Ilustrace: Nenad Vitas
Miss Internet byl kdysi dávno poměrně zajímavý nápad, jak zpopularizovat nové médium a přitáhnout k němu doposud netečné masy. Soutěž pomohla obyčejným lidem přiblížit možnosti Internetu a jeho uživatelům zase najít společnou diskusní aktivitu. Ostatně i zde na Lupě šlo vždy o vděčné téma, jak se snadno můžete přesvědčit (a článek První „misska“ z kola venku – za pornografii je dokonce s více než 70.000 zobrazeními na Lupě nejčtenějším textem).
Úvodní ročníky kladly na adeptky titulu poměrně slušné nároky na jejich schopnosti v elektronickém prostředí. Zavzpomínáte-li na polovinu devadesátých let a své internetové známé, jistě mi dáte za pravdu, že dívky, které možnosti Internetu bravurně ovládaly, byly tehdy spíše výjimkou. První vítězka Miss Internet byla ostatně odbornou asistentkou z Matematicko-fyzikální fakulty UK a i v dalších ročnících byly klíčovými kritérii např. kvalita webových prezentací účastnic apod.
To letošní ročník pojali organizátoři o poznání uvolněněji, jak je asi nejlépe vysvětleno na webu soutěže: Miss Internet přichází se zcela novou tváří, novými pravidly a otevřenými možnostmi pro všechny dívky i ženy bez zbytečných omezení.
A když se poté vydáte na obhlídku profilů soutěžících, zjistíte, že lépe by zřejmě podmínky definovat nešlo. S logickou úlohou některých podmínek (Do soutěže se může přihlásit jakákoliv dívka či slečna s českým občanstvím a dovršenými 15ti lety. Neomezujeme soutěžící ani věkovým nebo výškovým limitem (…)
) si zjevně poradily jen dívky do cca 23 let s předchozími zkušenostmi z modelingu či alespoň se svékáním do plavek. Vzácné zmínky o internetových dovednostech se zúžily do poznámek o seznamkách a ICQ.
Jistě nemá smysl trvat na tom, aby Miss Internet dál vyhrávaly pouze programátorky či profesionální hráčky. Čtu-li však některá „zásadní“ vyznání účastnic (Můj sen je stát se dobrou fotomodelkou a natočit nákou tu reklamu moc bych si to přála
, Mou inspirací je Paris Hillton
), docházím spíše k závěru, že pokud už organizátoři chtěli soutěž otevřít všem uživatelkám Internetu, měly slabé podmínky zrušit úplně a prezentaci dívek omezit na jejich fotografie.
Bohužel, ani to by zřejmě tentokrát k očištění od podivných dojmů ze soutěže nestačilo. Nejen že nikdo z pořadatelů zjevně nereguluje nezkušené sebevědomí účastnic, ale pod jejich fotografie navíc vkládají reklamu, která v některých kombinacích působí snad až příliš kontextovým dojmem.
Soutěž Miss Internet pomocí nejsilnějšího současného média dá příležitost široké internetové veřejnosti, aby se každý mohl svobodně vyjádřit na téma ‚krása‘,
říká se dále na webu soutěže, a o tom, jak širokou veřejnost dnes Internet zahrnuje, se můžete snadno přesvědčit nad komentáři pod fotografiemi účastnic. Např. jezisi co to je??? prosímte co tady delas?? tady to je miss internet… a ne miss pechota internet… sis to spletla ne??? jako uplne nestíham z teh tvojích zlutých zubu
jistě dívkám počáteční nezdravé sebevědomí zkrotí a která přesto vytrvá, si svoji chvilku slávy na mosteckém závodním okruhu (samozřejmě – vyhlašovat Miss Internet třeba v serverovně NIX.CZ by už dnes nikoho nenapadlo) zaslouží.
Má však podobnou „propagaci“ zapotřebí český Internet? Dnes, kdy jeho užívání dávno nespadá do kategorie čarodějnických aktivit, ale spíše do základních životních dovedností? Obraz jeho uživatelek na stránkách soutěže více než cokoliv jiného dobře dokládá změnu, kterou Internet v očích společnosti prošel – jde o obyčejné (v nijak ponižujícím slova smyslu) dívky z vašeho okolí a ostatně tak je to také správné. Máme snad dnes potřebu vyzdvihovat ženy – řidičky? Ženy – manažerky? Máme snad nějakou „Miss telefon?“ Protože uvedené činnosti si zaslouží srovnatelnou pozornost jako komunikace a získávání informací na Internetu.
Ráda poznávám nové lidi a mám sbírku zajímavých zážitků :-)
, říká srozumitelně jedna z adeptek „internetového“ titulu. Doufejme, že zážitek se soutěží Miss Internet si zařadí mezi ty veselejší, stejně jako tak můžeme snadno učinit i my. Zato pořadatelé to při dodržení stejné orientace nebudou mít lehké, příští ročník jistě v náročnosti organizace překoná další laťku – počet uživatelů Internetu stoupne o dalších několik set tisíc dívek a žen.