Hlavní navigace

Nova bude zveřejňovat denní sledovanost všech televizí, ale po svém

29. 8. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 115393
29. 8. 2008

Televize Nova zakoupila od Asociace televizních organizací (ATO), zadavatele elektronického měření televizní sledovanosti v České republice, práva pro zveřejňování dat o nejsledovanějších pořadech na všech českých televizích. Od 1. září začne na svém portálu tn.cz každý všední den umisťovat údaje o sledovanosti pěti nejúspěšnějších pořadů za všechny televize a přehled sledovanosti hlavních zpravodajských relací Novy, Primy a České televize.

Vtip je v tom, že zatímco zpravodajský server Novinky.cz, který tuto službu nabízel do letošního jara, zveřejňoval údaje o sledovanosti u skupiny diváků starších patnácti let, což je cílová skupina, na kterou prodává většina televizí reklamu, Nova bude zveřejňovat data za skupinu diváků ve věku od 15 do 54 let. Právě na tuto skupinu se totiž už druhým rokem zaměřuje při prodeji reklamy a má v ní lepší sledovanost než u skupiny diváků starších patnácti let bez omezení u horní hranice věku. Během léta v ní například nezaznamenala tak dramatický propad sledovanosti jako ve skupině diváků označované jako „15+“.

Zájemci o sledovanost top 5 pořadů ze všech televizí a jejich hlavního zpravodajství najdou na stránkách tn.cz údaje o sledovanosti (rating), podílu na sledovanosti (share) a tisících diváků za cílovou skupinu 15 – 54 let. Data budou umístěna na stránky tn.cz vždy ve 13 hodin následující den, za pátek a víkend budou výsledky na tn.cz vždy v pondělí ve 13 hodin. Údaje v takovém rozsahu a s denní pravidelností nejsou v současné době nikde veřejně k dispozici, sdělila mluvčí Novy Michaela Fričová.

Podle Fričové půjde se strany tn.cz o „jedinečnou službu novinářům, odborníkům i televizním divákům“, porovnávání dat ale nebude kvůli zvolené divácké skupině férové a bude nahrávat právě televizi Nova. Nejsledovanější česká televize přitom využila fakt, že ATO v letošním roce zvýšila cenu dodávaných dat, kvůli které Novinky.cz upustily od dalšího zveřejňování údajů o nejsledovanějších večerních pořadech a hlavních zpravodajských relacích.

ATO požaduje za tato data 30 tisíc korun měsíčně. Zdarma pak každou středu umisťuje na svůj web www.ato.cz týdenní výsledky sledovanosti ČT 1, ČT 2, ČT 4 Sport, ČT 24, Novy, Novy Cinema, Primy a malých kabelových a satelitních televizí, zahrnutých do skupiny označované jako „ostatní televize“. Tyto výsledky, zaměřené na cílovou skupinu diváků starších 15 let, každou středu zpracovává i server DigiZone.cz. ATO však minulý týden, zřejmě pod vlivem jednání o prodeji denních dat portálu tn.cz, umístila na svůj web upozornění, že zveřejňovaná týdenní data nesmí z veřejně přístupné stránky nikdo používat.

Databáze, zde zveřejněné, jejichž pořizovatelem je ATO, v souladu s ust. § 88 a násl. autorského zák. požívá zvláštní ochrany autorského zák. č. 121/2000 Sb. v platném znění. Uživatel těchto stránek není bez souhlasu ATO oprávněn obsah databáze jakýmkoliv způsobem dále zveřejňovat, rozmnožovat, rozšiřovat, pořizovat jakékoliv přepisy, archivovat a dále zpracovávat, jinak se bude ATO domáhat ochrany svých práv občanskoprávní či trestněprávní cestou, stojí na webu asociace.

CIF24

ATO dokonce podle informací serveru DigiZone.cz zaslala doporučený dopis serveru RadioTV.cz, který zveřejňuje týdenní data sledovanosti přebíraná z www.ato.cz již od roku 2001, aby od této praxe upustil. Stalo se tak poté, co RadioTV zveřejnilo kromě týdenních dat také denní data sledovanosti, která mu předaly samy měřené televize – Nova a ČT. Asociace dokonce pod pohrůžkou žaloby žádá, aby RadioTV.cz neumisťoval na svoje stránky odkazy na web www.ato.cz.

ATO je organizací, jejímiž členy jsou všechny tři velké tuzemské televize a Asociace komunikačních agentur v České republice. Tito čtyři členové pak platí většinu nákladů spojených s tzv. peoplemetrovým měřením sledovanosti televizí. Největší díl nákladů nese veřejnoprávní Česká televize.

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).