Ilustrace: Nenad Vitas
Sportovní fanoušci jistě zaznamenali, že fotbalová Anglie slaví. Jejich hoši v posledním kvalifikačním zápase vyprovodili Chorvaty potupným skóre 5:1 a s předstihem se kvalifikovali na mistrovství světa, které bude příští rok hostit Jihoafrická republika. Postup je v kapse, z čehož nepřímo rezultuje lahůdka pro příznivce fotbalu a Internetu.
Další zápas s Ukrajinou totiž bude prvním domácím utkáním Anglie, které bude exkluzivně přenášeno prostřednictvím online internetového přenosu. Agentura, která prodává práva (více ve článku Guardianu nedostala uspokojivé nabídky na odvysílání zápasu od obvyklých partnerů. BBC, ITV, Sky nebo ESPN nemají zájem, podle nich není zápas tak atraktivní, aby kupovaly práva. Jeden z provozovatelů online vysílání se naštěstí chytil, takže fotbaloví fanoušci o utkání nepřijdou. Akorát se budou muset přesunout z hospod a obýváků s televizí k počítači připojenému k Internetu. Společnost Perform spojila síly s velkými vydavateli online titulů (například Sun, Telegraph a Guardian) k propagaci a prodeji „vstupenky“ na zápas.
Kolik bude ta legrace stát? Od 4,99 liber až po 11,99 liber, podle toho, kdy si fanoušek přístup k vysílání zaplatí. Někomu se to může zdát moc, ale už teď je jasné, že se najde dost nadšenců, kteří budou chtít tuto velkou premiéru sledovat na vlastní oči. Prý ještě existuje možnost, že se nějaká z velkých televizí rozmyslí a zápas bude chtít vysílat standardně, ale podle odborníků zůstává velká šance, že se utkání nakonec skutečně objeví exkluzivně na Internetu.
Zatím jde alespoň v Anglii o první vlaštovku. V budoucnu se ale můžeme dočkat podobných situací čím dál tím častěji. „Neatraktivní“ zápasy se mohou objevit na Internetu, když o ně nebude mezi klasickými vydavateli zájem. Klasická televize přece nemůže vítězit navždy, pokud se nastavený obchodní model osvědčí a bude o něj zájem, je tu velká šance na poskytování exkluzivního obsahu pouze na Internetu. A samozřejmě nemusí jít pouze o sportovní utkání.
Nákup „jednoho zápasu“ je jednoduchý a přehledný, za určitou sumu peněz se fanoušek podívá na to, co ho zajímá. Nemusí platit měsíční paušály a poplatky, koncept obsahu „on demand“ je tímto dotažen téměř k dokonalosti. Zatímco nyní televize nabízejí na Internetu svůj archiv zadarmo (a podle toho také vypadá výběr z pořadů) nebo za jednotný poplatek na pořad, v budoucnu to může být úplně jinak.
I u nás jsme zažili pokusy internetových portálů přenášet exkluzivně sportovní utkání, které jinde není k vidění. Nebylo to za zvláštní poplatek, ale zdarma. Platil portál, nebo sponzoři. Česká televize nabízí zadarmo přenosy ze všech fotbalových zápasů, jenom díky tomu, že má práva. Ty jsou největším problémem, stojí pěkný balík. Takže se nedá předpokládat, že se něčeho podobného jako je novinka v Anglii dočkáme i u nás. Když není jisté, že se koncept osvědčí v Anglii, kdo zaručí úspěch u nás? Ale řekněte sami, neutratili byste pár desítek korun za přenos zápasu naší fotbalové reprezentace, když by nebyl v televizi?