Chcete komunikovat s lidmi, kteří mají společný zájem, názor, cíl, pracují na stejném projektu, poslouchají stejnou hudbu, chodí do stejné školy nebo stejné francouzské restaurace? Připadá vám, že skupiny a stránky na Facebooku jsou pro tento účel příliš omezené? Nebo chcete mít možnost komunikovat s různými skupinami přátel a vytvářet různá alter ega pro jednotlivé komunity? To vše vám nabízí Ning.
Podobným nástrojem je Elgg, jedná se o open source platformu. Ning je však vhodnější pro běžné uživatele, kteří chtějí vše online a bez nutnosti stahování a složitého nastavování. Ning je tak prostý, že správu komunity zvládne i počítačově podprůměrný jedinec.
V tomto článku se chci zaměřit více na soukromé komunity sloužící k vnitropodnikové komunikaci, komunikaci mezi profesionály určitého zaměření, nahrazující projektové systémy a fungující jako učící se komunity. Nicméně se okrajově zmíním také o veřejných komunitách, které jsou vlastně takovými zájmově zaměřenými malými Facebooky.
Pro příklad si vezmeme komunitu Geek Girl. Do této otevřené komunity se mohu přihlásit bez souhlasu správce, v komunitě si najít přátele, nastavit soukromí, vyplnit si profil, doplnit jej o externí aplikace. Každá komunita má zcela jinou architekturu, funkce a možnosti komunikace. V Geek Girl si mohu psát blog, účastnit se diskuzí na fóru, psát si statusy, přidávat fotky, videa a události, psát příspěvky na stránky svých přátel a otevřeným profilům. Vše mohu sdílet buď se všemi členy komunity, nebo pouze s přáteli a vzájemně vše komentovat. Pro každou komunitu si navíc vytvářím zcela nový profil, který není viditelný v mých dalších komunitách. Velkou výhodou pro všechny jistě bude fakt, že Ning je částečně přeložený do češtiny, což vede k tomu, že narůstá počet českých komunit. Komunitě volíte vlastní URL ve tvaru http://vámi-zvolený-název.ning.com a otevřené komunity jsou indexovány vyhledávači. Ning je také propojen s Facebookem, Twitterem a Fickrem.
Otevřenou komunitu lze využít také jako místo pro setkávání profesionálů určitého oboru, kteří se zde mohou psát blog, diskutovat, sdílet myšlenky i materiály.
Komunita na Ningu
Správce komunity má možnost navrhnout komplet vzhled komunity (dle šablony, upravením šablony nebo CSS stylů), její architekturu a funkce. V základní nabídce máte jednak statusy (bohužel nelze komentovat), chat, fóra, blog, poznámky, sdílení fotek, hudby a videí, události, popisky, RSS, možnost tvorby skupin a textové rámečky. Všechny editory nabízí jednoduché formátování textu, vložení odkazu, obrázku či souboru. Pomocí embed kódu navíc můžete do všech editorů vložit prakticky cokoliv a je možné vše psát také v html. Zvolíte si názvy a obsahy karet, nastavíte funkce a rozmístíte je v jednotlivých kartách, nastavíte role a soukromí, zobrazení a editování funkcí, přidáváte externí aplikace. Vytvoříte vlastní prostředí, ve kterém se vše bude chovat dle vašeho přání. Možností je opravdu mnoho.
Externí aplikace a placené funkce
K dispozici jsou také volné či placené aplikace a funkce. Mezi placené funkce patří např. eliminace reklamy, získání vlastní domény, zvýšení kapacity úložiště nebo získání placené podpory. Externí aplikace vám pomohou v mnohém vylepšit funkce komunity a suplovat možnosti, které základní funkce Ningu nenabízí (odesílání mailu s přílohou, přehledné sdílení souborů, nedostatečný kalendář apod.) Aplikace (nabídka ZDE) můžete přidávat do komunity, nebo si je členové přidávají na své stránky (= profily). Můžete tak např. získat videochat na Toxbox, sdílet své Google docs, přidat si graphical scrapbook ORTIST, nástroj na sdílení obsahu BOX, můžete přidávat kvízy a aplikace z kategorie e-commerce, fun and games a dalších. Jistou nevýhodou je, že musíte pracovat s mnoha různými nástroji. Podle mě se to ale vyplatí.
Kromě nabízených aplikací, které se většinou přidávají do samostatných karet, můžete použít např. textové rámečky pro vkládání dalšího obsahu. Můžete si tak na svoji stránku vystavit okno se svou prezentací ze SlideShare nebo Google kalendář.
Velký potenciál Ningu vidím zejména v uzavřených komunitách. Možnosti jsou samozřejmě omezené, i když lze víceméně vše nějakým způsobem obejít s externí aplikací. Jestli je nebo není pro vás Ning vyhovující, musí každý posoudit sám. Komunikační prostředí vytvořené na míru a draze zaplacené jsou jedna věc, nástroj zdarma který nabízí dobrý základ téměř bez práce stojí však za zvážení.
Když firma, organizační jednotka nebo projekt komunikují v Ningu
Kompletní komunikační agendu mohou do Ningu převézt zejména některé menší firmy či organizační jednotky, u větších firem je toto prostředí využitelné ke sdílení nápadů. Jistě víte, že např. v Googlu může trávit každý zaměstnanec část pracovní doby přispíváním k projektům a činnostem jiných oddělení a kolegů. A co takhle Ning jako náhražka projektového systému typu Basecamp. Ning nabízí to samé a ještě kousek víc. Jak to může ve skutečnosti vypadat?
Před nedávnem jsme vytvořili komunitu pro komunikaci Oddělení služeb Knihovny UTB ve Zlíně. Toto oddělení má 6 zaměstnanců a 10 brigádníků. V Ningu si předáváme důležité informace, sdílíme materiály, slouží nám jako vývěska důležitých dokumentů a společně zde diskutujeme nad novými službami, inovacemi či problémy, které vznikají. Vyhnuli jsme se tak neustálému přeposílání e-mailů, zanechávání lístečkových vzkazů a problémům s tím, že k někomu se všechny zprávy nedostanou.
- Nevím kdy mám službu, co se dělo na minulé poradě nebo jestli je volná přednášková místnost? Podívám se do Ningu.
- Nechávám někomu knihu u pultu? Napíšu si to do statusu, aby následující služby věděly, kde je a komu se má předat.
- Napadlo mě lepší řazení rezervovaných knih? Popíšu/nakreslím/vyfotím svůj návrh a dám do fóra, aby se k tomu mohl každý vyjádřit.
- Nebudu zítra v práci, ale kdyby mě někdo sháněl, budu určitě na tomto telefonu? Zaznačím to do kalendáře na Ningu.
- Pořádám poradu nebo přednášku? Založím událost a pozvu členy, kterých se to týká, každý pak může potvrdit účast, událost komentovat, omluvit se mi soukromou zprávou, stáhnout si potřebné materiály vystavené u události.
- Potřebuju rychle něco se všemi nebo s někým probrat? Napíšu na chat.
To je jen zlomek možností, které využíváme.
Učící se komunity na Ningu
Prvním průkopníkem učících se komunit v Ningu byl Kurz práce s Informacemi vyučovaný na KISK MU v Brně. Kurz je nabízen všem studentům na univerzitě a má stovky přihlášených studentů, kteří studují e-learningově přímo v informačním systému MU. Zde prochází interaktivní přednášky, stahují si textové opory, odevzdávají úkoly či plní testy. KPI má zároveň svou komunitu na Ningu, kde sdílí užitečné odkazy, doplňkové materiály, či diskutuje se studenty. Dokonce se mohou setkávat také v nově otevřeném virtuálním kampusu v Second Life (ostatně např. nahrané přednášky v SL mohou vložit do Ningu pro ty, kteří je zmeškali).
Já se domnívám (a možná se i chystám realizovat), že Ning může nahradit celý LMS. Je vhodný pro ty, kteří nemají dostupný žádný nástroj pro e-learning nebo nemají dostatečnou technickou podporu pro open source LMS typu Moodle. Právě proto, že lze komunitu na Ningu jakkoliv nastavit, je možné využít externí aplikace či vkládání embed kódů, může tento model fungovat. Ning tak nabídne nejen jakousi vývěsku materiálů, ale také místo pro komunikaci. Problém nastává při odevzdávání úkolů a vyplňování testů. Tyto činnosti se musí opět řešit relativně externě. Ning lze tak chápat jako jakousi interaktivní nástěnku, kde si každý připíchne nástroje a materiály, které se mu hodí.
Co říci závěrem?
Nápadů, jak využít Ning, mám bezpočet. Je lépe však nechat prostor pro vaši kreativitu. Ning určitě nevyhoví všem vašim požadavkům, ale pro mě je velmi zajímavým nástrojem, který zvládnu kompletně spravovat bez nutné závislosti na IT oddělení. Dokonce po 2 měsících užívání mohu říci, že se zdá být i stabilní a spolehlivý. Zkuste Ning trochu otestovat, pokud se vám zalíbí a založíte zajímavou komunitu, určitě se pochlubte.