Nova propouští a omezuje vlastní tvorbu. Chystá se její prodej?

28. 1. 2011
Doba čtení: 20 minut

Sdílet

Autor: 115393
DOPLNĚNA REAKCE TV NOVA - Vlna dalšího propouštění začíná v nejsledovanější televizi v zemi, Nově. Nervozita mezi zaměstnanci je obrovská, navenek prosakují informace o odchodu až stovky lidí. Tak velkou redukci počtu zaměstnanců sice generální ředitel Novy Jan Andruško popřel, samotný fakt, že televize propouští, ale potvrdil. Organizační změny na Nově se už dotýkají výroby původních pořadů, kterou televize výrazně omezí. Zaměstnancům, kteří na Nově zůstávají, televize zvyšuje pracovní zatížení, což se odráží na kvalitě vysílání. Konkurenceschopnost nejsledovanější české televize výrazně klesá, zejména na úkor Primy. Ta už vytušila svoji šanci.

Nehledí se na kvalitu, ale na zachování vysokých zisků

Příznačné pro situaci na Nově je to, že o ní nechce nikdo mluvit veřejně na vlastní jméno. Přesto se serveru DigiZone.cz podařilo sehnat vyjádření zaměstnanců i externích dodavatelů pořadů, kteří byli ochotni o reorganizaci a šetření v nejsledovanější televizi hovořit – ovšem pod zárukou zachování anonymity. Z jejich poznatků i dosud zveřejněných programových plánů Novy na letošní únor a náznaků o jarním schématu vyplývá, že televize bude pokračovat v úsporách na výrobě vlastních pořadů a některé se dokonce chystá pozastavit. Letošní úspory naváží už na loňskou „ozdravnou“ kúru, kterou Nově naordinoval Adrian Sarbu, prezident a generální ředitel mediální skupiny CME, jež Novu vlastní.

Seriály jsou na nule, premiérové díly vyrábí jen Ordinace a Ulice. Druhá série Vizity je vyrobená, ale v šuplíku, stejně tak Soukromé pasti II, které možná ani nemají všechny díly dokončené. Takhle se na nich (ne)pracuje už dva roky, líčí situaci na Nově jeden ze zaměstnanců. Denní seriál Ulice, který patří k nejsledovanějším nezpravodajským pořadům Novy a společně s Televizními novinami, Ordinací v růžové zahradě 2 a Občanským judem udržují televizi na pozici jedničky na českém trhu, se už loni musel uskrovnit a snížit rozpočet o 20 procent. Letos má ušetřit dalších 10 procent a některé zdroje dokonce tvrdí, že Nova jeho výrobu úplně pozastaví a nechá si pouze mnohem sledovanější Ordinaci.

TV Nova - seriál Ulice

Denní seriál Ulice tvoří kostru sledovanosti televize Nova, díky ní si Nova „prodloužila“ prime time do podvečera (Foto: archiv TV Nova)

Skončí Ulice? Nova si už zjišťuje, jak by fungovala bez ní

Ulici sebrali kvůli finanční krizi 20 procent rozpočtu a s letošním rokem musí o dalších 10 procent dolů. Znamená to omezování exteriérů, nových lokací i herců, které neplatí paušálem, přiblížil člověk z Novy. Televize už koncem prosince a začátkem ledna, kdy je tradičně „hluché“ reklamní období, vysílání Ulice přerušila a v jejích časech nabídla starší české komedie. Kvůli nim podíl Novy na trhu u diváků starších patnácti let klesl pod psychologickou hranici 30 procent. Přestávka premiérových dílů Ulice, ke které dochází pravidelně i v letních měsících (opět kvůli menšímu zájmu inzerentů) mohla Nově sloužit i ke zkoušce, čím by mohla tento seriál nahradit, byť jen v některých dnech, a jak by na to reagovali diváci.

Další možností, o níž Nova uvažuje, je omezení vysílání Ulice na méně než pět dní v týdnu. Nyní Nova nabízí tento seriál každý všední den podvečer, podle informací DigiZone.cz by ale mohla jeden den vynechat. MF Dnes naznačuje, že počet premiérových dílů dalšího úspěšného původního seriálu Ordinace v růžové zahradě se omezí ze dvou na jeden týdně. Televizní producent, který s Novou spolupracuje a zná situaci uvnitř televize, ale serveru DigiZone.cz řekl, že Ordinace by sice měla omezit svůj rozpočet, Nova ji ale chce nasadit dokonce třikrát týdně: kromě tradičního úterý a čtvrtka také ve středu. Podle programových plánů Novy na druhý únorový týden mají ale středeční večer zaplnit dva díly turecké telenovely Tisíc a jedna noc.

TV Nova - seriál Ordinace v růžové zahradě 2

Sníží Nova počet dílů seriálu Ordinace v růžové zahradě 2 na jeden týdně, nebo ho bude naopak vysílat třikrát týdně? (Foto: archiv TV Nova)

Veškerá výroba se soustředí na další SuperStar

Jestliže na původních seriálech šetří, veškeré výrobní síly Nova upírá k druhé řadě Česko Slovenské SuperStar, kterou odvysílá letos na jaře společně se sesterskou slovenskou televizí Markíza. O vlastní tvorbě se nedá říct vůbec nic, kromě Ordinace a Ulice není na jaro v plánech nic. Střižny zejí prázdnotou. Přitom v MediaPro Pictures (nová servisní organizace, na kterou přešla veškerá výroba pořadů pro Novu, pozn. red.) se všichni tváří, že se schyluje k velkému výskoku: pořádají workshopy, jak psát telenovelu, najímají talent scouty, rozhodně nevypadají na firmu, která skomírá, jak by se zvenku mohlo zdát, popisuje zaměstnanec Novy, který se podílí na výrobě vlastní dramatické tvorby.

Ze zábavných a publicistických pořadů Nova postupně dělá teleshopping. Nejednou ji v poslední době napomenula Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV), které se nelíbí, jakým způsobem televize praktikovala product placement, tedy prezentaci výrobku přímo v pořadu. Největší výtky se týkaly seriálů Ordinace v růžové zahradě 2 a Ulice, Rada však má i další adepty. Ostatně, sami lidé z Novy přiznávají, že product placement je v poslední době to nejdůležitější, na čem dramaturgicky stojí pořady Rady ptáka Loskutáka, Tescoma s chutí, Babicovy dobroty nebo zábavná show Mr. GS, jejíž kvalita šla tak dolů, že Nova uvažuje o jejím konci nebo přinejmenším pozastavení. Jiný pořad, Stahovák s Vojtou Kotkem a Jiřím Mádlem, který byl jediným původním pořadem české MTV, již pozastavila.

Česko Slovenská SuperStar 2 - porota

Nova má na jaro jen dva programové taháky: druhou řadu Česko Slovenské SuperStar a tureckou telenovelu Tisíc a jedna noc (Foto: archiv TV Nova)

Původní tvorbu nahrazuje akvizice: turecká telenovela

Výpadek vlastní tvorby chce Nova nahnat v akvizicích. Jak si už její majitel, společnost CME, vyzkoušel v Bulharsku, Rumunsku a na Slovensku, na diváky mimořádně zabírá turecká telenovela Tisíc a jedna noc. Natolik, že ji Nova od 6. února nabídne pět dní v týdnu v osmi dílech: v pondělí, úterý, středu, čtvrtek a neděli. V pondělí, středu a neděli hned po Televizních novinách od 20 hodin a dva díly najednou, v úterý a ve čtvrtek po Ordinaci v růžové zahradě 2 od 21:45 hod. v jednom díle. Původně přitom Nova počítala s tím, že telenovelu nasadí do podvečera, ale mimořádný úspěch Tisíce a jedné noci na Markíze, kde ve sledovanosti poráží i večerní zprávy, ji katapultovala do prime time.

Část programu, kde jsme dosud vysílali kriminální seriály, jsme pro letošní jaro vyhradili romantickému seriálu. Cítili jsme, že je čas pro změnu. Navíc z průzkumů vycházelo, že po dvou letech krize chtějí lidé večer na chvíli uniknout každodenním problémům, zažít něco pozitivního a příjemného. Proto jsme se rozhodli nabídnout jim místo krimi romantiku, vysvětlila pro MF Dnes mluvčí Novy Michaela Fričová. Zatím však není jasné, zda tak silné nasazení Tisíce a jedné noci na Nově vydrží, či zda jde jen o dobře promyšlený tah, jak tento seriál zpropagovat. Nova má totiž k dispozici jen 180 dílů a při tak častém vysílání by je vypotřebovala do půl roku. Ale hlavně: vyhnala by od obrazovek muže.

TV Nova - seriál Tisíc a jedna noc

Tureckou telenovelu Tisíc a jedna noc koupila Nova na přání svého rumunského superšéfa Adriana Sarbu. Bude na české diváky působit stejně dobře jako na bulharské, rumunské a slovenské? (Foto: archiv TV Markíza)

Publicisté musí chodit na „stáže“ do zpravodajství

Výraznými změnami procházejí i publicistické pořady, nebo alespoň to, co z nich zbylo. Vedení Novy si udělalo interní audit, z něhož zjistilo, že produktivita práce publicistů je mnohem menší než u redaktorů zpravodajství, a tak nařídilo redaktorům pořadu Víkend povinné stáže ve zpravodajství. Zrušili pozici jednoho redaktora Víkendu z původních šesti a díky jejím „stážím“ ve zpravodajství třeba dostane někdo ze zpravodajců volno, které tam už půl roku nikdo neměl, popisuje zaměstnanec Novy. Tým Víkendu opouští na vlastní žádost také Jiří Podzimek, který přišel na Novu z konkurenční Primy, kde svého času moderoval nedělní diskusní pořad Partie. Pořad Občanské judo, který patří mezi nejsledovanější na Nově, pokračuje jenom díky sponzorovi, který zaplatil sponzorské vzkazy u deseti dílů.

Pořad 112 se vysílá ob týden, čímž se podařilo splnit požadavek vedení snížit rozpočet na polovinu, pokračuje zdroj z Novy. Redaktoři publicistického pořadu Koření zase mají pozastavené cesty do zahraničí, příspěvky ze světa stříhají pouze z agenturních příspěvků. Zpravodajství živoří. Staří dobří harcovníci a profíci jsou už dávno pryč, všechny současné lidi (kromě Jiřího Pánka) už najímali za šéfredaktora Petra Mrzeny (toho Nova propustila loni v létě a poté nastoupil jako bruselský zpravodaj do televize Z1, která tento týden ukončila vysílání, pozn. red.), za maximálně dvoutřetinové platy, než měli Zunovi lidé, popisuje člověk z Novy. Zůstávají ambiciózní mlaďoši, kteří jsou ochotní dělat od nevidím do nevidím za třicet tisíc korun měsíčně. Z krajských redakcí Novy za poslední dobu odešlo minimálně osm redaktorů.

TV Nova - Víkend

Redaktoři pořadu Víkend jsou podle mínění vedení Novy málo pracovně vytížení, tak musí část úvazku odpracovat pro Televizní noviny (Foto: archiv TV Nova)

Nova chce přesto rozšiřovat zpravodajství

I přes neutěšený stav v redakcích zpravodajství a publicistiky se Nova chystá výrazně rozšířit počet zpravodajských pořadů. Dosud tají jak, a z programových plánů na druhý únorový týden nic takového nevyplývá, ale veřejně tuto informaci opakovaně potvrdila mluvčí televize Michaela Fričová i nový generální ředitel Jan Andruško. V úvahu prakticky připadá zavedení Nočních Televizních novin, které s úspěchem fungují na slovenské Markíze, nebo i Poledních Televizních novin, jakési obdoby Poledních Událostí na České televizi, které mají velmi slušnou sledovanost, nebo poledních Novin slovenské televize Joj, které odstartovaly teprve nedávno a slušně konkurují Markíze. Nebo dokonce speciální zpravodajský kanál, o němž Nova kdysi snila. Každopádně Nova se na tuto novinku připravuje, už přebudovala strukturu vedení redakce zpravodajství a rozšířila počet editorů.

Argumentem pro posílení zpravodajství ve vysílání Novy ale může být obrovská investice do nového News centra, které Nova otevřela teprve před třemi lety a je pro vysílání tří zpravodajských relací denně moc velkým luxusem. Nova navíc potřebuje uplatnění pro zaměstnance tiskové agentury Mediafax, kterou odkoupila loni v lednu za symbolické jedno euro od svého nejvyššího šéfa Adriana Sarbu. Na těžce prodělečný podnik poté doplatila řada zaměstnanců Novy, protože televize musela kvůli nesmyslné akvizici Mediafaxu drasticky šetřit a propouštět. Paní z Mediafaxu, které se nastěhovaly na redakční patro, to fakt nevytrhnou. Jejich pracovní tempo a nasazení nemá v komerční televizi co dělat, komentuje to zdroj z Novy, který zná situaci ve zpravodajství.

Nova center 5

Hezké, ale málo využívané. Novácké news centrum již brzy odbaví více zpravodajských relací nebo dokonce samostatný zpravodajský kanál (Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz)

Úspory jsou někdy až směšné. Gothaj místo šunky

Snižování nákladů na Nově se už přímo dotýká pracovních možností jejích zaměstnanců. Šetří se všude, náklady se škrtají i po miniaturních položkách: řadovým zaměstnancům byla třeba vypnuta možnost stahovat si služebním mobilem data; když mají herci v seriálech jíst, snídají nějaký gothaj místo šunky, ani firemní večírek v Ambassadoru letos nebude, a to byl vždycky – i poslední dva roky, pokračuje zaměstnanec Novy. Televize ke konci ledna úplně zrušila oddělení mediálního práva, které pomáhalo tvůrcům i redaktorům upravovat pořady a příspěvky tak, aby nebyly napadnutelné u soudu, případně zastupovalo Novu ve sporech s RRTV. Po mnoha letech tak z Novy odešla i právnička Markéta Havlová, která zde působila už od dob Vladimíra Železného.

Informaci o stovce propouštěných zaměstnanců Nova na dotaz serveru DigiZone.cz popřela, organizační změny a odchod některých pracovníků ale potvrdila. Není pravda, že by Nova propouštěla 100 lidí. Tak jako v každé úspěšně fungující společnosti sleduje i v TV Nova její nejvyšší management, zda jsou správně a efektivně využíváni lidé, technika a prostředky, které má firma k dispozici, a na základě posouzení přistupuje k určitým krokům, řekla DigiZone.cz začátkem tohoto týdne mluvčí Novy Michaela Fričová. Lidé, kteří jsou pro tuto firmu potřební, tu své místo mají, a společnost udělá vše pro to, aby si je udržela. Ti, kteří pro společnost nejsou využitelní, odejdou. To není žádný neobvyklý postup, ale princip každé úspěšné firmy, dodal generální ředitel Jan Andruško.

Jan Andruško, Televizní noviny

Na Nově zůstanou jenom ti, které potřebujeme, říká generální ředitel Jan Andruško (na snímku jako host v Televizních novinách, 9. ledna 2011)

Proč by Nova uměle snižovala svoji sledovanost? Kvůli prodeji

MediaPro Pictures

Snahy Novy zbavovat se úspěšných formátů, šetřit a uměle snižovat svoji sledovanost by za normálních okolností nedávaly smysl. Jenže pokud je vnímáme v kontextu organizačních změn v celé CME, k nimž docházelo od loňského ledna, ledasco pak vypadá mnohem srozumitelněji. Na přelomu let 2009 a 2010 vznikla společnost MediaPro Pictures (MPP), na kterou Nova postupně převedla veškerou výrobu původních pořadů. Přešla do ní i velká část zaměstnanců Novy. Vlastník televize, společnost CME, to vysvětlila snahou oddělit vysílací služby od televizní produkce a pokusem uspět na trhu s televizními formáty (tedy nejen pro vlastní televize, ale i jiné stanice). Z hlediska samotné Novy je ale tento krok nepochopitelný: proč by se zbavovala vlastní výroby a stala se závislou na jiné společnosti, byť ji vlastní stejná firma jako Novu (CET 21)?

Zaměstnanec Novy, který serveru DigiZone.cz poskytl detailní informace o situaci uvnitř televize, se domnívá, že MPP později odkoupí prezident a generální ředitel CME Adrian Sarbu. Zařídí si tak stejně výhodný byznys, jaký ho vynesl na vrchol v Rumunsku. To je přece nejlepší kšeft, když firma, které šéfuji, bude zavázaná objednávat produkty od firem, které vlastním, říká. V Rumunsku, kde Sarbu založil v devadesátých letech minulého století komerční televizi Pro TV, ke které pak vzniklo několik tématických kanálů, existuje také servisní společnost – MediaPro International. Sarbu nejdříve prodal CME své podíly v Pro TV a později postupně i v této servisní firmě. Těžko tedy říci, proč by nyní měl kupovat tutéž firmu, ale v České republice, zpět do osobního vlastnictví.

Adrian Sarbu vždycky hleděl spíš na vlastní prospěch

Ve prospěch této hypotézy však mluví fakta z minulosti: Sarbu již několikrát prodal firmě CME, jíž nyní šéfuje, několik vlastních společností. Ne vždy to bylo pro CME výhodné. Pro příklad není třeba chodit daleko, loňská akvizice české tiskové agentury Mediafax, po uši ponořené v dluzích, stála Novu stovky milionů korun a propouštění vlastních zaměstnanců. Sarbu sice inkasoval od Novy jediné euro, ale nemusel sanovat obrovské dluhy, které stačil Mediafax za několik měsíců své existence vytvořit. Na druhou stranu: proč by CME prodávala Sarbovi společnost MPP, na které je Nova závislá při výrobě vlastních pořadů? Tuto otázku si klade i zmíněný zaměstnanec Novy.

O žádném konkrétním důvodu nic nevím, ale pár takových si dokážu vymyslet: například by stačilo, aby do jedné ze svých firem Adrian Sarbu převedl i oddělení grafiky a selfopromotion, tím pádem i copyrighty na znělky, loga, atd. Trošku zašmodrchal smlouvy, lhůty a procesy a vedení Novy se bude brzy kouřit z hlavy a ještě budou prosit CME, aby Sarbovi vyhověli, míní. Pravdou je, že od založení MPP vznikají veškeré nové pořady Novy pod hlavičkou této firmy, nikoli samotné CET 21, která je držitelem vysílací licence. Jedinou výjimkou je docusoap Příběhy bez scénáře, ale třeba na „původní“ soutěžní formát Talentmania drží veškerá práva MPP, nikoli Nova jako taková. Stejně tak na sebe MPP z CET 21 převedla ochrannou známku Hotel pod psa a registrovala si názvy První krok a loni v prosinci Los Petardos (o těchto projektech zatím Nova nic nezveřejnila).

Adrian Sarbu

Adrian Sarbu už prodal Nově těžce prodělečnou tiskovou agenturu Mediafax a CME řadu svých firem v Rumunsku. Bude v podobném duchu pokračovat i v České republice? (Foto: archiv CME)

A nebo je to jinak, na prodej bude Nova. Za co nejmíň

Nebo se počítá s jinou variantou. Na prodej nebude MPP, která by zůstala CME jako divize televizní produkce, a ke koupi by byla společnost CET 21 (z níž by se MPP převedla přímo na mateřskou CME) s vysílací licencí Novy. Mezitím by ale MPP uzavřela s CET 21 řadu dlouhodobých smluv o spolupráci a výrobě pořadů pro Novu, takřka nevypověditelných. Nový majitel by sice získal Novu lacino, protože za současných výkonů by za ni CME nemohla požadovat deset miliard korun, za které ji znovu koupila v roce 2004, ale s balvanem v podobě povinné spolupráce s firmou MPP, která by jí dodávala pořady. Umělé snížení ceny Novy by dokonce mohlo být předem domluvené (ať už za vědomí či nevědomí majitelů CME, kteří bezmezně věří Adrianu Sarbovi).

Kdo by byl kupcem? Jeden se nabízí. V březnu 2009 získala americká mediální skupina Time Warner podíl 31 procent ve skupině CME a později zahájila distribuci vybraných formátů, vyvinutých televizemi CME, na světový trh. Součástí obchodu mělo být i předkupní právo Time Warner na zbylý, většinový podíl v CME. Až do roku 2013 si ale hlasovací práva Time Warner udrží většinový majitel CME Ronald S. Lauder. Pakliže by Time Warner chtěl skutečně koupit celou CME, nejdražší na ní je právě Nova – tato televize skupině vydělává nejvíc a pokrývá ztráty z některých jiných aktivit. Cena Novy tedy určuje i cenu za celou CME. A tady se dostáváme na tenký led spekulací: co kdyby „Warneři“ obešli většinové akcionáře CME, dohodli se se Sarbem na umělém snížení ceny Novy a slíbili mu pokračování ve vedení CME nebo obchody pro jeho firmy? Nebo nějaký bonus?

Time Warner

Téměř třetinu akcií majitele Novy, skupiny CME, vlastní mediální kolos Time Warner. Pokud by chtěl koupit zbytek, cesta k nim vede jedině přes Novu. (Foto: www.economiafi­nanzas.com)

Proč by se Sarbu zbavoval akcií CME?

Spekulace o umělém snižování ceny Novy podporují i loňské čtyři prodeje akcií CME, které provedl Adrian Sarbu. Kdyby byl loajálním zaměstnancem CME, jistě by se nezbavoval po troškách všech těch akcií, kterými se ho snažili si zavázat, míní nejmenovaný člověk z Novy. Sarbu se ale nezbavil všech akcií CME, které vlastní, jen zhruba něco přes deset procent celkového počtu, co mu patří. Adrian Sarbu pořád vlastní 2,8 milionu kusů akcií, zajímavé ale je, že poslední dva prosincové prodeje se uskutečnily za ceny blízko ročních minim, řekl loni v prosinci ekonomickému deníku E15 analytik Atlantiku FT Pavel Ryska. Na vývoj cen akcií CME to mělo samozřejmě negativní dopad. Jako by tím nejvyšší šéf Novy dával najevo, že svojí vlastní firmě nevěří.

Každý topmanažer CME i Novy vlastní podnikové akcie, s nimiž může nakládat podle vlastního uvážení, v době krize a různých spekulací by ale mělo platit pravidlo tabu jejich prodeje. A zvlášť ve chvíli, kdy jsou na samém dně své ceny. Akciím CME také nepomohly personální otřesy na Nově, která jenom za loňský rok vyměnila generálního ředitele Petra Dvořáka, výkonného ředitele a šéfa programu Davida Stogela, odešel i generální ředitel její slovenské sestry Markízy Václav Mika a výrobní šéf této slovenské televize Jaro Slávik přešel do konkurenční televize Joj, aby společně s Primou připravil česko-slovenskou verzi soutěže Got Talent, již chtěla původně vysílat Nova s Markízou. Tento týden mezi propuštěnými z Novy přibyla i zmíněná právnička Markéta Havlová a televize úplně zrušila oddělení mediálního práva.

CME - vývoj akcií 2006 až 2011

Vývoj ceny akcií CME, resp. firmy CETV (Central European Media Enterprises), za posledních pět let (Zdroj: Washington Services)

Otázky, na které nám Nova zatím neodpověděla

Pokud vám v tomto textu chybí vyjádření Novy, nejste sami. Autor článku žádal v neděli 23. ledna mluvčí televize Michaelu Fričovou o odpovědi na patnáct konkrétních otázek (a navazující podotázky) s tím, že odpovědi by potřeboval nejpozději ve čtvrtek 27. ledna. Pojďme si je vyjmenovat: Které konkrétní aktivity CET 21 převzala společnost MediaPro Pictures (MPP)? Kolik interních zaměstnanců má nyní Nova a kolik z nich má nyní smlouvu s MPP a kolik s CET 21? Podle čeho rozlišujete, kdo má mít smlouvu s CET 21 a kdo s MPP? Vyrábí si některé pořady, např. zpravodajství, sama CET 21, nebo všechny zajišťuje MPP? Kdo se zabývá nákupem akvizic pro Novu – MPP nebo CET 21? Přešlo na MPP o know-how TV Nova, tedy autorská práva pro znělky, promo, apod.? Vyrábí nyní znělky MPP a kdo je držitelem vysílacích práv pro ně?

Kdo je držitelem práv pro soutěž Talentmania? CET 21 nebo MPP? Přechází na MPP také vysílací technika, která je potřeba pro výrobu pořadů? Jakým způsobem se dotkly úspory na výrobě programu původních seriálů TV Nova? Je pravda, že kvůli ekonomické krizi jste už loni snížili rozpočet pro seriál Ulice o 20 procent a letos dojde k dalším úsporám ve výši 10 procent? Můžete potvrdit, že redakce pořadu Víkend snížila počet redaktorů z šesti na pět a zbylí musí kvůli vyšší produktivitě „stážovat“ ve zpravodajství? Jak to konkrétně funguje? Proč Nova vysílá pořad 112 jen jednou za dva týdny? Je to kvůli tomu, že rozpočet na tento pořad se snížil o 50 procent? Jak se úspory dotkly pořadu Koření? Snížili nebo zrušili jste veškeré výjezdy jeho redaktorů do zahraničí?

Jak konkrétně se na zpravodajství Novy podílejí redaktoři tiskové agentury Mediafax? Kdy Nova počítá s nasazením natočených seriálů, které dosud neodvysílala? Konkrétně se seriály Expozitura, Soukromé pasti II., Comeback III., Vizita II.? Jaká je reprízovost pořadů, které se objeví na Nově – kolik procent denního obsahu vysílání tvoří premiéry a kolik reprízy a jak se tento poměr změnil na za poslední rok? (situace leden 2010 vs. leden 2011) Proč Nova v poslední době opakuje večerní filmy hned následující den v odpoledních nebo i dopoledních hodinách? Není tento druhý run zbytečně brzy a v neefektivním vysílacím čase? Mluvčí Novy Michaela Fričová ve čtvrtek večer (v době, kdy vznikal tento text) oznámila, že kvůli pracovnímu zaneprázdnění může na otázky odpovědět až dnes. Jakmile odpovědi dorazí, rádi je zveřejníme.

Odpovědi tiskové mluvčí TV Nova Michaely Fričové

Michaela Fričová 200

Které konkrétní aktivity CET 21 převzala společnost MediaPro Pictures (MPP)?

Media Pro Pictures je produkční společností, která pro TV Nova produkuje zejména televizní pořady z oblasti fiction a non-fiction, zaměřuje se také na výrobu filmů.

Kolik interních zaměstnanců má nyní Nova a kolik z nich má nyní smlouvu s MPP a kolik s CET 21? Podle čeho rozlišujete, kdo má mít smlouvu s CET 21 a kdo s MPP?

Nova a její přidružené společnosti má něco přes 800 interních zaměstnanců, dále spolupracuje s externisty a stálými spolupracovníky, jedná se především o autorské profese. Další podrobnosti týkající se smluv jsou interní záležitostí firmy.

Vyrábí si některé pořady, např. zpravodajství, sama CET 21, nebo všechny zajišťuje MPP?

Zpravodajství a publicistiku TV Nova vyrábí výhradně CET.

Kdo se zabývá nákupem akvizice pro Novu – MPP nebo CET 21?

Nákup akvizice pro TV Nova vždy zajišťovalo programové oddělení TV Nova.

Přešlo na MPP o know-how TV Nova, tedy autorská práva pro znělky, promo, apod.? Vyrábí nyní znělky MPP a kdo je držitelem vysílacích práv pro ně?

MPP dodává CETu na základě objednávky pořady na klíč, o promo pořadů se tak jako doposud stará oddělení grafiky a selfpromotion TV Nova (CETu).

Kdo je držitelem práv pro soutěž Talentmania? CET 21 nebo MPP?

To je interní záležitostí firmy.

Přechází na MPP také vysílací technika, která je potřeba pro výrobu pořadů?

MPP disponuje vybavením, které pro výrobu pořadů potřebuje.

Jakým způsobem se dotkly úspory na výrobě programu původních seriálů TV Nova? Je pravda, že kvůli ekonomické krizi jste už loni snížili rozpočet pro seriál Ulice o 20% a letos dojde k dalším úsporám ve výši 10%?

Není pravda, že se snižoval rozpočet o 20%. Během loňského roku se investovalo do dostavby ateliérů, přidávaly se nové dekorace a vytvářela se nová prostředí. Letos s tímto nepočítáme, náklady tedy budou nižší.

Co se týče dalších pořadů, také pro seriál Ordinace se v loňském roce pořídily zcela nové dekorace, další velká investice byla do techniky ve zpravodajství, v neposlední řadě jsme zcela zrekonstruovali budovu TV Nova. Letošní jarní schéma v čele s obřím projektem Česko Slovenské SuperStar, premiérovými díly Ordinace, Ulice, Comebacku, dalších vlastních formátů a nových zpravodajských relací rozhodně nemůže být považováno za úsporné. Obecně investujeme s rozmyslem tam, kde vidíme potenciál budoucího přínosu.

Můžete potvrdit, že redakce pořadu Víkend snížila počet redaktorů z šesti na pět a zbylí musí kvůli vyšší produktivitě „stážovat“ ve zpravodajství? Jak to konkrétně funguje?

Není to tak. Vzhledem k tomu, že se v tomto období tzv. low season vysílali reprízy Víkendu, podíleli se jeho redaktoři i na jiných pořadech.

Proč Nova vysílá pořad 112 jen jednou za dva týdny? Je to kvůli tomu, že rozpočet na tento pořad se snížil o 50%?

Vzhledem k novému nastavení vysílacího schématu, které představíme příští týden na tiskové konferenci, jsme pro řadu pořadů nenašli ve schématu místo. Nechceme ale přijít o velmi populární 112, proto jsme zvolili alternativu 14denní periodicity.

Jak se úspory dotkly pořadu Koření? Snížili nebo zrušili jste veškeré výjezdy jeho redaktorů do zahraničí?

Koření prochází standardní výrobou.

Jak konkrétně se na zpravodajství Novy podílejí redaktoři tiskové agentury Mediafax?

Již v loňském roce započala integrace agentury Mediafax do zpravodajství Novy. V rámci kompletní restrukturalizace byl vytvořen tzv. Multichannel News Desk, který spojuje redakce televizního, agenturního a internetového zpravodajství v jeden z největších žurnalistických bloků v České republice. Vzájemnou výměnou profesních dovedností se snažíme vytvořit multimediálního reportéra. Měl by zvládat práci v televizní, agenturní i internetové divizi. Zásadním způsobem se také rozšířila kooperace mezi zpravodaji v regionech, kde se propojením televizních reportérů s agenturní sítí dosahuje maximálního pokrytí území České republiky.

Kdy Nova počítá s nasazením natočených seriálů, které dosud neodvysílala? Konkrétně se seriály Expozitura, Soukromé pasti II., Comeback III., Vizita II.?

Sestavování programového schématu je každou sezónu provázeno detailním zvažováním, v jakém objemu investovat do programu, jak efektivně využít knihovnu a přitom plně uspokojit divácké nároky. S nasazením vlastních dražších projektů typu Expozitura počítáme v okamžiku oživení trhu.

Jaká je reprízovost pořadů, které se objeví na Nově – kolik procent denního obsahu vysílání tvoří premiéry a kolik reprízy a jak se tento poměr změnil na za poslední rok? (situace leden 2010 vs. leden 2011)

N/A

Proč Nova v poslední době opakuje večerní filmy hned následující den v odpoledních nebo i dopoledních hodinách? Není tento druhý run zbytečně brzy a v neefektivním vysílacím čase?

Reprízami prémiových pořadů hned druhý den po odvysílání chceme vyjít vstříc těm divákům, kteří z různých důvodů nestihnou vysílání večerní premiéry, a zatím na to máme řadu pozitivních ohlasů.

Odpovědi byly zaslány v pátek 28. ledna 2011 v 10:43 hod.

Jaká hypotéza o důvodech nynějších kroků vedení Novy je podle vás reálnější?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).