Tak omezeni na 250g by znamenalo, ze krome mini zavodnich dronu bude treba registrovat skoro vse. Na druhou stranu 80J dopadove energie neni az tak malo a pri spravnem navrzeni dronu by to znamenalo, ze i tezsi drony kolem 600-700g se do kriteria vejdou. Takze s tou energii to je urcite dobry napad pokud to bude znamenat, ze se budou vice vyrabet drony, ktere padaji "naplocho" a s vekym aerodynamickym odporem - budou jednoduse bezpecnejsi.
"Škoda toho minimálního věku. Jednak za dítě zodpovídají rodiče (takže proč mít na všechno speciální nařízení?), a striktně stanovit minimální věk i pro lehkou hračku, se kterou se bude děcko učit létat na louce bez lidí, mi nedává smysl."
Jsou tam tři kategorie podle možné napáchané škody, první dvě omezení věkem nemají. Až ta třetí. Proč se děcko nemůže učit lítat s "jedničkou" a musí první let absolvovat na ničivější "trojce"? U motorky je to ostatně taky, "fichtl" od 15, větší stroj od 18, ještě větší od 21...
Je to teoretický nejhorší možný případ, který může nastat velmi snadno - třeba když za letu vypadne napájení dronu. Dron (multikoptéra) není letadlo, neplachtí, jen spadne volným pádem. Trochu ho odpor vzduchu přibrzdí, ale z výšky 15 m to moc znát nebude.
Hlavní, zásadní bod diskuse ale vidím jinde, totiž v té povinné registraci. Jakmile se takové pravidlo zavede, už zůstane, i když zájem o drony během dvou let opadne. A jako vždy, nejvíc budou buzerováni běžní sváteční piloti, kteří nepotřebují natáčet starty letadel nebo šmírovat sousedy.
drony mě nějak míjejí, co mě ale sere je že to postupně utahuje šroubky i klasickým leteckým modelářům, naposledy jsem se zděsil jak jsem zaspal dobu a nejde sehnat nitrometan, nejde sehant ricinovy olej a nejde sehnat methanol, jedno je na prukaz prace s jedy, druhe je prekurzor vybusnin, krucipisek a co mouka nebo cukr ? uhelny prach ..taky by se měl zakazat...
Fyzika základní školy říká, že letící předmět má energii:
1) Polohovou - vzorec m.g.h
2) Kinetickou - vzorec 1/2m.v.v
Obě sečíst - tedy v číslech (přibližně)
1,4(kg) x 10(m/(s.s)) x 30(m) = 420 (J)
0,5 x 1,4 (kg) x 30,86 (m.m/(s.s)) = 22 (J)
Dohromady asi 440 J
Jak vidno, rychlost nemá na celkovou energii zásadní vliv, podstatná je ta výška.
Při dnešních možnostech telemetrie by už mohla být informace o energii dronu
přímo na displeji vysílače.
Půlkou cihly ze střechy mrakodrapu a prý podhodnoceně? O zem/auto/člověka to při téhle výšce třískne rychlostí 200km/h. Mimochodem, výstřel z pistole bude mít kolem 500J. Dron má výhodu v tom, že má velkou plochu. Ale pořád to, na co dopadne, bude muset absorbovat při nárazu stejnou energii, jako když do toho vystřílíte zásobník.
Nebo ještě jinak - je to jak když na vás z druhého patra spadne stokilový chlap.
Nejsou ty informace trošku zastaralé? Mám pocit, že podkategorie A0 v otevřené katagorii už vypadla dávno a zůstaly jen A1-A3? Nebo se tam zase vrátila? V posledních návrzích EASA to tak ale není, nebo jsou někde k dohledání novější? Mimochodem v těch které mám není pravda, že registraci podléhají drony nad 80 J, ale už nad 250 g, ale drony nad 80 J nebo! nad 900g podléhají certifikovaným zkouškám pilota a nemožnosti létat nad lidmi. viz https://www.easa.europa.eu/sites/default/files/dfu/Opinion%20No%2001-2018.pdf
To máte tak,někomu vadí zvuk hmyzu v bytě někomu nevadí h...o tůrující vytuněný auto. Tu potenciální hlučnost bych dal měřit před vlastním létem, a údaje bych odeslal na příslušný úřad smart telefonem s připojením 4G. Další z možných suprových nařízení.To že někdo šmíruje sousedku- souseda tak to už je o výchově v ranném věku.
Tak třeba jako vyhovující mi vychází dron 0,5 kg, výška 15m, rychlost 20 km/h - celková energie 81 J (73 + 8). Podstatné ale jen, že by toto EU pravidlo neřešilo žádný problém (ten ještě ani nevznikl), jen by vznikla nová bumážka pro mužiky. A k bumážce úředník, který ji vydává, a policajt, co ji kontroluje.
Tak ono číslo 70J vypadá malé, ale pořád je to rána půl kilovým dronem při rychlosti 60km/h. Nebo si to vemte jinak - vemte půllitrovou lahev vody a trefte tím někoho hodem z pátého patra. Nebo cihlou z metru a půl.
Každopádně souhlasím v tom, že tohle pravidlo vůbec nic neřeší. Úrazů už bylo docela dost a vesměs byla příčinou neschopnost pilota.
Mám čerstvě doma koupeného droníka s šesti motory ....,dokáže naprosto sám letět vyhnout se překážce a v případě poruchy jednoho motoru vrtule bezpečně letí dál = tedy přistane.
Vzletová hmotnost lehce pod dvě kila - jde o profi třídu a přez to na něj koukají jako na nějaký "šmejd" ptám se proč?
A samotná registrace - proč ne ... ale s tou se mělo přijít hned na začátku teď je to podobné jako naše slavná "privatizace" zhaslo se a ti co se "nebáli" vše rozebrali !!
A jak pišou jiní buzerace pujde za svátečním letcem a ti co to budou porušovat jako národní sport ti se budou jen a jen smát.
Tak že to nejsou pravidla pro všeny stejná.
Třeba Rakousko z části Slovenkso tam jsou více méně drony zapovězeny. "ALE" v Německu je to podobné jako u nás a určitě se tam nenajde hofně stádo uživatelů kteří toto budou zneužívat a porušovat.
A jde to tam .....
Tak že u nás je ještě celkem volnost - větší problém vidím v nárokování vlastnických práv - pokud půjdu do důsledku "nevzletnu nikde" !!! Mít písemný souhlas vlastníka pozemku .....
Ok budu startovat ze střechy auta nklaďáku .....? Ale tam nas banánov nepřipouští létat nad cestou železnicí ..... Kdo proboha dělá tyto "paskvily" .... májí tito ještě mozek ?????
Pokud udělám škodu jsem za ni odpovědný a tečka.
Pravda pojištění pro rekreační letání na rok je cca 1100Kč do cca 1mil. škody což je docela problém.
Tudy bych šel s osvětou a legislativou a néééé jen zakaz na zákaz!!!
"Jak vidno, rychlost nemá na celkovou energii zásadní vliv, podstatná je ta výška.
Při dnešních možnostech telemetrie by už mohla být informace o energii dronu
přímo na displeji vysílače."
To je teda hodně brutálně zjednodušeno (až k nepoužitelnosti), protože polohová energie sama o sobě nikoho a nic neohrožuje; resp. platí to pouze pro případ, že ten dron spadne jako kámen a bude mít i podobné průřezové zatížení. Ale dovedu si představit, že si to ouřad takhle šmahem ulehčí, aby měl míň práce.
Ohrožení totiž vzniká až uvolněním energie pohybu, tedy vektorového součtu dopředné a svislé rychlosti, která je ovšem v praxi omezena dosažitelnou rychlostí pádu z dané výšky (jak ji ten dron bude měřit? radiovýškoměrem proti terénu, nebo barometrem / GPS proti místu startu? jak se pak bude řešit let se startem na výškové budově nebo z útesu nad propastí?). Pokud má objekt dostatečně vysoký odpor vzduchu v daném směru, může být výška letu bezpředmětná, takže to půjde významně ovlivnit stabilizací a záchranným padákem, případně nouzovým zvětšením objemu a tedy plochy průřezu (airbagem; ten IMO bude mít výhodu ve větší předvídatelnosti rozvinutí, a tedy nezávislosti na správnosti sbalení a funkčnosti systému vytažení).
Samá bezpečnost proti kolizi, ale co ochrana soukromí? Kvadrakoptéry ruší veškerou ochranu plotů a už nyní je zneužívá každý teenage šmírák k tomu, aby se vlámal do soukromí úplně komukoli, viz nahrávání holek v plavkách na jejich vlastní zahradě nebo vlezl obecní "šedý mor 2.0" šmírující co to kutíte na zahrádce.
Korporátní využití je pak ještě horší, Google je invazivnější než StB, stále zvyšuje stožáry Street View aby lidem šmíroval zahrádky, nelegálně odposlouchává provoz na WiFi sítích a pokutám se jen směje, protože si je zaplatí za 2 hodiny provozu. A ospravedlňuje to všechno ideologií "transparentnosti", což je jenom přejmenovaný totalitní panopticismus, a plánuje jít ještě dál a mít "všechny informace na světě" - to je firemní motto, staré "don't be evil" bylo zrušeno.
Poslední co chci je, aby mi zatracené okololetící kvadrakoptéry "Projectu Wing" s HD kamerami šmírovaly co dělám za okny v 10. patře, nebo každou hodinu mapovaly jak vypadá moje zahrádka, dělaly deltu změn a AI "monitorovaly" co tam třeba mám rozebrané za auto a jaké mám hosty. A práskaly obecnímu politrukovi že tam mám třeba fuj CO2-vypouštějící spalovací motor. Nebo nedostatečně "progressive left" hosty.
Na takový totální dohled prostě nikdo nemá právo, pokud mu k tomu neudělím souhlas opt-in. A pokud to "dronističtí" vyznavači ideologie "transparentnosti" nebudou respektovat, nakonec lidem dojde trpělivost az ačnou hledat způsoby, jak drony sestřelovat či oslepovat aniž by jim to kdo mohl přišít.
Problém je, že dopadová energie je dost obskurní veličina, která závisí na řadě nepředvídatelných okolností (např. vztahu mezi směrem letu dronu a směrem větru) a závisí i na pružnosti či křehkosti samotného dronu (tj. bude-li mít nějaké zóny borcení materiálu, bude při stejné váze nižší) a závisí i na materiálu, na který dron spadne. Pochopitelně bude záviset i na výšce letu před pádem. Jsem zvědav, jak se to bude počítat a jaký v tom EUroúředníci nadělají b...l
Nechapu proc ma EU potrebu vsechno regulovat. Copak ridic automobilu musi zadat na dopravnim inspektoratu police v kolik hodin, kam pojede a sdeli trasu kudy pojede??? A je zcela jiste, ze auto pri dopravni nehode nadela mnohem vetsi skody, nez nase male drony. Kazdy den nam vsem nad hlavama proletnou desitky dopravnich letadel o hmotnosti mnoha tun a taky nikdo nemuze vyloucit, ze na nas nektere z nich nespadne a stejne letaji nad zastavenou oblasti, pamatkami atd. S regulaci nesouhlasim.
Můžete mi prosím spočítat tou nepřekonatelně skvělou mtodikou, jak velkou dopadovou energii by měl copter 1400g, když se bude pohybovat 20km/hod v dopředném letu, ve výšce 30m nad místem vzletu? Já to prostě na poli nespočítám.Předem děkuji za výsledek.S vřelým pozdravem V.Cleaner
Podle výpočtu co byl zde uveden mi vychází, že bych měl mít přes 5000J u mého dronu. Pokud má kolem 2.5KG ve výšce třeba 150m a poletí rychlostí 100km/h. Těch 80J z tohoto pohledu vypadá hodně podhodnoceně a pokud teď dodržuji všechny podmínky tak v podstatě nemohu žádnou škodu udělat protože nelétám tam, kde bych mohl nárazem něco poškodit, nebo někoho zranit.
K výpočtu mě napadá několik otázek. Počítá se to podle technického maxima? Pak bych mohl počítat s výškou několik kilometrů a rychlostí daleko přes 100km/h. To by potom bylo asi hodně nechutné číslo. Nebo si řeknu, že nepoletím výše jak 15m a poletím maximálně 5km/h a tím se třeba dostanu do limitu a je vše ok.
Škoda toho minimálního věku. Jednak za dítě zodpovídají rodiče (takže proč mít na všechno speciální nařízení?), a striktně stanovit minimální věk i pro lehkou hračku, se kterou se bude děcko učit létat na louce bez lidí, mi nedává smysl.
Jinak vítám sjednocení pravidel pro povolování letů a automatizaci, a stejně tak mi přijde jako skvělý nápad použít tu metodiku s dopadovou energií namísto váhy (konečně někdo opravdu přemýšlel).