Někdy v druhé polovině března si několik provozovatelů webů všimlo nesouladu mezi čísly z NetMonitoru a Google Analytics (GA). Marek Lutonský v NetMonitor má problém s březnovou návštěvností poměrně přesně ukázal, že ačkoliv dlouhodobě mají NetMonitor a GA křivky prakticky shodné (byť se v absolutních hodnotách liší), zhruba po 20. březnu 2016 se čísla NetMonitoru (zhlédnuté stránky i návštěvy) začala výrazně snižovat a rozcházet s čísly z GA.
Po pohledu na březnovou návštěvnost v NetMonitoru Lutonskému nakonec vyšlo, že u českých webů došlo k asi 15% snížení denních zobrazení a 13% poklesu denních návštěv.
Při hledání důvodů nakonec NetMonitor/SPIR/Gemius přišly s vysvětlením, že je to vlivem blokátorů inzerce.
Nesrovnalost podle všeho způsobilo přidání kompletní domény gemius.pl (na té je umístěn měřicí kód NetMonitoru i pro Česko) do blokačních předpisů easylistczechandslovak, který slouží hlavně pro jeden z nejrozšířenějších blokátorů inzerce, AdBlock Plus.
Pokud si v easylistczechandslovak změny prostudujete, tak skutečně 21. března přibyla položka „+||gemius.pl“ a tím došlo k filtrování všeho, co se z gemius.pl stahuje.
Doména byla ze seznamu odstraněna 5. dubna 2016. A to by mělo znamenat, že od tohoto dne by se údaje v NetMonitoru měly (postupně) dostat na předchozí úroveň.
Blokátory inzerce a měření návštěvnosti
Tady je důležité připomenout, že AdBlock Plus (ADP) je pouze jedním z používaných blokátorů reklamy. Vedle původního klasického AdBlocku je tu ještě poměrně rozšířený uBlock či hlavně µBlock Origin. Na měření návštěvnosti navíc mají vliv ještě věci jako Ghostery či NOSCRIPT a velmi specifickou kategorii tvoří blokátory reklamy v mobilních telefonech.
Každý z blokátorů má vlastní předpisy (filtry) pro blokování. U výše zmíněného AdBlocku Plus jsou navíc mnohé z nich udržovány lidmi, kteří nemají s AdBlockem Plus jako takovým nic společného. Výše zmíněný easylistczechandslovak například provozuje Tomáš Taro a jeho domovskou stránku najdete na adblock.sk.
Některé z filtrů „třetích stran“ se mohou dostat do různých blokačních nástrojů (u blokace reklam u zařízení s iOSem je to podstatně složitější, protože tam není možné uplatňovat filtry ve stejné podobě jako v počítačích). Výše zmíněný µBlock Origin například, alespoň podle stránky s nastavením programu, přebírá i právě easylistczechandslovak, takže je velmi pravděpodobné, že i uživatelé tohoto blokátoru reklamy „zmizeli“ z měření.
Není tedy nakonec až tak zcela podstatné, který blokátor inzerce to vlastně byl, ale do kterého z filtrů se případný problematický předpis dostal a do kolika blokačních nástrojů se poté promítne. Je dobré vědět i to, že filtry se aktualizují běžně i jednou za několik dní.
Nešťastný nápad přidat celou doménu do filtru
Přidat do pravidel pro blokování kompletní gemius.pl je každopádně hodně nešťastný nápad. Pochopitelné to je u filtrů zaměřených na ochranu soukromí, protože tam je cílem blokovat sledovací kódy. Stejně nešťastný (a osobně to klidně označím za hloupý) nápad by bylo to, kdyby se v easylistczechandslovak (nebo kterémkoliv filtru pro blokování reklamy) objevila kompletní blokace Google Analytics.
Celé je to dáno tím, že blokátory inzerce nejsou produkty, u kterých by někdo nějak hlídal kvalitu, a kdykoliv se může znovu stát, že se v blokačních předpisech objeví něco, co by tam nikdy být nemělo. Běžně se stává, že se tam objevují špatně navržené předpisy, které způsobují nefunkční webové stránky - stačí si ostatně projít historii změn, je tam dostatek příkladů podobných nedostatků.
Blokátory reklamy navíc samy hledají své „obchodní“ modely, což se projevuje poněkud kreativním pojetím toho, že se rozhodují některé reklamy neblokovat a některé si od firem nechávají také platit za to, že jejich reklamy neblokují.