Zklamán vaším čtenářským nezájmem o věci obecné a lidstvu prospěšné, rozhodl jsem se zaútočit na vaše pudy nižší (byť ne nejnižší). Narážím na svůj úchvatně inspirující článek o Vzorcích, jenž si u vás nevysloužil ani jediný názor, darebáci! Na vaši jasnou žádost jsem tedy začal studovat věci přízemní a soudě podle úspěchů podobných článků značně oblíbenější, třeba: Jak si bez práce vydělat peníze. (Mno, ve skutečnosti mne má finanční situace přivedla do takové tísně, že prahnu i po nezasloužených penězích, ale to tady přece nepřiznám.) Doufám tedy, že svým článkem sice vzbudím váš zájem, nerad bych však popudil odbornější odborníky nebo dokonce vyvolal takovou osobní přestřelku, jako se nechtěně podařilo panu Procházkovi článkem Jak vydělat a nenechat se okrást.
Nepatřím mezi jedince, kteří probrouzdají tolik času, že by jim někdo za tohle brouzdání byl ochoten platit a ani nechci žádné ze svých stránek zkrášlit dobře placenými nahotinkami – viz související články. Především proto mne uchvátila možnost dostat pět centů za každý doručený reklamní dopis.
Soukromě tomu říkám „placený spam“, o spamming (šíření nevyžádaných dopisů) v pravém slova smyslu ale vůbec nejde. Vždyť vy sami se zaregistrujete na nějakém serveru a pak už jen mažete a mažete a počítáte vydělané čtvrťáky. Tedy alespoň tak jsem si základní schéma po přečtení několika lákajících řádek představoval.
Možnosti, jež většina serverů s tímto obchodním zaměřením poskytuje, jsou ale, jak si ukážeme za chvilku, značně rozsáhlejší. Říkám obchodním zaměřením, protože o nic jiného než vynález nového obchodního artiklu nejde.
Obchodníci se zájmem
Výrobci čehokoli rádi oslovují potenciální zákazníky co nejpřímější formou (třeba elektronickou poštou). A významné je, že jsou za to ochotni platit, tím víc, čím přesněji mohou být jejich reklamy adresovány. Kdyby jim někdo předložil seznam: tihle lidé rádi kupují cvičební úbory na aerobik, přetrhnou se, aby jim mohli svou nabídku zaslat.
Kde ale takový seznam vzít? Poměrně snadno se to daří firmám podnikajícím obecně pro uživatele Internetu. Uživatel Internetu je ten, kdo má emailovou adresu. Jakmile tedy narazíte na nějakou platnou emailovou adresu, patří uživateli Internetu. No a tak mu pošlete oznámení, že máte nový server o… …a nevyžádané dopisy jsou na světě.
Ovšem aby se vám přihlásili všichni milovníci zahrádkaření, to je musíte nějak motivovat, a ne jen rozčilovat přetékajícími poštovními schránkami! A na motivování naše cilizace vymyslela třeba peníze.
Výborně, myšlenka je na světě: Zahrádkářům, kteří se mi přihlásí do databáze, nabídnu pět centů za reklamní dopis, který si přečtou. Firmě, jež vyrábí sekačky řeknu: Tady mám 1000 zájemců o sekačky (z okolí Kutné Hory ve věku od 40 let ap.), dejte mi 150 dolarů a všem jim můžete poslat nabídku. Celkem za tu práci se správou databáze vydělám 100 dolarů, zahrádkáři budou rádi za vydělaný pětník a výrobci sekaček budou rádi, jak dobře se jim podařilo reklamu rozšířit.
Teď ale sám stojím před otázkou, jak nejlépe všem zahrádkářům říct, že moje firma existuje. Budu muset použít zase ty nešťastné nevyžádané dopisy? Možná ne. Možná, zvlášť, když jde o službu nejen bezplatnou, ale dokonce honorovanou, možná že se uživatelé sami rádi o mé existenci informují! A abych jim to ještě usnadnil, nabídnu jim za sehnání kamaráda další dva centy – z každého dopisu, který on dostane. A další dva centy, za dopis který si přečte kamarád mého kamaráda, až do čtvrté úrovně.
Tím máme na světě krásný multilevel marketing s nehmotným zájmem jako obchodním artiklem. Moje investice je založení serveru a databáze, a pak už jenom vybírání a rozesílání peněz.
Zajímavě (a kapánek orwellovsky) mým uším zní dotažená úvaha na jedné z vysvětlujících stránek: Ano, čím víc výrobků a služeb si naši členové od našich inzerentů zakoupí, tím víc budou inzerenti posílat dopisy, a tím víc peněz budete vydělávat.
Proč mi to nefunguje?
Zaregistroval jsem svou adresu, zřízenou speciálně pro tyto účely, na tři servery (odkazy najdete na konci článku) už před čtrnácti dny. Potvrzení přišla. A od té doby nic. Servery stále ještě existují, vědí o mně a rovněž vědí, že mi nic neposlali. (A že mi tedy nic nedluží.)
Zatím věřím prohlášením, že teprve sbírají klientskou základnu inzerentů a zvědavých čtenářů, tedy že dosud tím server opravdu neprošla jediná reklamní pošta. (Jeden ze serverů zahájil údajně činnost 2. září, jeden má oficiální spuštění programu naplánováno až na den Díkůvzdání.)
Myšlenka vyžádaného honorovaného spammingu, v jádru dosti zajímavá a řekl bych, že i obecně prospěšná, má ale svá technická úskalí. Mám strach, že se svých dopisů a peněz nikdy nedočkám.
Podvádět totiž mohou servery, když čtenářům nebudou rozesílat šeky. Nebo (což je na některých serverech zvykem) si stanoví taková pravidla, která jim dovolí nechat si peníze co nejdéle u sebe; nejraději napořád. (Za zajímavý příklad pokládám: Šek členům žijícím mimo USA nebo Kanadu bude odesílán teprve, až dosáhnete na svém kontě alespoň 50 dolarů. 25% z vašich zisků bude u nás uchováno na speciálním rezervním účtu, z něhož můžete čerpat pro platby za produkty nebo služby našich inzerentů. Správce tohoto serveru si vyhrazuje právo a privilegium kdykoli zrušit členství kteréhokoli člena bez předchozího nebo písemného upozornění.)
Podvádět mohou ale i čtenáři, když se zaregistrují ve všech kategoriích a na potvrzování přijatých dopisů si vyrobí robota… Jak mohou podvádět inzerenti mne zatím nenapadlo.
Začne vyžádaný placený spamming v budoucnu opravdu pracovat? Nevím. A docela by mne to zajímalo. Bohužel nejsem ekonom a nemám nos na odhady, zda tahle služba uspěje nebo jak brzy bude totálně zneužita (čtenáři, rozesílateli, či inzerenty). Nechcete někdo takový server založit, abychom si vyzkoušeli, jak moc americký už náš trh je nebo jak vynalézaví jsou naši podvodníci?
A teď ještě slíbené odkazy. Udávám je v takové podobě, aby vás případně zaregistrovali jako moje kamarády. Pokud vám to vadí (jako vadilo mně), stačí z těch URL vzít jen úplně první část.
Starší, související články: