Novinky z Googlu: nové akvizice, mapy, služby, funkce, programy i počítače

21. 6. 2012
Doba čtení: 22 minut

Sdílet

Google za posledních několik týdnů představil řadu zajímavých novinek týkající se produktů napříč jeho stále širším portfóliem. Připravili jsme shrnutí těch nejzajímavějších z nich a přidali i další informace.

Google je firmou, kolem které se neustále něco děje. Při tolika oblastech, ve kterých se angažuje, ostatně není divu. Být uživatelem Internetu se dnes už takřka rovná být alespoň příležitostným uživatelem nějakého produktu Googlu. Novinky z Googlu se zkrátka přímo týkají stále většího množství uživatelů Internetu, ať se nám to líbí nebo ne. A dnes už nejen jich (viz expanze Googlu na pole operačních systémů). 

Pro čtenáře, kteří nestíhají sledovat průběžný příval novinek, o nichž na Lupě píšeme ve zprávičkách, jsme se rozhodli připravit seriál, ve kterém vždy za určitou dobu zpětně shrneme nejdůležitější novinky, které Google sám prezentoval anebo se jej týkají. Tento článek berte jako pokusný pilotní díl, kde se budeme věnovat novinkám za poslední tři týdny, tedy zhruba od posledních dnů měsíce května 2012 do poloviny června 2012.

Google není (a je) zodpovědný za filtrování videí na YouTube

Google koncem května odrazil další protipirátskou žalobu na jeho server YouTube určený pro sdílení videa. Francouzská televize TF1 se již od roku 2008 domáhala odškodnění ve výši 141 milionů euro za porušování svých autorských práv uživateli YouTube. Paradoxně ale nehnala k soudu konkrétní provinilce, ale přímo YouTube, resp. Google.

Šlo o záznamy televizních pořadů a sportovních přenosů, které se protiprávně objevily na YouTube (stejně jako v řadě podobných kauz). TF1 se domáhala mimo jiného i toho, aby Google na YouTube kontroloval veškerá videa ještě před jejich zveřejněním. Vrchní francouzský soud však rozhodl, že Google není zodpovědný za filtrování obsahu na YouTube, který na něj uživatelé nahrají.

Na YouTube je k nalezení stále řada obsahu, který s největší pravděpodobností porušuje práva televizních společností.

TF1 tak se žalobou neuspěla a místo inkasování tučného odškodnění musí Googlu zaplatit náklady na soudní výlohy ve výši 80 tisíc euro. To naopak německý soud rozhodl, že Google je zodpovědný za pirátská videa na YouTube a navíc se jako bumerang se před časem vrátila na scénu kauza Viacom, ve které vedle jedné miliardy dolarů jde o stejnou otázku: je či není Google zodpovědný za počítačové pirátství svých uživatelů?

Přichází nová zařízení s Chrome OS, tentokrát od Samsungu

Na trh se koncem května dostala nová generace zařízení s netradičním operačním systémem Google Chrome OS. První tzv. chromebooky neslavily žádné velké úspěchy, ovšem systém doznal řady změn vč. nového prostředí Aura přibližující jeho GUI konkurenčním desktopovým systémům. Nová zařízení tak mají větší šanci na úspěch. Alespoň Google a Samsung v to věří. Právě Samsung nová zařízení s Google Chrome OS vyrobil. 

Nové počítače se systémem Googlu mají být až třikrát rychlejší než jejich předchůdci. Právě na výkon si podle Googlu uživatelé první generace chromebooků stěžovali nejčastěji. Nyní ovšem přicházejí lépe vybavená zařízení. Nově Google má díky korejskému výrobci počítačů a elektroniky v nabídce dvě (další) zařízení se svým systémem Chrome OS, který označuje za jeden z klíčových projektů.

Nastává ale zmatek v terminologii. Nový přenosný počítač s Google Chrome OS, který vyrobil Samsung, Google uvádí pod názvem Chromebook. Dříve přitom toto označení používal pro vícero zařízení s vlastními názvy, která stále prodává, což může spotřebitele poněkud mást. Chromebook je teď totiž jednak označený typu přenosných počítačů a zároveň jméno konkrétního modelu.

Chromebook (alias Samsung Series 5 550) je novým přenosným počítačem se systémem Google Chrome OS.

Nový Chromebook (alias Samsung Series 5 550) je přenosný počítač s 12,1″ displejem pracujícím v rozlišení 1280×1024 pixelů. Pohání jej dvoujádrový procesor Intel Core druhé generace (Sandy Bridge). K dispozici jsou 4 GB RAM spolu s SSD diskem o kapacitě 16 GB. Specifikace dále zmiňuje DisplayPort, dvojici portů USB 2.0, podporu pro WiFi (b/g/n) a GLAN.

K dispozici je též integrovaná čtečka paměťových karet a webová kamera. Cena? Ta doporučená činí 449,99 USD za verzi bez 3G modemu nebo 549,99 USD za verzi s 3G modemem. Google sice uvádí, že cena chromebooků začíná na 299 USD, ale to lišácky zohledňuje dnes už zastaralou první generaci zařízení s Chrome OS. Čerstvá novinka je podstatně dražší.

Chromebox od Samsungu je vůbec prvním stolním počítačem oficiálně dodávaným se systémem Google Chrome OS.

Dále je tu Chromebox (alias Samsung Series 3 XE300M22-A01US), což je stolní počítač typu Mac Mini. Vůbec první, který se oficiálně dodává s Google Chrome OS. Rovněž disponuje dvoujádrovým procesorem Intel Core druhé generace (Sandy Bridge), 4 GB RAM, SSD diskem o kapacitě 16 GB, podporou WiFi (b/g/n) a GLAN. Dále podporou technologie Bluetooth 3.0, šesticí portů USB 2.0, dvěma výstupy DisplayPort++ a jedním DVI výstupem. Cena? 329 USD.

Google Chrome OS dostane kancelářský balíček, na tablety však nemíří

Krátce po uvedení nových zařízení s Chrome OS se Google rozpovídal o budoucnosti systému. Linus Upson, který zastává pozici viceprezidenta vývoje ve společnosti Google, vypustil do světa dvě zajímavé informace. První zprávou je, že se nabídka zařízení s Chrome OS prozatím určitě nerozroste o tablety. Google má nyní jasné plány: Android pro mobily a tablety, Chrome OS pro přenosné a stolní počítače. 

Alespoň tedy v jeho režii. Vzhledem k otevřené povaze obou systémů se mohou objevit prakticky na jakémkoliv zařízení, což se také děje. Android používají některé hybridní netbooky, low-cost počítače nebo chytré set-top-boxy. Linus Upson zmínil, že týmy, které se starají o vývoj systémů Android a Chrome OS, neustále pracují na hledání možností synergie obou systémů. 

Rozhodně by prý ale nemělo docházet ke tříštění sil a vzájemnému konkurování, na které měl Google podle některých komentátorů doplatit, když se coby nováček na poli operačních systémů pustil do vývoje hned dvou produktů zároveň. Je však nutné říci, že zacílení obou systémů Google v posledních letech poněkud zúžil. Například Android měl být původně vysoce univerzální platformou, ale nyní o něm Google hovoří jako o systému vhodném především pro chytré mobily a moderní tablety. 

Linus Upson se dále podělil o informaci, že Google chystá plnohodnotnou offline verzi Google Docs v podobě webové aplikace na bázi HTML 5 pro webový prohlížeč Google Chrome a zařízení s Google Chrome OS. Nová offline verze Google Docs, která by se měla objevit během několika nejbližších týdnů, má podporovat tytéž aktivity, které zvládá běžný desktopový kancelářský software.

Google Docs podporuje offline běh, ovšem zatím jen s velmi omezeným výčtem funkcí. To se má brzy změnit.

Jakmile bude k dispozici připojení k Internetu, Google Docs synchronizuje data z lokálního úložiště v počítači s daty ze svého cloudového úložiště. Linus Upson věří, že offline běh webových aplikací je pro Google Chrome OS velmi důležitý. S tím se nedá než souhlasit, protože první generace zařízení, která se víceméně plně spoléhala na neustálý přístup k Internetu, mezi spotřebiteli pohořela.

Funkce Local na Google Plus pomůže nejen s výběrem restaurace

Jednou z novinkou posledních týdnů na stále se rozvíjejícím komunitním serveru Google Plus je funkce Local (Places). Zatím se jeví jako databáze restaurací, protože Google zužitkoval data, která loni získal spolu s firmou Zagat. Ta se orientovala právě na hodnocení restaurací z různých koutů světa. Nicméně Google Local má být obecnou databází zajímavých míst.

Nedílnou součástí databáze jsou a budou související fotografie a reference, které poskytli či poskytnou samotní uživatelé, kteří také budou moci vybraná místa hodnotit a to třeba hned podle několika kritérií. Doplňovány jsou a budou i další užitečné informace jako kontakty a adresa, otevírací doba a tak dále.

Google Plus díky funkci Local najde nejen dobré restaurace, ale třeba i zajímavé lokality pro turisty.

Funkce Local z Google Plus je v rámci již tradiční konvergence služeb Googlu úzce propojená se samotným vyhledávačem Google a službou Google Maps  (včetně její mobilní aplikace pro Android). Do hry se tedy dostává i geolokace. Celkově toto vše při sledování dlouhodobého směřování Googlu není ničím překvapujícím.

Google chce celou řadu vlastních top-level domén

Organizace ICANN umožnila zejména firmám a městům požádat o vlastní domény nejvyšší úrovně (doménové koncovky) pro své vlastní potřeby. Google je spolu s Amazonem mezi zájemci, kteří jich chtějí nejvíce. Dokonce se o několik domén přetahují. Googlu nevadí, že na poplatcích utratí 17 milionů dolarů. Pro srovnání: Facebook zatím nechce žádnou vlastní doménu a Apple jen jednu.

Google má v první zájem o domény ke svým obchodním značkám (například .google) a dále pak domény související s jeho klíčovými službami (třeba .docs). Další podané žádosti se týkají domén k užití pro vylepšení tzv. uživatelského prožitku (za příklad Google dává .youtube) a v neposlední řadě domény s potenciálem zajímavého využití jako je třeba konkrétně doména .lol.

Google tvrdí, že v první řadě chce včasnou registrací patřičných domén nejvyšší úrovně zajistit bezpečnost a předejít zmatkům. Možnosti využití potenciálu vlastních domén prvního řádu prý Google ještě zkoumá a nemá zatím konkrétní strategii, jak je bude používat. Určitou zárukou, že využití bude smysluplné, je Vint Cerf, který má tuto problematiku na starost jako šéf přes internetovou evangelizaci v Googlu. Kdo jiný by také tuto funkci měl v Googlu zastávat, než „otec Internetu“, že…

Google Plus a Google Calendar propojí Events (Události)

Na komunitní server Google Plus se krátce po uvedení funkce Local (Places) řítí další novinka. Budou jí Events (Události) kopírující totožnou funkci ze zatím mnohonásobně populárnějšího Facebooku. Na Google Plus bude možné vytvářet události a jednotliví uživatelé se budou moci přihlásit k účasti na nich. Nebyl by to Google, aby se novinka nenesla ve znamení propojení s některou z jeho dalších služeb.

Účast na události bude zanesena do kalendáře v rámci služby Google Calendar. Z něj pak bude synchronizována například do mobilního telefonu nebo tabletu, případně do desktopové aplikace, která je napojena na Google Calendar. O novince se poprvé začalo mluvit před několika týdny. Zatím se na Google Plus neobjevila. Očekává se, že bude v balíku novinek, který koncem měsíce přinese konference Google I/O. 

Google koupil QuickOffice, kancelářskou sadu nejen pro Android

Google přišel počátkem června s razantní odpovědí na zprávu, že konkurenční Microsoft uvede MS Office také pro Android. Oznámil převzetí oblíbeného mobilního kancelářského balíčku QuickOffice, který kromě systému Android podporuje též Symbian a mobilní zařízení Applu. Součástí sady je zejména textový editor, tabulkový kalkulátor, nástroj pro tvorbu a přehrávání prezentací.

Mobilní kancelářská sada QuickOffice Pro, kterou Google koupil, může být v budoucnu součástí systému Android.

Přestože je tento kancelářský balíček pro mobily a tablety placeným softwarem (QuickOffice Pro určený systému Android vyjde v přepočtu na necelých 300 korun), má početnou uživatelskou základnu. Balíček QuickOffice je aktuálně nainstalovaný na více než 300 milionech zařízeních v různých koutech světa. Kolik z nich tvoří zařízení se systémem Android, však není známo.

Google již tradičně nezveřejnil, nakolik jej nejnovější akvizice vyšla. Neprozradil ani své další plány s novým přírůstkem do rodiny. Očividně se ale nechce spoléhat v systému Android jen na webovou kancelářskou sadu Google Docs, byť QuickOffice s ní plně spolupracuje. Google může QuickOffice integrovat přímo do systému Android, jako Microsoft integruje MS Office do systému Windows RT.

Případně tento kancelářský balíček může šířit dál jako samostatnou aplikaci, ovšem bezplatně. Nebylo by to poprvé, kdy koupil placený software, aby jej obratem uvolnil k bezplatnému užití (viz např. Picasa). Na oficiální prezentování plánů s QuickOffice si budeme muset počkat. Google obvykle své akvizice vytěžuje poměrně rychle, takže čekání by nemělo být až tak dlouhé. 

Google: mapy offline, lepší 3D objekty a nová technika pro StreetView 

Google 6. června představil už nějakou dobu očekávané novinky týkající se jeho mapových služeb. Načasování jejich prezentace napovídá, že Google chtěl v oznámení mapových novinek předběhnout Apple, který s ním v této oblasti úplně přestal spolupracovat. Nakonec neohromila ničím revolučním ani jedna z firem.

V obou případech se hovořilo, že se začne psát úplně nova kapitola internetových map. Novinky tak zásadního významu Google (a později ani Apple) nepředstavil, ale každopádně se jeho mapové služby v čele s Google Maps a Google Earth posouvají o evoluční stupeň výše. Google doufá, že se díky tomu jejich uživatelská základna, který prý nyní čítá miliardu uživatelů, ještě více rozroste. 

Nejzajímavější novinkou je zřejmě chystané zpřístupnění offline verze map od Googlu pro plnohodnotné využití i na zařízeních bez momentálního přístupu k Internetu. S tím už Google koketoval, ale jen v omezené formě (experimentální funkce aplikace Google Maps pro Android, která umožňuje stáhnout určitý výsek mapy).

Google Maps mají v brzké době plnohodnotně fungovat i bez momentálního přístupu na Internet.

3D mapy se dočkají zvýšení vizuální kvality, vylepšení ovládání a rozšíření interaktivity. To se promítne i do mapových aplikací pro mobilní zařízení od Applu a zařízení se systémem Android. Google se pochlubil, že 3D modely budov dnes generuje na základě leteckých snímků za využití jeho vlastního speciálního hardwaru. Tedy žádné hrubé ruční modelování jako v počátcích v roce 2006.

3D modely budov ze služby Google Earth jsou dnes podstatně dokonalejší než ve svých počátcích v roce 2006.

Google Earth má být více interaktivní a více využívat informace, které Google již má k dispozici. Umožní tak třeba nalezení a přiblížení konkrétní budovy a zobrazení jejího bezprostředního okolí pro lepší orientaci v dané oblasti. Obecně má Google Earth uživatelům poskytovat více informací souvisejících s prohlíženou lokalitou.

Rozšiřovat se také bude záběr služby Street View, ve které se nyní objeví lokality, do kterých zatím nemohla zavítat snímkovací technika umístěná na automobilech nebo tříkolkách. Google nyní má speciální snímací batoh, s nímž se dostane pěšky i do dříve zapovězených oblastí nebo nepřístupného terénu. 

Google dále plánuje rozšiřování využití map uvnitř veřejných budov a též má v plánu zpřístupnit službu Map Maker pro pro další země. Služba slouží pro uživatelské aktualizování a doplňování informací do map. Je to vlastně taková Wikipedia, ale zaměřená na mapy. Českým uživatelům však nadále zůstane nedostupná. Mezi zeměmi, do kterých se teď služba rozšíří, totiž Česká republika není.

Google: Češi nemají ke službě Street View vážnější námitky

V odborných médiích se mnohokrát psalo o nevoli občanů různých zemí, jejichž místo bydliště Google fotí a zpřístupňuje k virtuálním procházkám prostřednictvím služby Street View na Google Maps. Nějaké významnější protesty českých obyvatel ale nebyly zaznamenány a Google potvrzuje, že od českých občanů eviduje minimum stížností a žádostí ohledně úpravy či odstranění snímku.

Ve srovnání s jinými zeměmi jde o minimální počet žádostí. Je skvělé, že Češi jsou novým technologiím tak otevřeni a nakloněni, rádi nové věci zkoušejí a zkoumají. Naopak, dostáváme více žádostí o nerozmazávání,“ uvedla Janka Zichová, PR manažerka českého zastoupení Googlu.

Čeští uživatele prý posílají minimum stížností na snímky ze služby Street View, přestože se najdou takové, kde navzdory slibům Googlu nejsou rozmazané obličeje vyfocených osob.

Přestože samotní čeští občané podle dlouhodobého pozorování nemají se službou Street View vážnější potíže, tak Google narazil u tuzemského Úřadu na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Připomeňme si, že pro pokračování ve snímkování se u něj musel zaregistrovat a snížit výšku stožáru, na němž je umístěna kamera pořizující fotografie snímané lokality.

Úřad se totiž domníval, že z původní výšky jsou v dosahu kamery i soukromé pozemky za ploty a zdmi, na něž není za standardních okolností z veřejného prostranství vidět. Google výšku stožáru obhajoval tím, že potřebuje, aby ve snímání nepřekážely například vysoké nákladní automobily. Stejný problém řešil v Japonsku, kde dokonce musel provést úplně nové snímkování s níže instalovanou kamerou. 

Připravuje se Google Chrome pro prostředí Metro

Google od března pracuje na verzi prohlížeče Google Chrome pro Metro určené Windows 8. Podporu Windows RT údajně neplánuje kvůli omezením, jež Microsoft v tomto systému pro ARM architekturu stanovil pro všechny ostatní tvůrce softwaru včetně prohlížečů. Google a Mozilla si kvůli tomu již veřejně stěžují, ale zatím jím to není nic platné.

Google tak alespoň prozatím připravuje prohlížeč pro prostředí Metro z plnohodnotných Windows 8 pro klasickou x86/x64 architekturu. Právě na ní sází většina tabletů se systémem od Microsoftu představených před pár dny veletrhu Computex 2012. V první fázi chce Google zabudovat podporu nových funkcí z Windows 8 jako jsou charms a snap view (oficiální lokalizace jmen obou funkcí zatím nebyla zveřejněna).

Ranou vývojovou verzi prohlížeče Google Chrome pro prostředí Metro z Windows 8 si zájemci již mohou vyzkoušet.

Až později je na programu vyhlazení uživatelského rozhraní dle designového stylu prostředí Metro a vylepšení resp. zavedení podpory dotykového ovládání. Není tedy překvapením, že uživatelské rozhraní rané vývojové verze Google Chrome pro Metro se příliš neliší od běžného desktopového prohlížeče Google Chrome.

Google Chrome pro Metro se zatím příliš neliší od desktopové verze. Úpravy pro dotykové ovládání mají přijít až později.

Zatím není jasné jak moc ho Google chce upravit. Pro pohodlné dotykové ovládání i na menších displejích však bude nutné provést řadu změn. Například klasické zpracování tabbed-browsingu, které nyní Google Chrome pro Metro používá, není pro potřeby tabletů zrovna to pravé ořechové. Nebylo by tedy překvapením, kdyby Google Chrome pro Metro převzal koncept GUI od svého bratříčka pro Android. 

Gmail zavádí ochranu před šmírování uživatelů jejich státem

Google již několikrát zaznamenal případy, kdy se někdo pokoušel vloupat do e-mailových schránek uživatelů služby Gmail, kteří se ve své zemi počítají za opoziční hlasy, resp. vystupují proti vládnoucí partaji. Přímou reakci je zřejmě zavedení nové ochrany, která má v takových případech uživatele upozornit na „state-sponsored“ útoky. Tedy útoky na objednávku státu, resp. jeho politických představitelů.

Pokud Google zachytí podezřelou aktivitu indikující takový případ, tak uživatele dané e-mailové adresy, resp. schránky upozorní varovnou zprávou a výzvou k lepšímu zabezpečení. Kromě volby silnějšího hesla může uživatel zvolit dvoustupňové ověření identity, kdy kromě zadání uživatelského jména a hesla je nutné opsat i kontrolní kód putující ve formě SMS zprávy na přednastavené telefonní číslo.

Google Accounts podporují dvoustupňové ověření identity podobně jako třeba internetová bankovnictví.

Tento způsob ochrany svého účtu může využít kdokoliv, nemusí jít nutně o lidi pronásledované z politických důvodů. Již delší dobu na možnou kompromitaci přístupových údajů k e-mailové schránce Google upozorňuje na základě podezřelých přístupů, kdy například detekuje souběžné přihlášení z více zařízení.

Nezřídka jde o plané poplachy, kdy uživatel je přihlášen přes jednu IP adresu například z mobilního telefonu a přes druhou IP adresu z osobního počítače. Google ale také reaguje na dvě různá přihlášení krátce po sobě z míst, která jsou od sebe geograficky příliš daleko, než aby se oprávněný uživatel schránky mezi přihlášeními z jednoho místa dokázal přepravit na místo druhé. 

Gmail již dlouho loguje přístupy do schránek a upozorňuje na ty podezřelé, které ukazují na možnou kompromitaci.

Google koupil firmu Meebo a ruší její nejznámější služby

Jen pět dnů poté, co Google potvrdil, že opravdu kupuje společnost Meebo  (údajně za 100 milionů dolarů), oznámil faktickou likvidaci jejího stávajícího produktového portfólia. Zůstává jen Meebo Bar, ostatní k 11. červenci 2012 bude zrušeno včetně služby Meebo Messenger, která byla mezi internetovými uživateli dosud zřejmě tím nejznámějším počinem společnosti Meebo.

Meebo Messenger je webová služba pro komunikaci napříč komunikačními službami. Podporuje jak ty s otevřeným protokolem (např. Facebook Chat nebo Google Talk), tak ty s uzavřeným proprietárním protokolem, což je právně velmi ošemetné (a konkurenti by dost možná dlouho neváhali Google žalovat, že se nyní jeho služba nabourává do jejich uzavřeného protokolu). 

Službě Meebo Messenger zbývají poslední dny. Google jí ruší poté, co ji koupil spolu s s celou společností Meebo.

K 11. červenci 2012 tedy služba Meebo Messenger končí. Do té doby si uživatelé mohou stáhnout historii komunikace a smazat svůj účet. Ke stejnému datu končí i komunikační aplikace Meebo IM pro mobilní zařízení. Nejenže přestanou být distribuovány, ale budou též i odstřiženy od poskytovaných služeb. Jako alternativu jejich dosavadním uživatelům lze doporučit IM+ podporující mobilní zařízení Applu, zařízení se systémem Android, komunikátory BlackBerry a chytré mobily s Windows Phone.

Končí též widgety Meebo Me. Přechod pod křídla Googlu přežije pouze Meebo Bar. Potvrzuje se tak, že tato lišta byla hlavním, resp. dost možná jediným důvodem, proč Google společnost Meebo kupoval. Meebo Bar je lišta, kterou si zájemci mohou dát na své webové stránky, kde se zobrazuje vždy při spodním okraji okna prohlížeče. 

Lišta Meebo Bar je jedním z projektů společnosti Meboo, který po její akvizici Google zachová a bude jej dál rozvíjet.

V současnosti ji lze použít pro integraci se sociálními sítěmi s podporou sdílení obsahu a tvůrci jednotlivých stránek si mohou upravovat její obsah dle svých potřeb. Google hodlá lištu dál rozvíjet. Lze očekávat užší spolupráci s jeho službami (Google Plus?) na úkor těch konkurenčních (např. Facebook?). Teoreticky by ji mohl využít i jako reklamní prostor pro své reklamní systémy. To jsou ale jen dohady, protože přesné plány dalšího rozvoje lišty Meebo Bar zatím nebyly prezentovány. 

Blogger.com stěhuje české blogy na doménu blogspot.cz

I blogy českých uživatelů služby Blogger.com od Googlu se stěhují na novou doménu. Namísto domény druhého řadu blogspot.com s tradiční generickou koncovkou bude nyní upřednostňováno doménové jméno s českou národní doménou prvního řádu, tedy blogspot.cz. Bloggeři se ale nemusí bát, že by existující odkazy přestaly fungovat. Google zajistí přesměrování.

Cílem není primárně bloggerům nabídnout blog s adresou s jejich národní top-level doménou. Změna souvisí se zaváděním lokální cenzury obsahu, aby bylo jednodušší konkrétní blog přiřadit ke konkrétní zemi, podle jejichž zákonů a zvyklostí bude Google mazat nelegální, nevhodné či nežádoucí příspěvky. Dále bude pro uživatele z vybraných zemí skrývat obsah, který je v nich nelegální nebo nežádoucí. 

Blogger.com operuje oficiálně na českém trhu již několik let. Přesto teprve nyní bude české blogy stěhovat na doménu s českou národní koncovkou. Důvod? Tzv. lokální cenzura.

Pokud se čeští bloggeři budou řídit provozními podmínkami služby a českou legislativou, Google jim při psaní ponechá naprosto volnou ruku. Může však některé jejich příspěvky skrývat třeba v zemích s autoritativním režimem. Bohužel ne všude mají svobodu slova. (i my v České republice požíváme menší svobody slova než například američtí občané).

Přesun českých blogů z domény blogspot.com na blogspot.cz se nikterak nedotkne blogů, které jejich autoři provozují na vlastní doméně. V těchto případech nebudou muset čeští autoři stěhovat své blogy na doménu s českou národní koncovkou. Budou moci nadále používat stávající doménu s libovolnou geografickou nebo generickou koncovkou dle podmínek pro její registraci.

Google se spojuje s konkurencí v boji proti tzv. špatným reklamám

Společnosti Google, Facebook a Twitter vytvořily společnými silami Ads Integrity Alliance. Členem nové aliance je také AOL spolu s organizací Interactive Advertising Bureau sdružující přes pět stovek mediálních a technologických firem točících se kolem reklamy. Všichni jmenování chtějí společně pod hlavičkou Ads Integrity Alliance bojovat proti tzv. špatným reklamám.

Konkrétně jde o reklamní kampaně sloužící k šíření záškodnických programů nebo k lákání uživatelů na podvodné weby. I přes interní bezpečnostní mechanismy jednotlivých reklamních systémů se stává, že taková reklama projde všemi kontrolami a je vystavena na webu, kde ohrožuje uživatele a poškozuje pověst provozovatele reklamního systému i webu, kde se reklama objeví.

Nevraživost stranou. Google, Facebook nebo Twitter chtějí v rámci Ads Integrity Alliance společnými silami bojovat proti reklamám sloužícím například k distribuci malwaru.

Google s tím má poměrně bohaté zkušenosti. Sám přiznává, že jenom za loňský rok musel deaktivovat 130 milionů reklam od 800 000 inzerentů, které porušovaly podmínky jeho reklamní sítě. Byly mezi nimi i kampaně sloužící k šíření malwaru. Členové Ads Integrity Alliance chtějí proti těmto tzv. špatným reklamám bojovat společným vývojem a sdílením obranných postupů. Dále hodlají sdílet informace s odpovědnými politickými představiteli a orgány činnými v trestním řízení. 

Nedůvěryhodnost reklamních sítí je samozřejmě pro jejich provozovatele a potažmo řádné inzerenty velkým problémem, protože uživatelé se z bezpečnostních důvodů mohou obávat kliknutí na reklamu, která je zaujala. Vznik Ads Integrity Alliance je tedy logickým krokem a nezbývá než se ptát, proč k němu nedošlo již mnohem dříve. Snad ne proto, že i podvodníci jsou platící inzerenti … 

Google Plus opouštějí tvůrci her, Facebook se může smát

Google chtěl z Google Plus mimo jiného mít velkou sociální herní platformu. Nicméně nabídka her se nijak významně nerozrůstá a naopak se bude podle čerstvých zpráv z poloviny června ztenčovat. Společnost Wooga z Google Plus stáhla svou hru Monster World. Prý je pro ní mnohem zajímavější působení na Facebooku. Údajně z Google Plus brzy odstraní i hry Bubble Island a Diamond Dash. 

Hru Monster World si na Google Plus již nezahrajete a brzy ze sociální sítě Googlu mají zmizet další. 

Od Google Plus dává ruce i PopCap, nynější divize Electronic Arts. Ta stahuje ze sociální sítě Googlu svou hru Bejeweled Blitz. Oficiálně to ale Electronic Arts doprovází poněkud tlumícím komentářem, že Google je cenným partnerem a firma prý bude pokračovat ve vývoji pro platformu Googlu. V tomto kontextu je „vývoj pro platformu“ takový nicneříkající obrat, za kterým může být prakticky cokoliv, co za něj chcete schovat. 

Zdá se tedy, že Google má zásadní problém. Wooga a Electronic Arts jsou mezi v první čtyřmi tvůrci nejúspěšnějších her na Facebooku. Jejich odklon od Google Plus význam této sociální sítě pro hráče výrazně oslabuje a nesporně bude mít vliv i na zájem dalších herních vývojářů o účinkování na Google Plus.

Her je na Google Plus poskrovnu. Místo příchodu nových her přicházejí zprávy o stahování těch již dostupných.

Dá se říci, že odklon zmíněných dvou herních firem od Google Plus potvrzuje dvě věci, které se o této sociální síti tradují: pomalý nárůst uživatelů a jejich malá aktivita. Google Plus by momentálně měl mít 150 milionů uživatelů. To není zase tak malé číslo na stále ještě mladou novou službu. Ale od velkého a mocného Googlu se čekalo více.

Navíc se objevují více či méně důvěryhodné analýzy, podle nichž je mnoho uživatelských účtů prakticky mrtvých a v sociální síti Googlu to zkrátka nežije ani zdaleka tak jako na Facebooku či Twitteru. To přímo potvrzuje společnost Wooga, která vyzdvihuje právě větší míru uživatelské aktivity na Facebooku.

Street View nově pokrývá desítky českých měst a nespočet okolních obcí

Náznaky z posledních dnů se potvrdily. Google zpřístupnil ve své službě Street View v rámci Google Maps řadu nových českých lokalit. Dosud služba Street View nabízela virtuální procházky po Praze, vybraných částech Brna, Ostravy a několik dalších měst ve Středočeském kraji. Dále pak služba poskytovala pohled na dálnici D1 a památky Českého Krumlova.

Nově Street View má k dispozici snímky z více než padesát českých měst a nespočtu okolních městeček a obcí. Dostupné jsou snímky i z velmi malých vesnic. Google tedy Českou republiku snímkoval opravdu poctivě a pečlivě. K nim se přidává osm desítek míst s kulturní nebo historickou hodnotou. Nejnovější snímky jsou z května 2012.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

V uplynulém roce se nám pomocí Street View aut a tříkolek podařilo sesbírat desítky tisíc kilometrů českých a moravských ulic, silnic a historických lokalit a také aktualizovat některá již dříve nasbíraná místa,” uvedl Jaroslav Bengl, produktový manažer Googlu.

Street View nyní nabízí virtuální procházku i po obci Strýčice, která je podle Wikipedie svou rozlohou nejmenší obcí v České republice pouze s 52 obyvateli.

Momentálně ale už Google nové lokality v České republice nesnímkuje a v nejbližší době to podle našich informací nemá ani v plánu. Přitom by se ještě pár zajímavých lokalit našlo – zejména při možnosti nově využívat přenosný snímkovací batoh. S ním se Google pěšky dostane i tam, kam se ani tříkolky nedostaly. Uvidíme, třeba se sem ještě snímkovací technika vrátí ve vzdálenější budoucnosti.

Co z uvedeného vás nejvíce zaujalo?

Autor článku

Autor je nezávislý novinář a publicista věnující se informatice, elektronice a telekomunikacím. V těchto oborech i podniká. Se serverem Lupa.cz spolupracuje již řadu let jako externí redaktor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).