Na to, že jednou za rok podám 1x daňové přiznání, 1x přehled pro ČSSZ a 1x přehled pro zdravotní pojišťovnu mě to přijde nějak složité. Navíc nevím jak budu podávat potvrzení zaměstnavatele a jiná doplňková potvrzení (od bank apod.) v papírové formě. To budu muset žádat o formu elektronickou nebo bud muset na nějaký ten POINT aby mě to převedli (tedy ne zdarma)? Už mě vůbec není jasné jakým způsobem budu data předávat. Vždyť na daně je tu EPO, ČSSZ má vlastní portál a zdravotní pojišťovna také. Aktuálně jsem vyplnil, vytiskl, podepsal a podal. Žádný problém už od roku 1998, kdy jsem založil živnost. Z mého pohledu datovými schránkami nepolíbeného laika mám obavy, že budu ztracen a to nevím jak se s tím popasuje můj 75letý otec. Taky jsem se dočetl, že dokumenty ve schránce zůstanou jenom nějaký omezený čas a pak jsou odstraněna. I kdyby nakrásně nebyla smazána, tak data mohou "zmizet" z důvodu poruchy, el.mag. sluneční bouře aj. Papír mě i přes možnost fyzického zničení a na základě letitých zkušeností (Už ani nepočítám kolikrát jsem zažil různých ztrát dat v el. podobě z různých důvodů.) přijde přeci jen bezpečnější. Ovšem převedení do papírové formy mě vyjde na XY Kč, takže pokud budu paranoidní, tak mě nově roční podání daní vyjde o [počet stránek]*XY Kč dráž.
Z mého pohledu jsou pro mě datové schránky dělo na komára a ještě z nekvalitní oceli, co hrozí, že se každou chvíli roztrhne a zraní mě... Přitom by stačila obyčejná stará dobrá plácačka.
Ideální je, když vám to potvrzení dotyčný subjekt vystaví elektronicky. Když ho máte jen papírově, doložíte ho papírově nebo necháte provést autorizovanou konverzi. Nebo úřady často akceptují i pouhý sken potvrzení – přílohy k daňovému přiznání dávám vždy naskenované a nikdy s tím nebyl problém, u ČSSZ je to půl na půl, v některých letech jim to stačilo, někdy si ho vyžádali ještě v papírové formě.
Papír může zmizet stejně snadno, jako elektronický dokument. Rozdíl je ovšem v tom, že od elektronického dokumentu si můžete jednoduše zdarma udělat třeba tisíc kopií, které mají platnost originálu. Ověřené kopie papírových dokumentů se trochu prodraží.
Což ale nic nemění na tom, že datové schránky jsou špatně a jejich vnucování lidem je také špatně. Elektronická komunikace má přece tolik výhod, že by ji většina lidí používala rád dobrovolně – pokud by to bylo implementované dobře.