tomu ti lidé mohou věnovat. Takže Google si za účelem optimalizace klidně vyvíjjí vlastní úpravy OS a vlastní file system - do něčeho takového se samozřejmě žádný projekt evidence aut pouštět nebude.
2. U Googlu jde především o to, aby ta odpověď byla v krátkém čase dostatečně rozumná. Tj. nemusí to být (a ani nebude) ta "úplně nejlepší" odpověď.
Teď mě sice bude někdo tahat za slovo, že u vyhledávání nelze objektivně říct, co je to ten "nejlepší" výsledek. To ale vůbec nevadí - stačí se zamyslet nad jednoduchou situací: v Googlu dostanou nápad, který dokáže významně zlepšit relevantnost výsledků vyhledávání. Jeho implementace ale bude výkonostně náročná, takže ať budou dělat co budou dělat, výsledky nepřijdou dřív než za 2 sekundy. Myslíte, že tu technologii nasadí do praxe? Samozřejmě že ne.
A to je přesně ten rozdíl. Když se totéž stane u evidence aut, tak nezbývá než holt se s těmi 2s smířit: evidence totiž v žádném případě *nesmí* dávat "méně relevantní" (a tedy neúplné/nespolehlivé) odpovědi. I kdyby ta odpověď měla trvat 3 hodiny, tak se to nesmí nijak "ošidit" - a tečka.
Ondřeji, to byla řeč jako víno. Ale při hodně selektivních dotazech, které vykonávají úředníci nejčastěji, by se to čekání mělo eliminovat, to se potřebou přesnosti neokecá. Pokud se bavíme o fulltextu třeba nad celým technickým průkazem, taková funkce poslední záchrany, když už to jinak nejde, ta ať klidně trvá 10 vteřin. Ale vyhledání podle vin, spz prostě musí být rychlé, to by mělo být součást zadání.
A zase špatný příklad: zrovna s tímhle dotazem by index moc nepomohl - to bude vždycky full scan (na dotaz s like '%pep%' se nedá udělat index seek).
Pak taky zkuste ten dotaz pustit paralelně 100x. A do toho paralelně aspoň 20x zápis do té tabulky. To s těmi čísly taky trochu zahýbe.
Jinak co se týče podstaty, nejsme v rozporu ohledně faktu, že ta aplikace nejspíš mohla (a měla!) být mnohem lépe optimalizovaná. Smyslem mého příspěvku nebylo tento fakt rozporovat - jen jsem upozorňoval na nevhodně zvolené přirovnání.
Naprosto nechápu, proč se SAKRA v době krize zbavují plně fungujícího, odladěného a nenáročného systému? Naprostá demence a nekompetence, a nebo další tunel? Sami si odpovězdte. Kdyby se raději řídili YAGNNI...
A lidé kteří ani nedovedou vytvořit zadání zakázky a pohlídat její realizaci mají mít právo vytvářet a schvalovat nové zákony? Tahle země špatně skončí, a to už brzy... jsme bananistán nejhoršího zrna ... grrr. Každodení zkušenost - krade se všude, mezi lůzou i na nejvyšších místech -je to ostuda... Začínám se stydět za to že jsem Čech. Tato země nemá budoucnost, NEMÁ!!!
Ok, rozumny pohled. Ale! Co by na tom tech 20 lidi (1500 Kc/ hod) tech 8 mesicu delalo? Pokud je to webova alikace tak to sehrany maly tym (5-6 lidi) za tu dobu pozlati. Staci vybrat nekoho, kdo uz neco obdobne velkeho vyprodukoval a dlouhodobe udrzuje, nebude od 0 vybirat/vyvijet framework, hw, ani se seznamovat se zakoutimi zvoleneho db systemu. K tomu pripoctete 2-3 povidajici cleny a dostanete se na realne, stale velmi solidni penize. Support za 1 mil/mes, abyste udrzel tym, podrzel implicitni znalosti, je take solidni cena. Ideale si ten tym vybudovat na urade. Pokud by stat svym odbornikum jednotlivcum platil tolik, kolik plati svym dodavatelum firmam, tak by se k nemu do sluzby kvalitni lidi hrnuli.
Plus ještě jedna věc: Byl jsem u několika projektů, které měly nahradit starší systém a prakticky hned po ostrém nasazení se musely zastavit a zaříznout, protože prostě "starý systém byl rychlejší, pohodlnější, stabilnější, uměl všechno, nepadal atd. atd.". Drtivá většina těch výhrad ale z vnějšího pohledu spočívala v tom, že nový systém se choval jinak než starý systém (o důvodech nechci spekulovat, část mohla být chyba návrhu, část důsledek nové technologie, ale část byla také daná posunem legislativy v předmětné oblasti) a ani dodavateli ani šéfovi projektu se je nepodařilo přesvědčit.
Nepochybuji o tom, že v novém systému pro registr vozidel jsou zásadní nedostatky, třeba komplet padnout by to určitě nemělo. Plus celé to mlžení kolem toho, jestli poběží nebo nepoběží, je minimálně podezřelé - já bych třeba moc nevěřil systému, u kterého se "kritické nedostatky, kvůli kterým je absolutně nepoužitelný", podařilo vyřešit během jednoho dne. Ale nepochybuji ani o tom, že nezanedbatelný podíl na jeho "nepoužitelnosti" má to, že se ho uživatelé prostě nechtějí učit, protože mají "plně postačující"*) starý systém, se kterým to umí. Netroufnu si proto dodavatelskou firmu úplně zatratit, docela klidně by se mohlo ukázat, že chyba není u nich.
*) Plně postačující pro stávající agendu, ale asi ne plně postačující pro deklarované nové potřeby typu volitelná registrační značka nebo propojení s obdobnými systémy EU.
"Sazba 12.000 za člověkoden je slušným standardem"
Oje, ted jen prosim upresnete na ktere strane. Je to sazba kterou plati zadavetel nebo kterou pak uvidi na uctu ten, ktery tu praci skutecne vykonaval ? :-) Mezi temito hodnotami totiz byva ponekud rozdil a to ne zanedbatelny.