Hostem NetClubu konaného 20. listopadu 2014 byl Steve Koenig, který pracuje pro americké oborové sdružení výrobců spotřební elektroniky — CEA; to je známé především každoročně pořádaným obřím veletrhem CES.
Záběr CEA je však širší: sdružení zastupuje zájmy odvětví, například tak, že se podílí na standardizaci, nebo tím, že lobuje u amerických zákonodárců — třeba považuje‑li chystané předpisy za nevhodné nebo má‑li za to, že stávající zákony obor brzdí.
CEA se otevírá i spolupráci mezinárodní. Přijímá mezinárodní členy a komunikuje také s orgány EU.
Sdružení zadává, financuje a zpracovává desítky uživatelských výzkumů ročně, a to řídí právě Steve Koenig, jehož pracovní titul zní „director of industry analysis“. Jeho denním chlebem je snaha porozumět tomu, kam se spotřební elektronika vyvíjí a proč. Nadto ví, co očekávat na blížícím se lednovém CES 2015.
Trh o velikosti 1 000 000 000 000 dolarů
CEA odhaduje velikost celosvětového trhu se spotřební elektronikou na více než tisíc miliard amerických dolarů. Oproti roku 2010 se tento trh zvětší o devět procent. Steve upozornil, že číslo vyjadřuje pouze předpokládané výdaje za hardware, nikoli tedy za software a služby, jež přirozeně navazují.
Největší příležitost k růstu je v Asii
Podíl oblasti „nastupující Asie“ narostl z 22 na 28 procent za pouhé čtyři roky. Jde především o Indii a Čínu — v obou zemích se spojuje vliv lidnatosti spolu se setrvalým hospodářským růstem. CEA předpovídá, že tyto trhy se brzy přehoupnou z pozice „nastupujících“ do pozice „vedoucích“.
Význam si ovšem nadále podrží i vyspělé trhy v severní Americe a v západní Evropě, některým zbožím jsou však už nasycené, a tak zejména velcí výrobci musí hledat nové možnosti právě třeba v Číně. CEA na tento posun odpověděla tím, že v květnu 2015 uspořádá vůbec první „CES Asia“, a to v Šanghaji.
Podíl středovýchodní Evropy na světovém trhu se spotřební elektronikou se drží podle CEA kolem nepříliš významných šesti procent; dokonce poklesl ze sedmi procent v roce 2012. Chuť kupovat novinky by místnímu obyvatelstvu sice nechyběla, schází mu však kupní síla; zdejší hospodářský vývoj přitom neslibuje brzkou výraznější změnu k lepšímu.
Inovace má mnoho nepřátel
Jednání s americkými regulátory jsou někdy obtížná, prozradil Steve. Není prý totiž nouze o ty, kteří se snaží ochránit své dosavadní obchodní modely.
Zvláště pak zmínil, že CEA lobuje za to, aby bylo mimo zákon postaveno patentové „trolování“, tedy skupování patentů nikoli s úmyslem skutečně je licencovat, nýbrž s úmyslem vymáhat částky nemravné, nebo obecně inovaci brzdit. CEA ovšem není proti patentům jako takovým.
Nedávní rušitelé sami brzy čelí novému rozrušování
Ještě před několika lety by Steve možná ukončil jeden příklad disrupce obchodního modelu zmínkou úspěchu iTunes; dnes však může mluvit o tom, že samy iTunes jsou v ohrožení — streamingem. Jen Spotify má přes deset milionů předplatitelů, a přitom je řada podobných služeb. Apple letos koupil Beats za tři miliardy dolarů ne kvůli sluchátkům, ale pro službu Beats Music — aby se uchytil ve streamingu.
Některá zařízení jsou překonána dříve, než se opravdu prosadí. Jen 31 % amerických domácností vlastní přehrávač disků Blu‑ray. Vlastnictví DVD přehrávače přitom v USA vyvrcholilo před několika lety na 95 %. To se formátu Blue‑ray už nikdy nepodaří — pro Netflix a jiný videostreaming. Sony na to odpovídá alespoň tím, že své Blu‑ray přehrávače vybavuje internetovou konektivitou a podporou pro streaming.
Možná vás překvapí, že podle Steva čelí disrupci už i tablety — z jedné strany totiž od přerostlých smartphonů a z druhé od přenosných počítačů s oddělitelnou klávesnicí.
3D-tisknout doma nikdy nebudeme masově
Steve naprosto nevěří tomu, že se kdy rozšíří domácí 3D tiskárny. Přítomných se dotázal: „Kdo dnes máte doma šicí stroj a šijete na něm?“ Netvrdí, že 3D výtisky nebudeme kupovat — ovšemže budeme, jako kupujeme cokoli jiného. Ale běžný člověk si sotvakdy řekne: Potřebuji nové pouzdro na telefon, co kdybych si ho vytiskl?
Nositelná zařízení stále nepřesvědčivá
Pochybnosti má i o tom, zda skutečně najdou širokého využití třeba chytré hodinky, nebo zda lidé skutečně budou chtít hromadně nosit Google Glass. Upozorňuje, že telefon v kapse není pocitově totéž jako zařízení nasazené na těle — nošení na těle je jednak více osobní, a jednak často méně pohodlné.
Spotřebitelé slyší na pohodlí a úspory
Jedním z velkých trendů, který bude na CES 2015 zastoupen více než kdy dříve, je chytrá neboli propojená domácnost, slibuje Steve Koenig. Prosadit se však může jen po krůčcích. Z uživatelských výzkumů vyplývá, že lidé si nejprve chtějí vyzkoušet nějakou drobnost, vidět její přínos a zvyknout si na ni. Steve sám má doma zatím dva učivé termostaty. Tvrdí, že si je velice oblíbil a že se mu úsporou na spotřebě už téměř zaplatily za rok a půl.
Řada dalších zařízení se patrně prosadí, jestliže lidem zvýší pohodlí; například vrata do garáže, která se sama otevřou, až právě vy přijedete dost blízko, nebo chytrý zámek, který se odemkne pouhým dotykem prstem — díky tomu, že v kapse máte telefon, který přes Bluetooth potvrdí, že jste to vy.
Kdybyste se chystali na CES, pak několik ukázkových propojených domů má být přímo na výstavišti. Steve zmínil, že jeden tam staví americký kutilský řetězec Lowe’s, nabízející soustavu Iris, a jeden společnost Samsung, jež v létě koupila SmartThings.
Řada technologií si široké uplatnění dosud hledá. Virtuální realita by mohla najít smysl například v oboru prodeje nemovitostí, uvažuje Steve. Zájemce o koupi bytu by si mohl prohlédnout některé byty nejprve virtuálně, a teprve potom se vydat osobně jen do několika nejslibnějších.
Biometrika by zase měla zlepšit ochranu osobních dat, která stále nosíme s sebou v telefonu, jenž se stal jakýmsi středobodem našeho digitálního vesmíru.
CES 2015 na třech různých místech
Oproti předchozím ročníkům bude CES 2015 rozdělen mezi tři různá místa konání. Tradiční vystavovatele najdete v Tech East. Rodící se nápady však hledejte především v Tech West; a pokud vás zajímá „obsah“ — tedy to, co některým zařízením teprve dává smysl — vyhledejte „C Space“.