Boj za lepší „pozici“ v Edge Ranku je bojem se vším všudy. Vyžaduje čas i energii, vynalézavost, copywriting, občas nějakou tu práci grafika, umět se dívat okolo sebe a naslouchat, využívat trendy. Ale také vědět, které věci fungují lépe než jiné. Pojďme se podívat na pár tipů.
Tip první – příspěvky ve správný čas
Záleží velmi, kdy vlastně příspěvek na Facebooku zveřejníte. Pokud to bude v době, kdy jsou vaši fanoušci online minimálně, neuvidí ho dostatek lidí. A také získáte o to menší zpětnou vazbu, reakci a zapojení fanoušků. Nevhodné ale mohou být i časy, kdy lidé sice online jsou, ale nemají čas a příležitost reagovat – typicky třeba čas jejich přesunů mezi zaměstnáním a domovem. To sice možná Facebook sledují, ale na mobilních telefonech méně reagují.
BuddyMedia například uvádějí, že příspěvky zveřejňované mimo pracovní dobu mají o 20 % vyšší míru zapojení fanoušků. Uvádějí také, že nejlepší jsou poslední dny v pracovním týdnu, ale v tomto případě jde o data z USA, která se mohou od chování českých uživatelů lišit.
Tip druhý – fotografie vyvolávají více interakcí
Pokud chcete posílit interakci s fanoušky, použijte fotografie. Mají obecně větší šanci na zapojení fanoušků (větší než odkazy, video a textové příspěvky). Podle dat od Socialbakers tvoří fotografie 93 % z nejvíce aktivních příspěvků na Facebooku. Kissmetrics uvádějí, že fotografie získají o 53 % více líbí, 104 % více komentářů a 84 % více prokliků ve srovnání s textovými příspěvky.
Pamatujte na to, že fotografie by měla být sama o sobě sdělením, jakékoliv dodatečné vysvětlování v doprovodném textu může leccos pokazit. A pokud ještě stále nevěříte, data společnosti Wishpond uvádějí něco podobného také – fotografie mají o 120 % více zapojení a ještě lépe na tom má být fotoalbum se 180 procenty. Což může být jasný důvod k nahrání více fotografií nikoliv postupně, ale jako album.
Chcete občas vyvolat vysokou míru interakce u fotografií? Zkuste oblíbené „řekněte, co by postava na fotce řekla“ nebo „jaký by měl být popisek této fotky“. V tomto případě se můžete dočkat až 5,5krát více komentářů.
Tip třetí – délka příspěvků, kratší rovná se lepší
Držte se při zdi při psaní příspěvků, ty pod 250 znaků mají mít o 60 % více zapojení fanoušků. A pokud půjdete dokonce pod 80 znaků (což už je mimochodem prakticky skvělý příspěvek pro Twitter), můžete dosáhnout i 66 %.
Všeobecně to vypadá, že nejlepší na zapojení fanoušků bývají čistě textové příspěvky, následuje fotografie či fotoalbum, odkaz, fotografie s odkazem, video, status s odkazem. Ale v tomto případě je nutné upozornit, že každá stránka může mít toto rozdělení jiné.
Tip čtvrtý – používejte smajlíky
Smajlíky v příspěvcích by měly také pomáhat, alespoň to uvádí infografika od AMEXu. Smajlík přinese o 33 % větší zapojení fanoušků v podobě komentářů, ale také o 33 % lepší sdílení. A Líbí? Na příspěvky se smajlíky jich získáte o 57 % více.
Tip pátý – klaďte otázky
Klasické marketingové „call to action“ platí i na sociálních sítích. Kissmetrics například uvádějí, že pokud příspěvek volá po interakci, je o 100 % vyšší šance, že ji dostane. Podobná data od HubSpotu to navíc upřesňují – otázky vyvolávají komentáře, ale na druhou stranu vedou k méně líbí a sdílení. Logické, není-liž pravda?
Co můžete zkusit? Třeba se fanoušků zeptejte na jejich tipy na nějakou situaci, na to jak používají vaše produkty či služby, jak řeší nějaký problém. Nebo zkuste zjistit, jaký je jejich nejoblíbenější citát. Pamatujte ale, že něco takového se na firemních stránkách musí používat s citem. A v ideálním případě je také dobré najít nějaký vztah k firmě, značce, produktu či službám.
Tip šestý – používejte statistiky
Nezapomeňte, že v nových statistikách (Insights) stránek najdete konečně tolik potřebné informace, které vám umožní lépe poznat co funguje, jak to funguje a kdy to funguje. Nová statistika umožní podívat se, jaké typy příspěvků jsou nejvíce vidět a mají nejvyšší míru zapojení. Další z nových statistik vám řekne, kdy jsou vaši fanoušci online (který den v týdnu a které hodiny).
A sledováním jednotlivých příspěvků se můžete po čase naučit, co na fanoušky zabírá a co naopak ignorují a přehlížejí. Statistiky byste měli sledovat pravidelně, protože jakkoliv můžete předchozích pět tipů vzít jako platnou věc, nemusí tomu tak být. Stačí mít rozdílnou cílovou skupinu, která se prostě „všeobecnými“ čísly neřídí.
Tip sedmý – zkuste publikovat více příspěvků denně
Podle Kissmetric si můžete dvěma příspěvky denně polepšit o 40 % lepším zapojením fanoušků. A až čtyřmi příspěvky denně dokonce o 71 % lepším zapojením. Vše je samozřejmě potřeba dobře otestovat, ale logické to je – někteří vaši fanoušci mohou být na Facebooku pouze ráno, jiný pouze odpoledne, další pouze večer. Pokud budete přispívat jenom jednou denně, velmi snadno další skupiny fanoušků minete.
Tip osmý – nefungují dobře odkazy? Zkuste to jako textový či obrázkový příspěvek
Facebook má obecně snahu nedávat příliš zviditelnění odkazům, tedy příspěvkům, ke kterým je připojen odkaz (link) někam mimo Facebook. Odchod z Facebooku je asi pro Facebook dostatečným důvodem k tomu, aby právě těmto příspěvkům dával menší viditelnost.
Naštěstí zde existuje řešení – můžete zkusit použít čistě textový příspěvek nebo, ještě lépe, obrázek. A odkaz ponechat v textu příspěvku. Ukazuje se, že na něj fanoušci budou klikat a možná dokonce ani ne nijak výrazně méně, než když to bude „připojený“ odkaz (poznámka – nepodařilo se mi na toto téma najít žádná data ani studii). Každopádně tím „obejdete“ neochotu Facebooku ukazovat odkaz tak dobře jako ostatní typy příspěvků.
Možná by vás ještě mohlo zajímat, že Buddymedia například nedoporučují příliš používat zkracovače adres. Ve výzkumu zjistili, že příspěvky s adresou v podobě zkrácené (bit.ly, goo.gl, atd) mají nižší formu zapojení fanoušků. A to dokonce až tak, že příspěvky bez použití zkracovače mají mít třikrát vyšší zapojení.
Tip devátý – záleží i na copywritingu
Pokud budete vycházet z dat Hubspotu, který říká, že záleží na použití různých slov, můžete zkusit totéž aplikovat i na česky psané příspěvky. Hubspot například zjistil, že použití některých slov výrazně pozitivně ovlivní počet komentářů – slova jako měl by, který, kdo, kdy, co, kde, proč a jak mohou komentování ovlivnit docela výrazně (od skoro 100 % do 20 %).
Tip desátý – rychlé získání fanoušků přes soutěže a slevy
Pokud chcete rychle získat fanoušky, jsou stále nejjistější cestou soutěže a slevy. A asi také vždy budou – až 42 % fanoušků se stane fanoušky právě proto, že chtěli získat slevu a 35 % se zúčastni nějaké soutěže. Wildfire Interactive pak například má data ukazující, že právě soutěže vedou k nejvyšší míře zapojení. A vysoká míra zapojení samozřejmě znamená posílení Edge Ranku. A tím také lepší zobrazování stránky fanouškům.
U soutěží a slev samozřejmě pamatujte na to, že takto získaní fanoušci jsou většinou „méně kvalitní“ než ti, kteří se stali fanoušky protože je zaujala značka, produkt či služba.