Návrh velké mediální novely od Ministerstva kultury obsahuje další změny nad rámec televizních a rozhlasových poplatků. Aktualizace zákonů o České televizi a Českém rozhlasu má oběma médiím veřejné služby uvolnit ruce při přípravě internetových projektů. Smyslem úprav je posunout obě instituce do digitální doby a odstranit dosavadní nejasnosti v zákonech.
„Předložený návrh změny zákonů o Českém rozhlasu a o České televizi je projevem snahy reagovat na technologický vývoj prostředí, v němž působí elektronická média,“ vysvětluje ministerstvo v důvodové zprávě. „Obě instituce hojně využívají možnost nabízet své služby prostřednictvím internetu. Jak zákon o Českém rozhlasu, tak zákon o České televizi ale dosud obsahují úpravu z doby, kdy technologické prostředky vysílání byly na zcela jiné úrovni, a ačkoli byly od doby přijetí několikrát novelizovány, jsou v nich stále obsažena ustanovení neodpovídající aktuálnímu stavu provozování a šíření vysílání,“ pokračuje důvodová zpráva k zákonu.
Do vymezení veřejné služby v oblasti rozhlasového, resp. televizního vysílání je podle ministerstva nezbytné doplnit možnost využívat při výrobě a šíření programů nové dostupné technologie, stejně jako provozovat vysílání a šířit služby s ním spojené prostřednictvím internetu.
„Česká televize jakožto poskytovatel veřejné služby v oblasti televizního vysílání a současně jakožto příjemce veřejné podpory je povinna přizpůsobit svou činnost měnícím se technologickým podmínkám výroby pořadů a šíření vysílání, stejně jako využívat nové audiovizuální a informační služby,“ upozorňuje ministerstvo.
V platném znění zákona je dosud výslovně upraven způsob naplňování veřejné služby „vyvíjením činností v oblastech nových vysílacích technologií a služeb“. Podle ministerstva kultury je to nepřesné vymezení, navrhuje ho proto nahradit obecným vyjádřením, podle něhož bude součástí veřejné služby využívání nových technologií při výrobě a šíření programů.
Současně se v zákoně upraví poskytování audiovizuálních a informační služeb, které přímo souvisejí s programem, např. HbbTV. Typickým využitím takových služeb je rozšiřující obsah na sportovním kanálu ČT sport. V té souvislosti ministerstvo navrhuje doplnit mezi způsoby naplňování veřejné služby také možnost šířit programy nebo jejich části prostřednictvím zvláštních přenosových systémů, tj. internetu.
„Česká televize jako moderní provozovatel televizního vysílání musí mít takovou možnost, a to nejenom ve vztahu k programům, které jsou šířeny v rámci veřejnoprávního multiplexu. V praxi se tato možnost vysílat některé části programu na internetu nejvíce využívá u přenosů nebo souběhu významných sportovních akcí, které přesahují kapacitu programu ČT sport. Divák má v takovém případě prostřednictvím internetu přístup k takovým částem přenosu (např. jednotlivých sportů v rámci olympijských her), které není možné všechny odvysílat na programu ČT sport,“ uvádí ministerstvo konkrétní případ.
Mezi veřejnou službu v oblasti televizního vysílání se výslovně doplňuje provozování multiplexu veřejné služby, které v zákoně dosud chybí.
Aktualizace zákona o Českém rozhlase má obdobně umožnit, aby poskytoval veřejnosti informace a obsah na svých internetových stránkách a prostřednictvím svých aplikací.
Změna obou zákonů by měla přinést novinku také v oblasti reklamy na internetových stránkách České televize a Českého rozhlasu. Až dosud obě média nesmějí mít žádnou reklamu na svých webech, pokud tato reklama není součástí audiovizuálního obsahu.
Nyní by Česká televize mohla vysílat obchodní sdělení u programů nebo jejich částí, pokud jsou šířeny po internetu (např. u přenosů sportovních pořadů).
Další základní parametry zůstanou shodné jako doteď, výjimka pro umístění obchodních sdělení se však výslovně rozšíří o reklamu zaměřenou výhradně na propagaci vysílání České televize nebo na propagaci výrobků, služeb a činností souvisejících s provozováním jejího vysílání (např. vydávání knih, DVD Českou televizí apod.).
„Jeví se logickým, aby tato výjimka byla do zákona vložena, neboť oznámení provozovatele vysílání týkající se jeho vlastních pořadů a doprovodných výrobků nebo služeb, které jsou od těchto pořadů přímo odvozeny, nejsou započítávána do časového omezení reklamy dle zákona o provozování vysílání, a mají tedy z vůle zákonodárce jinou povahu než ostatní obchodní sdělení,“ vysvětluje ministerstvo.
Zrcadlově se podobné pasáže o internetové reklamě mají objevit také v zákoně o Českém rozhlasu. „Stejně jako v případě České televize se navrhuje zakázat umísťovat na internetové stránky Českého rozhlasu obchodní sdělení, s výjimkou audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání, kde bude takové umísťování dovoleno,“ podotýká důvodová zpráva.
Zákon je momentálně ve fázi připomínkového řízení, mají se k němu vyjádřit mimo jiné Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, Český telekomunikační úřad nebo Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Termín pro připomínky vyprší 4. října. Poté je ministerstvo vypořádá, a pokud některé přijme, upraví podle toho znění navrhované novely. Jestliže se nepřihodí nic zásadního, měla by vláda projednat finální podobu návrhu ještě během podzimu a poté odeslat zákon do sněmovny.