Německo: Facebook nesmí uživatele nutit k používání pravého jména

29. 7. 2015
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

 Autor: Isifa
Podobné rozhodnutí regulačních úřadů v Německu padlo už dříve, soud je ale zvrátil ve prospěch Facebooku. Bude teď výsledek jiný?

Facebook nesmí nutit uživatele používat pravé jméno, nesmí mu pseudonym jednostranně změnit a nesmí po něm vyžadovat průkaz totožnosti. Tak se dá shrnout rozhodnutí hamburského úřadu na ochranu osobních údajů, o kterém informovaly agentury Reuters a Bloomberg.

Úřad vyhověl stížnosti ženy, které Facebook kvůli používání přezdívky zablokoval účet. Zároveň po ní požadoval zaslání kopie osobního dokladu a změnil jí název účtu na její pravé jméno.

Žena přitom podle úřadu nechtěla na Facebooku své jméno používat, aby zůstal čistě soukromý a lidé ji na něm nemohli kontaktovat s obchodními záležitostmi. Nucení k používání skutečného jména porušuje práva ženy na ochranu soukromí, konstatoval německý úřad.

Čí pravidla platí?

Není to první podobné rozhodnutí německých úřadů na ochranu osobních dat. Už v roce 2012 regulátor ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko přikázal Facebooku, aby s vynucováním skutečných jmen přestal. 

Jenže o rok později firma vyhrála soudní spor, který rozhodnutí zvrátil. Soud totiž uznal její argument, že se nemusí řídit německými pravidly pro ochranu osobních údajů, protože má v Evropě sídlo v Irsku a podléhá tedy tamním zákonům.

Jenže od té doby se věci změnily, věří si podle Bloombergu hamburský komisař pro ochranu soukromí Johannes Caspar. Odvolává se přitom na loňský verdikt Soudního dvora EU, který se týkal tzv. práva být zapomenut

Soud v něm totiž mimo jiné – zjednodušeně – řekl, že se Google, přestože je americkou firmou, musí podřídit španělským pravidlům na ochranu dat, protože má ve Španělsku pobočku, která se zabývá prodejem reklamy.

Marketing meeting Ai a tvorba obsahu

Facebook na nejnovější rozhodnutí hamburského úřadu reagoval prohlášením, že jeho pravidla jsou v souladu s evropskými zákony. Povinné používání pravých jmen podle firmy chrání soukromí a bezpečí uživatelů, protože díky němu ví, s kým se na sociální síti stýkají a sdílí své informace.

Případ tak zřejmě opět skončí u soudu.

Autor článku

Šéfredaktor Lupa.cz a externí spolupracovník Českého rozhlasu Plus. Dříve editor IHNED.cz, předtím Aktuálně.cz a Českého rozhlasu. Najdete mě na Twitteru nebo na LinkedIn

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).