Smlouva o mlčenlivosti, často označována jako NDA (zkratka anglického pojmenování – non-disclosure agreement), je v technologickém prostředí jedním z nejpoužívanějších právních dokumentů, který chrání před vynášením citlivých informací. My se dnes podíváme na její význam ve vztahu startupu a potenciálního investora.
Jednáte-li s investorem, předáváte mu během vašich “námluv” velké množství informací o vašem byznysu a plánech. Námluvy říkáme záměrně, na celý proces před investicí se totiž můžeme dívat jako na budování vztahu a na investici jako na svatbu.
Některé informace jsou obecně platné a jejich případné šíření vás nijak neznepokojuje. Asi jako posílání fotek vaší přítelkyni: když nějakou nasdílí, nic se nestane. Přijde ale okamžik, kdy investorovi chcete svěřit detaily o podstatě vašeho byznys plánu, o vašem unikátním know-how nebo jakékoliv jiné informace, které byste neradi viděli šířit se po trhu. Tohle už jsou ve vztahu intimní fotografie: rozhodně nechcete vidět, jak je přítelkyně ukazuje kamarádkám nebo dává na Twitter.
Proto se v byznysové praxi používá smlouva o mlčenlivosti (NDA), dokument, který stanovuje povinnosti a případné sankce při jejich porušení.
Začněme tím, že z naší zkušenosti vidí investoři NDA dost neradi. Spousta startupů totiž požaduje podpis smlouvy již při první schůzce, tj. v momentě, kdy investor tahá za delší konec provazu a ještě netuší, zda ho vůbec startup zajímá. V této fázi jste rádi, že vás investor alespoň vyslechne, chtít po něm jakýkoliv právní závazek je jako dávat předmanželskou smlouvu na prvním rande. Pokud nejste nový miliardový projekt, o který se investoři přetahují již v jeho rané fázi, doporučujeme nechat NDA zatím “u ledu”.
Pokud se s investorem již znáte, řešíte možnou investici, jdete více do detailu a poskytujete víc a víc informací citlivého charakteru, je načase nad použitím NDA vážně uvažovat. Ne proto, že byste investorovi nevěřili (v tom případě byste měli uvažovat o jiném zdroji peněz), ale proto, že si nemusí uvědomovat, které ze sdělovaných informací jsou důvěrné a jak moc může jejich šíření ohrozit váš byznys. Investor se baví o spoustě věcí se spoustou lidí, dobrá NDA mu dá jasný signál, které detaily o vašem podnikaní z těchto konverzací vynechat. Když se přítelkyně nastěhuje k vám domů, je vhodné stanovit si jasně pravidla, pro pořádek a jistotu obou stran, i přestože není ve vztahu jediný mráček.
Jiná situace však nastává, když s investorem již o investici reálně jednáte a pro další postup se po vás chce odkrýt v podstatě celou firmu a kompletní know-how. Ve vztahu bychom to přirovnali k plánování svatby. Pořád to není formální, očekávání jsou velká a myslíte, že jste našli toho pravého, ale právě toto je okamžik, kdy se může dost věcí pokazit. A proto je dobré se chránit, minimálně pomocí NDA.
Samozřejmě dost záleží na tom, jak je konkrétní NDA “tvrdá”. U porušení mlčenlivosti je často těžké způsobenou škodu vyjádřit nebo dokázat. Proto se někdy hledá náhradní řešení a sjednává se smluvní pokuta. Ta je jednodušší v tom, že soud nezkoumá, zda škoda opravdu vznikla, dívá se pouze na porušení stanovené povinnosti.
V každém případě, při vyzrazení informace již k největší škodě došlo. Hlavním cílem NDA je škodě předcházet – pomocí formalizace vztahu startupu s investorem a jasnému vymezení důvěrných informací. Předložením NDA jednoznačně určíte, které informace považujete za citlivé a upozorňujete na riziko vzniku škody v případě jejich šíření.
Základem je si uvědomit, jestli máte opravdu co chránit. Jsou informace, které předáváte, opravdu citlivé nebo zneužitelné? Pokud ano, nechte si vytvořit jednoduchou NDA, ať už se bude investor při podpisu tvářit jakkoliv, stoprocentně ocení vaše sebevědomí a snahu minimalizovat právní rizika.
Praktické informace k NDA
- Jedná se o běžnou komerční smlouvu, za její vyhotovení byste u advokáta neměli zaplatit více jak jednotky tisíc. Dvojjazyčná může být poněkud dražší.
- NDA nemusí být písemná = podepsána na papíře. Může tedy vzniknout přes internet, po mailu nebo například nahranou skype konverzací.
- Nedoporučujeme používat vzory NDA stáhnuté z internetu, i u kvalitního vzoru chybí posouzení právních rizik vyplývajících z konkrétního případu. A kvůli těmto rizikům smlouvu vůbec řešíte. Pokud se přesto nechcete dostat do fyzického kontaktu s právníkem, existují na to specializované služby
Základní body, které by vaše NDA měla obsahovat:
- Správnou definici projektu (nápadu), kterého se důvěrné informace týkají.
- Jasné a konkrétní vymezení důvěrných informací – mnohomluvná definice je někdy méně účinná, doporučujeme konkrétní vymezení důvěrných informací pro daný případ, co naopak nedoporučujeme je spoléhat se na termín “obchodní tajemství” a jeho zákonné vymezení.
- Smluvní pokutu – není nutností, je však standardem, velmi zjednodušuje vymáhání škody při porušení smlouvy.
- Určení osob, kterým může investor informace zpřístupnit – pozor na vágní definice jako „poradce“ či potenciální spolu-investor, nejlépe funguje jmenovitý seznam.