dva, tři týdny funguje i v MB. Nevím jak, nepodařilo se mi přihlášení v aplikaci. Jejich kartu mám dávno, pokladní říkala, že tedy jsem registrovaný i sem, mají videonávod, ale to co je ve videu, takové volby v aplikaci nemám.
No jinak celkově, Globus to má již roky, zákazníku udělej kus práce za nás, trochu si ošoupej svoje zařízení (pokud přes aplikaci) a my Ti zase krapet zdražíme. Časově to asi vyjde na stejno, stát u kasy nebo pípat každou položku při nákupu. Předevčírem - přebytky vepřového - obchodníci nesnižují ceny neb prý si zákazníci zvykli. Nejsou jablka a proto jsou vyšší ceny. A pořád dokola. Tak nevím proč pracovat za pokladní. Další pravdou je, že Kaufland je v pokladnách tragédie, když je otevřených 4-5 z asi 14, to už je na slavobránu.
A co bude priste ? Pred vstupem do obchodu prijde laskave na zadni rampu a vylozte alespon jednu paletu ryze z kamionu ? Tohle je presne ukazka toho proc si myslim ze "hloupe pouzivani" pocitacu je na skodu. Prijdu na velky nakup a budu zonglovat s QR kody jak opice. Parkrat jsem vyzkousel napr. v Albertu samoobsluznou pokladnu a to je take za trest. Kdyz uz tak at to udelaji poradne => https://www.youtube.com/watch?v=vorkmWa7He8
Tak jsem se to rozhodl otestovat. Zevrubne. Sorry za dlouhou story :-)
Moje predstava: stahnu aplikaci, jednoduse zaregistruji, potvrdim tel cislo SMS kodem, prijdu do Kauflandu, zapnu aplikaci, co dam do kosiku oskenuju, u pokladny nejak pipnu, zaplatim kartou a jdu.
Realita: stazeni a prvni spusteni aplikace celkem ok. Nasleduje ale zmatek, apka je plna reklam a nikde nic co by vypadalo jako skenovani. Navod, videotutorial, zjisteni ze musim najit registraci vernostniho programu (sic! nic takoveho jsem nechtel!). Zarecnu registrovat vernostni program, umyslne nikde nepouzivam realne udaje, vsude pisu 'test' abych overil odolnost. Problemy jdou v rychlem sledu. Pouzita emailova adresa, kterou mam na spamy, je pry nevalidni (nechapu proc), zadavam misto ni nahodne vygenerovany shluk pismen. Chybu s emailem uz to nehlasi. Spousta osobnich udaju, u kterych nechapu k cemu jim muzou byt a proc bych je mel kvuli nakupu vubec nekomu davat. Registraci nejde odeslat (genericka chyba, nesouvisejici s datovym pripojenim). Zpatky a cele znova, email tentokrat rovnou shluk nahodnych pismen. Ted uz proslo. Odkliknuti obchodniho ujednani, ktere je tak dlouhe a suchoparne, ze ho podle me jeste nikdo nikdy do konce neprecetl.
Zajimave je, ze nic neni potreba potvrdit. Ani emailovou adresu, ani telefon. Nastesti, musel bych se registrovat znova. Je ale nutne zadat heslo s min 8 pismen, nektera velka, cislo, specialni znak.. no proste takove, ktere si ani nebudete chtit pamatovat. Nastesti pro nakup neni potreba, takze jsem ho hned beztrestne zapomnel. Nelogicka obstrukce u slevoveho programu, kde celkem o nic nejde. Cele je to zdlouhave, chaoticke, neprehledne a neprijemne. Pritom to nema zadne racioanlni zabezpeceni. Jsem rad, ze to mam za sebou.
Priste treba bude stacit, kdyz proste budes nakupovat po staru, jak ti vyhovuje a nebudes trollit nad necim, co ti nevoni a muze vonet nekomu jinemu. Samozrejme pokud razis cestu, ze vsichni musi delat vse presne jak ty, tak tvoje rozhorceni nad touto moznosti nakupu chapu.
Takze se uklidni, nikdo ti tvuj zpusob nakupu nebere. Navic diky temto technologiim apod. budes mit u sve klasicke pokladny mensi frontu.
Dobrý den, o tom, že Tesco a Globus už také umožňuje skenování přes mobilní aplikaci, jsme nevěděli, odkazy jsem do článku doplnil. Díky za laskavé upozornění.
Vyrazim do obchodu. U vchodu cedule ze nejde WiFi kvuli covidu a ze musim pouzit vlastni data. OK, nevadi, nejsem v datove nouzi a prodejna neni pod zemi/bez signalu. Ale jsou situace, kdy to problem fakt byt muze, protoze bez dat se s tim nakupovat jednoduse neda, aplikace kazdy kod hned kamsi odesila. Jelikoz hodlam test delat hloubkove, jdu k informacim s dotazem, jestli si skutecne muzu davat zbozi rovnou do batohu, jak jsem nekde cetl. Pry muzu, ale zaroven me pani upozornila, ze aplikaci nejde pouzit. Teda pry ze pouzit jde, ale nejde s ni pak zaplatit. Duvod - pry ze je to nove. Jeste ze jsem se zeptal, nevim co bych pak u pokladny delal :-)
Takze jsem dostal Kauflandi ctecku a ta fungovala spolehlive. Cokoliv co jsem chtel vzit jsem cteckou oznacil a na displeji se to zaradilo do seznamu. Tak jak bych ocekaval. Je videt, ze jde o technologii kterou maji odladenou. Tento zpusob nakupovani mi nakoonec prisel docela zabavny. Zejmena proto, ze jsem mohl pred uzaslymi zakazniky kolem, davat veci rovnou do batohu. Zjevne na neco takoveho nejsou lidi zatim psychicky pripraveni :-)
Trochu opruz u pokladen - naskenovani kodu a pak naskenovani ctecky jsem pochopil, ale prijde mi nelogicke. Podle me by to nemel byt problem udelat tak, aby se nacetl akorat kod z pokladny. Nebo naopak pokladnou ze ctecky. Tak jak to maji je to moc slozite a kdyz to clovek dopredu nevi, tape. Potom opruz s dvirkama, ktere se oteviraji na kod z uctenky (to musel vymyslet... no, darmo mluvit) kterou kdyz u pokladny nekam zasantrocite, musite zase hledat.
Kontrola zadna nebyla, proste jsem zaplatil co jsem mel v batohu a az na kompliaci s dvirkama, hned sel. Celkove to zrychleni procesu bylo.
Aplikaci jsem si cvicne preskenoval nakup az doma. Funguje to, ale ma to spoustu much. Otravne je hlavne neustale a uplne zbytecne klikani. Opravdu si nemyslim, ze bych aplikaci musel rikat ve ktere prodejne jsem a porad opakovat, ze souhlasim s obchodnimia podminkama. Navic se neumi dobre vyporadat s nefunkcnim datovym pripojenim (schvalne jsem ho na chvili vypnul), jenom opakuje, ze nemuze dat veci do kosiku, duvod ani reseni neprozradi..
Celkove bych rekl ze jde o zajimavy pocin, ale je videt ze se na aplikaci podileli vic marketeri a pravnici, nez testeri. A rozhodne nikdo pres ergonomii. Pres Jobse by neco takoveho asi neproslo :-) Nejlepsi na tom celem se nakonec ukazalo ukladani zbozi do batohu. Pri vhodne velkem nakupu je to supr vec, mnohem lepsi nez nest veci v naruci nebo strkat kosik. Tak doufam, ze toto nezrusi. Vymyslel jsem hned nekolik postupu, jak be se dal proces zneuzit a tezko odhalitelne vynest zbozi z prodejny. Samotnou aplikaci je potreba doladit a zjednodusit. Tak jak je ted, spoustu lidi otravi, netechnicke typy si s ni samy neporadi a duchodci nejspis hned zkraje propadnou depresi. Videotutorialy na netu nejsou dostatecnym resenim.
Zaver - zvidavym typup doporucuji vyzkouset, ale pripravit se na nenadale prekazky. Ostatnim bych doporucil spis pockat, az Kaufland odstrani aspon ty nejvetsi nelogicnosti a kdyztak pouzit tu jejich ctecku, namisto mobilni aplikace. I tu vam ale pujci, az kdyz si zaregistrujete vernostni kartu... bohuzel.
Rekl bych ze za tim je i low ewrgy BT a sledovani polohy v krame a kde co pipnete a odpipnete , statisticky me vylosovali k namatkove kontrole zvlaste kdyz jsem pipal neco pro co dobehla pritelkyne na druhy konec kramu, nebo kdyz jsem cachroval s vyndavanim a nandavanim veci do seznamu... to se mi nelibi tohle odpipnu a vratim do regalu atd....Nemam uplne standartni nakupni kos, a pattern pohybu po obchode tak jsem byl losovanej pokazdy.... ted uz je to lepsi.
Používáme to už rok a čtvrt, ovšem v provedení s ručním skenerem na Vypichu. Je to všeobecný trend, že si toho člověk musí odpracovat čím dál tím více sám, ale mně to nevadí. Každá práce se má dělat tak, aby se už napříště nemusela dělat vůbec, tedy i práce pokladních.
Ruční skener má výhodu v tom, že funguje i z metrové dálky, což je třeba u zeleniny potřeba. Mobil může mít výhodu v lepší čitelnosti, a že nematláte po cizím zařízení.
Cvičení se 2 QR kódy na závěr je zpočátku matoucí, ale pro ten ruční skener, kde je jen jedno tlačítko na sejmutí kódu, je to nejjednoduší způsob jak uzavřít nákup. Ano, i zde je displej dotykový, ale toho si ani uživatel nemusí všimnout a nemusí to používat. Obecně je u skenerů běžná praktika, že kromě běžných položek, jako je zboží, se snímají i jednoúčelové kódy, coby příkazy.
U TESCO a Globusu existuje jen jeden generický ukončovací kód, který je stejný pro všechny pokladny prodejny. Zřejmě jim přišlo toto řešení lepší než tlačítko Ukončit nákup, aby bylo jisté, že člověk nákup ukončuje na správném místě obchodu. Tlačítko Ukončit nákup mimochodem používá nizozemský Albert Heijn, tam ale zase UX strašně kazí nutnost připojit se k lokální Wi-Fi a otevřít captive portál.
Globus používá k párování nákupu k pokladně zákaznickou kartu, TESCO čárový kód zobrazený na skeneru/mobilu, protože umožňuje nákup i bez věrnostní karty. Nemyslím si, že je to velký problém, s trochou cviku to jde velmi rychle.
Mohli by do te aplikace rovnou integrovat rozsirene informace o vyrobku a dodavateli. Protoze prepinat mezi skenovanim Kaufland aplikaci a aplikaci Bez Andreje nebo Bez Holdingu musi byt opruz :-)
https://play.google.com/store/apps/details?id=cz.midnightcode.bezholdingu
https://apps.apple.com/cz/app/bez-andreje/id1105656559
Nedokonalé van men šou🤣 mám staženou aplikaci a když jdu k samoobslužné pokladně zaplatit a chci tu slevu na nákup, tak v sektoru není signál i když mám svá data a prodavačka vám řekne, že aplikaci musíte spustit ještě pře vkročením k pokladnám a no víte ono to blbne a nikdo nic neřeší. Odpověď prodavačky na Písečné u Chomutova.....a ještě další novinka.
Chtěl bych něco říct k několika drobnostem, co tu padly.
1) "Dělám práci za prodejce". To se objevuje poměrně často. Podle mě by bylo moudřejší se zaměřit na to, co mi to přinese - proto to dělám (nebo nedělám, protože mi to za to nestojí). Tady je pár věcí nasnadě:
- Nemusím se nudit ve frontě na pokladní. Jdu na samoobslužku, kde bývá méně lidí. Tam, kde to mají promyšlenější, mám dokonce sólo zónu pro self-scanning.
- Můžu nakupovat rovnou do tašky, takže odpadá házení do vozíku, pak vykládání na pás, frenetické házení zpátky do vozíku a finální balení do tašky.
- Vím celou dobu, kolik zaplatím. Někde přesně (Tesco), někde alespoň v základních cenách.
- Tam, kde to mají promyšlenější, nemusím odebírat ze skeneru zboží, u kterého jsem si chtěl jen zjistit info - Tesco má nahoře ikonku, kterou se zapne mód price checker, který jen ukazuje info, ale zboží vloží až po stisku buttonu.
- Bývá tu integrace s nákupním seznamem (editace na webu nebo v mobilní aplikaci, automatické+manuální odskrtávání při nákupu).
- Děti to baví a míň při nákupu ječí. :-)
2) Bezpečnost. Ano, pokud někdo něco chce ukrást, ukradne to. Bafne to a vysprintuje vchodem a nikdo ho nebude mít šanci chytit. A skener si fakt nevezme. Bezpečnostní opatření v self-scanningu tu nejsou od absolutní bezpečnosti. Jsou tu od toho, aby se skenovalo pečlivě. Neviditelné ztráty, kdy není naskenovaných pár procent položek, mohou dosáhnout překvapivých výšin. A pak by tuhle šikovnou možnost nezbylo než zavřít. Namátkové kontroly jsou prostě nutné zlo. Někde to zkoušejí jinak - v Makru mají na konci váhu na vozík. A když všechno vypadá OK, rovnou zaplatíte a jdete domů. Zase nemají skenery...
Resken vám samozřejmě padne buď náhodně, nebo pokud vaše chování vybočuje z toho, co je běžné. Ale nebyl bych paranoidní - pokud by prodejce opravdu sledoval vaši pozici, asi by se objevila navigace prodejnou. Ta samozřejmě možná je, jenom je to překvapivě nákladná akce, a určitě to nepatří mezi funkce, které by v self-scanningu měly být od prvního dne; později, až se služba zaběhne.
Pokud při rychlém reskenu narazí obsluha na nenaskenované zboží, musí přeskenovat celý nákup od A do Z. To by mělo padnout pro ty, co netuší, co by se stalo. Žádná katastrofa, záleží ale velmi na tom, na jak milou osobu natrefíte. Zažil jsem úžasný přístup... i obludný, kdy jsem nevěděl, jestli mě pán vůbec registruje.
Není to tak, že po plném reskenu následuje zákaz používání služby. Jen můžete čekat mírně vyšší pravděpodobnost reskenu příště. (Na druhou stranu po bezchybném částečném reskenu zase o něco nižší.) Zamezení přístupu je jen pro extrémní případy.
3) Žonglování s QR kódy. Pokud je to hrozivě vychytralé, proč to jinde není? :-)
Imho ty dva qr kódy u pokladny při placení jsou kvůli tomu, aby proběhl nákup jednoznačně. Naskenujete si qr kód pokladny a u ní bude stát zrovna jiný zákazník. Problém. Takže pokladna potřebuje, abyste při placení dal najevo jasně, který nákup chcete platit.
Proč ale pokladna potřebuje vědět, že zrovna u ní budete platit a ne u jakékoli jiné v tom obchodě, tuší někdo? (v apce byste ťukli na "dokončit nákup" a vygeneroval by se rovnou qr kód, který byste zadal u jakékoli pokladny jeho naskenováním, jako když skenujete normální produkt).
Občas dělají po zaplacení namátkové kontroly svým skenerem. Dobré je, že nekontrolují vše, ale jen tak 5 - 10 položek oskenují z tašky a systém je musí najít mezi vámi zaplacenými. Co by se dělo, kdyby nenašel, jsem zatím naštěstí nezakusil.
Proto asi také musíte předem pokaždé souhlasit s podmínkami, kde hlavní bude, že se tu kontrolu strpíte.
Tak to netuším, akú malo motiváciu.
V Tescu na Slovensku kedysi bola možnosť na klasickej samoobslužnej (nie skener) zadať počet kusov len pri pečive a podobných kusových položkách, ale nešlo zadať trebárs 12x mlieko a dať celý kartón na váhu naraz (škriekalo to "neočakávaný tovar v baliacom priestore"), ale už to nejaký rok funguje. Ale ja beztak používam scan&shop vždy, keď to ide, na rozdiel od klasickej samoobslužnej pokladne to reálne šetrí čas a človek rovno vidí prípadné nezrovnalosti v cenách, ktoré sa raz za čas vyskytnú...
Je pravda, že end-of-trip kód je až v exit zóně kvůli tomu, aby se nákup opravdu ukončoval tam, kde má. Z pohledu snižování času, který člověk zbytečně blokuje samoobslužnou pokladnu, je ale vhodnější, když má zákazník šanci naskenovat EoT těsně před vstupem k pokladně: pokud mu padne resken, může se odehrát mimo pokladnu, obzvlášť, kdyby se našel závažný rozdíl a bylo třeba provést plný resken. I kdyby se pokladna v ten moment uvolňovala, znamenalo by to hrozný chaos mezi samoobslužkami. I proto se (kde to jde) odděluje zóna pro self-scanning a samoobslužky pro ty, co neskenují, zatímco nakupují.
Jestli se skenuje párovací kód ze skeneru/mobilu, nebo se ukazuje věrnostní kartička, je obecněji o volbě celého exit flow a toho, co může na dané prodejně fungovat lépe. Pokud mohou službu používat anonymové, tj. zákazníci bez věrnostní kartičky, není moc na výběr. Ale i v případě, kdy anonymové službu používat nemohou, může být skenování přímo z displeje skenovacího zařízení lepší nápad - například pokud věrnostní systém nemá fyzické kartičky, je poměrně nepohodlné vytahovat mobil (a odemykat, spouštět znovu aplikaci...) kvůli naskenování na pokladně, pokud používám skener. A to se děje v drtivé většině případů, pokud má zákazník na výběr...
A jsou tu i zajímavé implikace: pokud se skener vrací před přístoupením k pokladně, zákaznící nemohou zapomenout jej vrátit. Ale pokud se s ním chodí až k ní, stává se poměrně často, že se zaplacením to pro zákazníka končí, vyjede ven, zapomene vrátit skener, všimne si třeba až na parkovišti. Ale to je už moc daleko, takže to nechá být. A někdo jde kolem a říká si - vida, kus elektroniky, určitě je v ní spousta lukratívních barevných kovů, to se hodí. A skener je fuč. Na to ale samozřejmě zase existuje systém pro upozornění zákazníka, že vyjel z prodejny i se skenerem. Taková MC18/PS20 umí kvílet hodně nahlas. :-)
Nejlepši je zaplatit rovnou mobilem, což u nás jde v Tescu - jak vyplněním údajů, tak za pomoci G Pay/Apple Pay. Pak se fronta nestojí žádná.
Jinak ten proces, kdy se skenuje kód na pokladně, a ten teprve vygeneruje kód na screenu skeneru, je takový hodně UX kreativní a moc by mě zajímalo, co za tím stojí. Ja to tam ještě neviděl.
No muzou vam jakykoli nakup zkontrolovat. A pokud nebude souhlasit nekolik polozek, tak ho zkontroluji cely. V Globusu dokonce pokud odhali nesrovnalost, tak uz si priste takto nenakoupite a zablokuji vam to.
Tak nemuselo by. Stacil by transparentni pristup retezcu. Nektere se bohuzel snazi dodavatele co nejvic maskovat. Ale zrovna Kaufland je v tomto smeru celkem OK. Vypsat data o vyrobku (nejen puvod, ale i slozeni), se podle me celkem nabizi.
Takto si clovek nejspis bude muset vybrat, jestli pouzije kauflandi aplikaci nebo aplikaci na identifikaci vyrobce. A to jim logicky cast potencialnich uzivatelu odradi, pac jak to tak chapu, tak hlavnim duvodem pouzivani je uspora casu, coz koliduje s tim zovialnim 'halt to nejaky cas stoji' :-)
Píšu ze své zkušenosti z Tesca a Globusu, ale nemyslím, že by to bylo v Kaufu nějak výrazně odlišné: u nebaleného pečiva nebo ovoce/zeleniny, je kód umístěn obvykle nad regálem. Když si něco rozmyslíte, tak to vrátíte a položku ze skeneru odstraníte a ano, musíte stát frontu, pokud je plno, ale většinou jsem nečekal moc dlouho. Výhoda je, že těch pokladen je víc, ale vstup je k nim většinou jen jeden, takže se to celkem rychle střídá.
Ale i zítra budete moci nakoupit zcela anonymně, to jsou jen doplňkové možnosti pro ty, kteří je chtějí nebo si snad myslíte, že zrovna Kaufland, který je proslulý jako obchod "důchodců", zruší pokladny a nechá babičky a dědečky ohánět se s tlačítkovým telefonem?
10. 11. 2020, 16:41 editováno autorem komentáře
Pokus o reparat nedopadl uplne dobre. Zda se, ze Kaufland potrebuje vic casu.. :-)
https://imgur.com/ZrjLvLB.jpg
Jj,a na konci u východu nebo u pokladny tě sejme kamera, změří ti teplotu a fotku uloží, provede rozpoznání (zda nejsi terotista, nebo notorický zloděj, co potřebuje zkontrolovat) a identifikují tě podle volně dotupných dat (Facebook, Google, Instagram a bůh ví jaké další věci jsi kde do inetu o sobě vykecal)-
Zapomeň na anonymitu, to je v dnešní době jen iluze :-(
První qr kód není kód pokladny, ale jen příkaz "dokončit nákup". Ty kódy jsou u všech pokladen stejné a jsou dokonce na vozících. Primárně slouží pro "dokončení nákupu" ručním skenerem, který žádné tlačítko nemá, tady až na to jedno pro sejmutí kódu.
Ano, i zde je displej dotykový, ale toho si ani uživatel nemusí všimnout a nemusí to používat. Asi aby to bylo jednotné, je stejný proces použit i s mobilní aplikací, ve které by tlačítko "dokončit nákup" mohlo být snadno.
Další důvod píše p. Caletka - aby se "dokončit nákup" dělalo jen u pokladen.